T ja D luokitukset

Yleistä keskustelua kätköilystä
vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 30.01.2014 8:43

Ei kai ne T- ja D-arvot ole mitään palkintoja mitä saadaan hakemalla purkki vaan niiden tarkoitus on kertoa kuinka vaikeasti kätkö on löydettävissä :lol: Tosin haasteiden vuoksi tämäkin asia on tainnut muuttua :roll:

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja pehku » To 30.01.2014 13:30

Bonuksen T ja D ehdottomasti bonuspurkin mukaan, eikä oteta huomioon sarjan muita purkkeja, joilla on omat arvonsa.

Jos siinä sarjassa sattuu olemaan purkki, jolla on kovemmat tähdet niin eihän ne vaikuta mitenkään sen bonuspurkin hakemiseen, vaan ne kertovat sen kyseisen vaikeamman purkin luokituksen.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 30.01.2014 13:35

Siis tottakai bonuspurkin D ja T on vähintään sen mikä niiden purkkien, jotka pitää hakea löytääkseen sen bonuksen. Ei voi bonusta suorittaa ilman, että suoritat jotain niiden muiden purkkien arvojen mukaista, silloin bonuskin on vähintään ne samat. Itsestäänselvyys mun mielestä.

Jos pitäisi olla vain sen mukaan, mitä itse bonus on maastossa, niin eikös silloin mysteerienkin pitäisi olla vain varsinaisten maastoarvojen mukaan eikä laskea itse mysteeriosuudelle D-arvoa lainkaan...
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 30.01.2014 13:48

Marjis kirjoitti:Siis tottakai bonuspurkin D ja T on vähintään sen mikä niiden purkkien, jotka pitää hakea löytääkseen sen bonuksen. Ei voi bonusta suorittaa ilman, että suoritat jotain niiden muiden purkkien arvojen mukaista, silloin bonuskin on vähintään ne samat. Itsestäänselvyys mun mielestä.

Jos pitäisi olla vain sen mukaan, mitä itse bonus on maastossa, niin eikös silloin mysteerienkin pitäisi olla vain varsinaisten maastoarvojen mukaan eikä laskea itse mysteeriosuudelle D-arvoa lainkaan...
Samaa mieltä. Näin se vaan menee loogisimmin.

Arnyk

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja pehku » To 30.01.2014 14:25

Jos bonuksen ainoa mysteeriosuus on se, että muistaa ottaa vihjeen sarjan tradeilta, en näkisi tarvetta ottaa niiden tradien tähtiä huomioon bonuksessa. Niinpä bonusta ei voikaan verrata normaaliin mysteeriin, niillä vain sattuu olemaan samanlainen kuva kartalla.

Sitten pakollinen off topic:
Bonus itsessään on mielestäni turhake. Miksei sarjaan voisi aivan yhtä hyvin tehdä vielä yhtä tradia sen sijasta? Nythän se bonus on vain kiusaamassa kanssakätköilijöitä helposti unohtuvien vinkkien muodossa.

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja mackoivu » To 30.01.2014 15:47

Musta tuntuu vieraalta, että bonusmysteeriä (tai siis sen sarjaa) verrataan multiin tai maastomysteeriin tässä terrain asiassa. Multin terrain, samoin kuin maastomysteerin (yksittäisen mysteeritehtävän) terrain luonnollisesti määräytyy sen tehtävän maastosta. Sen sijaan sarjan bonus on oma tehtävänsä. Ihan oma maasto, ihan oma rämpiminen. Siihen liittyy kyllä ne muut sarjan tehtävät, mutta nehän on jo kertaalleen selvitetty omissa kuvauksissaan. Miksi niitä pitäisi jollain tavalla toistaa päätöstehtävässä.

Onkohan tähän oikeasti jotain määräystä (ohjetta), vai ollaanko tässä vaan tasan kahden leirin kannattajia, ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee? Kohtalaisen tasaväkistä näyttäisi vääntö olevan.

