Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Mileleo » Ti 13.08.2013 16:00

Jos järjestät, nimesi on Matti, töissä palaverin ja kutsut sinne Liisan ja Keijon. Kaikki kolme osallistuu palaveriin ja palaverin sihteeri, tässä esimerkissä Keijo, kirjoittaa minutesit palaverista, jossa on kohtana osallistujat. Onko kohdassa listattuna:
1) Matti, Liisa ja Keijo, vai
2) Liisa ja Keijo?

Kyllä se lista on 1) eikä 2). Eikö sama analogia toimi myös eventeissä. Se on tapahtuma, johon osallistutaan. Eventin järjestäjäkin osallistuu toivottavasti siihen muodossa tai toisessa.

Toki jos asiaan haluaa virallisen kannanoton, niin ei muuta kuin yhteyttä groundspeakiin ja hakea tälle ohjeistus. Samalla siinä voisi ehdottaa, että omiin kätköihin ei voisi edes tehdä Found It loggausta.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 13.08.2013 16:12

Samaa mieltä monen edellisen kanssa. Eventtiin osallistutaan eli jos olet paikalla = olet osallistunut (olit sitten järjestäjä tai et).

Itse jättäisin siis oman eventin loggaamatta vain, jos en sinne pääse/löydä paikalle... Muuten koen kyllä, että olen osallistunut tapahtumaan ihan yhtälailla kaikkien muiden osallistujien tavoin.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 13.08.2013 16:20

Mileleo kirjoitti:Ja siinä voisi ehdottaa, että omiin kätköihin ei voisi edes tehdä Found It loggausta.
Poikkeus: Adoptoidut kätköt, joissa on mahdollista ihan hyväksytysti olla löytöloki omaan kätköön. Jos on hakenut kätkön ennen adoptiota, se on selvä löytö.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ti 13.08.2013 16:24

Mielestäni on aika hölmöä jos järjestää miitin, eikä itse ole paikalla :lol:
jonsson

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 13.08.2013 16:56

Eiköhän noissa miiteissä ole enempi tarkoitus tavata muita kätköilijöitä kuin löytää paikalle.
Miitin järjestäjänä olen varmasti tavannut ja tutustunut useampaan ihmiseen yhdessä miitissä kuin osallistujana.
Joten mielestäni paikalla koko ajan ollut ja paljon ihmisiä tavannut miitin järjestäjä on kyllä mitä suurimmassa määrin sen osallistumisloggauksen ansainnut, paljon enempi kuin paikalla nopeasti nimensä kirjaan kirjoittamassa käynyt kätköilijä.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 13.08.2013 16:58

Ja kohta joku meistä haastehulluista keksii järjestää miihin x määrässä kuntia tai x määrässä astelaatikoita ja tekee siitä haasteen ja sit saa siitä uuden haasteen toisille "kiusaksi" ja muille moitittavaksi :wink:

Mutta samaa mieltä ku naapurikylän mies: omien miittien loggaaminen on luonnollista. Omien kätköjen loggaamista en ymmärrä, poislukien tietty se, että antaa sen adoptioon ja sen jälkeen loggailee pois kartalta.

t. naispuoleinen

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 13.08.2013 17:12

Ohan tässä sekin puoli, että eventtilista kuhisee tälläkin hetkellä eventtejä (nopealla vilkaisulla 7 eventtiä eli melkein 30% tulevista), joissa järjestäjänä ei ole kukaan oikea, yksittäinen kätköilijänimimerkki. Tietty tämä voi johtua myös siitä, että isolla porukalla on selkeämpää ottaa yksi, yhteinen, uusi nick. Mutta osittain varmaan myös siitä, että silloin jokainen järjestäjä voi loggailla itsekin tapahtuman käydyksi (hyvä esimerkki oli aiemmin viitattu Mega, joissa vuotta 2013 lukuunottamatta on ollut 100-150 vapaaehtoista järjestäjää - ilman loggausoikeuttako?).

