Voiko geokätköilyä lopettaa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Poutsalo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 24.10.2008 11:49
Paikkakunta: Klaukkala, Nurmijärvi, Suomi

Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Poutsalo » To 08.10.2009 10:07

Etsin tästä asiasta keskustelua, mutta kun en löytänyt, niin laitan uuden:

Minulla on herännyt kysymys, että pystyykö tätä harrastusta lopettamaan? En tarkoita sitä nyt, että geoaddiktion takia ei pysty vaikka haluaisi, vaan sitä, että miten toimitaan jos haluaisi lopettaa tai pitää taukoa harrastuksesta?

Itselläni on nyt sellainen tilanne, että olen tehnyt yhteensä reilut 30 purkkia joita tietysti pitäisi ahkerasti huoltaa ja pitää kunnossa. Harrastus on todella hieno ja antanut monia mukavia ja hienoja hetkiä. Minulla kuitenkin innostus on vähentynyt ja hiipunut pikkuhiljaa (ehkäpä ajanpuutteen vuoksi) ja niinpä en ole vähän aikaan käynyt jahtaamassa purkkeja lainkaan.

Niinpä ajattelin, että voisinko vähentää tuota huoltovelvollisuutta esim. jättämällä osan purkeista adoptioon. No tulos oli laiha, eli ilmoitin pari viikkoa sitten täällä joukon adoptoitavia purkkeja, mutta yhtään vapaaehtoista adoptoijaa ei ilmaantunut.

Olin kuvitellut, että mikäli adoptoijia ei löydy, niin tästä harrastuksesta voisi järkevästi luopua siten, että pitää purkkeja voimassa niinkauan kuin ne pysyvät kunnossa. Jos sitten jossain vaiheessa purkki taas jästitään eikä enää jaksa huoltaa sitä, niin sen voisi arkistoida. Tai purkin voisi yksinkertaisesti hakea pois kolosta ja arkistoida. Eli pikkuhiljaa näin huollettavien purkkien määrä vähenisi.

Mutta tämä ei ilmeisesti ole OK? Vai onko? Keväällä syntyi sellainen tilanne, että eräs purkkini jästittiin (kolmas jästitty lyhyen ajan sisällä)- Tiesin, että paikka on melko jästialtis ja parempaa paikkaa ei kätkölle siinä ollut. Niinpä minä mokoma menin arkistoimaan sen. No siitäkös meteli syntyi. Usea loggaaja sen jälkeen ihmetteli ja arvosteli arkistointipäätöstäni, että miksi näin pian arkistoin ja miksen tuonut uutta purkkia paikalle.

Kärjistäen ottaen tilanne tuntuu olevan tällainen: Jos purkkeja ei huolla, niin saa haukut ja vaaditaan arkistoimaan. Jos taas arkistoi, niin saa haukut, että miksi ei huoltanut... Onko siis ainoa mahdollisuus "pakkohuoltaa" purkkeja hamaan hautaan saakka, jos adoptointi ei onnistu?

Itse en oikein ymmärrä, että mitä haittaa siitä on muille jos joku purkki arkistoidaan? (Mikäli tilanne on siis se, että innostus harrastukseen on hiipumassa.) Positiivisena asiana on kuitenkin se, että purkin on siihen mennessä saattanut löytää esim. parisataa ihmistä (joille toivottavasti löytäminen on tuottanut iloa.)

Kysymys kuuluu, että onko siis olemassa oikeaa tapaa lopettaa / vähentää harrastusta?