Edit: puhun siis vain T-arvosta, en D:stä

Duskraiser
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:15

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Duskraiser » To 30.01.2014 16:30

Arnyk kirjoitti:
Marjis kirjoitti:Siis tottakai bonuspurkin D ja T on vähintään sen mikä niiden purkkien, jotka pitää hakea löytääkseen sen bonuksen. Ei voi bonusta suorittaa ilman, että suoritat jotain niiden muiden purkkien arvojen mukaista, silloin bonuskin on vähintään ne samat. Itsestäänselvyys mun mielestä.

Jos pitäisi olla vain sen mukaan, mitä itse bonus on maastossa, niin eikös silloin mysteerienkin pitäisi olla vain varsinaisten maastoarvojen mukaan eikä laskea itse mysteeriosuudelle D-arvoa lainkaan...
Samaa mieltä. Näin se vaan menee loogisimmin.

Arnyk
Itsekin olen täsmälleen samaa mieltä tästä. En voi käsittää, miten sarjan aiemmat purkit ei vaikuttaisi enää bonuskätköön. Ei kuitenkaan ole mahdollista päästä bonuskätkölle käymättä niillä aiemmilla. Joku mainitsi, että bonusnumerot saa tarvittaessa kätkökaverilta, mutta eihän tämä tietenkään vaikuta tähditykseen. Eihän myssenkään tähtiä määritellä sen mukaan, mikä sen vaikeus on sen jälkeen, kun tekijältä on maililla pyydetty lisävinkkiä. Puhumattakaan siitä, että jotkut ei edes ratko niitä, vaan saa naatit kaverilta suoraan...

Oma mielipide on, että T-arvo pitäisi olla sama kuin korkeimmalla sarjan purkilla, ellei bonus ole sitten itse maastoltaan haastavampi. D-arvoon sen sijaan pitäisi laittaa vielä vähän päälle sarjan vaikeimpaan purkkiin nähden, vähän riippuen purkkien määrästä sarjasta. Tarkkaa kaavaa tähän ei kyllä pystyne antamaan.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 30.01.2014 20:41

Bonus = palkkio. Minusta tämän pitäisi olla sarjan tekijän/tekijöiden tapa kiittää ja ilahduttaa sarjan kätköt käyneitä lisäkätköllä. Ja kätkön löydön edellytyksenä, kuten se on tarkoitettu, on käynti muillakin sarjan kätköillä.

Jos sille linjalle lähdetään, että miten joku on helpoin logata, niin voisihan vaikka kaikkiin laittaa 0/0, voihan sinne kätkölle lähettää jonkun toisen nimen kirjoittamaan. Tai voihan se D olla 0,5 jos vaivautuu itse kätkökuvauksen etsimään ja lokikirjauksen nettiin tekemään, kun löytö on plakkarissa, kun nimmari on lokikirjassa. Tai siis onhan siinä jo oma vaivansa siinä toisen lähettämisessä, kai se sit olis 0,5/0 se pienin mahdollinen

Avatar
Saunamajuri
Viestit: 74
Liittynyt: Su 26.05.2013 19:39

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Saunamajuri » Ti 04.02.2014 21:51

