Hei sujetaan ne purkit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 06.06.2011 10:03

Aina aika ajoin tulee loggauksen yhteydessä tieto, että purkki on märkä ja lokikirja vettynyt. Sovittaisiinko, ettei kätköillessä ole niin kiire, etteikö purkkia ehdi sulkea. Minulla on taas yksi purkki huoltoa vailla kastumisen takia, vaikka se selvisi talvesta 0,5m veden alla kuivana.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
pupupari
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.10.2010 14:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja pupupari » Ma 06.06.2011 10:22

Tähän voisi lisätä, että jos vielä palautettaisiin ne purkit oikeaan paikkaan ...

Täällä avautumisesta tosin ei taida saada kuin vertaistukea. Ne, jotka kätköilevät huolimattomattomasti, tuskin lukevat turhaa ja haitallista, eiväthän he viitsi edes kätkökuvausta lukea :evil:

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Tunnustus.

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ma 06.06.2011 11:02

Varmaan purkkien käyttäjistä löytyy monenmoista tekniikkaa. Keltä unohtuu purkki raolleen kellä se palautuu hieman väärään kohtaan.
Kätkön omistaja lienee kaiketi viimekädessä vastuussa kätkön kunnosta.

Onkohan joukossamme sitten ketään joka ei koskaan ikinä missään tilanteessa unohda tarkistaa että purkki tuli kunnolla kiinni ja oikealle paikalle :)

Omiin perisynteihin saa lukea taskuun sujahtavat kynät :) . Eli jos jostain purkista kynä puuttuu tän jäljiltä, syyllinen voin hyvinkin olla minä.

Puolustukseksi mainittakoon, että kynät menevät kyllä uusiokäyttöön kätköihin joista vastaavasti kynä puuttuu minun tullessa.

Mutta huolellisuus kätköillessä on toki kaikin puolin suotavaa.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ma 06.06.2011 13:11

Omistan yhden Suomen suurimmista kätköistä (Lastauslaiturin large-purkki), ja sitä ei koskaan osata piilottaa hyvin. :roll: Olen sen seitsemän kuukauden aikana tarkistanut noin viisi kertaa, ja joka kerta piilotustarvikkeet ovat kätkön ALLA ja purkki möllöttää ihan näkyvissä. Mikä siinä piilottamisessa on niin hankalaa? Siihen pitäisi viskoa 10 laudankappaletta päälle niin sitten se ei näkyisi. Juu ei osata. :?
Jeejee!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tunnustus.

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 06.06.2011 18:27

FireFox-71 kirjoitti:Varmaan purkkien käyttäjistä löytyy monenmoista tekniikkaa. Keltä unohtuu purkki raolleen kellä se palautuu hieman väärään kohtaan.
Kätkön omistaja lienee kaiketi viimekädessä vastuussa kätkön kunnosta.
Tietenkin kätkön kunnosta vastaa kätkön omistaja, mutta on turhauttavaa käydä kuivaamassa purkkeja ja viemässä uusia lokikirjoja vain sen vuoksi, että joku ei viitsi sulkea purkkia. Minulla kastuneita purkkeja ovat olleet lähinnä kierrekorkilliset, joiden sulkeminen ei taikakeinoja vaadi. Jos vain viitsii 2 sekuntia vaivaa nähdä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 06.06.2011 18:44

Itselläni on pari tiettyä purkkia, jotka kätköilijät käyvät aina talvisaikaan kaivamassa lumen alta (talviattribuutti negatiivinen) ja jättävät laittamatta kannen kunnolla kiinni ja keväällä purkeista tulee akvaarioita. Jos nähdään vaivaa kaivaa purkki jopa kenttälapiolla esiin hangen alta niin ei enää luulisi olevan isokaan lisävaiva painaa purkin kansi kiinni...
There's always a cache somewhere

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 06.06.2011 20:51

Tiedän, että tästä tulee pahaa karmaa, mutta sanon sen silti: "Tehkää mysteereitä."

Itse ole huomannut, että mitä 'helpompi' paikka on, ja tässä tarkoitan myös jästialttutta, sitä hankalampi purkin täytyy olla.

Joku tusinapurkki kiven alla pärjää ihan jees, kunhan ei ihan kuntopolulla ole.

Mikäli haluaa/joutuu nähdä vaivaa purkin/camon kanssa taikka paikka on julkinen kannattaa miettiä hieman vaikeutta.

En tietenkään voi sanoa, että kokeneet mysteerien etsijät olisivat yhtään sen parempia kätköilijöitä, en tietenkään...

Itse olen ottanut sen linjan, että laitan erilaisia purkkieja samanlaisiin paikkoihin ja samanlaisia purkkeja erilaisiin paikkoihin ja seuraan, miten mikäkin pärjää missäkin.

Ja kastuu ne purkit, vaikka ne olisi suljettunakin, kun lämpötilat vaihtelee. Se on tämänhetkinen painopiste, missä talvehtii parhaiten.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 06.06.2011 23:53

Seq kirjoitti:Tiedän, että tästä tulee pahaa karmaa, mutta sanon sen silti: "Tehkää mysteereitä."

Itse ole huomannut, että mitä 'helpompi' paikka on, ja tässä tarkoitan myös jästialttutta, sitä hankalampi purkin täytyy olla.

Joku tusinapurkki kiven alla pärjää ihan jees, kunhan ei ihan kuntopolulla ole.

