Kätköilyn esitteleminen jästeille

Yleistä keskustelua kätköilystä
TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Ke 14.04.2010 9:53

Minun pitäisi esitellä 23.4. geokätköilyä perhetyöntekijöiden virkistyspäivänä noin 60:lle henkilölle. Tämä on mun koulutehtävä ja haluaisin oikeasti suoriutua tästä kunnolla!
Heittäkää jotain vinkkejä mitä materiaalia voisin käyttää? Ajattelin, että printtaisin joitain A5 tai A6 kokoisia esitteitä. Teksti vaan esitteisiin olis hakusessa..
Otan esiteltäväksi joitain purkkeja, tbitä ym., mutta mitä vielä vois keksiä?
Saanko mainostaa liveä?

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 14.04.2010 10:33

TunturiTiger kirjoitti:Minun pitäisi esitellä 23.4. geokätköilyä perhetyöntekijöiden virkistyspäivänä noin 60:lle henkilölle. Tämä on mun koulutehtävä ja haluaisin oikeasti suoriutua tästä kunnolla!
Heittäkää jotain vinkkejä mitä materiaalia voisin käyttää? Ajattelin, että printtaisin joitain A5 tai A6 kokoisia esitteitä. Teksti vaan esitteisiin olis hakusessa..
Otan esiteltäväksi joitain purkkeja, tbitä ym., mutta mitä vielä vois keksiä?
Saanko mainostaa liveä?
Liveä olisi toki kannattanut mainostaa, nyt kun kehitys vastuu siirtyi pois Suomesta en ole niin varma :D .
Live laskee Nokia-kultin valtaamassa maassa kovasti paljon aloituskynnystä, laskeeko liikaa riippuu tietenkin jästiyleisöstä. Voin kuvitella ihmetystä ja kummastusta, olet tietenkin tehnyt lähistölle etukäteen kätkön. Näytät kännykän omistajille liven asennusosoitteen ja nämä asentavat liven saman tien noksuun ja kätköt ilmestyvät näkyviin. Ei missään tapauksessa näin, koska muuten saisit vain selvitellä liven asenneus sotkuja kymmenillä eri malleilla joissa suurimmassa osassa ei ole edes GPS-sirua :?
Mutta hyvän demon saat kun jo valmiiksi Livellä testaamasi kännykkään, jossa asennusosoite on selaimen kirjain merkkinä, asennat kahdessa minuutissa Liven ja laitat kätköt hakuseen. Itse olen asentanut liven kännykääni Hämeenlinan motarilla, kun juuri ennen Riihimäen ABC:tä huomasin että TB pitäisi vielä sopivaan purkkiin. Asennus onnistui kesänopeusrajoituksen mukaisessa vauhdissakin, mutta tämä lienee harrastuksen riskejä. Kuten muukin GPS-rekvisiitan säätäminen ajon aikana. :roll:

Suomenkielelläkin löytynee netistä geokätköilymateriaalia, miltä osin se on soveliasta en oikein osaa sanoa ja kuukkelilta en juuri nyt ehdi kyselemään.

Vaikka esityksesi pääpaino lienee harrastuksen esittelemisessä ja kätköjen löytämisessä, niin soisin että sisällyttäisit osuuden vaikka lyhyenkin kätkön piilottamisesta. Esittelyssä tuskin on tarpeen käydä läpi täydellistä piilotusohjetta kätkön attribuuteista tai muista. Kanssakätköilijöiden kannalta olisi hyvä että innostuneet, tietäisivät suurin piirtein miten kätköä ei tule tehdä. Käytännön ohjeenahan on viljelty että omia löytöjä pitäisi olla kaksinumeroinen luku ennen oman purkin pystytystä. Se on varmaan ihan riittävä ohje, jos aiheena on lähinnä kätköilyn esittely.

Ja tsemmpiä hommaan :D

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 14.04.2010 15:04

Tämmöinen brochuuri on olemassa. http://www.geocacher-u.com/resources/brochure-fi.pdf
Still one more to find!

Avatar
Zilli81
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 25.11.2008 7:05

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Zilli81 » Ke 14.04.2010 17:31

Itse olin kerran mukana yhdessä koulutustilaisuudessa (toinen ns. opettajista) ja voin kertoa että...

