Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Yleistä keskustelua kätköilystä

Millä kielellä?

Vain kätkökuvaukset on oltava englanniksi, on kotoisaa lukea kotimaista muuten.
38
21%
Tärkeät asiat mm. logeissa tulee olla myös englanniksi
61
33%
Everything should be in English
4
2%
Kielellä ei väliä, jokainen toimikoon kuten hyvältä tuntuu.
82
44%
 
Ääniä yhteensä: 185

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja konta1 » To 29.01.2009 10:15

Joopas joo. Meiltäkin noita Lontonin kielisiä kuvauksia puuttuu osasta omia kätköjä. Täytyy lisäillä, kun tässä näyttää työkiireeet keväällä hellittävän. Muutoin olen sitä mieltä, että itsekritiikki tuossa ulkomaan kielen käytössä on usein turhan korkea. Ei minua ainakaan häiritse töllössä vaikkapa jonkun intialaisen kökkö-englanti, tai kätkökuvauksen muutamat virheelliset ilmaisut, kunhan jutusta pihvi löytyy. Kyllä niillä ulkomaalaisilla järjen juoksu on varmaan yhtä nopeaa kuin suomalaisillakin, joten ymmärtävät varmaan englannin kielisen tekstin pikku virheet. Ja eikös tämä harrastus ole aika vaaraton paikka jopa harjoitella ulkomaankielisiä kirjoituksia. Töissähän voi sitten tissaroida isojakin taloudellisia menetyksiä, jos lennosta heittelee tankerojuttuja asiakkaalle.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » To 29.01.2009 18:53

konta1 kirjoitti:Ei minua ainakaan häiritse töllössä vaikkapa jonkun intialaisen kökkö-englanti, tai kätkökuvauksen muutamat virheelliset ilmaisut, kunhan jutusta pihvi löytyy. Kyllä niillä ulkomaalaisilla järjen juoksu on varmaan yhtä nopeaa kuin suomalaisillakin, joten ymmärtävät varmaan englannin kielisen tekstin pikku virheet.
Niin varmaan ymmärtävätkin ja on hyvä että englantia osaavat jaksavat vääntää niitä toiselle kielelle. Esim täällä Porvoossakin kun niitä turisteja ravaa pilvin pimein, ja on kiva että hekin pystyvät kätköilemään.

Pointtini ei ollutkaan mollata ketään kökkö-englanti kommentillani, ehkä ilmaisin itseni kököllä suomenkielellä :lol: Itseä henk.kohtaisesti vaan ahdistaa lukea huonoa englantia. Joku muu taas ärsyyntyy meikäläisen suomenkielen miljoonasta virheestä - edelleen hurri joka vaan ollut suomenkielen tunneilla 40 min per viikko, jossa enimmäkseen keskityttiin puhumiseen ja ymmärtämiseen eikä kielioppiin ja pilkkujen asetteluihin - joten sorge kaikki virheet :wink:

Mitä tulee kätkökuvauksiin, niin luen mieluiten suomenkielisen tekstin, jos sellainen on. Aina ei ole ollut suomenkielistä kätkökuvausta saatavilla vaikka Suomessa olemmekin. En nyt äkkisiltään muista missä kätkössä, mutta joku on tullut vastaan, myös Ruotsin puolella sama juttu.

Ulkomailla esim Thaimaassa tms en odotakaan saavani täydellistä englanninkielistä selostusta, ja toki sitä tekstiä ymmärtää vaikka onkin virheitä oikealle ja vasemmalle. Mielestäni suomalaisissa kätkökuvauksissa saisi olla tekstit ainakin suomeksi ja jos kielitaito riittää kohtuulliseen englanninkieliseen kuvaukseen, niin antaa palaa vaan! :mrgreen: Ei siitä haittaakaan ole... :D
De gustibus non est disputandum

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja jkukkola » To 05.02.2009 14:09

Varmaankin kaikki mielipiteet tästä asiasta on jo esitetty, mutta lisäsin silti omanikin.

Omiin tekeleihini olen pääsääntöisesti laatinut lyhyemmän tiivistelmän Lontoolla.
Teksti on sitten sellainen, joka ilman kieliopin miettimistä ja sanakirjaa noin puolessa tunnissa sattuu syntymään.
Sisältää varmasti tosi pahojakin kielioppimokia ja virheitä, mutta kun käyttää yksinkertaisia lauseita ja keskittyy kätkön kannalta
olennaisiin asioihin pystynee ulkomaalainenkin kätkön löytämään.

Suomenkielisissä sepustuksissa olevat historia yms. höpinät voi mielestäni surutta jättää pois jos kääntäminen tuottaa ongelmia.

Timbba
Viestit: 12
Liittynyt: To 18.01.2007 17:23
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Timbba » To 05.02.2009 18:04

Laitan itsekin pienen lusikkani tähän soppaan.

