Valokuvalogit

Yleistä keskustelua kätköilystä
tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 04.09.2012 19:06

Minä törmäsin kätköön, jota ei ole löydetty pitkään aikaan, mutta foundia pukkaa. Suomessa varmaan lynkattaisiin, jos yrittäisi esittää valokuvaa todisteeksi kätköpaikalla käynnistään ja vielä kertoisi, ettei purkkia näkynyt. Onko tämä maailmalla yleistä? (saanx mäkin nyt)

Case: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... a8fd92a92a
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

kuzzama
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.11.2010 16:05
Paikkakunta: Pargas / Parainen

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja kuzzama » Ti 04.09.2012 19:23

tanjuli kirjoitti:Minä törmäsin kätköön, jota ei ole löydetty pitkään aikaan, mutta foundia pukkaa. Suomessa varmaan lynkattaisiin, jos yrittäisi esittää valokuvaa todisteeksi kätköpaikalla käynnistään ja vielä kertoisi, ettei purkkia näkynyt. Onko tämä maailmalla yleistä? (saanx mäkin nyt)

Oman kokemuksen mukaan ei ole yleistä, mutta onhan noita tullut ulkomailla vastaan. Suomessa en muista kertaakaan nähneeni. Valokuvalogi sotii linjauksia vastaan. Älä ny vaan aloita. :)
/KUZZAMA BAMA

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ti 04.09.2012 19:28

Ollessani Turkin Istanbulissa törmäsin samanlaisiin tapauksiin. Tuntui että ainakin saksalaiset loggailivat löytäneeksi ja laittoivat liitteeksi kuvan kun seisoskelavat kätköpaikalla. Itse en rohjennut moiseen. Luulisin että on yleisempää paikoissa missä on vähän kätköjä ja vähän kätköttäjiä ja paljon turiteja jotka haluavat sen yhden löydön just Istanbulista tai Kuubasta.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 04.09.2012 19:32

Yhdellä meidän kätköllä on ollut reilu puoli tusinaa yritystä logata valokuvalla, yhtään ei ole ollut suomalaiskätköilijältä. Erään tuohtuneeksi muuttuneen yrityksen mukaan kovinkin yleinen tapa Jenkeissä - meikäläiset standardit ovat kuulemma tiukkapipoisia ja hauskanpidon estäviä...

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 04.09.2012 19:39

pardainis kirjoitti:Luulisin että on yleisempää paikoissa missä on vähän kätköjä ja vähän kätköttäjiä ja paljon turiteja jotka haluavat sen yhden löydön just Istanbulista tai Kuubasta.
OT: Yksi löytöhän on helppo Istanbulista, siellä on parit virtuaalit ja yksi earthcache. Oma ainoa Turkin löytö on tuo viimeksi mainittu parin vuoden takaa. :mrgreen:

Ja asiaa. Mitä on jenkkikätköjä katsonut, niin tuntuu että tuo valokuvalla loggaaminen on siellä hyvin yleinenkin tapa. Itse poistaisin omilta kätköiltäni kyllä moiset ihan surutta.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 04.09.2012 19:41

tanjuli kirjoitti:Minä törmäsin kätköön, jota ei ole löydetty pitkään aikaan, mutta foundia pukkaa. Suomessa varmaan lynkattaisiin, jos yrittäisi esittää valokuvaa todisteeksi kätköpaikalla käynnistään ja vielä kertoisi, ettei purkkia näkynyt. Onko tämä maailmalla yleistä? (saanx mäkin nyt)

