Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 11:03

Muutaman kerran on tullut vastaan tilanne, että kulkija ollaan jätetty jonnekkin paikkaan ja jo saman tien sen on joku napannut sieltä itselleen. Lähialueella pyöriessä se tiputus tulee tehtyä nopsaan kotiin päästyään (jos ei nyt ole joku ihan super poikkeus tapaus) mutta pidemmällä reissulla ollessa saattaa kestää se vuorokausi tai kaksikin, ennen kuin pääsee takaisin koneelle ja ehtii merkinnät lokeihin tehdä ja kulkijatkin oikeille paikoilleen asettaa ja sieltä pois ottaa.

Miksi GC;n sivustolla on mahdollisuus toisen kätköilijän napata kulkija toisen käsistä, koska tämä tuottaa pikkuisen ongelmia varsinkin uusien kätköilijöiden joukossa, jotka eivät malta / tiedä / viitsi tms. odottaa sen vertaa, että kätköilijä tiputtaa kulkijan käsistään ?

Oli taas aika hurjaa kun s-postiin tuli vaan ilmoitus:
??Jätän nimen mainitsematta?? grabbed Doggie-Boo (Travel Bug Dog Tag) from Sensusan on 03/28/2011

Olimme jättäneet ko. Tb;n 27.03 Helsinkiin ja sen oli tämä ko. kätköilijä napannut mukaansa samana päivänä.
Malttoi sitten odottaa seuraavaan aamuun, jonka jälkeen nostikin kulkijan suoraan käsistäni.

Eihän tuo sinäänsä ole vaarallista, nyt kulkijalle vaan ei kertynyt niitä kilometrejä mittariin, mitä sille olisi muuten tullut.
Mutta, jos tuo vaihtoehto ei olisi käytössä näin ei pääsisi käymään .....
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Asiaa kokeilematta kysyttävä :)

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 29.03.2011 11:15

Miten mahtaa ko tapauksessa ao kulkijan kilometreille käydä jos kaikesta huolimatta loggaat sen käyneeksi "visited" purkissa jonne sen 27.3. pudotit ja logissa käytät nimenomaan tuota päivää, olkoonkin että kulkija on jo uusissa käsissä.

Omaa kolikkoa jälkikäteen "pudotellessa" kilometrit meni kohdalleen.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 29.03.2011 11:30

Onhan se ikävää kun joku sen tolleen nappaa, mutta onhan se kätköilijältä nappaamismahdollisuus ihan järkevä, kun joskus kulkija saattaa mennä suoraan toiselta kätköilijältä toiselle

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 11:52

FireFox-71 kirjoitti:Miten mahtaa ko tapauksessa ao kulkijan kilometreille käydä jos kaikesta huolimatta loggaat sen käyneeksi "visited" purkissa jonne sen 27.3. pudotit ja logissa käytät nimenomaan tuota päivää, olkoonkin että kulkija on jo uusissa käsissä.

Omaa kolikkoa jälkikäteen "pudotellessa" kilometrit meni kohdalleen.
Tuota ajattelinkin, kerran olen niin tehnyt.
Mutta ei mulla ole tallella niitä koodeja, jotta sen pystyisin nappaamaan takaisin ja pudottamaan kätköön.
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Saaruska
Viestit: 16
Liittynyt: La 20.12.2008 22:19

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Saaruska » Ti 29.03.2011 12:13

Kulkijoista olen miettinyt, että laitetteko lokiin merkinnän esim. kolikon hausta purkista, vaikka olisittekin aiemmin löytänyt ko. kätkön? Nyt kun olen välipäivinä haeskellut kolikoita, jotka olen valmiiksi katsonut .fi sivulta niin olen huomannut että, välillä kolikko on lähtenyt jo eteenpäin vaikka mitään merkintää lokissa ei ole . Itse pyrin aina laittamaan merkinnäksi oman nimimerkkini ja mitä olen ottanut purkista, näin ajattalen seuraavia hakijoita, ei tarvitse miettiä onko kolikko lähtenyt ehkä jästien matkaan.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 29.03.2011 12:14

Sensusan kirjoitti:...ei mulla ole tallella niitä koodeja, jotta sen pystyisin nappaamaan takaisin...
Jos ei koodeja tallella ole, ethän silloin olisi voinut logata kulkijaa alunperinkään, muuta käymällä tarkistamassa koodin? Jos oikein itseään haluaa patistaa, laita kulkija seurantaan ja käy hakemassa koodi uudelleen :) menee hankalaksi mutta käy se kai niinkin...