Itse olen laittanut myös englannin kielisen kuvauksen, ihan kohteliaisuudesta mahdollisia ulkolaisia käkkijätovereita kohtaan, tosin yleensä hieman suppeamman version.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 05.02.2009 19:40

Timbba kirjoitti: Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Olen aivan samaa mieltä
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja karppa63 » To 05.02.2009 19:42

Timbba kirjoitti: Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Tässä olen samaa mielipuolta, itse olen hyvin kehno vieraissa kielissä ja aina ei ole sanakirjat ja tietsikat matkassa.
On jäänyt monta mystistä ja multia ratkomatta, ei ole intoa tavata niitä sanakirjan kanssa varsinkaan jos ne eivät oikein senkään avulla selviä.
No, oma on häpeäni mutta kuitenkin.... :cry:

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » To 05.02.2009 19:54

Timbba kirjoitti:Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Tämä tosiaan ärsyttää, ja lähimmät ovatkin päätyneet ignore-listalle.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 05.02.2009 19:56

Mukkelus kirjoitti:
Timbba kirjoitti:Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Tämä tosiaan ärsyttää, ja lähimmät ovatkin päätyneet ignore-listalle.
Öööö. Mikä ingore. Onko se vain premiummurmelien heiniä?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja rtl » To 05.02.2009 19:57

Tässä olen samaa mielipuolta, itse olen hyvin kehno vieraissa kielissä ja aina ei ole sanakirjat ja tietsikat matkassa.
Periaatteessa samaa mieltä. Mutta kyllä mielestäni englanninkielinen (lyhyen kaavan mukainen) kuvaus pitäisi olla.
On jäänyt monta mystistä ja multia ratkomatta, ei ole intoa tavata niitä sanakirjan kanssa varsinkaan jos ne eivät oikein senkään avulla selviä.
On niitä - toisaalta - melkoinen määrä mysteerejä, joita ei VOI selvittää, ellei osaa Suomea erittäin hyvin. Vaikka oma suomenkielentaitoni (ei äidinkieli) on mielestäni hyvä, niin tietyt nyanssit siitä taitaa puuttua. Se voi aiheuttaa ongelmia tiettyjen mysteerien osalta.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 05.02.2009 19:58

aku506 kirjoitti:
Mukkelus kirjoitti:
Timbba kirjoitti:Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Tämä tosiaan ärsyttää, ja lähimmät ovatkin päätyneet ignore-listalle.
Öööö. Mikä ingore. Onko se vain premiummurmelien heiniä?
On. :)
Asiasta puheen ollen, minuakin kyllä ärsyttää, jos erikoissanastoa sisältävä mysteerin tehtävä on annettu vain englanniksi. Jokainen voi kuitenkin tehdä niin kuin haluaa.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » To 05.02.2009 19:59

aku506 kirjoitti:
Mukkelus kirjoitti:Tämä tosiaan ärsyttää, ja lähimmät ovatkin päätyneet ignore-listalle.
Öööö. Mikä ingore. Onko se vain premiummurmelien heiniä?
Onhan se. Premiummurmelien heiniä.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » To 05.02.2009 20:05

Suppean käännöksen tekeminen monimutkaisesta mysteeristä tai monipolvisesta multista ei paljoa auta. Kun kuvauksia ja kätköjä on lähemmäs 100 kpl, niin purkkien *ja* kuvaustekstien ylläpito rupeaa olemaan varsin työlästä. Ei siihen kaipaa ylimääräistä kieliversiota rinnalle huollettavaksi. Esim. tänään päivittämäni Good company Seurasaari, Helsinki vei tuollaisenaan ihan tarpeeksi aikaa ja energiaa. Käännöstä en edes harkinnut. Lisäksi: Jos kätkö on tehty ennen vuotta 2004, kuvauksen oli pakko olla myös englanniksi, koska silloiset tarkastajat eivät osanneet suomea.

Matkustaessani ulkomailla olen nähnyt ja kokenut niin paljon siellä olevien kätköjen kautta, että haluan antaa saman mahdollisuuden Suomeen tuleville matkailijoille. Siksi kätkökuvausteni ensisijainen kieli on englanti.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja karppa63 » To 05.02.2009 20:49

