Opinnäytetyö geokätköilystä

Yleistä keskustelua kätköilystä
PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja PiiSami » La 12.06.2010 11:51

Maarit Kinnunen on tehnyt opinnäytetyön geokätköilystä. Tutkimuksessa keskitytään mm. geokätköilyn tarjoamiin elämyksiin.

Linkki : https://publications.theseus.fi/handle/10024/16031
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » La 12.06.2010 12:12

Talvemmalla kahlasin tämän esityksen lähes kokonaan läpi. Nyt siihen on tehty jokunen pieni hiominen. Paljon asiaa ja mukavasti kirjoitettu, eipä ole turhaan saanut vitosen arvosanaa. Kannattaa tutustua ihan mielenkiinnon vuoksi.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja salonse » La 12.06.2010 12:45

"Geojästi ja kymmenen komeaa kätköä, geokätkö elämyksen lähteenä". Tämähän on kuin konsanaan Iltasanomien lööpistä. Onneksi itse esitys keskittyy enemmän geokätköilyyn kuin geojästiin.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 12.06.2010 13:13

Silmäilin läpi. Olipas perusteellinen ja upea tutkimus, ilmeisesti laajin tähän astisista. Kiva kun tässä oli näitä esimerkillisiä kätköjä ja kätköilijöitä ihan nimeltä! Hatunnosto kaikille!

Eräs lause, joka jäi mieleeni vähän yllättävänä oli tämä: Voimakkaimpina nousevat esiin kätkön etsimiseen liittyvät elämykset; itse kätkön löytäminen ei aiheuta yhtä paljon tuntemuksia.

Edit: Tämä on myös siitä poikkeuksellinen tutkimus, että tässä valotetaan kätköilyä myös kätköttäjän näkökulmasta.
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Su 13.06.2010 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

nousjan
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 13.10.2009 23:47

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja nousjan » La 12.06.2010 21:52

Kävin läpi oli hieno +++

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Su 13.06.2010 18:22

Ihan Hyvältä Näyttää :)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Su 13.06.2010 19:53

Ihan hyvä teksti. Itse luin tuon opinnäytteen lisäksi myös pari siinä mainittua teknis-tieteellistä artikkelia, Recommending Geocaches ja Autonomous Geocaching. Nekin olivat ihan mielenkiintoisia, olkoonkin että jälkimmäisessä geokätköilyä oli hädin tuskin siteeksi.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 13.06.2010 20:36

Hauska keisi tuo oli. Facebookissa kaveri heitti, että hänen kaverinsa on tekemässä opinnäytetyötä. Lupauduin sitten omalla lyhyellä vuoden kokemukselta käyttämään kirjoittajaa Suomenlinnan kätköillä. Just olin saanut kipsin jalasta joten helppo oli olla vaan "piällysmiehenä" ja pistää nainen kiipeilemään :-)

Yllättävän hauskaa oli tuohonkin osallistua, vaikka ihan ensimmäinen reaktio oli että ei ikinä. Luultavasti sain potkittua työtä "oikeampaan" suuntaan edes vähäsen, sen verran vierailta nuo humanististieteelliset termit tuntuivat insinörtin korvissa.

Nyt kun luin koko työn, olen mykistynyt. Pitää lukea vielä toiseen kertaan.

Mika

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 13.06.2010 22:11

Että tähänkin turhuuteen maksetaan Lahdessakin veroja kouluissa?...Että oikein opinnäytettä tehty purkin etsimisestä, juupa juu?...

PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja PiiSami » Ma 14.06.2010 7:26

AFTM#4 kirjoitti:Että tähänkin turhuuteen maksetaan Lahdessakin veroja kouluissa?...Että oikein opinnäytettä tehty purkin etsimisestä, juupa juu?...
Opinnäytetyöt ovat osa matkailualan opintoja siinä, missä muitakin opintoja. Itse olen iloinen siitä, että joku viitsii nähdä suuren vaivan perehtyessään tähän touhuun muutenkin, kuin juoksemalla gepsi kaulassa pitkin pitäjiä. Tuohon veroasiaan en viitsi kommentoida.
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

oivoi
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 22.12.2008 19:37

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja oivoi » Ti 15.06.2010 17:45

PiiSami kirjoitti:Maarit Kinnunen on tehnyt opinnäytetyön geokätköilystä. Tutkimuksessa keskitytään mm. geokätköilyn tarjoamiin elämyksiin.