Itsellä on seurannassa yksi kulkija josta unohdin koodin ottaa ja aion sen vielä yhyttää kun sopivalle etäisyydelle tulee. Tosin minulta se saa osakseen vain "nähty" merkinnän silloinkin.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 12:16

sgt_pepper kirjoitti:Onhan se ikävää kun joku sen tolleen nappaa, mutta onhan se kätköilijältä nappaamismahdollisuus ihan järkevä, kun joskus kulkija saattaa mennä suoraan toiselta kätköilijältä toiselle
Se on kyllä totta ....
Mutta millä saada sitten jakeluun se, ettei kätköstä löydettyjä napattaisi itselle, vaikka mukaan ottaakin, jos sitä sinne ei vielä ole kirjattu, vaan annettaisiin pari päivää ajan kulua.
Tästä samasta asiasta puhuttiin viime kesänä, kun moni kätköilee kesäloma reissuillaan.
Vai pitääkö sitten olla säänönä, ettei kulkijaa saa ottaa, jos ei samana päivänä pysty sitä lokkaamaan ?
Ei sekään kovin fiksulta vaikuta.
Minusta pitäisi saada tietoisuuteen se uusillekkin kätköilijöille, että malttaisivat hetken.
Onhan niistä tuolla oppaissa ja tiedotteissa mainittu, mutta senhän nyt kaikki tietää, että harva se on, joka malttaa harrastuksen ohjeistuksen tai mitään muitakaan oppaita tai sääntöjä ensin kunnolla lukea.
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 12:24

FireFox-71 kirjoitti:
Sensusan kirjoitti:...ei mulla ole tallella niitä koodeja, jotta sen pystyisin nappaamaan takaisin...
Jos ei koodeja tallella ole, ethän silloin olisi voinut logata kulkijaa alunperinkään, muuta käymällä tarkistamassa koodin? Jos oikein itseään haluaa patistaa, laita kulkija seurantaan ja käy hakemassa koodi uudelleen :) menee hankalaksi mutta käy se kai niinkin...

Itsellä on seurannassa yksi kulkija josta unohdin koodin ottaa ja aion sen vielä yhyttää kun sopivalle etäisyydelle tulee. Tosin minulta se saa osakseen vain "nähty" merkinnän silloinkin.
Hep hep hep ...otetaanpa nyt uudelleen !
Kulkija oli minulla ja oli ollutkin jo muutaman päivän.
Olen sen itselle merkinnyt, mutta en todellakaan säilytä nostettujen kolikoiden koodeja missään ylhäällä.
Kun ne on minun käsissäni, ne näkyy minulla ja tiputan ne sitten jonnekkin sopivaan kätköön.
Nyt ko. kätköilijä oli nostanut kulkijan purkista, jota en ollut ehtinyt tiputtaa vielä pois käsistäni, kun en ollut ehtinyt edes lokata olleeni käynyt ko. kätköllä ja kun aloin lokkaamaan kätköjä, huomasin, ettei kyseistä kulkijaa edes ole minulle enää, kun se oli SUORAAN nostettu minun käsistäni ! Eli ei ollut mitä tiputtaa.

Tietenkin minä otan koodit ylös silloin jos vaan discoveeraan kolikon nähdyksi kätköllä, mutta se on jo ihan eri juttu !
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

vipema
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 11.09.2007 22:15
Paikkakunta: Turku

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja vipema » Ti 29.03.2011 12:24

Joskus pidemmällä reissulla ollaan lokikirjaan laitettu maininta, että malttia malttia, saattaa muutama päivä mennä ennen kuin ollaan koneen ääressä. Hyvin on toiminut.