Case: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... a8fd92a92a
Olipa aika tuttu seutu. Juuri tuota kätköä en ole etsinyt, mutta kyllä sama tyyli oli näköjään seudulla yleinen tapa. Kun yhteen kätköön tein ei löytynyt lokkauksen ja taisin pistää huoltopyynnönkin samalla, sain postia piilottajalta, että olisi pitänyt piilottaa uusi purkki vain ja lokata löytyneeksi. Kun tutkin seudun kätköjä ennen matkaani, oli yksi kätköilijä tosiaan piilottanut useaankin kätköön uuden purkin, kun vanha oli hävinnyt. Minäkin löysin pari hänen piilottamaansa sinistä purkkia. Minun jälkeeni Esa75 kävi seudulla ja hän on näköjään em. kätköllä noudattanut maan tapaa eli kun ei ole löytänyt, on ottanut kuvan seudusta, vaikka ei tuossa ole lokin yhteydessä kuitenkaan kuvaa. Esa75 oli muuten löytänyt yhdeltä kätköltä kaksi purkkia eli vanhan(hävinneeksi luullun) ja uuden juuri piilotetun. Olen muuallakin ulkomailla törmännyt näihin virtuaalisiin lokkauksiin.

Tämä on ainakin tällä Varaderon alueella Kuubassa vähän käytännön sanelema tapa. Piilottajat ovat yleensä matkailijoita, joten huolto on jotenkin hankalaa. Kun seudulla paikalliset hyvin nopeasti huomattuaan kähmivät kätköpurkin, on hävikki suuri, joten toisten kätköilijöiden on aina korvattava hävinneet uusilla purkeilla, jotta systeemi jotenkin toimisi. Tästä syystä tällainen virtuaalinen valokuvalokkaus on varmaan myös tullut tavaksi.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 04.09.2012 20:06

Pek47ka kirjoitti: Olipa aika tuttu seutu. Juuri tuota kätköä en ole etsinyt, mutta kyllä sama tyyli oli näköjään seudulla yleinen tapa. Kun yhteen kätköön tein ei löytynyt lokkauksen ja taisin pistää huoltopyynnönkin samalla, sain postia piilottajalta, että olisi pitänyt piilottaa uusi purkki vain ja lokata löytyneeksi. Kun tutkin seudun kätköjä ennen matkaani, oli yksi kätköilijä tosiaan piilottanut useaankin kätköön uuden purkin, kun vanha oli hävinnyt. Minäkin löysin pari hänen piilottamaansa sinistä purkkia. Minun jälkeeni Esa75 kävi seudulla ja hän on näköjään em. kätköllä noudattanut maan tapaa eli kun ei ole löytänyt, on ottanut kuvan seudusta, vaikka ei tuossa ole lokin yhteydessä kuitenkaan kuvaa. Esa75 oli muuten löytänyt yhdeltä kätköltä kaksi purkkia eli vanhan(hävinneeksi luullun) ja uuden juuri piilotetun. Olen muuallakin ulkomailla törmännyt näihin virtuaalisiin lokkauksiin.
Minä mietinkin tätä maan tapaa. Pitäisikö noudattaa paikallistapoja vai mennä suomalaiskäytäntöjen mukaan? Tai sitten vain pakkaa läjän sinisiä purkkeja mukaan, johan löytyy :lol:
Pek47ka kirjoitti:Tämä on ainakin tällä Varaderon alueella Kuubassa vähän käytännön sanelema tapa. Piilottajat ovat yleensä matkailijoita, joten huolto on jotenkin hankalaa. Kun seudulla paikalliset hyvin nopeasti huomattuaan kähmivät kätköpurkin, on hävikki suuri, joten toisten kätköilijöiden on aina korvattava hävinneet uusilla purkeilla, jotta systeemi jotenkin toimisi. Tästä syystä tällainen virtuaalinen valokuvalokkaus on varmaan myös tullut tavaksi.
Jotenkin tuon ymmärrän, mutta Suomessa tarkastajat kai tsekkaavat, että huolto järjestyy? Eli jos yrität jemmata purkkia 500 kilometrin päähän kotinaateista, pitäisi esittää joku tapa, miten purkkeja huolletaan? Onhan se kiva, että tuolla on kätköjä. Mutta sitten tulee se mutta.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 04.09.2012 20:09

pardainis kirjoitti:Ollessani Turkin Istanbulissa törmäsin samanlaisiin tapauksiin. Tuntui että ainakin saksalaiset loggailivat löytäneeksi ja laittoivat liitteeksi kuvan kun seisoskelavat kätköpaikalla. Itse en rohjennut moiseen. Luulisin että on yleisempää paikoissa missä on vähän kätköjä ja vähän kätköttäjiä ja paljon turiteja jotka haluavat sen yhden löydön just Istanbulista tai Kuubasta.
Olen itsekin ajanut Arabiemiraateissa taksilla aavikolle -vain yhden purkin tähden.. Löysin sen kuitenkin. Valokuvalogiin en olisi varmaan rohjennut, vaikka DNF olisi syönyt urakalla. Manauksessa ajoin taksilla kätköille enkä löytänyt yhtään, löydöt jäivät siis kirjaamatta.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 04.09.2012 20:30

