Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » Ti 13.03.2012 19:40

jule100 kirjoitti:DNF:t tuntuvat olevan myös eräänlainen häviävä kansanperinne. Itse asiassa DNF:ien kertyminen on myös kontrolli omistajalle kätkön mahdollisesta häviämisestä.
Olisi kiva tietää miten dnfien määrä on kehittynyt vuosien saatossa, kun ne suhteutetaan kätköjen ja kätköilijöiden määrään. Onko meistä tullut parempia löytäjiä, ovatko kätköt helpompia, vai soitammeko heti apua? Vai emmekö kehtaa tunnustaa löytämättömyyttämme enää julkisesti?

Itse peräänkuulutan hyviä ja jonkun pointin tai jujun sisältäviä kätköjä. En kartan täytteitä ja minuutti kätköjä (tehty minuutissa, löydetty minunuutissa). Missä on vaivalla tehdyt old school kätköt. Ehkä olen toiveiden kanssa yksin ja ajastani jälkeen jäänyt. Jotenkin kätköily ei enää tunnu siltä kuin se joskus tuntui.
Nyt olen samaa mieltä kätköilijän jule100 kanssa kahdesta asiasta, vaikka useimmiten ihmettelen negaatioita joita riittää (hau hau) :)

Elikkäs vaikken kauaa olekaan kätköillyt, että voisin mistään vanhoista-hyvistä-ajoista puhua, niin olenpa samaan DNF juttuun kiinnittänyt huomiota, joskus niitä ei ole joissain kätköissä suunnilleen yhtään, mutta joissain löytöloggauksissa lukee sitten kuitenkin esim että "tämä olikin jo ties mones kerta kun paikalla käytiin"..Olen myös ihmetellyt että hävettääkö DNF, vai eikö se ole oleennainen tieto laittaa vai miksi niitä ei juurikaan kirjoiteta? Vai onko kaikki muut niin paljon parempia löytäjiä ettei juuri DNFfiä tule, vai olenko itse keskivertoa surkeampi koska esim viime viikonloppuna Artjärven kierroksella 5/8 oli DNF ja ne kaikki myös sellaisina loggasin, mikäs siinä kun ei löydy syystä tai toisesta niin ei löydy :) Itse tyrkkään estotta sininaamaa silloin logiin kun olen purkkia aikani etsinyt ja se ei löytynyt, olen sen ajatellut niin, että tietää omistaja ainakin että kiinnostusta on ollut etsiä hänen kätköään, ja kenties muut etsijät jos lueskelevat vanhoja lokeja saavat ideaa esim että "jaa se on vaikea kun on denaria tullut aiemminkin" tai jos moni eli usea viimeisemmäksi käynyt on laitellut sininaamaa voi kätköttäjä tai seuraavat kävijät siitäkin päätellä että kätköllä ei taida olla kaikki ok tai se ei olekaan talvilöydettävä tms.

Sitten tuo toinen näkökohta jule100:lta, eli kätköjen idea. Olisko tässä käynyt niin että kun joku taho on tehnyt geokätköilystä kokokansan muoti-ilmiön, ja lähes jokaisessa halvimmassakin kännykässä on alkeellinen GPS, niin jopa ala-asteikäisetkin lapset alkavat täpinöissään harrastaa lajia, siis ilman vanhempiensa seuraa/valvontaa, jolloin kätköjen laatu kärsii ja säännötkin on lukematta, kiire väsätä omia purkkeja ja usuttaa leikkikaveritkin niitä etsimään..Koska onhan se totta että iso osa kätköistä ei esittele mitään, mutta eihän aina kyllä tarvitsekaan tosin, joskus on ihan kiva vaan käydä hyvin toteutetulla/hyväkuntoisella purkilla purkin takia, kuten juhaeinokin mainitsi, mutta jos siitä tulee ilmiö että paikkakunta täyttyy, jule100:n termiä lainatakseni, huoltamattomista minuuttikätköistä joita ei edes löydä GPSllä vaan tuurilla (jos löytää), niin onhan se kurjaa ja turhauttavaa ja vie maun kätköilystä. Olemme kyllä itsekin tehneet ainakin yhden kätkön joka ei kyllä esittele juuri mitään muuta kuin sen tekemämme kätkön, mutta se ei todellakaan valmistunut minuutissa eikä toisessakaan, joten annettakoon meille se anteeksi 8)

