Kätköilijän vuodenajat ??

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 25.11.2007 17:15

Heips kaikki !!

Sain äsken vastaanottaa postiini tämmöisen loggauksen
Log Date: 11/25/2007
Hieno multi. Oli kiva vielä kuljeskella metsässä ennen kuin lumi tekee etenemisen hankalaksi. Maisemat ovat Keski-Suomalaisittain aika hienoja. Varsinkin kun ne ovat luonnon muokkaamia. Palotornista jäljellä rippuset ja metsätöitä oli tehty lähes haitaksi asti; harvennuksia joista maahan oli jätetty kaikki rangat. Mutta 8- ja 10 veet pysyivät mukana kuitenkin kivasti.

Mielestäni tuossa loggauksessa on idea jota kannattaisi ehkä kehitellä eteenpäin, eli juuri nyt, niinkuin melkein ympäri vuoden aina on, on menossa PARAS VUODENAIKA harrastaa kätköilyä !!!

Miksikäköhän tilastot osoittavat kätköilyn aktiivisuuden laskevan hyvin voimakkaasti kesäkuukausien jälkeen ??

Miksikäköhän me hyvin ulkoiluun varustautuneet ihmiset pelästymme heti ekaa vesisadetta ja huuruista aamua ??

Ja vielä ehkä tärkein pointti !! Kohtahan vasta on paras vuodenaika tehdä niitä ympäri vuoden toimivia kätköjä !!!

Kertokaapa meille uteliaille miksi Sinun mielestäsi juuri nyt EI olisi paras vuodenaika kätköillä !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Su 25.11.2007 20:08

Kyllä tänäänkin oli oikein mukava päivä kätköilyyn vaikka vähän satoikin.
Näissä viileämmissä ilmoissa on se hyvä että ei ole itikoita , ei tule niin helposti hiki eikä ole paljon muuta väkeä liikkeellä.
Metsissä talvikätköilyä ajatellen jää paljon kätköjä talviunille. Toisaalta voihan sitä keväthangille lähteä , termospullo mukaan ja lumikengät jalkaan. Löydettäviä kätköjä on talvisissakin metsissä. Terrain vähän isompi.No enpä sitten vastannut itse kysymykseen,joka vuodenajassa on omat hyvät ja huonot puolensa :wink:

Avatar
Tiiraajat
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.12.2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Tiiraajat » Su 25.11.2007 21:03

Talven tulosta ei ole muuta haittaa, kuin että löydettävissä olevien kätköjen määrä vähenee huomattavasti. Eli lisää talvilöydettäviä kehiin, pliis!
PS. Kätköilyuramme täyttää huomenna vuoden (585 löydön voimin) ja tähän mennessä vähiten loggauksia on ollut heinäkuulla... :shock:
Mitä useampi mutka, sitä mukavampi matka.

jemann + avec
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 05.01.2007 8:46
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja jemann + avec » Su 25.11.2007 22:22

Kesällä on lomaa ja siten aikaa paneutua kätköilyyn, siinä ainakin meidän kohdalla se suurin salaisuus aktiivisuuden vaihtelulle.

Edittiä: tilanne siis kun on, että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lähialuiden kätköt on haettu ja purkkien perään pitää lähteä ihan asiakseen ja mieluummin yöreissun verran, ellei muuten satu olemaan käyntiä jossain.

avekki
En ole eksyksissä - vielä.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 02.09.2009 5:11

Mielestäni kesäkuumalla ei ole ollenkaan paras aika etsiä kätköjä. Hikeä pukkaa päälle, kärpäset ja hyttyset häiritsevät. Syksy lienee parhainta aikaa omasta mielestäni. On tarpeeksi viileä plus että bonuksena löytää marjoja ja sieniä! Viime viikollakin tehtiin herkullinen sienikastike itse poimituista sienistä 8)

Edit: tilastot kertovat toista. Kevätkesällä näkyisi olevan korkeimmat piikit tässä diagrammissa...
Liitteet
graf.php.png
graf.php.png (6.91 KiB) Katsottu 2633 kertaa
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Pe 04.09.2009 6:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » Ke 02.09.2009 10:20

