Naps ja kops ?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Pe 22.02.2013 19:39

En tiedä kuuluisiko tämä ennemmin "vain taivas rajana" -osastoon...

Kaikkein yleisin loggaus heti tftc:n jälkeen taitaa olla:
"Naps ja kops"

Moniko tuota loggausta käyttävä tietää mistä tuo sanonta tarkalleen tulee? Minä nimittäin en tiedä. Sen merkityskin tuntuu hiukan vaihtelevan.

pn
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 22.02.2013 19:56

En tiedä enkä välitäkkään tietää, mutta ärsyttävin loggaus mitä tiedän! Yritän kuitenkin ymmärtää.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja MooseM » Pe 22.02.2013 20:34

Naps ja Kops :mrgreen:

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Pe 22.02.2013 20:38

En toki käytä ilmaisua pelkästään, mutta se voisi merkitä vaikka seuraavaa:

NAPS = ääni joka tulee kun sormet osuu micropurkkiin sillankaiteessa alle 5 sekunnissa paikalle saapumisesta.
KOPS = kun magneetti antaa periksi ja purkki löytyy kädestä

:lol:
Kuva

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Pe 22.02.2013 20:43

Tai NAPS kun magneetti irtoaa ja KOPS kun se kolahtaa uudestaan kiinni lokkauksen jälkeen.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Marjis » Pe 22.02.2013 20:45

Ei ei ei. Se on kops ja naps. Kops kun lyö pään ja naps kun pimenee. ;-)

http://coord.info/GL4MT3R4
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 22.02.2013 21:56

Marjis kirjoitti:Ei ei ei. Se on kops ja naps. Kops kun lyö pään ja naps kun pimenee. ;-)

http://coord.info/GL4MT3R4
Onneksi propeli ei pyörinyt! :roll:
Asiaan: Täytyypä tarkkailla, ettei vaan lipsahda naps ja kops -lokkauksia tiukkapipoisten kätköille. siinä sitä onkin työmaata vahdata itseään, ettei livahda moinen jollekin T1D1 tonkalle..
Minä olen kyllä aina onnellinen kun kätköilläni edes joku viitsii vääntäytyä käymään, ja ymmärrän hyvin, jos ei naps ja kops edes ankaran uurastuksen jälkeen irtoa näppäimistöltä. KK:kin lämmittää! :wink:

Tosiaan: En minäkään kyllä tiedä mistä tuo "Naps ja Kops" on peräisin... Sitähän tässä kysyttiin? :?:
Viimeksi muokannut rauski, Pe 22.02.2013 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Keokas » Pe 22.02.2013 22:45

On tuota tullut käytettyä. En ajatellutkaan että tuo voisi ärsyttää mutta kai mikä tahansa saattaa alkaa ärsyttää tarpeeksi toistettuna. Täytyypä vastaisuudessa varoa.

Onko kukaan muuten huomannut tuota lyhennettävän? NK :-D

Sanonnan historiaa en tiedä mutta jotenkin minulle tulee siitä mieleen pussitus biljardissa... Napskops!

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Pe 22.02.2013 23:02

Eiköhän tuostakin jotain löydy, kun riittävästi nettiä kaivaa. Minua rupesi erään kerran ihan muutenvain vaivaamaan lausahdus "Hyvää yötä Hanna ja lapset". Siinä olikin koko kaivaminen, ennenkuin jotain sai selville ja sekin tieto oli vähän epävarmaa. Nettihän nyt on muutenkin epävarmaa tietoa pullollaan, mutta olin kuitenkin tyytyväinen, kun onnistuin lausahdukselle jonkinlaisen alkuperän selvittämään, kun sitä tulee aina silloin tällöin käytettyä.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Mr.Perkins
Viestit: 51
Liittynyt: To 26.07.2012 23:12

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Mr.Perkins » La 23.02.2013 0:12

Käytetty on... Naps ja Kops. Jostakin loggauksesta tarttunut mukaan. Minulla se ainakin tarkoittaa heti etsimättä löytynyttä purkkia. Eli purkki napsahtaa käteen heti suoraan ilman mutkia. Naps ja Kops ärsyttää purkeilla, joita olen etsinyt enemmän kun yhden kerran.
Kiva käyttää joskus, kun joku toinen on hakenut purkkia löytämättä :D

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » La 23.02.2013 7:24

Nää on kaikki samaa kategoriaa, osa lokkaa pelkällä pisteellä, osa taas ihan vaan löydön lukumäärällä, osa KK:lla, osa TFTC:llä, osa taas sitten naps-kops tai jollain muulla kahden sanan "lauseella".