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 13.03.2012 19:42

pailakka kirjoitti:Onhan tuo hiukan hankalaa yhteensovittamista kun toiset etsii muovipurkkeja, toiset numeroita ja toiset niitä paikkoja. Ei auta kuin kahlata lannoitteen läpi ja toivoa että joskus onnistaa.
Jeps. Ja sitä Kahlaamista voi mahdollisesti välttää vähän myös lukemalla kätkökuvauksia ja edellisiä loggauksia :wink: varsinkin Jos piilottajat ovat vaivautuneet hiukankaan avaamaan minkä tyyppiseen tarpeesen edellämainituista voisi olla helpotusta tarjolla.
Kaikilla jemmoillahan ei kai ole pakko käydä, jos edellämainitut antavat viitettä että ei ole omaan pirtaan sopiva. Loggauksissa jemmaajan ripittäminen tyyliin "tämä nyt ei ollut minun intressiini sopiva jemma" ei mielestäni oikein palvele ketään. Mielestäni hyvä että on monenlaisia jemmoja, nopeita, haastavampia, teknisesti hienoja, ...

Tässä ketjussa oli jotain myös noista dnf loggauksista, niin olen kyllä myös samaa mieltä että hyvä olisi niitäkin kirjailla. Hyvää infoa antavat jemmaajalle varsinkin jos on aktiivinen kätkönomistaja. Dnf rivi kertoo enemmän onko laittauduttava huoltoreissulle kuin pitkä jakso ilman mitään loggauksia.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ti 13.03.2012 20:09

jule100 kirjoitti:
Mitä tulee kätköilyyn muutenkin, niin kätköily ei tunnu olevan enää entisellään. Pitäisikö? Ehkä? Itse ainakin pidin kätköistä pääsääntöisesti joita löysin muutama vuosi sitten. Taso on laskenut huomattavasti siittä, tai ainakin kätköistä puuttuu se jokin wau-efekti. Oli sitä silloinkin huonoja kätköjä, mutta ei niitä ylistetty ja kiitetty polvillaan tekijän nerokkuudesta. Ne olivat vain kätköjä muiden joukossa ja ne eivät saaneet mitään hurraata. Myös negatiivista palautetta annettiin ja kyllä se laittoi miettimään seuraavaa kätköä piiloon vietäessä. Kätkö saattoi myös säväyttää vasta kun sen sai käteen. Nyt kätkö on nerokas ja camot saa kehuja kun vierestä on nykäisty kasa heinää purkin päälle. Kätkön hyvyyden tuntuu ratkaisevan myös se kuinka lähelle pääsee auton kanssa. Mitä lähemmäs, sen parempi kätkö.
Julella on toistatuhatta löydettyä kätköä enemmän kuin minulla joten näkökulmamme on hieman erilainen.
Olisiko tässä kuitenkin mahdollisesti kysymys siitäkin, että omat vaatimukset ovat ajan myötä nousseet? Ainakin itse olin kovinkin kiitollinen "hienosta magneettipurkista" pari vuotta sitten, nyt en ehkä enää ainakaan ilman mitään lisäjujua.
Siitä olen samaa mieltä, että alkuperäistä ideaa toteuttavat kätköt näyttävät vähentyneet. Mutta ovatko ne vähentyneet lukumääräisesti vai suhteessa kätköntekijöiden määrään nähden? Kyllähän edelleen julkaistaan hienojakin kätköjä.