Linkki : https://publications.theseus.fi/handle/10024/16031
Arvatenkin Maarit seuraa palautetta tätä kautta, joten jos ne kehut sitten tänne :D

Erittäin hyvä ja kattava opinnäytetyö. Erittäin hyvä, ellei täydellinen.

Tosin itse kuulun siihen kätköilijä ryhmään, jolle Harry Potter saaga on outo ja sitä kautta en ymmärrä ehkä täysin käytettyä kätköilijöiden luokittelua. Enkä sitä, että Potter yritetään väkisin yhdistää osaksi kätköily :mrgreen:

Asiallisempana palautteena kiinnitin huomiota Kuvio 7 s. 52. Jostain syystä attraktion ytimenä on kätkörasia, olkootkin että tekstissä puhutaan osin toisin. Sikäli kun ymmärsin, tutkimuksen perusteella kun vaikuttaa siltä, että ydin voi olla myös esim. mysteerin mysteeri tai kätkön esittelemä paikka. Eli kohtuullisen pientä pilkkua viilaan, tunnustan.

Mitä tulee geokätköilyn hyödyntämiseen matkailussa, minusta sillä saralla on matkailun edistämiskeskuksilla todella paljon kotiläksyjä tehtävänä. Aivan kuten Maarit nosti esiin.

Harva matkailualalla työskentelevä tulee ajatelleeksi sitä, että geokätköilijä matkoillaan tutustuu esim. paikkakunnan kaatopaikkaan, hylättyihin (kalastus)laivanraatoihin pusikoissa tai "kunnan" jätevesi(?)viemäriin yms. Ei olisi kovin suuri työ luoda ja ylläpitää esimerkiksi listaa "näitä kätköjä suosittelemme" perusteluineen ja lisäinformaatioineen.

Ehkäpä joku jatkaa lähitulevaisuudessa Maaritin viitoittamalla tiellä, tutkien geokätköilyä matkailun näkökulmasta. Tosin rima on asetettu nyt todella korkealle.

t. Ilkka

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 18.06.2010 12:02

Käväisin itsekin selailemassa opinnäytetyön. Oli oikein mukavaa luettavaa. Myönnän, eten ihan joka sivua lukenut.

Itse olen sitä mieltä, että hienot geokätköt on kyllä hyviä matkailuvaltteja paikkakunnille. Tosi mielenkiintoisia ja historiallisia paikkoja tuli nähtyä viime kesän Itä-Suomen lomamatkalla. Viimeksi Turun kierros loi itsellen ihan erilaisen, positiivisen Turku-kuvan, joka ei ole pelkkä linna ja caribia. Myös nykyinen ja entiset kotipaikkakunnat on tuoneet kätköjen myötä ihan uusia ulottuvuuksia ja paikkoja.

Persoonalliset, tekijöidensä näköiset kätköt ovat tässä parasta, joten ehken ihan kuntien/kaupunkien/matkailuyritysten eurokuvat silmissä tekemiä kätköjä kuitenkaan niin toivottaisi tervetulleeksi. Tuntuvat ajatuksena kovin perssoonattomina

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja gsea » La 19.06.2010 19:33

Haastateltuna minäkin.
Ihan kiva opinnäyte.
Kiitokset asianomaiselle!
Mukavaa nostetta tästä johtuen kirjoittajalle
ihan oikeassa työelämässä.

gsea

MrME70
Viestit: 47
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:48

Re: Opinnäytetyö geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja MrME70 » Ma 21.06.2010 20:15

Tämä oli mielenkiintoista luettavaa. Kiitos.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”