arnevala kirjoitti:Jos sille linjalle lähdetään, että miten joku on helpoin logata, niin voisihan vaikka kaikkiin laittaa 0/0, voihan sinne kätkölle lähettää jonkun toisen nimen kirjoittamaan. Tai voihan se D olla 0,5 jos vaivautuu itse kätkökuvauksen etsimään ja lokikirjauksen nettiin tekemään, kun löytö on plakkarissa, kun nimmari on lokikirjassa. Tai siis onhan siinä jo oma vaivansa siinä toisen lähettämisessä, kai se sit olis 0,5/0 se pienin mahdollinen
Toki se on 0/0. Oletetaan vaikka, että Leksa Lusmu tekee diilin Kake Kehvelin kanssa vaikka sadan minkä tahansa kätkön lokkaamisesta. Tämän jälkeen Leksan ei tarvitse kuin odotella viestien kolinaa postilaatikkoon, että nimi on taas uudessa lokissa, ja pistää sitten oma lokkauksensa nettiin. Saattaisihan Kake tästä jotain rahnaakin pyytää, ja tätä bisnesideaa olisi helppo jalostaa edelleen. Kake voisi perustaa vaikka webbipalvelun, josta saisi ostaa lokkauksia päivän kurssiin, ja sopivia agentteja käyttämällä vaikka ympäri maailmaa. Ei tarvitsisi Leksan muuta kuin painaa tilausnappia, ja palveluun voisi halutessa ostaa myös nettilokkauksetkin. Ja vielä: Kake voisi luoda useita nimimerkkejä varastoon ja lokkailla niitä agentteineen sekä purkkeihin että nettiin, ja sitten Leksa voisi ostaa markkinahintaan valmiin nimimerkin, jolla on vaikka 1000 löytöä jo tilillä, vähän samaan tyyliin kuin joltain jobbareilta voi ostaa valmiita firmoja. Kaikki ilman mitään vaivannäköä, eikä tilastoissakaan tarvitsisi ihan hänniltä aloittaa. Että tästä valmista bisnesideaa vapaasti hyödynnettäväksi. Jaa juu, joku ulkomaanelävähän se taannoin jo ebayssä kaupitteli lokkauksia kaukaisten maiden purkkeihin ja lokikuvat luvattiin paluupostissa, eli ei se ollutkaan kovin omaperäinen idea tämä, ja offtopicissa mennään jo korkeelta ja kovaa, pahoittelut :?

LintuPete
Viestit: 29
Liittynyt: To 08.05.2014 9:32

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja LintuPete » Ke 05.08.2015 12:27

Käytiinpä pyörähtää Salossa ja pikkasen kävi hämmästyttämään siellä nämä terrain-luokitukset kanssa.

Haettiin 5kpl T5 purkkeja, joista 2kpl eli siis 40% meni tälläsellä möhömahallakin luomuna. Eikö T5 pitäs olla niiku apuvälineitä vaativa purkki jo?

Mun mielestä jos menee noinkin helposti luomuna terrain pitäs olla max T4,5, ja saa se silloinkin olla haastava ja apuvälineistä voi olla hyötyä, vaikka sen turvallisuuden varmistamiseksi, vaikka niitä itse hakemiseen ei tarvitsisikaan.

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ke 05.08.2015 12:31

Niin Pete, itsekin hiukan mietin omalla kohdalta tuota T-arvoa 4.5;deksi ja olen samaa mieltä; se on 4.5 T niinkuin ajattelinkin silloin, jälkikäteen en vain mielelläni noita muuttaisi.
Samoin pari muuta mun purkkia on 4.5 ja toisaalla salossa on ainakin yksi T-5 purkki, joka on merkattu 4.5;deksi.

Ota näistä nyt aina selvää.

Itse koitan olla vastedes johdonmukaisempi :)

Sambsu
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.07.2015 11:34

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Sambsu » Pe 07.08.2015 1:23

Mun mielestä pitäis olla kaksi eri T-arvoa: Kätkölle johtavan maaston T-arvo ja itse Kätkön lähimaaston T-arvo. Esim. se, että kaikkien saarikätköjen T-arvo on automaattisesti 5 on aika naurettavaa, koska eihän se ole ollenkaan sama asia kiivetä esim. jotain kallioseinämää hiki hatussa, kuin kruisata veneellä tai kävellä jäitä pitkin saareen vaivatta.

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Pe 07.08.2015 11:16

Onkohan tuo Saarikätkö= 5t jostain ulkomailta tullut väläys?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 07.08.2015 12:12

EgyLynx kirjoitti:Onkohan tuo Saarikätkö= 5t jostain ulkomailta tullut väläys?
T5: Tarvitset jotain apuvälinettä kuten vene, talvella tosin luonto tarjoaa apuja.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Kampfpinguin
Viestit: 54
Liittynyt: To 27.02.2014 14:47

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Kampfpinguin » Pe 29.04.2016 12:09

Jatkaan tätä ketjua. Kiinostaisi D-arvon määritäminen. Vaikuttaako vinkki D-arvoon? Yleensä on kätköllä jonkunlainen D-arvo. Jos lisää siihen vinkki, sitten periaatteessa D-arvo laskee, mutta sehan on ihan jokaisesta kiinni haluako käyttää vinkkiä vai ei. Eli perus D-arvo ei ottaa huomioon vinkkia. Onko näin?
Ja toinen juttu, onko maiden välissä eroa D-arvon luokitukseen? Ymmärsin että groundspeak on kansainvälinen pohja ja että pitäisi olla kaikissa maissa samat määritelmät.
Kiitos ja hauskaa kätkörikasta vappua!