MItä tulee varsinaiseen aiheeseen, minulla on kätkötarkastajista pelkästään positiivisia kokemuksia.
Olen useinkin heitä vaivannut kysymyksilläni, aina olen asiallisia vastauksia saanut.
Kätköideoitani on myös "ammuttu alas", mutta perustellut kiellot olen kiltisti niellyt. Jotain sääntöjähän tässäkin harrastuksessa täytyy olla.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 13.03.2012 21:07

jule100 kirjoitti:Mitä tulee kätköilyyn muutenkin, niin kätköily ei tunnu olevan enää entisellään.
Olen täysin samaa mieltä. Kätköilijä- ja kätkömäärän räjähdettyä taso on laskenut, vaikka toisaalta nimenomaan uusien purkkien joukosta löytyvät myös ne teknisesti oivaltavat, työtä ja vaivaa säästämättä tehdyt harvat helmet.

Mutu-tuntumalla näyttää siltä, että matalan aloituskynnyksen vuoksi osa innostuu kätköilystä, hakee nopeaan tahtiin paljon purkkeja ja jättää leikin kuukauden tai parin kuluttua sikseen. Sitten on se muiden kätköilijöiden kannalta vielä ikävämpi porukka, jotka alkuinnostuksen vallassa tekevät lyhyessä ajassa 10-20 purkkia, jotka usein ovat hyvin heikkolaatuisia tyyppiä "floorapurkki sammalen alla" ja jotka jäävät sitten heitteille, kun innostus viimeistään syksyn ensimmäisten sateiden myötä laantuu. Tasapuolisuuden nimissä on toki mainittava, että huonoa esimerkkiä näyttäen muutama tunnettukin kätköilijäkonkari on jättänyt purkkinsa muiden huollettavaksi.

Numeroiden valossa esimerkkinä omasta kotikolosta katsoen 10 km säteeltä löytyy 1024 aktiivista (=ei arkistoitua) purkkia, joista 230:ssa (22,5 %) on huoltotarvemerkintä. Kätköistä on hyllytetty 84 (8,2 %). Etsittävänä (=ei hyllytetty/arkistoitu) on 940 purkkia, joista 190 (20,2 %) on merkitty huoltoa vailla oleviksi. Osassa huoltotarvemerkityistä on toki kaikki kunnossa, usein kuitenkin kanssakätköilijöiden hyvää hyvyyttään yhteisöllisyyden nimissä tekemien huoltotoimien vuoksi (kun kätköntekijä ei sitten edes vaivaudu kuittaamaan huoltotarvetta pois). Oman perstuntuman mukaan tämä purkien hylkäys ja huoltamattomuus alkaa olla jo valitettavan yleistä, harmi että tähän suuntaan ollaan menossa. Ketään tuskin märän sellumössön löytäminen oikeasti viehättää.

Murmelikohtaisesti tarkastajien toiminnassa omien purkkieni julkaisussa ei ole ollut moitittavaa. Jemmat on julkaistu nopeasti, kommentit ovat olleet asiallisia ja rakentavia eikä moitteen sijaa siltä osin. Jos jotain toivetta tarkastajien suuntaan saa esittää, niin vaikka groundspeak ei kätköjen julkaisulle mitään rajoiteita asetakaan, olisi kyllä aiempaan tekstiin viitaten harkinnan arvoista, jos tuoreille kätköilijöille jotain määrällistä rajoitetta voisi asettaa tyyliin "max 1 purkki kuukaudessa ensimmäisen vuoden ajan" tms. Kätköjä on kyllä etsittävänä muutenkin enemmän kuin ehtii etsimään, joten pienestä rajoittamisesta ei liene harmia kenellekään.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 13.03.2012 21:38