karppa63 kirjoitti:
Timbba kirjoitti: Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos suomalaisista kätkökuvauksista ei löydy kuvausta suomeksi, edes suppeaa sellaista, edes kohteliaisuudesta kieliä osaamattomia kotimaisia käkkijätovereita kohtaan.
Tässä olen samaa mielipuolta, itse olen hyvin kehno vieraissa kielissä ja aina ei ole sanakirjat ja tietsikat matkassa.
On jäänyt monta mystistä ja multia ratkomatta, ei ole intoa tavata niitä sanakirjan kanssa varsinkaan jos ne eivät oikein senkään avulla selviä.
No, oma on häpeäni mutta kuitenkin.... :cry:
Juu, en tarkoittanut ettei englanninkielisiä selostuksia saisi olla, oikeastaan nekin pitäisi olla.
Itse sain käännösapua kätköilijäkolleegalta hänen itsensä tarjoamana, emme edes tunne toisiamme (suuret kiitokset hänelle).Tämä oli hienoa palvelua ja olenkin tyytyväinen kätköselostuksiini kun siellä on myös vieraskielinen seloste.
Ymmärrän ettei aika ja into riitä vanhojen selosteiden kääntelyyn mutta jos uusiin kätköihin saisi molemmilla suomessa niin tärkeiksi koetuilla kielillä (suomi, englanti), toki mahdollisuuksien mukaan.
Suomen kätköillä kävijöistä varmasti hyvin suuri osa on kotimaisia kätköilijöitä joista osa pärjää vain Kotimaisella kielellä niin toivoisi näkevänsä edes uusissa kätköissä suomenkieltä englannin lisäksi. Toisesta kotimaisesta en uskalla paljon kommentoida ja kolmas kieli saattaa tuoda jo sekamelskaa kuvaussivulle, mutta on näitä kolmekielisiäkin vastaan tullut eikä sekään huon asia ole.

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Pe 06.02.2009 10:04

Tuli mieleen onko kukaan koskaan kokeillut saako interwebin käännöspalveluilla mitään järkevää aikaiseksi ?
Olen joskus joitain ranskalaisia sivuja kääntänyt altavistan babelfish palvelulla englanniksi. Tekstistä on tämän jälkeen asian yleensä ymmärtänyt.
Tämä voisi toisi toimia siinä tapauksessa jos ulkomailla matkustellessa pitää saada vieraskielisestä kuvauksia käännettyä selkokielelle.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Englannin kielen käytön tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Pe 06.02.2009 10:59

jkukkola kirjoitti:Tuli mieleen onko kukaan koskaan kokeillut saako interwebin käännöspalveluilla mitään järkevää aikaiseksi ?
Joissakin loggauksissa tuota on ainakin käytetty ja hienosti tuntuu pelaavan! :wink:

Savon Ukko
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.08.2012 10:54

International hobby - GEOCACHING

Viesti Kirjoittaja Savon Ukko » Su 02.09.2012 20:59

Hei kaikki kätköilijät,

geocaching on kansainvälinen harrastus, suurin osa kätköilijöistä ovat muita kuin suomalaisia, joita on todella pieni osa kaikista. Siksi ehdottaisin kaikille, jotka vähänkin osaavat englantia, että kirjoittaisivat lokiin tekstinsä englanniksi eikä vain suomeksi. Itse olen löytänyt vain 360 kätköä, mutta olen kaiketi kaikki lokini kirjoittanut englanniksi. Mikäli haluatte voitte tietenkin kirjoittaa suomeksikin lisäksi niitä (harvoja) varten, jotka eivät osaa englantia.

Mielestäni on reilua, että myös muun maalaiset voivat lukea suomalaisten logeja ja löytää niistä mm. vihjeitä kätkön löytämiseksi ja jo muutenkin.

EIKÖ VOITAISI SOPIA, ETTÄ KIRJOITTAISIMME LOKIMME MYÖS ENGLANNIKSI MIKÄLI OSAAMME KYSEISTÄ KIELTÄ.

Uskon kaikkien kätköilijöiden osaavan sitä, koskapa www. geocaching.com-sivustokin on englanninkielinen.

Ystävällisin ja rakentavin terveisin,

Savon Ukko

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: International hobby - GEOCACHING

Viesti Kirjoittaja oggee » Su 02.09.2012 21:04

Se voi olla vähän vaikeata alkaa tässä vaiheessa enää "Suurta pyörää" kääntämään, Suomessa lokkaukset nettiin on kirjoitettu suomeksi jo vuosia...

Savon Ukko
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.08.2012 10:54

Re: International hobby - GEOCACHING

Viesti Kirjoittaja Savon Ukko » Su 02.09.2012 21:06

Niin onkin kyllä, mutta jatkossahan voisimme tehdä "parannuksen", vai eikö?

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: International hobby - GEOCACHING

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Su 02.09.2012 21:12

Ehkäpä homma toimisi, jos kirjoittaisi lokkauksen suomeksi ja englanniksi. Tuo englannin kielen taito ei nyt ole niin yleinen, että voisi olettaa että kaikki sitä ymmärtäisivät.

Myöskin jos loggausteksi pysyy kahdessa rivissä niinkuin allekirjoittaneella, niin eipä tuosta haittaakaan olisi. Jotkun kuitenkin hakevat lukuisia kätköjä päivässä ja tekevät pidempiä loggauksia.

Maybe it will work, if you write it down with both languages as english and finnish. English speaking persons are not so common in finland, so you can't assume that everyone understand that.

Also if your loggings stays in two rows as the signed one, it wont matter. There is allways somebody who finds severals of caches in one day and make longer loggings for those.
Kuva

xanilus
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 14.07.2008 15:52

Re: International hobby - GEOCACHING

Viesti Kirjoittaja xanilus » Su 02.09.2012 21:12

Eipä nuo suuressa maailmassakaan loggaa englanniksi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”