- Omien kokemuksien kertominen on rentouttavaa ja samalla asiallista. (rasioiden naamionnit, paikat, kommellukset jne jne..)
- Muutama etukäteen tehty epävirallinen kätkö lähiseudulle on tosi hyvä opetus. (ei paljasteta aitoja ihan heti. Saavat ne selville jos on kiinnostusta oikeasti asiasta) Näitä voidaan sitten hakea jonkun näköisissä ryhmissä jos on tarpeeksi gepsejä ja/tai kännyjä.
- gc.com tai gc.fi karttojen näyttämien hämmentää ihmisiä positiivisesti. Lähinnä kätköjen runsauden takia. Tajuavat ettei olekkaan ihan vaan 10 ihmisen harrastama aarrejahti.

Avatar
Rimaju
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.10.2009 15:05
Paikkakunta: Nokia

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Rimaju » Ke 14.04.2010 22:33

Hyvä valinta virkistyspäivään, ja harrastajalle mielenkiintoinen juttu myös alustella. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, runko olisi ainakin lähtökohtaisesti (näin äkkiseltään ajateltuna) seuraavanlainen:
- Käsiäänestys kuka tietää -tai ehkä tietää- mitä noin ylipäätään on geokätköily, ja kätköileekö joku tuttu (vastausta ei kai kannata tivata)
- Lähde perustiedoista: 10-vuotiaassa harrastuksessa etsitään koordinaattien perusteella toisten harrastajien omistamia ja huoltamia purkkeja ulkotiloista, etsittäviä kohteita on suomessa yli 11000, maailmalla..., harrastajia Suomessa..., jne. Mainitse että kätköilyä harrastavat KAIKEN ikäiset, eivät vain nuoret. Kätkötyypit lyhyesti, kätkömäärä esim. Tampereen keskustan lähisäteellä, Kätköluokitusten merkitys, rasiakoot, ja joitakin tyyppiesimerkkejä erilaisista kätköistä (puussa/ luolassa/ marketin pihassa/ muistomerkeillä...). Kannattaa mainita että harrastus vie usein aivan upeille paikoille. Piiloja ei paljasteta muille niitä etsittäessä tai sopimattomasti. Kätköily on koukuttavaa, innostavaa, palkitsevaa, usein yhteisöllistäkin (vähintäänkin netin välityksellä).
Perustieto-osuus kerrotaan harhailematta liikaa yksityiskohtiin, että lanka pysyy kasassa kaikilla. Keep it simple, syventyähän kerkiää jos harrastaa.
- Harrastukseen rekisteröidytään internetissä. Geocaching.com, ja geocache.fi erityisesti kotimaan käyttöön oikein mainio. Mainitse että sivujen Käyttö ja kätköily eivät ole vaikeita. Harrastuksen alkuun "Älä ryhdy..." on mainio harrastajapohjainen opas.
- Purkki etsitään, kirjataan vihkoon nimimerkki, ja sitten kirjataan myös nettisivulle viestin ja vaikka kuvankin kera. Ja jos ei löydetä niin sekin kirjataan. Sivusto kasaa historiaa, tilastoja, muistoja.
- Esittele vaikka oma gps, ja kerro yleisesti GPS:stä kätköilykäytössä. Hintataso, laatu, helppo-/vaikeakäyttöisyys laitteissa. Voiko autonavigaattoria käyttää etsimiseen aluksi, pelkkää karttaa?, jne... Mainitse että koordinaatistojärjestelmiä on muitakin, mutta käytämme yhtä. (Yksinkertaisesti.)
- Tee lähistölle tilaisuudessa etsittävä harjoituskätkö, tradi, ja vaikka lisäksi helppo laskentamulti. Oma valinta on -myös kohdeyleison koosta ja potentiaalista riippuen-, kuinka painotat tätä osuutta. Ota huomioon kuinka paljon aikaa on käytössä. Virkistyspäivänä kolmisen tuntia?
Suunnittele kohdat ensin ja painota tuntuman mukaan. Esittelyn jälkeen joitakin kiinnostaa edelleen, ja joillekin se on vain uusi ihan hauska juttu. Voit myös sanoa antavasi halukkaille lisätietoja, ja sano vastaavasi mielelläsi kysymyksiin. Niitä tulee kai illan virkistyessä.
Hieno juttu, hyvin se menee kun on harjoiteltu asia.