Eli siis tylsiä peruslokkauksia joita ei nyt ole niin erityisen kiva lukea. Tottakai kaikki saavat lokata miten tykkää, ei sillä ole merkitystä kuin ehkä kätkön tekijälle joka lukee lokeja (ei tosin kaikki) ja itselle (jos palaat löytöihin ja lokkaukseesi myöhemmin, kuten itse teen). Löytö on aina löytö. Osa "runebergeista" sitten runoilee satoja sanoja jokaiseen lokkaukseen. Itse olen vain kulmia aina kohottanyt, jos lokkauksessa on alle viisi sanaa, mutta olen todennut että ei meitä ikinä tule saamaan samaan muottiin, kun ollaan kaikki niin erilaisia.

Itse totesin tuossa viime syksynä että ihan sama, kaikki saa lokata mun purkkeja ihan miten haluavat. Perusteena se että jokainen muodostaa harrastuksensa tässä kohdalla itse. Toki siis tarkoitan vain lokkausta (lokkauksen kirjoituksen määrää ja laatua) nettiin, muutoin edelleenkin vaadin normaalit groundspeakin vaatimukset purkkien suhteen. Vaikka tietenkin on mukavampi lukea hassun hauskoja kirjoituksia sähläyksestä, kokemuksesta, tilanteesta, löydön tuottamista tuntemuksista jne. Mutta tosiasia on että ei kaikista ole kirjoittamaan tuollaista, jotkut eivät siihen kykene taitojensa puolesta, jotkut taas eivät näe siinä mitään järkeä ja jotkut taas eivät muuten vaan viitsi jakaa kokemustaan.

Mutta ei siinä, kuten jo totesin aikaisemmin niin tätä tuulimyllyä on hankala pysäyttää/voittaa. Joten olen päättänyt sen vaan antaa olla. Toki yhden taistelun voin tehdä: yrittää herättää niitä tuntemuksia kätköillä jotta sitä sanaista kirstua saisi avattua yli 5 sanan verran. Mutta tietenkään pakko ei ole :)

Syy miksi itse lokkaan vaihtelevasti: kokemuksia herättäneet ja muistamisen "arvoiset" purkit saavat tekstiä enemmän. Näihin palaan parinkin vuoden päästä ja muistan tilanteen lokkauksen pohjalta. Nämä ovat kuin piväkirjaa itselleni.

Arnyk

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Depression » La 23.02.2013 7:57

Itsekin olen kyllä ymmärtänyt mitä tolla on haettu mutta käsittämättömän paljon se syystä tai toisesta ärsyttää. Mutta eihän sanonnoissa yleensä ole muutenkaan järkeä kun alkaa niitä tarkemmin miettiin. Mullekin vanhemmat sano muksuna että tulee tupen rapinat jos teen pahojani, eli selvä uhkaus puukotuksesta :D

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 23.02.2013 8:37

_luulen_ että kosketusnäyttöisten kännyköiden käyttö on syyllinen lyhyisiin kommenteihin. Itsekkin tulee sellaista käytettyä jos on useamman kätkön reissusta kyse. En toki ihan KK-kommentiin yleensä alennu siltikään, mutta verrattuna siihen että kirjoittan kommentin vasta kotona tietokoneella on tekstiosa paljon lyhyempi.
Kännykkä on taas toisaalta lisännyt valokuvalla logaamista, sellainen tulee napattua nykyään lähes jokaisen kätkön lähimaastossa ja liitettyä logiin. On paljon helpompi homma kuin pitkästi kirjoittaminen. Kännykästä johtuen otokset ei ole mitään laadukkaita, mutta kuvia nyt kuitenkin :)
Omille kätköilleni ovat kaikki tervetulleita, logaustekstin pituudesta riippumatta.

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Tet70 » La 23.02.2013 9:16

jviirret kirjoitti:_luulen_ että kosketusnäyttöisten kännyköiden käyttö on syyllinen lyhyisiin kommenteihin. Itsekkin tulee sellaista käytettyä jos on useamman kätkön reissusta kyse. En toki ihan KK-kommentiin yleensä alennu siltikään, mutta verrattuna siihen että kirjoittan kommentin vasta kotona tietokoneella on tekstiosa paljon lyhyempi.
Tuohon ongelmaan on oiva apu Field Note, jos kännysofta vain sitä tukee. Itse laittelen reissun päältä yleensä Neongeolla Field Noten, johon voi heittää jonkin pienen tärpin jotta muistaa mitä pitää logatessa kertoa. Kotona sitten lopulliset runoilut kunnon näppiksen ääressä, niin ei tarvitse kännykällä napsutella ja kopsutella.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 23.02.2013 10:19

Itse olen tämän "naps ja kops" termin nähnyt käytössä ihan toisenlaisessa yhteydessä. Joku joskus mainitsi, että antaa puhelimessa vihjeitä kysyjille, mutta jos lokissa lukee "naps ja kops" niin luultavasti ei muista asiasta mitään. Siitä tuli ajatus, että tämä voisi tarkoittaa sitä, että kätkön etsiminen on ollut niin pikainen toimenpide, ettei asiasta ole jäänyt mitään mieleen. Näin ajateltuna voisi olla turhauttavaa pitempää lokkausta kirjoittaakaan ja onhan tuo eräänlaista "kokemuksen jakamista" :D . Kyllä "naps ja kops" on selvästi parempi kuin KK lyhenne, joka viittaa enemmänkin siihen, että kirjoittaja ei vain jaksa, viitsi tai osaa kirjoittaa edes yhtä sanaa.