Voihan olla, että myöhemmin taas aikaa löytyy ja innostus iskee taas uudestaan, mutta nyt tuntuu että haluan käyttää vähäisen vapaa-aikani muuhunkin. Tällainen vuodatus, toivottavasti löytyy rakentavia kommentteja : )
Seek and you will find

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja lpohjala » To 08.10.2009 10:25

Teet niinkuin hyvältä tuntuu. Tuskin kannattaa pilata hyvää harrastusta tuollaisella "pakkoylläpidolla". Arkistoon vaan ja kasvattelet taas uutta innostusta.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja rixu » To 08.10.2009 10:28

Kyllähän harrastuksen mielestäni voi lopettaa ja nimenomaan tuo adoptioon antaminen on mielestäni oikea tapa lähteä hommaa viemään eteenpäin. Kannattanee myös purkkien omiin lokeihin laittaa note että purkki kaipaa adoptoijaa tai menee arkistoon jonkin ajan kuluttua. Monet kätköilijät kun eivät lue foorumia lainkaan. Itse olisin kyllä silti sitä mieltä että jos purkit ovat maastossa ja kunnossa niin pistää sen noten adoptiosta ja arkistointiriskistä mutta antaa purkin olla paikallaan kunnes jästitään. Ei voi kukaan ainakaan väittää että yllättäen arkistoitiin jos se note siellä on.

Itse olin sen yhden arkistoidun purkin ihmettelijä, lähinnä tosin itseäni ihmetytti purkin lyhyt ikä silloin. Jos jo arkistointiloggauksessa olisi kerrottu syy arkistointiin (joka tuli sitten notessa kun asiaa useampi ihmetteli) olisi ainakin oma ihmettelevä loki jäänyt kokonaan kirjoittamatta [:)]

Toivottavasti adoptoijia löytyy eikä purkit katoa arkiston syövereihin...

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Luttu » To 08.10.2009 10:41

Kyllä (mikä tahansa) harrastus pitäisi olla oman vapaa-aikasi iloasi varten, ja olet jo tehnyt geoporukalle palveluksen tekemällä asiallisia purkkeja. Mikäli tuntuu siltä että harrastusta ei enää aio jatkaa, syystä tai toisesta, niin arkistoon vaan. Se, että olet jo ilmoittanut niitä adoptioon antoon, on ollut jo kohtelias ele porukkaa kohtaan. Kaikki ei tosiaan foorumia lue, joten ei välttämättä huono idea ole pistää notea purkkien logiin, että pian menee arkistoon. Mysteerien kohdalla tämä on ehkä vielä enemmän suotavaa. Ei sekään tietenkään pakollista ole.
Mielestäni on turha potea huonoa omaatuntoa jos koet että haluat purkkisi arkistoida. Eikös se iso määrä löytälogien kiitoksia kerro jo siitä, että olet osaltasi kehittänyt alueen geotoimintaa! :)

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Jusu » To 08.10.2009 11:41

Poutsalo kirjoitti:ilmoitin pari viikkoa sitten täällä joukon adoptoitavia purkkeja, mutta yhtään vapaaehtoista adoptoijaa ei ilmaantunut.
Keskustelupalstalle tai kätkön sivulle jätetyt adoptioehdotukset voivat jäädä potenttiaaliselta kohderyhmältä näkemättä. Ehkä voisi kysyä muutamilta lähistön kätkönomistajilta sähköpostitse, että kiinnostaisiko tiettyjen kätköjen adoptointi. Tai voihan sitä ehdottaa sellaisillekin, jotka eivät vielä kätköä omista...

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » To 08.10.2009 12:04

Poutsalo kirjoitti:Olin kuvitellut, että mikäli adoptoijia ei löydy, niin tästä harrastuksesta voisi järkevästi luopua siten, että pitää purkkeja voimassa niinkauan kuin ne pysyvät kunnossa. Jos sitten jossain vaiheessa purkki taas jästitään eikä enää jaksa huoltaa sitä, niin sen voisi arkistoida. Tai purkin voisi yksinkertaisesti hakea pois kolosta ja arkistoida. Eli pikkuhiljaa näin huollettavien purkkien määrä vähenisi.