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Ke 14.04.2010 23:18

Kiitoksia kaikille. Materiaalia alkaa olla kasassa vaikka koko päivän luentoon. Valitettavasti käytössä on vain luokkahuone ja maksimissaan puolituntia ryhmää kohden. Kyllä mä ton nyt jotenkin handlaan. :D

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 15.04.2010 22:21

Koska olet ottanut asian huolellisesti hoitaaksesi, kertonee jo asenteestasi onnistua joten zemppiä tapahtumaan täältä suunnalta!
Tuli mieleen että luokkahuoneeseen voit "piilottaa" esim. magneetilla kiinitetyn "aidon kätkömicrofilmipurkin" jonka löydät näytösluontoisesti aivan kaikkien silmien edestä ikäänkuin kuvaamaan tilannetta... :D

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Pe 16.04.2010 21:01

AFTM#4 kirjoitti:Koska olet ottanut asian huolellisesti hoitaaksesi, kertonee jo asenteestasi onnistua joten zemppiä tapahtumaan täältä suunnalta!
Tuli mieleen että luokkahuoneeseen voit "piilottaa" esim. magneetilla kiinitetyn "aidon kätkömicrofilmipurkin" jonka löydät näytösluontoisesti aivan kaikkien silmien edestä ikäänkuin kuvaamaan tilannetta... :D
No siinäpä se! Mun ei tartte olla luokan paras. Riittää, kun kukaan muu ei ole parempi kuin minä. Tämänkin tehtävän teen taas täysillä ja harjoittelen muutamaan otteeseen. Laitan tänne esitteen materiaalin luettavaksi, kun olen "valmis". Toivon siihen sitten parannusehdotuksia.

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Su 18.04.2010 11:51

Tässä olisi esitteen teksti.
Geokätköily
”Miljardien dollareiden arvoisen sotilasteknologian käyttämistä, tuppeswaren etsimiseen metsästä” tai ”nykyaikaista aarteen etsintää”
USA poisti GPS (global positioning system) häirintäsignaalin 1.5.2000 ja ensimmäinen kätkö julkaistiin kaksi päivää myöhemmin. Suomessa ensimmäinen kätkö julkaistiin 30.9.2000 Keravalla. Kätköily oli pienten piirien harrastun vuoteen 2004 asti, mutta sitten räjähti. Vuoden 2004 kätköilijöiden määrä on kaksinkertaistunut joka vuosi.

Suomessa on tällä hetkellä n.4000 harrastajaa ja yli 10.000 kätköä ja maailmassa kätköjä on yli miljoona. Kätkö voi olla missä vaan, kunhan se täyttää Geocahcinh.com:n helpot säännöt. Voi olla, että olet ”jästinä” seissyt metrin päässä kätköstä tai jopa istunut sen päällä ja samalla vieressä pyörinyt kätköilijä on ollut ”natsbog”. Kätköjä on siis missä vain. Niitä on kaupunkien keskustoissa ja syrjäisimmissä metsissä. Eri maaston luokitukset ja vaikeusasteet tekevät myös harrastuksesta todella monipuolisen. Kätkö voi olla helpoimmillaan liikennemerkissä magneetilla tai vaikeimmillaan kallion jyrkänteellä tai järvenpohjassa.

Erilaiset kätkötyypit ja –purkit tuovat myös lisää vaihtelua. Kätköt luokitellaan purkin koon mukaan neljään luokkaan mikrosta largeen. Mikro on yleisimmin 35mm filmipurkki, kun taas large on tilavuudeltaan ainakin 10litraa. Kolme yleisintä kätkötyyppiä ovat Tradi, eli perinteinen purkki jonka koordinaatit saa suoraan netistä, Multi, eli monikätkö, jonka alkupisteen saa netistä ja Mysteeri, jonka koordinaatit saa vain ratkaisemalla jonkinlainen pulma netissä tai maastossa. Löydettyäsi purkin sen sisältä löytyy lokikirja, kynä, kätkötiedote ja ehkä jotain pientä vaihdettavaa tavaraa. Lisäksi purkissa saattaa olla reissaaja, jonka kulkua seurataan netissä.

Kätköilyn alkuun pääsee rekisteröitymällä geocaching.com sivustolle, joka on kätköilyn virallinen sivusto. Samalla kannattaa rekisteröityä samalla nimimerkillä geocache.fi sivuille, joka on kätköilijöiden suomenkielinen sivusto. Näiden sivujen kautta löydät sinua lähimpien kätköjen koordinaatit ja löydön jälkeen merkitset löytösi. Merkiste myös jos et löytänyt, jotta kätkön tekijä osaa käydä tarkistamassa onko purkki kadonnut (jästitty).

Varusteiksi riittää aluksi ulkoiluun sopivat vatteet ja kengät ja jonkinlainen gps tai kartta. Jos kännykässäsi on gps voit ladata siihen ilmaisen geokätköilyohjelman.
Keksittekö jotain lisättävää. Tekstin täytyis olla suunnilleen tuon mittainen, että sen jaksaa lukea ja saa jonkin asteisen kuvan kätköilystä.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 18.04.2010 22:32

Mielestäni osaat kertoa sen oleellisen sanallisesti ja mukana viemisinä annat näitä papereita luettavaksi joissa asian tietoutta kertauksena. Jos luokkahuone niin opena piirrät asioita liitutaululle tradi, multi, mysteeri...