Itse piilotin kerran (oikeastaan muutamankin kerran) vastaavassa tilanteessa uuden purkin, kun edellinen oli kadonnut. Piilotuspaikka oli täysin yksikäsitteinen kuvien perusteella :). Tuolla katoaa purkki yhtenään ja moni sen onkin korvannut uudella, omistaja on toivonut apua tuon suhteen. Laosissa ei kätköjä hurjasti ole...

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... eec2fefbcd

Olen kuitenkin sitä mieltä että maassa maan tavalla, joten tuon saattaisin itse jopa logata (mikäli omistajalle ok ja omistaja on niin ohjeistanut), ja mikäli ei muita kätköjä lähettyvillä ole kyseisessä maassa :).

Tunkka
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 09.11.2011 22:51

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Tunkka » Ti 04.09.2012 21:08

Itse lokkasin yhden kätkön Lontoossa valokuvalla, mutta ihan hyvillä mielin sen lokattuna pidänkin. Kuva nimittäin on otettu kädessä olevasta kätköputkilosta, jossa niin kutsuttu lokimuhju oli niin tiukassa, ettei sitä saanut vedettyä ulos. Pinseteillä tms. yrittäessä paperista olisi vain repeillyt palasia. Pian löytömme jälkeen omistaja kävikin jo paikalla vastaten huoltopyyntöihin. Kätköpaikallakin otettiin toki kuva, kun taideteosta esittelevästä kätköstä oli kysymys, mutta eipä tuo tietenkään ole sama asia kuin löydetty purkki.

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja asaama » Ti 04.09.2012 21:20

Tuntuu kurjalta ruveta poistelemaan lokeja, mutta kai tämmöinen sit pitää...
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 2a1dba44b7
Valokuvaa olen odotellut. Taitaa olla pitkä reissu.

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja juhanili » Ti 04.09.2012 21:26

Useissa suosituissa turistimaissa jotka voidaan laskea kehittyviin maihin ei juurikaan ole omaa kätköilijäkantaa vaan kätköt on turistien tekemiä ja siten niiden huoltokin ontuu. Sen vuoksi näyttää näiden osalta olevan melko yleinen tapa joko valokuvalogata (omistajat välillä jopa kehoittavat siihen) tai sitten uuden purkin laittaminen kadonneen tilalle (tätäkin monet omistajat toivovat). Purkit kun tuntuvat muutenkin katoavan noissa maissa helphkosti, pakasterasiakin saattaa olla paikalliselle haluttu esine.

Ilman tällaista menettelyä monissa maissa ei juuri löytyisi kätköjä lainkaan. Samaa menettelyä en kuitenkaan pidä mielekkäänä maissa joissa kätköilyä harrastavat myös paikalliset.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ti 04.09.2012 22:06

Eikös ulkomailla pädekään nimmari lokissa-systeemi?? Toisaalta,ei se kyllä toimi enää nykypäivänä suomessakaan.................

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ti 04.09.2012 22:06

Törmäsimme tällaiseen valokuvalla loggaamiseen keväällä Liettuassa. Sieltä löytyi multi, mysteei ja tradi, jotka kaikki logattiin valokuvalla. Meillä kesti hetki tajuta, että tradikin on purkiton ja logataan valokuvalla.