En moiti noiden "haamunikkien" tekemistäkään, mut itse koen luonnollisemmaksi käyttää ihan sitä omaa nikkiä ja logata sen kanssa myös eventin jälkeen, että "minäkin olin paikalla". Koska olen ollut paikalla. Ja sitähän tässä kysyttiin?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 13.08.2013 22:16

Mileleo kirjoitti:Kyllä se lista on 1) eikä 2). Eikö sama analogia toimi myös eventeissä. Se on tapahtuma, johon osallistutaan. Eventin järjestäjäkin osallistuu toivottavasti siihen muodossa tai toisessa.
Jos nyt välttämättä käytännön esimerkein asiaa halutaan selittää, niin ihan yhtä lailla, jos löydät vaikka autosi avaimet sanomalehden alta, niin kyllä ne tosiaan löytyivät vaikka itse ne sinne piilotitkin. Omaa omaisuuttaan siis voi ihan konkreettisesti löytää. Minullakin on yksi purkki tällä hetkellä hukassa enkä ole sitä vielä löytänyt. Kun sen joskus löydän niin aion siitä kyllä löydön kirjata kuten olen ennenkin vastaavassa tilanteessa tehnyt.

Ei näissä asioissa ole mitään logiikkaa sen mukaan kuinka asiat luonnossa tapahtuvat. Kukin voi keksiä itse omat määritelmänsä löydölle ja osallistumiselle. Miten muuten kätköilijä voisi pitää tilastoa omien purkkiensa löydöistä, ellei voisi niitä kirjata löydöiksi kun ne löytyvät? Sama ongelma tietysti jatkuu jos löytää saman kätkön uudelleen. Käsittääkseni nimi lokikirjassa on löytö ja jos joka päivä käyn lähikätkön löytämässä ja laitan nimen kirjaan niin ne on kaikki löytöjä. Näin systeemi toimii eikä sitä ilmeisesti olla edes muuttamassa.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 13.08.2013 22:27

No tuossapa vinkki putkihaasteiden suorittamiseen. Tekee omalle kotiovelle kätkön ja loggaa sen joka päivä. :)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ti 13.08.2013 22:33

arisoft kirjoitti:
Mileleo kirjoitti:Kyllä se lista on 1) eikä 2). Eikö sama analogia toimi myös eventeissä. Se on tapahtuma, johon osallistutaan. Eventin järjestäjäkin osallistuu toivottavasti siihen muodossa tai toisessa.
Jos nyt välttämättä käytännön esimerkein asiaa halutaan selittää, niin ihan yhtä lailla, jos löydät vaikka autosi avaimet sanomalehden alta, niin kyllä ne tosiaan löytyivät vaikka itse ne sinne piilotitkin. Omaa omaisuuttaan siis voi ihan konkreettisesti löytää. Minullakin on yksi purkki tällä hetkellä hukassa enkä ole sitä vielä löytänyt. Kun sen joskus löydän niin aion siitä kyllä löydön kirjata kuten olen ennenkin vastaavassa tilanteessa tehnyt.

Ei näissä asioissa ole mitään logiikkaa sen mukaan kuinka asiat luonnossa tapahtuvat. Kukin voi keksiä itse omat määritelmänsä löydölle ja osallistumiselle. Miten muuten kätköilijä voisi pitää tilastoa omien purkkiensa löydöistä, ellei voisi niitä kirjata löydöiksi kun ne löytyvät? Sama ongelma tietysti jatkuu jos löytää saman kätkön uudelleen. Käsittääkseni nimi lokikirjassa on löytö ja jos joka päivä käyn lähikätkön löytämässä ja laitan nimen kirjaan niin ne on kaikki löytöjä. Näin systeemi toimii eikä sitä ilmeisesti olla edes muuttamassa.
http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=80