jule100 kirjoitti:Jos jotain kätkön ideaa tai osaa siittä ei hyväksytä ja annetaan syy miksi kätköä ei voida hyväksyä ja kuitenkin samalla on kätköjä jotka noudattavat samaa ideaa tai niissä vastaava toteutus on hyväksytty. Syytä on vaikea käsittää kun vastaavia on olemassa ja juuri hyväksytty. Vastaavien olemassa olevien nostaminen esille, joissa idea, ajatus tai toteutus on samanlainen tai samankaltainen, kommunikointikyky on yllättäen loppunutkin kuin seinään.
Aivan hienoa jos haluaisit kertoa meille kaikille ihan julkisesti näistä kätköideoista, joita ei ole hyväksytty. Vaaraa spoilaamisestahan ei ole, kun idea kerran ei kelpaa. Itselle on muutaman kerran tullut ihan nurkan takaa joku hyvä syy, miksi kätköä ei ole voitu julkaista. Toisetaiseksi joka kerta kun kätköä on tarvinnut miettiä tältä kantilta uudelleen, siitä on ainakin omasta mielestä tullut alkuperäistä parempi. Jakamalla kokemuksesi voimme kaikki oppia välttämään näitä sudenkuoppia.

Sitten sellainen huomio selostuksestasi. Itse pyrin usein välttämään toistamasta jotain ideaa, jota on käytetty jossain lähistöllä olevassa toisessa kätkössä, jos sellaisesta vain tiedän. Joskus on pitänyt ratkoa joku mysteerikin ihan vain varmistaakseen, ettei se ole samankaltainen kuin oma ajatus. Ehkäpä torpattu ideasi, jota olet halunnut kopioida, onkin jo tällä välin niin huonoksi havaittu, että sellaista ei vain olisi kannattanut enää harkitakaan jäljitellä?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 13.03.2012 21:50

Hyviä mielipiteitä tässä ketjussa. Itsekkään en tarkoittanut tuossa aikaisemmin kun sanoin että hyvä että on monenlaisia kätköjä, pikaisesti ensihuumassa kuusen alle heitettyjä ja sitten totaalisesti omistajan toimesta hylättyjä jemmoja. Itse olen ainakin kokenut niin että jemmaus on pidempiaikainen sitoutuminen myös kätkön ylläpitoon sen piilotuksen jälkeen.

Itselläni kokemus todella lyhyt verrattuna moniin täällä keskusteleviin konkareihin, mutta mitä nyt olen silmäillyt niin tällä hetkellä näyttää tosiaan että aika monessa tapauksessa ensipiilottajalla aika vähän löytöjä. Pistää tosissaan kyllä miettimään mikä sitoutumisen taso siihen jemman ylläpitoon sitten tulee olemaan,kun kätköily ei enään kiinnostakkaan. Jotenkin noita ensipiilottajia olisi hyvä "haastatella", ohjeistaa, kertoa tuosta sitoutumisen tarpeesta ennen ensimmäisen piilotuksen julkaisua. Siitä en kyllä tiedä miten tuo käytännössä menisi?

Mielenkiintoista olisi tietää tämän ketjun otsikkoon liittyen Onko ihan tapauskohtaista Kuinka paljon tarkastajat käyvät tarkistamassa piilottajan tilastoja/ tietoja ennen ensimmäisen jemman julkaisua, vai onko joku suositus?

Itselläni hyvä kokemus tarkastajista. Keskustelut olleet lähinnä saturaation tarkastukseen liittyviä, mutta aina tullut asialiset kommentit jos ollut tarpeen.

Vähän tuntuu että hiukan sisäänpäin lämpeävää ja vanhojen hyvien aikojen haikailua täällä tuntuu olevan. Lieneekö sitten jonkinlainen salaseuramaisuus ennen suosion nousua ollut joillekkin osa homman viehätystä. Siinä mielessä hyvä että sääntöjä tarkennellaan ja suomennellaan. Ja on tälläisiä keskustelupalstoja, mistä tietoa löydettävissä ja mielipiteitä vaihdettavissa. Tässä yhteydessä haksulle kiitos siitä vaikka en henk koht tunnekkaan. Äkkiseltään näyttäisi siltä että aikaa ja vaivaa säästämättä tätä pyörität. Sama pätee käsitykseni mukaan tarkastajiinkin ainakin siltä osin mitä itse olen kokenut...