Minä tuossa juuri päivänä eräänä huomasin, että meidän jengi taas aktivoituu juuri syksyllä. Kesällä riennettiin milloin minnekin kekkereihin, eikä kätköille juuri ehtinyt. Nyt syksyn tullen on tullut käytyä kätköillä monta kertaa viikossa. Ainut huono puoli syksyssä on hirvikärpäset, niitä kun tuppaa tunkeutua ärsyttävästi joka paikkaan. Seuraavalla kerralla kokokeilen mennä metsään suihkulakki päässäni :D

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Ke 02.09.2009 10:51

Kevät ja loppusyksy ovat itselleni parasta kätköilyaikaa. Kesälomalla olisi aikaa, mutta ainakaan helteillä ei niin hirveästi viitsi kätköillä rymytä. Tähän aikaan vuodesta taas nuo perskuleen hirvikärpäset pitävät minut tehokkaasti poissa metsäkätköiltä, urbaanikätköillä ruukaan muutenkin käydä harvemmin. Kunhan ensimmäiset yöpakkaset tulevat, niin sitten alkaa loppusyksyn rutistus ennen lumen tuloa. Hirvikärpästen kuoloa odotellessa saattaa jokunen drive-in -tyyppinen ratkaisu tulla noukituksi, kun tuli juuri vaihdettua geobiili uuteen. :)

Talvilöydettäviä metsäkätköjä olisi mukava etsiskellä hankien aikaan lumikengät jalassa samoillen, joten mielellään näkisin niitä enemmänkin tänne kaakonkulmille ilmestyvän. Talvella tosin ainakin ruuhkaisemmilla kätköillä jalanjäljet spoilaavat paikan pahasti, ainakin jos on helpohkosta kätköstä kysymys (vaikeammilla niitä harhautusjälkiä tulee ihan itsestään :lol: ).

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 02.09.2009 11:06

Itse kyllä olen tämän ensimmäisen kätköilyvuoden kätköillyt tehokkaasti läpi vuoden, mutta kyllä kesäloma aiheutti tuon 140 löydön piikin heinäkuulle. Toki osa talvesta purkit ovat lumen alla mutta eihän Suomessakaan nykyään ole lunta kuin kuukauden tai max. kaksi, ainakaan täällä etelässä. Enemmän ongelmaa aiheuttaa pimeys, ei sitä ihan niin monena päivänä jaksa töiden jälkeen fikkarin valossa purkkeja hakea kuin kauniissa aurinkoisessa kesäillassa.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 02.09.2009 12:12

"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 02.09.2009 17:34

Tervaksen kaavion skaala muuttuu omituisesti tänä kesänä?
Minusta 06/2009 tilalla pitäisi olla 05/2009
-stebu

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 02.09.2009 20:58

stebu kirjoitti:Tervaksen kaavion skaala muuttuu omituisesti tänä kesänä?
Minusta 06/2009 tilalla pitäisi olla 05/2009
Meinasin just parkua kanssa, että eikö tänä vuonna ollu Toukokuuta ollenkaan?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 02.09.2009 21:16

On tainnut Haksu hukata toukokuun ja vähän muitakin kuita tänä vuonna.
Tai jos hän yrittää ehtiä kätköille eikä silloin jaksa kerätä tilastoja?
-stebu

Avatar
rContende
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 20.01.2009 15:10

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja rContende » Ke 02.09.2009 22:47

Mun lokkaukset on yhdellä kädellä laskettavissa kesä- ja heinäkuulta. Ellei peräti jäänyt yhteen. (en muista enkä jaksaisi nyt kaivaakaan moista tietoa) Mulla tahtoo olla kesällä niin paljon kaikenlaista puuhaa ettei yksinkertaisesti ole aikaa. Enkä meinannut siitä "ressiä repiä". Enkä muutenkaan löytömääristä. Laatu korvaa määrän :wink: Kohta on ruska-aika käsillä ja mitä parhainta aikaa kulkea luonnossa. Oli sitten kätköilemässä tai muuten. Nyt ois hyvä aika hakea niitä ei-talvilöydettäviä. Yhtä hyvä aika on sitten keväällä lumien jälkeen ennen korkeata kasvustoa. Ei jää geo-jälkiä...
Että tämmöisiä mietteitä tällä kertaa 8)

Huuko
Viestit: 18
Liittynyt: Su 12.07.2009 1:09
Viesti:

