Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ti 23.11.2010 17:41

Minulla on nettiin logattuna suunnilleen yksi DNF kahdeksaa löydettyä purkkia kohden. Tilastoja tutkiessa huomaan olevani tällä suhteella melkoinen DNF-mestari, sillä useimmilla kirjattuja DNF:iä on suhteessa tosi paljon vähemmän. Etenkin porukassa purkit löytyvätkin paremmin kuin yksin, mutta silti tunnen olevani aikamoionen puusilmä-kätköilijä.

Kun on pakko tunnustaa, että minullakin osa DNF:n tapaisista jää nettiin loggaamatta (ehkä noin 10-20%), kiinnostaisi tietää kuinka tunnollisesti epäonnistuneet etsintäyritykset yleensä tulevat muilla logatuksi nettiin? Olenko vain huono etsijä, vai keskimääräistä tunnollisempi DNF-loggaaja?
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

alaska3
Viestit: 60
Liittynyt: To 04.02.2010 12:52

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja alaska3 » Ti 23.11.2010 17:58

:oops: Eipä tule kyllä logattua DNF:iä juurikaan. Et ole varmaan parempi puusilmä kuin muutkaan. Eilen esim. Lempäälässä osittain myös jästien vuoksi jäi kolme DNF:ää loggaamatta. Tunnustan :roll:
Purkki päivässä pitää kätköilijän kunnossa!

ghwrig
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 21.10.2008 19:30

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja ghwrig » Ti 23.11.2010 18:43

Kyllä sitä aina tulee DNF kirjattua jos olen pysähtynyt etsimään purkkia ja ilman nimimerkin kirjoitusta täytyy paikalta poistua.
DNF ei ole häpee, se on syy palata paikalle :lol: :lol:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 23.11.2010 19:01

ghwrig kirjoitti:Kyllä sitä aina tulee DNF kirjattua jos olen pysähtynyt etsimään purkkia ja ilman nimimerkin kirjoitusta täytyy paikalta poistua.
DNF ei ole häpee, se on syy palata paikalle :lol: :lol:
DNF:ät lokkaan, jos niistä ei kerry erityistä harmia itselleni (esim: ulkomaakätköily, jossa muutenkin paljon lokattava (Mutta vain silloin kun .comin fieldnotet sekoilee)), ja olen ehtinyt etsiäkin purkkia. Jos olen todennut heti, ettei tuonne pääse millään, tai en ole löytänyt 100m lähemmäksi jätän lokkaamatta.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ti 23.11.2010 19:25

Pääsääntöisesti ilmiannan itseni. DNF:suhde on tällä hetkellä 1/12 löydettyihin. Ja onhan se ihan ystävällistä ilmoittaa kätkön tekijälle, että kätkö on väärin piilotettu - kyllähän se muuten löytyisi :mrgreen:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
JSGeo
Viestit: 26
Liittynyt: To 24.12.2009 9:24
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja JSGeo » Ti 23.11.2010 19:28

tuomasnu kirjoitti:Minulla on nettiin logattuna suunnilleen yksi DNF kahdeksaa löydettyä purkkia kohden. Tilastoja tutkiessa huomaan olevani tällä suhteella melkoinen DNF-mestari, sillä useimmilla kirjattuja DNF:iä on suhteessa tosi paljon vähemmän. Etenkin porukassa purkit löytyvätkin paremmin kuin yksin, mutta silti tunnen olevani aikamoionen puusilmä-kätköilijä.