Hanhiniemen sanoin:" ennen hyvä, tänään latteaa"... Toivotaan että tämäkin harrastus pysyy kuosissa. Minulla ainakin ollut kivaa. Kiitos ennen kaikkea vanhojen ja uusien jemmaajien ....
Viimeksi muokannut Maitomies, Ke 14.03.2012 9:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 13.03.2012 22:06

Maitomies kirjoitti:Pistää tosissaan kyllä miettimään mikä sitoutumisen taso siihen jemman ylläpitoon sitten tulee olemaan,kun kätköily ei enään kiinnostakkaan. Jotenkin noita ensipiilottajia olisi hyvä "haastatella", ohjeistaa, kertoa tuosta sitoutumisen tarpeesta ennen ensimmäisen piilotuksen julkaisua. Siitä en kyllä tiedä miten tuo käytännössä menisi?
Huonostihan se menisi. Henkilöprofiilin luonti pelkän sähköisen keskustelun välityksellä ei vain voi onnistua kohtuudella kun ei se kasvokkainkaan usein onnistu.

Mietin ensin hetken että mikä olisi "ratkaisu" "ongelmaan". Sitten tajusin, että en tiedä mikä on se "ongelma", jota yritetään ratkaista. Ehkäpä julkaisua ei tarvitsisi harkita mitenkään säädellä enempää ja hankalammin, mutta kenties ensimmäist kätköä julkaisevalta voisi ennen julkaisua vaikak tiedustella vakiomuotoisella viestillä joitain asioita, kuten esim.: Miten kätkön koordinaatit on varmistettu; Onko kätkörasia sellainen, että se kestää pitkäaikaista käyttöä; Onko kätkö sellaisessa paikassa, että piilottaja voi siellä vaivatta kohtuullisessa ajassa päästä käymään tekemässä huoltoja?

Pelkkien näiden kysymysten esittäminen jo saattaa saada piilottajan itsensäkin harkitsemaan onko tämä paras mahdollinen aloitus.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 14.03.2012 7:14

arisoft kirjoitti: julkaisua ei tarvitsisi harkita mitenkään säädellä enempää ja hankalammin, mutta kenties ensimmäist kätköä julkaisevalta voisi ennen julkaisua vaikak tiedustella vakiomuotoisella viestillä joitain asioita, kuten esim.: Miten kätkön koordinaatit on varmistettu; Onko kätkörasia sellainen, että se kestää pitkäaikaista käyttöä; Onko kätkö sellaisessa paikassa, että piilottaja voi siellä vaivatta kohtuullisessa ajassa päästä käymään tekemässä huoltoja?
Pelkkien näiden kysymysten esittäminen jo saattaa saada piilottajan itsensäkin harkitsemaan onko tämä paras mahdollinen aloitus.
Jotain tuon tapaista ensimmäisen piilotuksen yhteyteen laitettavaa peruskysymyssettiä minäkin ajattelin. muutamalla reviewer noten vaihdolla selviäisi aika pitkälle onko perusajatus kuinka pitkälle hallussa, ja voisi jäädä joku liian hätäisesti piilotettu jemma julkaisematta tai ainakin muutettua "paremmaksi" ennen julkaisua, eikä tarvisi ensimmäisten löytäjien ihmetellä naatteja tai muuten "huonoa" toteutusta niin usein. Liika ja liian hankala ja monivaiheinen säätely ei tosiaan ole tervetullutta. lisää vain lähinnä tarkastajien työtä.
Viimeksi muokannut Maitomies, Ke 14.03.2012 9:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 14.03.2012 7:55

Thymallus Thymallus kirjoitti:Kertoisitko tarkemmin mistä kätköistä on kyse? Olemme kätkötarkastajakolleegojen kanssa kovin ihmetelleet mitä nämä sinun kätköt ovat olleet mitä ei ole hyväksytty. Yksi ainoa mikä tulee mieleen on haastekätkösi, jonka olisimme helpotettuna versiona julkaisseet. Halusit kuitenkin ottaa yhteyttä Groundspeakin Appealsiin eli valituksia käsittelevään ryhmään ja sieltä torpattiin haastekätköideasi kokonaan. Syynä oli se, että se rajoitti kätköilyä. Tämäkin varmaan oli sitten meidän vika.
Ettei olisi taas kyse tästä tempauksesta: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=3211 jossa ei edes ollut piilotettu kätköä vaikka oli pistetty moinen julkaisujonoon.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » Ke 14.03.2012 8:13