Mutta tämä ei ilmeisesti ole OK? Vai onko? Keväällä syntyi sellainen tilanne, että eräs purkkini jästittiin (kolmas jästitty lyhyen ajan sisällä)- Tiesin, että paikka on melko jästialtis ja parempaa paikkaa ei kätkölle siinä ollut. Niinpä minä mokoma menin arkistoimaan sen. No siitäkös meteli syntyi. Usea loggaaja sen jälkeen ihmetteli ja arvosteli arkistointipäätöstäni, että miksi näin pian arkistoin ja miksen tuonut uutta purkkia paikalle.
Eiköhän paras tapa purkista eroon pääsemiseksi ole se, että tarjoaa kätköä adoptoitaviksi sekä täällä keskustelupalstalla että kätkökuvauksessa. Jos ei kelpaa kenellekään, niin kätkökuvaukseen voi pistää etukäteisvaroituksen purkin arkistoinnista joko tiettynä päivänä tai kätkön vaatiessa huoltoa.

Luulen, että tiedän, mikä arkistointi herätti kritiikkiä. Syynä kritiikkiin ei minusta ollut arkistointi, vaan arkistoinnin tapa. Purkilla oli ikää alle kolme kuukautta ja se meni arkistoon varsin niukoin perusteluin, joten en ollenkaan hämmästy kritiikkiä. Minusta kätkö olisi pitänyt joko 1) huoltaa tai 2) hyllyttää ja tarjota adoptoitavaksi. Jos kohtuullisessa ajassa kukaan ei huoli purkkia, niin sitten sen olisi voinut arkistoida ja kertoa arkistointiperustelut.

Erityisesti sohvamysteerien arkistointia varoittamatta pitäisi välttää, koska läheskään kaikki eivät käy etsimässä kätköä heti ratkaisun löydyttyä. Samoin sohvamysteerin loppupisteen siirtämisestä pitäisi kertoa kätkökuvauksessa, jotta tarvittaessa voi tarkistaa, onko oma ratkaisu vielä voimassa.

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja solveigs » To 08.10.2009 12:05

"Teet niinkuin hyvältä tuntuu. Tuskin kannattaa pilata hyvää harrastusta tuollaisella "pakkoylläpidolla". Arkistoon vaan ja kasvattelet taas uutta innostusta"

Olen aivan samaa mieltää!

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 08.10.2009 13:25

Omat purkkinsa saa arkistoida ilman, että tarvitsee välittää jupinoista, joku olisi kuitenkin ollut juuri seuraavana päivänä tulossa etsimään (ja sitä seuraavana joku toinen...).
Kohteliasta tietysti on ensin tarjota adoptioon, tästä kannattaa mainita kätkösivulla. (ja arvio arkistointipäivästä).

Tästäpä muistui mieleen, voiko kirjanmerkkilistaa adoptoida?
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Poutsalo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 24.10.2008 11:49
Paikkakunta: Klaukkala, Nurmijärvi, Suomi

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Poutsalo » To 08.10.2009 16:35

Kiitokset kaikille selkeyttävistä kommenteista! : )
Seek and you will find

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 08.10.2009 18:13

Ja se riittää että tarjoaa adoptiota. Voihan kätköt arkistoida ihan hyvin. Tietysti toimenpiteestä tekee kiltimmän se, että ilmoittaa että arkistoi esim: viikon kuluttua.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Voiko geokätköilyä lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 08.10.2009 19:59

...vielä yksi pointti adoptiosta.

Potentiaaliset adoptoijat ovat

- jo purkin löytäneet ja sitä logissa kiitelleet
- erityisesti sellaiset joiden tiedät asuvan lyhyen huoltomatkan päässä
- muut sellaiset kätköilijät joilla on jo omia purkkeja adoptoitavaksi aiotun purkin lähellä.

Eli logeja tutkimaan ja profiililinkin kautta vaan viestiä menemään.

En valitettavasti ehtinyt etsiä Poutsalon kätköistä kuin osan, mutta ne kaikki olivat hienoja ja hienoilla paikoilla! Varsinkin Nuuksion kätköt! Kiitos niistä!
Onko muuten nimesi jo täällä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”