Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ma 07.09.2009 22:41

Nostan nyt kissan pöydälle ....'
Mitä tehdä ihmisten kanssa, jotka spoilaavat kätköjen koordinaatit suoraan kaveripiireilleen ja uusille kätköilijöille ?
Antamalla jollain keinolla suorat naatit, kertomalla paikan tai jotenkin muuten ?

Ja lähinnä nyt puhun mysteereistä.
Eikö ole mitään kunnioitusta mysteerien keksijöitä kohtaan ?
Harrastushan tämä on ja leikkiä, mutta mitä järkeä siinä on, kun toiset keksii hyviä mysteereitä ja sitten naatit on jo julkisia ?

Uutenä kätköilijänä tähän törmäsin jo heti alkuvaiheessa. Huomasin, että on kaveriporukoita, joissa naatit kulkevat suoraan suusta suuhuin heti kun yksikin purkin löytää ... No tietenkin, voidaan ajatella, että mikäs siinä sitten ... se on heidän tapansa harrastaa tätä kätköilyä, mutta sitten kun siihen mukaan yritetään vetää tälläiset uudetkin kätköilijät ....
Minä sanoin heti, että ei ei ,... puhe seis tykkänään !! En halua kuulla missä mikäkin mysteeri on, mutta sitten alkoi tulla puhelimitse, tekstiviestein ja lopuksi jopa kirjoitettuna kirjeenä suorat naatit !!
Ekan otin vastaan hieman hämilläni, sitten hetken päästä huomasinkin olevani ns. kiitollisuuden velassa ....
Eli sain kun sainkin itse ratkasistua jonkun mysteerin ja silloinkos alkoi viestejä tippua ja puheluita tulla, kuinka minun pitää antaa "vinkkejä" kun olin itsekkin saanut ..

Tein asiaan stopin, ystävällisesti. Kerroin millä pelisäännöillä haluan itse kätköilyä harrastaa.
Seuraavaksi tulikin sellaisia "hyväksyttäviä vinkkejä" elikkä monisteita vaikkapa merimerkeistä ja niiden merkityksestä ja yllätys yllätys ... kotona huomasin joukossa olevan juuri sen puuttuvan mysteerin suorat naatit ....
Muka vahingossa joukkoon joutuneena.

Olen ilmoittanut, että minulle ei hänen tarvitse enää yhteyttä pitää millään tavalla, joten omalta osaltani ongelma poistui, mutta tiedän, että hän on puheluineen ja viesteineen monen muunkin kimpussa.

Pitääkö vaan "ottaa herne pois nenästä" ja unohtaa koko juttu vai mitä pitäs tehdä ?

Ymmärrän kyllä, että vinkkejä annetaan ja siinä ei mitään ongelmaa olekkaan, mutta nyt puhun suorasta paikan kertomisesta tai naattien jakamisesta.

Minusta tilanne on kurja !

Terv. Anne jolla tällä hetkellä on se herne tosiaan nenässä :shock:
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja konta1 » Ma 07.09.2009 23:16

Joopa joo. En ole itse tuohon ilmiöön onneksi itse törmännyt, mutta olisin ollut valmis lyömään vetoa jostain tuon suuntaisesta hommasta. Tuohan alkoi kuullostamaan pahimmillaan joltain tiettyjen "hengen ravintoa tarjoavien yhteisöjen" touhulta. Ja arvausta vahvempi aavistus on siitä, minkä sylttytehtaan suuntaan jäljet voisivat johtaa.

Eihän siinä sinänsä mitään laitonta ole, tavatonta kylläkin. Voi vain miettiä, että mitä kicksejä hommasta enää tuolla tavalla toimien saa; siis valmiit ratkaisut jakoon ja muilta sama palvelu itselle? Jotenkin tuntuu, että hakee ja ratkoo niitä mysteerejä vaikka vain sen viisi vuodessa, kunhan ratkaisu on itse työstetty.

Toisaalta, edelleen jokainen valitsee itse toimintatapansa tässäkin harrastuksessa.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ma 07.09.2009 23:39

Konta1 ....
tässä hyvänä esimerkkinä on juuri sun mysti mäntsälässä.
Tämä henkilö huomasi, etten ole sitä hakenut ... kysyi miksi.
Sanoin, että olen tutkinut ja tutkinut, mutta se lintu ei mulle laula.
sit heti perään sanoin, et hei hei .... älä vaan spoilaa, mä haluun miettii.
sitten tulikin; ( ja sit se yks sana )
no siinä se, se riitti !
Mysteeri oli ratkaistu.