Geomurmelit kirjoitti:Sitten on se muiden kätköilijöiden kannalta vielä ikävämpi porukka, jotka alkuinnostuksen vallassa tekevät lyhyessä ajassa 10-20 purkkia, jotka usein ovat hyvin heikkolaatuisia tyyppiä "floorapurkki sammalen alla" ja jotka jäävät sitten heitteille, kun innostus viimeistään syksyn ensimmäisten sateiden myötä laantuu.

Jos jotain toivetta tarkastajien suuntaan saa esittää, niin vaikka groundspeak ei kätköjen julkaisulle mitään rajoiteita asetakaan, olisi kyllä aiempaan tekstiin viitaten harkinnan arvoista, jos tuoreille kätköilijöille jotain määrällistä rajoitetta voisi asettaa tyyliin "max 1 purkki kuukaudessa ensimmäisen vuoden ajan" tms. Kätköjä on kyllä etsittävänä muutenkin enemmän kuin ehtii etsimään, joten pienestä rajoittamisesta ei liene harmia kenellekään.
Tätä olin itsekin tuonne aiempaan tämän ketjuun viestiin muotoilemassa mutta jäi vaiheeseen, eli siis ehdoton komppi jonkinlaisille rajoituksille jos alkaa näyttää että uusia kätköjä suoltuu uudelta kätköilijältä liukuhihnalta ja vailla ns pointtiakaan eli ei esittele muuta kuin geokätköpurkin/floorarasian sammaleen alla joskus jopa satoja metrejä epätarkoissa naateissa. Toisessa viestissä Arisoft mainitsi että voisi laittaa uusille kätkönjulkaisua tahtoville innokkaille nimenomaan tarkastajien taholta yksityisviestiä jotta miten koordinaatit on mitattu, millainen kätköpurkki on, mitä siellä on sisällä, miten aiot huoltaa, mikä on tämän kätkön funktio tms, ei siis syyttelyä ja lyttyynlyömistä uusille tietenkään, mutta jos nyt alkaa näyttää että piilotettuja on suhteessa enemmän kuin löytöjä ja muut kätköilijät nurisevat epätarkoista naateista ja ruokottomista purkeista..Lisäksi mielestäni voisi olla hyvä lisä esim katsoa ennen julkaisua onko ko kätköttäjällä hyllytettyjä/needs maintenance - kätköjä omissa aiemmissaan, ja kysäistä ennen uuden julkaisua olisiko hänellä aietta korjata vanhoja jo-julkaisemiaan asianmukaseen kuntoon..

Mutta tuo varmaan kuormittaisi kätkötarkastajien hommaa kohtuuttomasti entisestään, eikä siten taida olla mahdollista alkaa moiseen salapoliisintyötön ennen julkaisua? :(

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja juhaeino » Ke 14.03.2012 8:33

pailakka kirjoitti:Onhan tuo hiukan hankalaa yhteensovittamista kun toiset etsii muovipurkkeja, toiset numeroita ja toiset niitä paikkoja. Ei auta kuin kahlata lannoitteen läpi ja toivoa että joskus onnistaa.
Eihän siinä ole mitään ongelmaaa. Jokainen etsiköön semmoisia purkkeja kun huvittaa. Näkeehän sen jo kartalta että millaisessa paikassa se on. Esimerkiksi minulla on noin kymmenen kilometrin päästä kotoonta monta löytämätöntä metsäkätköä joilta ei ole varmaa tietoa missä kunnossa tiet ovat ja kuinka kaukaa pitää kahlata hangessa, Ja minä ratkaisin asian niin että käyn siellä vasta sitten kun lumet on sulaneet, koska mielestäni kesäisessä tai keväisessä metsässä kävely on kivempaa kun talvisessa.