Hyvä aloitus on todellakin antaa kertoa mistä kyse ja miten saatu tämä mahdollisuus kun hyödynnetään sateliittien opastusta!!!
Kätköilijän toiminan etiketti kaikkineensa!
Komppaan mukana!

Avatar
Rimaju
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.10.2009 15:05
Paikkakunta: Nokia

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Rimaju » La 24.04.2010 13:32

TunturiTiger kirjoitti:Minun pitäisi esitellä 23.4. geokätköilyä perhetyöntekijöiden virkistyspäivänä noin 60:lle henkilölle. Tämä on mun koulutehtävä ja haluaisin oikeasti suoriutua tästä kunnolla!
No, miten meni esitelmöinnit? Saas nähdä jäikö jollekin kipinä.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 24.04.2010 20:46

Miten meni tapahtuma?

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » La 24.04.2010 21:02

Sinänsä ihan loistavasti. Neljä noin 16 hlön porukkaa kävi kuuntelemassa mun juttujani. En valmistellu yhtään esitystä vaan vetäsin sen lonkalta. Käytin apunani Geocaching.com sivustoa ja geocache.fi sivustoa. Kaikki suunnilleen tuli selitettyä ja jotain joku jopa ymmärsikin. Kiitosta annettiin esitystyylistä ja "muistilapuista" joita jakelin. Yks luokkalainen tän kaiken härdellin keskellä innostui itse kätköilystä, joten ei aivan hukkaan menny. Lisäks tarkoitus on tehdä tuohon koulun edustalle (puistoon kanties) vielä purkki tämän esiintymisen kunniaksi.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 25.04.2010 21:44

Onnittelut että asian hoidit kunnialla! Geo-kipinää ei mitata sekunneissa vaan pidemmän kaavan mukaan, joka voi olla vuosi tai useampikin!

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Ke 05.05.2010 19:57

Nonni!! Joku mun rupatteluja kuunnellu olis sitte kuulemma jo hakenu jostain purkin. Juttu kantautui mun korviini mutkan kautta, mutta suht luotettavalta taholta.

Kukas se sitte oli? Vahva epäilys on kuka se on, kun erään kiinnostuneen naama jäi mieleen. Eli Tamperelainen perhetyöntekijä joka kätköilee ilmoittaudu! :D

Päpä
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 05.05.2010 21:35

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Päpä » To 06.05.2010 12:31

Ilmoittaudun :lol: Tiedä sitä, jos joku muukin, mutta eilen löytyi töinen kätkö. Jipii !
Smurffi na kuljemme tuolla puolison kanssa.. tiedä häntä, mutta mistä johtuu että Vesilahdella on alan harrastajia kumman paljon.. me metsäläiset :wink:

Olin varmaan siinä eka ryhmässä ja purkin löysinkin silloin..Oli helppo aloittaa kun kätköjä on melkein "kotiovella".. Nälkä kasvaa syödessä kyllä.. ja kun oppii tämän maailman kiälen jne..

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » To 06.05.2010 21:29

Päpä kirjoitti:Ilmoittaudun :lol: Tiedä sitä, jos joku muukin, mutta eilen löytyi töinen kätkö. Jipii !
Smurffi na kuljemme tuolla puolison kanssa.. tiedä häntä, mutta mistä johtuu että Vesilahdella on alan harrastajia kumman paljon.. me metsäläiset :wink:

Olin varmaan siinä eka ryhmässä ja purkin löysinkin silloin..Oli helppo aloittaa kun kätköjä on melkein "kotiovella".. Nälkä kasvaa syödessä kyllä.. ja kun oppii tämän maailman kiälen jne..
Loistavaa! Heikosta esityksestä huolimatta aihe kolahti ainakin jollekkin. :D

Avatar
Rimaju
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.10.2009 15:05
Paikkakunta: Nokia

Re: Kätköilyn esitteleminen jästeille

Viesti Kirjoittaja Rimaju » To 06.05.2010 21:49

Vesilahti on vallan mainio paikka geokätköilyn kannalta. Tervetuloa mukaan toimintaan, jossa jokainen konkarikin (en tarkoita lukeutua sellaiseksi :wink: ) on joskus sen ensimmäisensä etsinyt. Maailma termeinen avartuu kyllä nopeasti. Pitikin laittaa tuossa aiemmin kirjoitellessa "hakuilmoitus" myöhempää varten, mutta ilmoittautuminenhan hoitui näin itsestään. Kätköilyonnea sinne Vesilahteen. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”