Menisin maan tavalla tässä. En kylä suosittelisi Suomessa tätä. Itse olen joskus liittänyt omaan logiini vahvistukseksi kuvan logikirjasta, kun olen piirustanut puumerkkini oksanpätkällä himmeästi logiin.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 04.09.2012 22:18

asaama kirjoitti:Tuntuu kurjalta ruveta poistelemaan lokeja, mutta kai tämmöinen sit pitää...
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 2a1dba44b7
Valokuvaa olen odotellut. Taitaa olla pitkä reissu.
Koko keskustelu menee omalla tavallaan (ainakin Groundspeak-maailmassa) asioiden ytimeen:

1) Onko kätkön/kätköilyn tarkoituksena yksinomaan tutustuttaa muita harrastajia kiinnostaviin kohteisiin (Found it = Löysin paikan!) vai
2) onko kätkön/kätköilyn tarkoituksena sekä tutustuttaa kiinnostaviin kohteisiin / paikkoihin ja saada nimi kirjaan (Found it = sain nimen kirjaan!).

Ainakin GS-maailman sääntö/ohjepuolella kakkonen taitaa viedä voiton. Purkittomia kätköjä kun ei voi tehdä uusia kuin vaikeimman kautta eli geokohteita (Earth Cache) - tai sitten helpoimmat kautta eli miitteinä. Purkiton kohteen esitteleminen - kannustettavaa toimintaa sekin - on keskitetty waymarking.com-sivustolle.

Todellisuus on sitten välillä enemmän, välillä vähemmän ja usein ei ollenkaan kaukana tuosta lähtökohtaisestai kiinnostavien kohteiden esittelemisen ajatuksesta.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 04.09.2012 22:22

Minullakin on yksi kätkö Egyptistä logattuna valokuvalla, kun niin kehotettiin tekemään. Yhtä kätköä emme löytäneet ja siitä laitoimme DNF:n. Seuraava "löytäjä" oli saksalaispariskunta, joka kuittasi sen valokuvalla löydetyksi, koska "olivat paikalla ja siellä ei ollut purkkia".

Ehkä sitten maassa maan tavalla? Eli jos kuvauksessa suositellaan loggaamaan valokuvalla/piilottamalla uusi purkki, niin tehdään sitten toiveen mukaan. Jos taas tästä ei ole mitään mainintaa, niin itse en alkaisi korvata DNF:iä valokuvilla. Minulle tämä on keräilyharrastuksen lisäksi matkailuharrastus ja kyllähän se DNF:kin osoittaa, että paikalla on käyty :) .

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 04.09.2012 22:54

Black_Island kirjoitti:Minulle tämä on keräilyharrastuksen lisäksi matkailuharrastus ja kyllähän se DNF:kin osoittaa, että paikalla on käyty :) .
Veit sanat suustani. Juuri noin olen joskus DNF logissakin kirjoittanut, että vaikkei purkkia nyt löytynyt niin paikkaan tuli tutustuttua. Miksi tosiaan pitäisi valehdella itselleen löytäneensä purkin, jos se ei ole totta?

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ti 04.09.2012 23:26

Vähän kyllä hullulta tuntuu että logataan löydetyksi kun on oltu "siellä päin".
Valokuvaa loggauksen "todisteena" on tullut itsekin käytettyä, kun ei tullut kynää mukaan ja viraabelikonstein jälki oli vähän epäselvää.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 0ed35c49f3
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja exeli » Ke 05.09.2012 4:46

Tilhet kirjoitti:meikäläiset standardit ovat kuulemma tiukkapipoisia ja hauskanpidon estäviä...
Keskusteluita seuratessa joskus voisi todellakin kuvitella asian olevan niin. ;)

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Valokuvalogit

Viesti Kirjoittaja exeli » Ke 05.09.2012 4:57

Ja vielä vähän asian sivustakin - ei liene ihme, että jossain Jenkkilässä valokuvin loggaillaan kätköjä, siellä jos väärään aikaan väärässä paikassa laitat purnukkaa jonnekin sopivaan koloon, voit päästä hyvinkin pikaisesti terrorismista epäillyksi. Saattaisihan sitä pommiryhmäkin paikalle saapua varsin nopeasti.

Tiedä sitten kuinka todenmukainen päätelmä tuo on, mutta sellainen yleisvaikutelma vain on jäänyt päähän.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”