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja ranto » Ke 14.03.2012 8:36

Yhden kerran on tarkastajat kieltäytyneet julkaisemasta kätköäni. Kyllä se harmitti. Mutta nyt kun aikaa on kulunut ja pulssi tasaantunut, niin voin todeta, että se oli ihan oikea päätös. Kysymys oli lähinnä huoltomatkasta tiettömän taipaleen taakse. Eli ihan hyvää palvelua on tämäkin kätköilijä tarkastajilta saanut.

Toinen pohdituttamaan jäänyt asia oli jule100:n kaipaamat Vanhat Hywät Ajat. Minusta tuossa on suuri vaara joutua nostalgisen huuman valtaan. On totta, että nykyään tulee enemmän kätköjä. On varmaankin totta, että mysteerien osuus ainakin isoissa kaupungeissa on kasvamassa. On totta, että osa uusista kätköistä on vähemmän laadukkaita: huono paikka, purkin toteutus tai kätkökuvaus tai nämä kaikki yhdessä. Mutta kun tuota miettii omalta kohdaltaan tarkemmin, niin minusta kuitenkin suurin syy fiiliksen muuttumiseen on kokemuksen lisääntyminen ja ajan kuluminen. Aluksi kaikki oli uutta, ihmeellistä ja hienoa. Kaikki filmipurkit missä tahansa kolossa aiheuttivat suurta riemua. Nykyään on vaikeampi saada enää samanlaisia kicksejä kuin joskus "nuorena".

Täytyy kuitenkin myöntää, että hiukan nykyinen haastesuuntaus arveluttaa. Itsellä ei ole mitään saumaa yrittää minkäänlaisia putkia, joten ne voin unohtaa heti. Nyt kuitenkin rupesin täyttelemään päivätaulukkoa ja sekin jo meinaa ahdistaa. Eli täytyy varmaan unohtaa sekin, jos meinaa mennä fiilikset. Kukin saa harrastaa tätä hommaa kuten parhaaksi näkee. Joillekin kokeneille kätköilijöille haasteet antavat mukavaa uutta potkua hommaan. Henkilökohtaisesti kyllä poistaisin kaikki haasteet, jotka sisältävät jonkun aikarajoituksen. Päivätaulukko on vielä ok, koska sen voi hoitaa vaikka 10 vuoden kuluessa. Graticulet voi hakea 10 vuoden kuluessa. Mutta sellaiset että pitää hakea k kappaletta t-tyyppistä kätköä s-sekunnissa ei minusta vie tätä touhua positiiviseen suuntaan. Toiset tykkää noista kovastikin - no ei kai se ole minulta pois.

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ke 14.03.2012 14:44

juhaeino kirjoitti:
pailakka kirjoitti:Onhan tuo hiukan hankalaa yhteensovittamista kun toiset etsii muovipurkkeja, toiset numeroita ja toiset niitä paikkoja. Ei auta kuin kahlata lannoitteen läpi ja toivoa että joskus onnistaa.
Eihän siinä ole mitään ongelmaaa. Jokainen etsiköön semmoisia purkkeja kun huvittaa.
Minä ainakin teen kaikkia kolmea yhtä aikaa.

mrs forest runner
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.10.2009 13:32

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja mrs forest runner » La 24.03.2012 19:00

Nyt jo kuopattu keskusteluketju "Laittomat kätköt ja tarkastajat" tuli jälleen mieleeni, kun tänään kuulimme ilosanoman: jo toinen forest runnerin kätkö on lyhyen ajan sisällä tuhottu apuvälineitä käyttäen. Kumpikaan kätköistä ei ollut vaarallinen saati haitallinen. Toisesta oli tehty kantelu tarkastajille, mutta koskapa valitus ei tuottanut toivottua tulosta on valittaja näemmä ottanut asian hoitaakseen ja valittanut tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin puhelinlaitokselle.