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja Zergei » Pe 29.04.2016 12:32

Vinkki ei periaatteessa vaikuta, ellei sitten ole ihan spoileri. Vaikeus on kaikkialla sama, mutta lopulta kysymys on yksilöllinen, eikä yksikään kansainvälinen tarkastaja käy mittaamassa onko oululainen D3-kätkö yhtä vaikea kuin kenialainen D3. (Vai käykö..?)

Avatar
AlaPuhot
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 08.11.2013 20:14

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja AlaPuhot » Pe 29.04.2016 23:55

Olen kyllä omani määritellyt siten, että D-arvo on ilman vinkkiä. Kyllähän se vinkki aina tiputtaa D-arvoa, eihän se muuten mikään vinkki olisikaan, mutta sehän on kryptattu, ettei vahingossa silmiin osu! Löytääkö joku tähän oikein ohjenuoraa jostain?
Topicin bonus-kuvioonkin voisi samalla kommentoida, että oman bonukseni tähditin siihen vaadittavien purkkien korkeimman T-arvon mukaan, D-arvon samoin, lisättynä sitten bonuksen lisäkuvioilla. Tähänkään ei liene mitään kirjattua ohjetta olemassa?

V.Hunter
Viestit: 99
Liittynyt: Su 04.05.2014 7:35

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja V.Hunter » La 30.04.2016 8:20

Bonuksen T-arvoon ei vaikuta sarjan muiden purkkien terrain, ainoastaan tuon kyseisen bonuspurkin piilotuspaikka määrää terraimen.
Bonuksen D-arvoon sarjan muut purkit voivat vaikuttaa, onhan kysymyksessä mysteeri.
Ja lopuksi: vinkki ei vaikuta D-arvoon.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 30.04.2016 11:12

V.Hunter kirjoitti:Bonuksen T-arvoon ei vaikuta sarjan muiden purkkien terrain, ainoastaan tuon kyseisen bonuspurkin piilotuspaikka määrää terraimen.
Rohkenen olla eri mieltä. Onhan sitä käytävä niillä muilla purkeilla ennen kuin bonukselle pääsee joten kyllä niiden T on otettava huomioon. Oikeastaan aivan kuin multissa, kyllähän siinäkin välipisteet on huomioitava eikä vain loppupurkki.

V.Hunter
Viestit: 99
Liittynyt: Su 04.05.2014 7:35

Re: T ja D luokitukset

Viesti Kirjoittaja V.Hunter » La 30.04.2016 12:25

finnranger kirjoitti:
V.Hunter kirjoitti:Bonuksen T-arvoon ei vaikuta sarjan muiden purkkien terrain, ainoastaan tuon kyseisen bonuspurkin piilotuspaikka määrää terraimen.
Rohkenen olla eri mieltä. Onhan sitä käytävä niillä muilla purkeilla ennen kuin bonukselle pääsee joten kyllä niiden T on otettava huomioon. Oikeastaan aivan kuin multissa, kyllähän siinäkin välipisteet on huomioitava eikä vain loppupurkki.
On toki käytävä ( jos ei saa bonuspurkin naatteja jostain muualta :mrgreen: ) mutta onhan jokaisella sarjan purkeilla myös omat terrainarvonsa , riippuen siitä minkälaiseen paikkaan ne on piilotettu. Miksi bonuspurkin pitäisi olla poikkeus tästä? Jos esimerkiksi saaritrailin bonuspurkki olisi piilotettu mantereelle esim. trailin lähtöpisteelle parkkipaikan aitaan, niin eikö olisi parempi että sen T-arvo olisi piilotuspaikan mukainen ?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”