En vaan ole hakenut kun tuntuu, etten ole sitä ansainnut, kun en ole itse edes ratkaissut :(
-Anne-

X kirjoitusvirje korjattu
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ti 08.09.2009 0:06

Sensusan kirjoitti:Konta1 ....
tässä hyvänä esimerkkinä on juuri sun mysti mäntsälässä.
Tämä henkilö huomasi, etten ole sitä hakenut ... kysyi miksi.
Sanoin, että olen tutkinut ja tutkinut, mutta se lintu ei mulle laula.
sit heti perään sanoin, et hei hei .... älä vaan spoilaa, mä haluun miettii.
sitten tulikin; ( ja sit se yks sana )
no siinä se, se riitti !
Mysteeri oli ratkaistu.

En vaan ole hakenut kun tuntuu, etten ole sitä ansainnut, kun en ole itse edes ratkaissut :(
-Anne-

X kirjoitusvirje korjattu
Näin se menee! Toiset ovat tässäkin harrastuksessa fiksumpia kuin toiset! Eipä ole sattunut kohdalle moista.
Enkä itsekään ota vastaan "spoilaamisia", enkä "kilauta kaverille". Mahtaa olla oman tunnon kysymyksiä tällaiset!?
Ehkä on toisille helpompaa pettää itseään kuin olla rehellinen etsijä?
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja stebu » Ti 08.09.2009 0:15

Niinkuin moni on todennut, tämä on vain leikkiä!
Se on tietysti ikävää, jos jotkut ihan oikeasti spoilaavat = pilaavat mysteerien ratkaisun.
Näitten immeisten mailit kannattaisi ignoorata = heittää roskiin.
Mutta sopivan kaveriporukan sisäisiä mysteerien ratkaisuja en pitäisi huonona ilmiönä, tämähän vain lisää harrastuksen sosiaalista luonnetta.
-stebu

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Ti 08.09.2009 0:36

Nyt kirjoitit Sensusan asiaa. Spoilaus on ikävä asia mukavassa harrastuksessa.

Mieluiten ratkaisisin mysteerini kokonaan itse, mutta olen valmis pohtimaan niitä yhdessä jonkun kanssa. Vihjeitä haluan vain, kun itse pyydän tai ainakin hyväksyn vihjetarjouksen. Monta mystiä on kesken ja luultavasti jääkin minulta kesken.

Miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa ollaan porukalla kätköilemässä ja reitin varrelle osuu mysteeri, jota muut eivät ole ratkaisseet tai ehkä eivät edes ole sitä huomanneetkaan? Jos ollaan hankalasti tavoitettavassa paikassa, on vaikea jättää purkki loggaamatta. Jos yksi loggaa sen, muu seurue näkee purkin ja heille tarjoutuu mahdollisuus logata myös.

Geokätköilyäkin voi harrastaa erilaisin painotuksin. Joillekin hyvä laitteisto on tärkeä, jotkut etsivät ilman gps:ää, joku kerää innokkaasti FTF:ä, joku lukumäärää, joku drive-in:jä, joku vaikeita jne. Toiset liikkuvat mielellään yksin, toisille tämä on sosiaalinen tapahtuma. Kaikki lienee sallittua, mutta annettakoon jokaisen harrastaa omalla tavallaan.

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ti 08.09.2009 7:03

bikingGranny kirjoitti:Miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa ollaan porukalla kätköilemässä ja reitin varrelle osuu mysteeri, jota muut eivät ole ratkaisseet tai ehkä eivät edes ole sitä huomanneetkaan?
Näin on muutaman kerran käynyt... Olen purkin haun jälkeen kuitenkin koettanut aina ratkaista mysteerin itse, tai ainakin tajuta sen... Yleensä on onnistunut, aina ei... :roll:

Tollasesta järjestäytyneestä spoilausringistä en ole kuulluutkaan ja on aivan käsittämätöntä! Mun mielestä jokaisen tulisi itse saada päättää, missä vaiheessa vinkkiä kyselee tai kyseleekö lainkaan. Kurjaa tommoset, jotka pilaavat toisten oivaltamisen riemun :evil:
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Avatar
Tumpi
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 07.07.2009 16:37
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Tumpi » Ti 08.09.2009 9:36