Kun on pakko tunnustaa, että minullakin osa DNF:n tapaisista jää nettiin loggaamatta (ehkä noin 10-20%), kiinnostaisi tietää kuinka tunnollisesti epäonnistuneet etsintäyritykset yleensä tulevat muilla logatuksi nettiin? Olenko vain huono etsijä, vai keskimääräistä tunnollisempi DNF-loggaaja?
Totta kai myös DNF:t kirjaan tunnollisesti ja mukavahan niitäkin on myös lueskella niin omilta kuin muiltakin kätköiltä. Kaikki palautehan on vaan hyväksi. :) Kertoohan sekin jo mukavasti kuinka haasteellinen kätkö on kun katsoo löytö ja DNF loggausten suhdetta. (Toki jokunen DNF on jäänyt kirjaamatta tapauksissa, joissa samalle kätkölle niitä alkaa peräjälkeen useampia tulla. Tässä tapauksessa niillä kai ei enää mitään lisäarvoa olisikaan. Tietenkin jos ei edes pysty paikanpäällä etsimään jostain syystä kätköä, niin näistä en luonnollisestikaan DNF:ä kirjaa. Toki notella joskus kuitenkin laittanut näihinkin viestiä, että paikalla käytiin.) Minullakin toi suhde on yksi DNF 8-9 kätköä kohden ja tilastoja tutkineena olen tehnyt saman havainnon. (Tällä löytö määrällä, kun noissa tilastoissa muilla on paljon vähemmän DNF:ä ja vastaavasti tällä DNF:ien määrällä paljon enemmän löytöjä.) Olenko siis tavallista puusilmäisempi, kirjaanko liian tunnollisesti DNF:tkin vai olisiko syynä se että mieluummin useimmiten tulen joskus uudelleen etsimään, kun alan apuja paikanpäällä soittelemaan. Nyt tässä olen jo jonkin aikaa jännännyt milloin sataset paukkuu, kun noita kirjattuja DNF:ä mulla on 99. :o Toki jokainenhan saa näissä kirjaus asioissa toimi, kuten parhaaksi näkee. (Taitaapa joku jopa löydötkin kirjaamatta jättää.) :lol:
Pieni kätkö, iso riemu.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ti 23.11.2010 20:14

Hellstrom_Family kirjoitti:Ja onhan se ihan ystävällistä ilmoittaa kätkön tekijälle, että kätkö on väärin piilotettu - kyllähän se muuten löytyisi :mrgreen:
---niinpä niin. Aloitin tämän ketjun käytyäni kotimatkalla eräällä Mäntsälässä sijaitsevalla Rest Stop -kätköllä... se oli väärin piilotettu. :lol:
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 23.11.2010 21:06

Mä tykkään DNF:ien loggauksesta niin paljon että joka kuudes loggaus on DNF :lol:

Pitäisi varmaan perustaa puusilmäkerho :P

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 23.11.2010 22:17

DNF:n loggaan aina, jos olen tosissani yrittänyt saada purkin käsiini ja nimeni lokiin. Suhde tällä hetkellä noin yksi DNF yhdeksää löytöä kohti.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja asaama » Ti 23.11.2010 22:28

Tämä aloittelija on pohtinut asiaa kovasti ja on tälläiseen toimintatapaan päätynyt: Kirjaan DNF:n aina jos olen kätköä oikeasti etsinyt. Samoilla linjoilla kuin aku506: jos gepsistä loppui patterit 50m ennen nollaa tai alkoi jo jalat maassa huimata katsellessa kätköä kuuden metrin korkeudessa, niin en loggaa enkä silloin kun jätän jästien vuoksi yrittämättä. Noten olen joskus laittanut noista.

Yksi omista kätköistäni kerää surunaamoja melkein yhtä paljon kuin iloisia. Syynä mm. se, etteivät etsijät mahdu (tai uskalla ryömiä :wink: ) sisään ahtaaseen onkaloon, vaikka tietävät purkin siellä olevan. Minun mielestäni ihan ok, mutta mitäs mieltä olette?

Kätköilen yleensä lasteni kanssa. Kun itse olen DNF:n kirjannut, en kirjaa/kehoita lapsia kirjaamaan omilla tunnuksillaan. Joskus harvoin pääsen toisen aikuisen kanssa kätköille. Jos kaveri on jo ehtinyt surunaaman merkitä, saatan jättää merkitsemättä vaikka samaa mieltä olisinkin. Tähänkin voisin toivoa mielipiteitä.

jorse
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:51

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja jorse » Ti 23.11.2010 22:32