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Huuko » To 03.09.2009 0:38

rContende kirjoitti: :wink: Kohta on ruska-aika käsillä ja mitä parhainta aikaa kulkea luonnossa. Oli sitten kätköilemässä tai muuten. Nyt ois hyvä aika hakea niitä ei-talvilöydettäviä.
TODELLAKIN! Luonto on kohta kauneimmillaan ja raikas syksyn ilma täyttää kätköilijän keuhkot. Harmi vain että työkiireet saattavat pilata 8tänäkin) vuonna ruska-ajan... koskahan sitä oppis säästämään lomia.
Ruska-ajassa on vain vaikeinta sen ennakointi, jos kohteet ovat tiedossa.
Kätköilevä luontokuvaaja - http://www.tuomasheinonen.com

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja Sensusan » To 03.09.2009 23:57

Pakko nyt komppaa muutamaa kanssa kätköilijää ...
Ntyt just on paha aika kätköillä mun mielestä. Hirvikärpäset .. niin iljettäviä !!!
Mulle tulee kammo heti kun ekan nään ja sitten tiedän, et ok, täällä on hirvikärpäsiä, tänne en tule.
Mä siis ootan kun kuuta nousevaa, et tulis ne yö pakkaset ja hirvikärpäset kuolis pois ... :evil:
Mä en ymmärrä miks niitä pitää edes olla !!!

Mut sanokaan, kuoleeko ne ekassa yöpakkasessa ??
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
rContende
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 20.01.2009 15:10

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja rContende » Pe 04.09.2009 9:27

Sensusan kirjoitti:Pakko nyt komppaa muutamaa kanssa kätköilijää ...
Ntyt just on paha aika kätköillä mun mielestä. Hirvikärpäset .. niin iljettäviä !!!
Totta. Tekee pienen kynnyksen lähteä mutten ole koskaan kätköreissun jälkeen itseäni moittinut "Että kun tuli lähdettyä". Oli niitä kärpäsiä sitten kamppeissa 2 tai 20.
Sensusan kirjoitti:Mulle tulee kammo heti kun ekan nään ja sitten tiedän, et ok, täällä on hirvikärpäsiä, tänne en tule.
Mä siis ootan kun kuuta nousevaa, et tulis ne yö pakkaset ja hirvikärpäset kuolis pois ... :evil:
Mä en ymmärrä miks niitä pitää edes olla !!!
Ne on luotu pitämään kätköilijät pois metsästä syysaikaan. Miksikäs muuten? :D
Sensusan kirjoitti:Mut sanokaan, kuoleeko ne ekassa yöpakkasessa ??
Ei. Mutta niiden sesonkiaika on ehtoopuolella ekojen yöpakkasten aikaan. (tämä perustuu mun omiin kokemuksiin eikä nojaa mihinkään tutkittuun tietoon. Konnevedellähän niitä tutkitaan/tutkittiin. siellä vois olla tietoa...)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 04.09.2009 10:22

Sensusan kirjoitti:Nyt just on paha aika kätköillä mun mielestä. Hirvikärpäset .. niin iljettäviä !!!
Reilut kymmenen vuotta on tullut ravattua metsissä koiran kanssa ja nyt sitten vielä pari vuotta purkeilla enkä ole vielä hirvikärpäsiä tavannut. Siis ei yhtään. Tosin ihan keskikesän kuumuudessa ovat metsälenkit jääneet vähemmälle mutta jonkin verran silloinkin.

Mistä johtunee?

tembe
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 03.07.2009 11:25
Paikkakunta: kurikka
Viesti:

Re: Kätköilijän vuodenajat ??

Viesti Kirjoittaja tembe » Pe 04.09.2009 10:38

finnranger kirjoitti:
Sensusan kirjoitti:Nyt just on paha aika kätköillä mun mielestä. Hirvikärpäset .. niin iljettäviä !!!
Reilut kymmenen vuotta on tullut ravattua metsissä koiran kanssa ja nyt sitten vielä pari vuotta purkeilla enkä ole vielä hirvikärpäsiä tavannut. Siis ei yhtään. Tosin ihan keskikesän kuumuudessa ovat metsälenkit jääneet vähemmälle mutta jonkin verran silloinkin.

Mistä johtunee?
Itse suoritin multin keskellä metsää ja parin tunnin aikana päästä sai nyppiä 5 hirvikärpästä vaikka päässä oli kalastajanhattu suojana. Lisäksi niitä löytyi paidasta kiipeilemästä. Näin ainakin Pohjanmaalla. Muuten kyllä syksyä olen odottanut että saa kätköillä kauniin oranssissa luonnossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”