Varoituksen sana siis Turun alueen kätköttäjille: liikennemerkeissä, sähkökaapeissa, yms. hyvin epäilyttävissä paikoissa olevat kätköt ovat tulilinjalla. Paikallinen Geostapo tehnee järjestelmällistä työtä ja reklamoi joka ikisestä. Saas nähdä säästyvätkö bussipysäkit järjestelmälliseltä tuholta... Entä miten metsäkätköt? Selvittääköhän Geostapo jokaisen maanomistajan kannan erikseen? Mielenkiinnolla odottelen.

En voi millään ymmärtää miksi joku kätköilijä viitsii piinata toista (toisia) kätköilijää (kätköilijöitä) tällaisella toiminnalla!

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » La 24.03.2012 20:53

Eikai se kukaan kätköilijä OIKEESTI voi olla? :roll:

Muistelen kyllä että jossain muussa ketjussa joku uhosi aloittavansa kuvatunlaisen kätkövainon kun oma kätkönsä ei ollut kelvannut tarkastajille tms, mutta saattoiko siis olla tosissaan ja nyt toteuttaa uhkaustaan??

Oisko siinä pisteessä ennemmin aika lopettaa harrastus kuin pilata kätköilynilo muiltakin jos itselleen ei enää maistu? :evil: Onkohan kyseessä aikuiskätköilijä lainkaan..??

Avatar
kiero
Viestit: 216
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kiero » Su 25.03.2012 11:25

No empä tiijjä. Pari tuhottua kätköä ole minun mielestäni järjestelmällistä tuhoamista. Voi olla että on ihan täysin sattumaakin ja pikkutermiittien tekosia, itsekkin tuli tehtyä pöljempiä juttuja pikkusena. :oops:
...ja vähän vanhempanakin...

Mutta jos joku jaksaa tehdä tuollaista niin :
Oisko siinä pisteessä ennemmin aika lopettaa harrastus kuin pilata kätköilynilo muiltakin jos itselleen ei enää maistu?
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 25.03.2012 11:33

Onhan näitä harrastusten pilaajia joka lajissa. Pyöräteille kylvetään nastoja, hiihtoladut poljetaan moottorikelkoilla, jääradoille kairataan reikiä että vesi nousee jäälle yms.yms. Lisääntyneen julkisuuden myötä tällaista ilkivaltaa tullaan varmasti näkemään jatkossakin.

mrs forest runner
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.10.2009 13:32

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja mrs forest runner » Su 25.03.2012 11:48

Haluaisin nähdä sen pikkutermiitin, joka nuo oheisessa kuvassa näkyvät puolat on käynyt irroittamassa. Multin välipistekyltti oli myös ruuvattu irti. Tietenkin.
Liitteet
Pikkutermiittejäkö.jpg
Pikkutermiittejäkö.jpg (57.94 KiB) Katsottu 3370 kertaa

Avatar
kiero
Viestit: 216
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kiero » Su 25.03.2012 11:57

mrs forest runner kirjoitti:Haluaisin nähdä sen pikkutermiitin, joka nuo oheisessa kuvassa näkyvät puolat on käynyt irroittamassa. Multin välipistekyltti oli myös ruuvattu irti. Tietenkin.
Hmm, no joo. Kyllä joku on nyt nähnyt vaivaa. Joku voi yrittää puhellella niitä palkokasvin siemeniä pois haisteluelimistään ja yrittää hengittää vapautuneesti...
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Su 25.03.2012 12:03

mrs forest runner kirjoitti:Haluaisin nähdä sen pikkutermiitin, joka nuo oheisessa kuvassa näkyvät puolat on käynyt irroittamassa. Multin välipistekyltti oli myös ruuvattu irti. Tietenkin.

Itse veikkaisin puhelinyhtiötä tuoksi pikkutermiitiksi, koskapa tolppa on kaiketi virallisesti käytössä vielä :?:

Olisiko mahdollista, että joku on huolestunut tolpassa kaahivista kanssaihmisistä
ja tehnyt omat johtopäätöksensä....enpä tiiä, mutta mahdollista kaiketi :?:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”