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 12:30

Saaruska kirjoitti:Kulkijoista olen miettinyt, että laitetteko lokiin merkinnän esim. kolikon hausta purkista, vaikka olisittekin aiemmin löytänyt ko. kätkön? Nyt kun olen välipäivinä haeskellut kolikoita, jotka olen valmiiksi katsonut .fi sivulta niin olen huomannut että, välillä kolikko on lähtenyt jo eteenpäin vaikka mitään merkintää lokissa ei ole . Itse pyrin aina laittamaan merkinnäksi oman nimimerkkini ja mitä olen ottanut purkista, näin ajattalen seuraavia hakijoita, ei tarvitse miettiä onko kolikko lähtenyt ehkä jästien matkaan.
Minä merkkaan lokivihkoon merkinnän Tb-out tai Gc-out tai sitten jos laitan kolikon niin perään tulee merkintä in...
Saman teen, kun lokkaan nettiin käyneeni kätköllä.

Jos sitten käyn vaikkapa tuossa meidän Riksun TB-hotellilla ja laitan sinne vaan kolikon, kirjaan sen notella tai saman teen jos otan sieltä kolikon. En siis koskaan ota/jätä kulkijaa jättämättä siitä merkintää vihkoon ja lokkaukseeni kätköselosteessa. Joskus saatan laittaa vaikka notella jonnekkin tb-hotelliin, että tulihan käytyä katsomassa ja ottamassa koodeja ylös, nostamatta tai jättämättä mitään.
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 29.03.2011 12:32

vipema kirjoitti:Joskus pidemmällä reissulla ollaan lokikirjaan laitettu maininta, että malttia malttia, saattaa muutama päivä mennä ennen kuin ollaan koneen ääressä. Hyvin on toiminut.
Hei, hyvä idea ! Kiitti Vipema, taidan kokeilla tuota.
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 29.03.2011 20:00

Sensusan kirjoitti:...Hep hep hep ...otetaanpa nyt uudelleen !
Juuri niin...ajatus täällä vain juoksi näemmä taas inansa nopsampaa kun oma kovalevy oli valmis vastaanottamaan.. :oops:

Vaan tulipa tuostakin ajatus, että miksei kulkijoille ole asetettu jotain "karenssiaikaa", jonka puitteissa niitä ei voi grapata toisen käsistä.
Esim. viikko tai pari itselleen loggaamisesta olisi vasta toisen mahdollista vohkia suoraan käsistä.... :?: :idea:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja gsea » Ti 29.03.2011 22:19

Eipä pidä mielestäni pudottaa kulkijaa, jos sitä ei lähitulevaisuudessa (=päiväkausiin)
ole mahdollista kuittailla pudotetuksi, tai ottaa, jos sitä ei lähitulevaisuudessa (=päiväkausiin) kuitata otetuksi.
Onpa kerran täsmätapaus sattunut ihan mun kohdallekin...
Aiheutti silloin minulle, kokemattomana, hämmikiä, kun löysin purkista kolikon/kulkijan, joka siellä ei pitänyt olla.
Fire-Fox-71 ajatus voi olla kehittämisen arvoinen.
Täytyypä kuitenkin meidän siihen pyrkiä, että kulkijoiden ja georahojen pudotukset ja otot kuitattaisiin mahdollisuuksien
mukaan lähellä reaaliaikaa...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 29.03.2011 23:41

Eihän tässä ole muuta vikaa kuin se, että jos joku on napannut kulkijan kätköstä ei edellienn voi sitä sinne enää pudottaa. Virhe on systeemissä. Tietenkin edellisen pitäisi voida se pudottaa kätköön kunhan laittaa päivämäärän oikein. Systeemissä on siis vikaa. Vikaa korjattaessa on vain siedettävä sitä että jos ei ehdi kirjata tapahtumia niin sitten niitä ei tarvitse kirjatakaan.