Kerran lokkasin piloillani vain K, en siis edes KK, johon omistajalta tuli heti kommenttina: "eipä voi kuin ihailla lakonista kuittaustapaasi. Ainakin on kehitykselle sijaa. k."

Niin että kyllä näitä lokkauksia siis luetaan - pitäkää tämä mielessä!

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja artomak » La 23.02.2013 10:22

N & K?
aina jotain hukassa

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 23.02.2013 10:27

Ensimmäistä kertaa muistan nähneeni ilmauksen jokeri69:n loggauksissa. Ja syy tämän käyttöön taitaa olla ainakin tuo arisoftin mainitsema eli kätkö oli helppo että loggauksesta ei ollut mitään kerrottavaa tai purkki on niin mitäänsanomaton että siitä ei kehtaa mitään sanoa :wink:

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja stebu » La 23.02.2013 10:31

Olisikohan tuo cut & pasten "suomennos"?
NAPSaisen ja KOPSaan.
-stebu

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » La 23.02.2013 10:49

Minulle naps ja kops tarkoittaa, että kätkö löytyi ennen kuin sitä alkoi edes kunnolla etsiä. Olen sitä käyttänyt ja käytän vastaisuudessakin tuollaisissa tilanteissa :twisted:. Yleensä loggaukseni ovat pidempiä, joten "Naps ja kops" on vain osa tarinaa, joka kertoo itselleni miten kätkö löytyi. Pyrin kirjoittamaan pidempiä loggauksia ja syitä on tasan kaksi: kiittäminen ja päiväkirjamaisuus. Kätköntekijää on kiva kiittää loggauksella, jota on vähän mietitty ja jonka eteen on nähty edes hieman vaivaa. Kätköntekijällä on taatusti kulunut enemmän aikaa kätkön tekemiseen kuin minulla loggauksen kirjoittamiseen.

Kuten joku tässä aiemmin kirjoitti, logit ovat kuin päiväkirja (tai blogi). On aivan mahtavaa lueskella kohta kymmenen vuoden ajalta omia loggauksia. Kun en enää ihan nuori ole, en yksinkertaisesti enää muista kaikkea kokemaani. Loggausten avulla hauskat kätköilymuistot palaavat mieleen vuosien takaa. Tämän haksun sivuston kautta loggauksiin pääsee niin helposti käsiksi, että olen aina silloin tällöin lueskellut vanhoja loggauksiani ja kyllä sitä kaikenlaista on kätköilyn aikana tapahtunut :P.

Kätköntekijänä arvostan pidempää loggausta kuin pelkkä "kk", mutta kaikenlaiset loggaukset ovat silti tervetulleita mukaan lukien "kk" tai jopa "k" :wink:.

//viestiä muokattu, boldattu kohta "Yleensä".
Viimeksi muokannut hippihiiri, La 23.02.2013 19:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Keokas » La 23.02.2013 12:28

Lyhyiden loggausten kirjoittaminen ei ole välttämättä sama asia kuin lyhenteiden tai vakiintuneiden ilmaisujen käyttö. Jos kirjoitan logiin 'Naps ja kops' ei se tarkoita että koko loggaus on 'Naps ja kops'. Siis ei välttämättä. Jos loggaus on lyhyt, se yleensä viestii jostakin. Jos kätkö on vuotava filmipurkki liikennemerkissä keskellä jästiherkkää risteystä jossa ei ole mitään nähtävää ja omistaja ei ole huoltanut kätköä pyynnöistä huolimatta eikä täyteen selluloosalokiin mahdu eikä tartu enää mitään, saattaa loggauksesta tulla lyhyt. Kosketusnäytöllisellä älypuhelimellani ei ole asian kanssa mitään tekemistä, enkä sittenkään liitä logiini KK tai TFTC.
Joskus taas loggaukseni saattaa olla pitempi mutta jos löytö oli erityisen nopea, saattaa lokiin sisältyä sanat naps ja kops.
Pitäisiköhän ottaa tavaksi pidentää mitäänsanomatonta loggausta liittämällä siihen kaikki lyhenteet ja ympäripyöreät fraasit jotta loggaukseen näyttäisi nähdyn enemmän vaivaa...?

TFTC! been there, done that! Löyty! Naps ja kops, KK, Kiitti jemmasta! Helppo P&G. Nopee. TNLN, EOEJ.

Tuon kirjoittamiseen älypuhelimella menee ainakin enemmän aikaa kuin filmipurkin piilottamiseen liikennemerkkiin...

edit: loggausta pidennetty

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”