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 14.08.2013 9:55

Save the smiley face for use when you've truly discovered a hidden geocache.
Aivan.... ei siis ole kiellettyä. Pahoiksi tavoiksi voisi tuolla luetella monta muutakin käytäntöä, joita joku saattaa omasta mielestään pitää pahana vaikka kirjaukset perustuisivatkin tosiasioihin. Kirjoituksessa esitetty mielipide oli kuitenkin myös hyvin perusteltu ja juuri samoin ajatuksin olen itsellenikin sen perustellut, että jos en etukäteen tiedä missä kätkö on silloin kun sitä etsin, niin silloin sen voin huoletta aina löytää. Niinhän tuohon ohjeeseen on aivan selvästi kirjoitettu. Ei tuota perustelua muulla tavalla voi tulkita ellei sitten väkisin halua omaa ennakkokäsitystään siinä nähdä.

Eventtien osalta tuo ohje ei selvästikään päde, koska niitä ei merkitä löytyneeksi.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 14.08.2013 10:10

arisoft kirjoitti: Eventtien osalta tuo ohje ei selvästikään päde, koska niitä ei merkitä löytyneeksi.
Ja koska ne ovat harvemmin piilotettuja.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 14.08.2013 10:13

arisoft kirjoitti:Aivan.... ei siis ole kiellettyä.
Taidanpa käydä joka päivä etsimässä ja loggaamassa oman lähikätköni. Muisti kun on jo niin huono etten muista missä se oikein on. Ja tokihan tämä on täysin sallittua ja hyväksyttävää kun sitä ei kerran ole kielletty.

Kaikki maailman putkihaasteet, here I come!

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 14.08.2013 10:53

"(eng)Attended - (fi)osallistui"
Jos Tapahtumanjärjestäjä tai kokoonkutsuja ei saa lokata itseään osallistuneeksi, on myös selvää ettei hän/taho myöskään osallistu tapahtumaan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 14.08.2013 12:01

finnranger kirjoitti:Taidanpa käydä joka päivä etsimässä ja loggaamassa oman lähikätköni. Muisti kun on jo niin huono etten muista missä se oikein on. Ja tokihan tämä on täysin sallittua ja hyväksyttävää kun sitä ei kerran ole kielletty.
Halutessaan haasteen asettaja voisi toki vaatia, että omia kätköjä ja eventtejä ja moneen kertaan löydettyjä kätköjä ei hyväksytä haasteeseen, mutta tällaista ehtoa en muista nähneeni yhdessäkään vaikka kaikea muuta niissä usein yritetäänkin vaatia.

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Ke 14.08.2013 12:07

arisoft kirjoitti:
finnranger kirjoitti:Taidanpa käydä joka päivä etsimässä ja loggaamassa oman lähikätköni. Muisti kun on jo niin huono etten muista missä se oikein on. Ja tokihan tämä on täysin sallittua ja hyväksyttävää kun sitä ei kerran ole kielletty.
Halutessaan haasteen asettaja voisi toki vaatia, että omia kätköjä ja eventtejä ja moneen kertaan löydettyjä kätköjä ei hyväksytä haasteeseen, mutta tällaista ehtoa en muista nähneeni yhdessäkään vaikka kaikea muuta niissä usein yritetäänkin vaatia.
Olen joissakin haasteissa törmännyt tuohon (esim. http://coord.info/GC3YZPB) vaateeseen. Tässä tapauksessa ei tarvitse sitten miettiä saako vai eikö.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 14.08.2013 12:20

arisoft kirjoitti:Halutessaan haasteen asettaja voisi toki vaatia, että omia kätköjä ja eventtejä ...
Voihan sitä lopuksi antaa jonkun adoptoida sen kätkön niin sitten se ei olekaan enää oma.