Minulla kävi hiljattain tilanne jossa poimin kätköstä kolikon jonka edellinen oli pudottanut sinne vain notella. Jälkeenpäin tajusin että minun olisi pitänyt dipata se sinne purkkiin logatessani. Muuta ei olisi tarvittu. Ohjeeni kiireisille kulkijan poimijoille on se, että jos joudutte grabbaamaan kulkijan edelliseltä haltijalta niin dipatkaa se purkkiin jolloin edellisen ei tarvitse sitä sinne edes pudottaa enää.

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ke 30.03.2011 14:01

arisoft kirjoitti: Ohjeeni kiireisille kulkijan poimijoille on se, että jos joudutte grabbaamaan kulkijan edelliseltä haltijalta niin dipatkaa se purkkiin jolloin edellisen ei tarvitse sitä sinne edes pudottaa enää.
Loistava ohje !!!!
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja rixu » To 31.03.2011 7:38

Mietin tässä tätä, kaikkein fiksuintahan olisi jos GS lisäisi tuohon grabbaustoimintoon pakolliseksi kentäksi sen kätkön GC-koodin josta löysi kulkijan. Ja sitten järjestelmä itse dippaisi sen vanhan kantajan inventaariosta sinne ja nostaisi grabbaajalle.

Pitäisi melkein pistää tästä tuonne feedback-puolella ehdotus jos moista ei vielä ole :P

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja wesbridge » To 31.03.2011 8:26

rixu kirjoitti:Mietin tässä tätä, kaikkein fiksuintahan olisi jos GS lisäisi tuohon grabbaustoimintoon pakolliseksi kentäksi sen kätkön GC-koodin josta löysi kulkijan. Ja sitten järjestelmä itse dippaisi sen vanhan kantajan inventaariosta sinne ja nostaisi grabbaajalle.
Ymmärsinköhän minä nyt taas ihan oikein. Eli jos saan kolikon suoraan kaverin kädestä, niin järjestelmän pitäisi pakottaa minut keksimään jokin kätkö, jonka kautta se on muka kiertänyt, mutta jossa se ei oikeasti ole käynyt?
-- wesbridge

Avatar
torppari
Viestit: 38
Liittynyt: La 06.03.2010 18:40
Paikkakunta: Pargas/Villmanstrand

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja torppari » To 31.03.2011 8:57

Minusta tuo kuvio saisi mennä niin, että ainoastaan kätköstä voisi napata GC-koodilla, ei toisen kädestä. Jos olisi tarve siirtää kulkija suoraan kädestä-käteen niin aktiivisena osapuolena pitäisi olla sen, joka kulkijan antaa toiselle. Eli wesbridgeä lainaten "jos saan kolikon suoraan kaverin kädestä"; nykyiselläänhän grabbaus on "otan kolikon kaverin kädestä (halusi hän tai ei)".
Tai vaihtoehtoisesti nykyistä grab-toimintoa pitäisi kehittää siten, että se ei automaattisesti siirtäisi kulkijaa ennen kuin myös toinen osapuoli on kuitannut siirron ok:ksi. Tällöin ehtii tekemään mahdolliset piipahdukset (=visited) ja kulkijan kätköönjätön ennen kuittausta.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja rixu » To 31.03.2011 11:08

wesbridge kirjoitti: Ymmärsinköhän minä nyt taas ihan oikein. Eli jos saan kolikon suoraan kaverin kädestä, niin järjestelmän pitäisi pakottaa minut keksimään jokin kätkö, jonka kautta se on muka kiertänyt, mutta jossa se ei oikeasti ole käynyt?
Tjoo, totta. Tässä tulisi sitten taas ongelma tämän kanssa. :P

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kulkijoista ja niiden liikuttamisesta ....

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 31.03.2011 12:31

torppari kirjoitti:...Tai vaihtoehtoisesti nykyistä grab-toimintoa pitäisi kehittää siten, että se ei automaattisesti siirtäisi kulkijaa ennen kuin myös toinen osapuoli on kuitannut siirron ok:ksi. Tällöin ehtii tekemään mahdolliset piipahdukset (=visited) ja kulkijan kätköönjätön ennen kuittausta.
Kannatan varauksin, joskus pitää vaan napata TB kun sen haltija ei halua/viitsi nettipudottaa sitä, pyynnöistä huolimatta.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”