Mikäli haluaa/joutuu nähdä vaivaa purkin/camon kanssa taikka paikka on julkinen kannattaa miettiä hieman vaikeutta.

En tietenkään voi sanoa, että kokeneet mysteerien etsijät olisivat yhtään sen parempia kätköilijöitä, en tietenkään...

Itse olen ottanut sen linjan, että laitan erilaisia purkkieja samanlaisiin paikkoihin ja samanlaisia purkkeja erilaisiin paikkoihin ja seuraan, miten mikäkin pärjää missäkin.

Ja kastuu ne purkit, vaikka ne olisi suljettunakin, kun lämpötilat vaihtelee. Se on tämänhetkinen painopiste, missä talvehtii parhaiten.
Itse olen jästialttiilleile paikoille tehynyt lähinnä mahdollisimman helppoja kätköjä, ettei tarvitse pyöriä vartin verran paikalla ja herättää epäilyksiä.

No tämäkään idea ei ole toiminut juuri hyllytin Soukan koirapuiston kätkön. 145 löytöä reilussa vuodessa, yksi DFN ja silloin oli kätkökadonnut, ja koiran ulkoiluttajatkin osaivat DFN:n kuittaajalle kertoa ettei siellä mitään kätköä enää ole.

Vihaksi pisti noita lokeja lukiessani, häiveatribuutista huolimatta, oli ainakin joku onnistunut pitämään luennon geokätköilystä jästeille. Ne jästit koirineen kertoivat varmaan milenkiinntoisena tietona kätkön sijainnista muille koirien ulkoiluttajille. Ja nämä eivät ole siis mitään satunnaisia ohikulkijoita, vaan käyvät paikalla päivittäin.

Seq:lla on varmasti hyvät perusteet ajatuksilleen, lähestyn kuitenkin asiaa toisesta näkökulmasta. Jästialttiilla paikalla purkin pitäisi olla mielestäni suunnilleen itsestään selvässä paikassa, jotta paikalla ei tarvitse urakalla pyöriä. Itseasiassa jossain paikassa, jossa vaeltaa kokoajan ihmisiä ohi paikallaan pyöriminen ei herätä epäilyksiä. Koska jästitkään eivät jää pyörimään paikalleen.

Mutta tuollainen koirapuisto, jossa päivystävät joka päivä samat jästit on jo haasteellisempi, ja se helppouskaan ei ole toiminut.

Uskon kuitenkin Seq:in ajatusta siinä mielessä, että jos on neljä iltaa miettinyt mystiä, niin ehkä purkkia ei rynnätä kaikkien katsellessa hakemaan ja aleta pitämään esitelmiä kätköilystä.

Kaupungilla, jossa liikkuu kokoajan ihmisiä, myös kätköilijät osaavat toimia vaistomaisesti oiken vaikka häiveatribuuttia ei olisikaan.

Minun ongelmana ovat kätköt, joiden ympärillä ei ole runsaasti jästejä, mutta ne samat jästit ovat siellä joka päivä. Ajattelin noin koiran omistajan näkökulmasta purkittaa kaikki Espoon koirapuistot siitä olisi ollut iloa koirinen omistajille, koska kaikki koirapuistot eivät ole edes paikallisten koiran omistajen tiedossa. Onneksi muutin pois ja ehdin vasta kaksi lähintä suosikkipuistoa purkitaa.
Toisen pistin arkistoon juuri ja se on sääli sillä se on todella hyvä koirapuisto, ei mikään märälle pellolle aidalla rajattu alue, kuten suurin osa Espoon koirapuistoista on.
:D :D :D
Anteeksi nyt vasta ymmärsin, että purkkien sulkeminen ei tässä ketjussa tarkoittanutkaan arkistointia, no jätän tämän kuitenkin tähän
Tuntuu kyllä vähän typereltä, no olin juuri arkistoinut ja siis lopullisesti sulkenut purkin. :shock:

Alan nyt ymmärtää uudella tavalla erilaisia nettikiistoja. Se on hyvä koska aikaisemmin en ole niitä ymmärtänyt lainkaan.

No sanontaan tuosta Soukan koirapuiston kätköstä, että ainoa tekemäni huoltotoimenpide piti tehdä, koska kätköpurkin kansi oli onnistuttu hävittämään.

No saimpahan nauraa, nyt itselleni ja paljon.

Näistä kätköjen huonoista paikalleen laitamisesta ja sulkematta jättämisestäkin on kokemusta.
Jos kätkön D-arvo on suurempi kuin nolla, niin mielestäni sitä ei saisi jättää kaikkien ilmoille lojumaan.
Ja jos kätkö on ajoittain vedenalla niin olisi kai hyvä sulkea se vedenpitävä kotelokin.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hei sujetaan ne purkit

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 07.06.2011 0:12

Eniz kirjoitti:Itse olen jästialttiilleile paikoille tehynyt lähinnä mahdollisimman helppoja kätköjä, ettei tarvitse pyöriä vartin verran paikalla ja herättää epäilyksiä.
Tässä olen 101% samaa mieltä! Väkirikkailla paikoilla epämääräinen penkova ja etsiskelevä henkilö herättää aina huomiota ja epäilyksiäkin ja monelle tulee tarve mennä katsomaan mitä se tyyppi oikein löysi ja laittoi takaisin piiloon. Ja usein se on sitten kätkön menoa. Tällaisilla paikoilla kätkön tulee olla nopeasti löydettävä, jolloin sivullinen ei välttämättä edes huomaa purkin nappausta.
There's always a cache somewhere

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”