Sarkasmi sikseen. Minun arvoasteikollani ovat samaa tasoa omien kätköjen loggaajat ja "näin kätkön ja siksi loggaan" -tyypit.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ke 14.08.2013 12:43

Niin no, oman logiikan mukaan (jos se ketään kiinnostaa) edelleen se järjestäjäkin on osallistunut miittiin ja oikeutettu kyllä attended-lokkaukseen. Eihän se ole löytö. Miksi järjestäjältä pitäisi kieltää attended (= osallistui) lokkaus? Onko joku eri mieltä siitä että järjestäjä ei olisi miitissä mukana samalla tavalla kuin kaikki muutkin? Vaikka kyseessä nyt onkin jonkun henkilön järjestämä miitti/eventti, niin miksi se järjestäminen olisi niin poissulkeva juttu että se kieltää "attended"-lokkauksen?

No, kuten Groundspeakin foorumeilla tästä samasta asiasta sanottiin/väännettiin/keskusteltiin/sodittiin, niin tässä on kahta mielipidettä ja varmaan tämäkään ketju ei tule tuottamaan varmasti yhteisymmärrystä. kannattaisin itse ihan virallisen linjauksen hakemisto GS:ltä. Sit tämä olisi selvää.

Joka tapauksessa voihan sitä miittejä järjestää sitten jonkun pseudonimimerkin kautta ja kiertää tätäkin kuviota, halutessaan... Tai sitten vaan lähtee siitä että jättää itse miitit järkkäämättä ja käy muiden miiteissä (onkos sekään nyt sitten ihan järkevää...)

Arnyk

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 14.08.2013 13:13

Arnyk kirjoitti:Joka tapauksessa voihan sitä miittejä järjestää sitten jonkun pseudonimimerkin kautta ja kiertää tätäkin kuviota, halutessaan... Tai sitten vaan lähtee siitä että jättää itse miitit järkkäämättä ja käy muiden miiteissä (onkos sekään nyt sitten ihan järkevää...)Arnyk
Itsekin varmaan tekisin kätköjä vain eri nimimerkillä jos haluaisin jotakuta lokkauksistani huolestunutta miellyttää. Sittenpähän voisin lokkailla niitä kaikkia jo piilottaessa löydetyiksi.

Eipä mielestäni tuon ainoan aiheesta löytyneen mielipidekirjoituksen perusteella olisi löytöön oikeutettuja sellaisetkaan nimimerkit, jotka eivät ole kätköön kyenneet edes koskemaan, vaikka nimi onkin ilmestynyt kirjaan. Eikä sellaisetkaan ole löytöjä jos joku kaveri on etsintäporukasta kätkön löytänyt ja muille paljastanut. Parempi että jokainen ihan itse päättelee milloin on kätkön löytänyt ja milloin on miittiin osallistunut, kuin että ulkopuoliset alkavat asiasta vääntämään. Jokainenhan kätköilee itselleen eikä muille.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 14.08.2013 13:28

Arnyk kirjoitti:Niin no, oman logiikan mukaan (jos se ketään kiinnostaa) edelleen se järjestäjäkin on osallistunut miittiin ja oikeutettu kyllä attended-lokkaukseen.
Tämä logiikka on tasan sama, kuin että esimerkiksi omalla kätköllä käydessä kirjaa siitä itselleen löydön. Kun menen omalle kätkölleni esimerkiksi huoltokäynnille, yleensä löydän oman kätköni. Vai voinko muka huoltaa sen ilman, että löydän kätkörasiaa :shock: Eli löydän oman kätköni, voin siis logata siitä löydön. Eventtihän ei ole sen kummempi kuin oma kätkötyyppinsä, osallistuminen on vain toisin muotoiltu vastine löydölle. Itse koen, että eventin järjestäjänä osallistumisen on luonnollinen osa itse eventtiä ja osallistuminen ilmenee paitsi eventtikätkön kuvauksesta tekijänä (järjestäjänä) että tilastoissa omissa piilotetuissa kätköissä näkyvänä omana eventtikätkönä. Mutta niinhän se on, että kukin kätköilee tavallaan, annetaan vaan kaikkien kukkien kukkia (myös silloin, kun ne wherigon loppunaatit bittinikkaroidaan esiin kotisohvalta käsin) :lol:
Viimeksi muokannut Geomurmelit, Ke 14.08.2013 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”