Aikasta harvakseen ku oishan se törkeen noloa jos ois enemmän dnf:iä ku löytöjä, noh meitsillä saattaa ollakin mut eniveis. Joskus saatan kirjoittaa lyhyehkön noten jos en löydä purkkia mut näen mahdollisen kätkön lähellä jotain mitä ei telkussa näe esim. oravan tai pupun. Nytkin tänä iltana meinasin nähä viuhahtajan mut maija oli vieny sen ruojakkeen just ennenkuin saavuin paikalle, mitä toi äskeinen liitty mihkää no en mie ainakaan tiedä.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 23.11.2010 22:40

Minä olen tuuliviiri. Osan kirjaan, osan en, eikä mitään systeemiä ole. Iloisesti kaikki sekaisin. :oops:
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ke 24.11.2010 0:15

Tilhoset pitävät huolen siitä, ettei juurikaan jää dnf:iä loggaamatta, ks. esim. Kontula Underground (7. kpl): http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 99f0346438

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja keijoran » Ke 24.11.2010 1:09

Olisihan se varmaan ihan hyvä logata myös dnf:t. Mutta enpä läheskään joka kerta en tee niin. Aika usein jää esim. NATSBOG loggaamatta. Muiden muassa tänään 0 km: Vaasa. Eli olen satunnainen dnf-loggaaja: joskus joo ja toisinaan ei. Pyrin kyllä yleensä loggaamaan myös nuo vääriin paikkoihin piiloetut kätköt.
Mä katsoin jo sieltä!

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ke 24.11.2010 3:09

Lähtökohtaisesti lokkaan myös dnf:t. Jos kyseessä on tilanne, jossa olen etsinyt purkkia rauhassa ja se on jäänyt löytämättä. Parilla purkilla on tullut ravattua useampaan kertaan etsiskelemässä, niin en ole joka kerta lokkausta kirjoittanut jos aikaisemmat lokkaukset antavat ymmärtää, että purkki varmasti on tallella.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 24.11.2010 9:42

Reilu 5% lokeistani näyttäisi olevan DNF:iä, näistä noin puolet ovat edelleen loytämättä.
Pääsääntöisesti toimin näin:
Jos paikallistan purkin, mutta en saa sitä käsiini, kuittaan notella. Jos käyn paikalla pyörähtämässä ja havaitsen olosuhteet etsintäkelvottomaksi (jästit tms.), en yleensä kuittaile mitään koska en edes yritä etsiä.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ke 24.11.2010 10:47

Pääsääntöisesti loggaan DNF:ät, jos olen oikeesti etsinyt purkkia. Jos olen jättänyt purkin etsinnän toiseen kertaan esim. liikaa jästi liikennettä paikalla, niin tälläisissä tapauksissa en ole merkinnyt.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 24.11.2010 11:57

Pääsääntöisesti loggailen DNF:ä. Jos on paikka jota aion käydä etsimässä useammankin kerran, esim. mysteerin oletettu loppupista ems. niin en merkkaile DNF:ä (enää ;)). jos kätköillään porukalla ja joku porukasta on jo nakannut DNF:n niin en välttämättä sitten nakkaa sellaista.

Välillä tietty unohtuu ja joskus pitän notea, kun en ole voinut etsiä kunnolla taikka on tapahtunut jotain huomion arvoista.

Turmanow
Viestit: 80
Liittynyt: To 21.12.2006 12:18
Paikkakunta: Pennala, Orimattila
Viesti:

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Turmanow » Ke 24.11.2010 13:20

jep - aina

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Loggaatko aina nettiin DNF:ät?

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ke 24.11.2010 13:56

Oikea määritelmä on meidän kohdaltamme "aina silloin kun kyse on oikeasta DNF:stä".

Eniten rassaa nämä 1-1.5 tähden kätköt, jotka on varmaan kaikkein vaikeimpia meille - jostain syystä. :oops:

Esimerkiksi eräs Pirkanmaalainen D1.5 T1.5, johon meillä kolme DNF:ää, ja vasta neljännellä tuli löytö. Ja kyllä, kaikki logattiin. (Ko. kätkön kuvaus alkaa tietysti sanoilla: "Lienee helppo.") :roll:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”