Kuulostaa ikävältä toiminnalta. Jos spoilaus alkaa olemaan järjestelmällistä ja/tai järjestäytynyttä ehdottaisin, että heidän tilinsä bannattaisiin (jäädytettäisiin) sekä Geocaching.com:ssa, että Geocache.fi:n sivustoilla. Eivät ainakaan pääsisi lähettelemään sivustojen kautta spoilereita. Kyllä se itse pitäisi huomata, kun on aika pitää muutaman viikon tauko harrastamisessa esim. kun aloitetaan se toisen hiillostaminen vastapalveluksen kiilto silmissä. Tokinhan tämä tyyli voi joissain tapauksissa lisätä sosiaalisuuttakin, mutta kun se hauskuus loppuu, niin lomille lomps. Samaan ollaan törmätty kotona pelaamisen kanssa. Kun äänensävy muuttuu, niin pelitkin lopettavat toimintansa aika nopeasti meidän vanhempien toimesta. Seuraavalla kerralla on sitten jo rauhallisempaa, kunnes unohdetaan se edellinen kerta =). Toi spoilaus on suora kopio peleissä käytettävistä huijauskoodeista, joilla saadaan pelaaminen helpommaksi, kun ei itse osata/jakseta omin voimin loppuun asti. Toisinaan syynä on se, että halutaan saada asia nopeasti läpi tuhlaamatta siihen paljon aikaa, joka taas usein kertoo siitä, että on tullut pelattua liian paljon viimeisen viikon aikana. Turhauttavaa kuitenkin koko touhu sanon minä ja pitemmän päälle varmaan myös spoilaajista, kun intohimo katoaa harrastamisesta.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 08.09.2009 13:18

Sensusan kirjoitti:Nostan nyt kissan pöydälle ....'
Mitä tehdä ihmisten kanssa, jotka spoilaavat kätköjen koordinaatit suoraan kaveripiireilleen ja uusille kätköilijöille ?
Antamalla jollain keinolla suorat naatit, kertomalla paikan tai jotenkin muuten ?
Heh, tostahan tulee mieleen haksu10:n aprillipila jonka nimi oli "kaverille kans". Idea olis about niin että jokainen "kaverille kans"-rinkiin kuuluva lupas loggata muiden puolesta löytämiään kätköjä :D

No, vakavasti puhuen: itseäänpä nuo eniten huijaavat. Jokainen joka on löytänyt TeamHopon "Varrella virran - Hiljaa virtaa Vantaa"-kätkön voivat kuvitella millainen kokemus olisi ollut jos naatit olisi saanut suoraan "kaverille kilauttamalla".

Itse kerran innostuksissani spoilasin yhden mysteerin naatit facebookissa, ja sainkin siitä kuulla niin paljon etten kyllä enää vahingossakaan tee niin.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja pocotipo » Ti 08.09.2009 17:47

Kaverin kanssa yhdessä mysteerin ratkominen tai purkin etsiminen on sinänsä ihan ok. Mutta itse kun on sen verran jääräpää, ei sisu antaisi myöten "kilauttaa kaverille" mysteerin ratkaisun tai valmiiden koordinaatien toivossa :? Siinähän menisi yli puolet löytymisen ilosta! Parempi on mielestäni kirjata ihan reilu DNF. Mitä enemmän löytymisen eteen on nähnyt vaivaa, sitä palkitsevampi on tunne, kun purkki lopulta on kädessä :D Kerran olen saanut vahingossa lipsahtaneen vinkin erään mysteerikätkön sijaintialueesta. Purkki löytyi sittemmin aivan sattumalta (ei onneksi kuitenkaan tämän vihjeen ansiosta). Painin silloin hetken omantuntoni kanssa, voinko tuota lainkaan logata kun en ollut mysteeriä ratkaissut..

Kätköilykaverini ei halua minua lainkaan mukaansa kätköille, jotka olen löytänyt ennen häntä. Kaipa se on aika ärsyttävää, jos toinen suunnilleen hyppii tasajalkaa jännityksestä: "..no, löytääkö se vai ei.. eiei, ihan väärä suunta.. no nyt polttaa jo..!" Tai vain virnuilee tietäväisen oloisena istuessaan juuri sen tietyn kannon päällä :lol:

Minulle on silloin tällöin tullut sähköpostitse (ja muistaakseni kerran puhelimitsekin) itselleni tuntemattomilta kätköilijöiltä kyselyitä kätköjeni piilotuksesta. Olen kyllä vastaillut, kun olen ehtinyt (en käy sähköposteillani päivittäin enkä töiden vuoksi aina voi vastata tekstiviesteihinkään heti), mutta silloinkin koetan varoa antamasta liian suoria ohjeita.

Lieneekö tämä "mullekaikkihetiäkkiä"-mentaliteetti kätköilyssä(kin) lähinnä nuoremman väen juttu, kun nuo kyselijät tuntuvat enimmäkseen olevan suunnilleen teini-ikäisiä tai eivät ainakaan paljon sen yli.. Myös on käynyt mielessä, kun sama henkilö pyytää apua lähes jokaisen kätköni kohdalla (jopa niiden kaikkein helpoimpien), että noinkohan toimii joka kätköllä..? Kun oma kärsivällisyys tai kekseliäisyys ei riitä etsimiseen, on huomattu helppo ja nopea keino kerätä "pisteitä" (=löytöjä, loggauksia).

Kukin taaplaa tyylillään, kuten isälläni oli tapana sanoa. Jokainen varmaan tästä harrastuksesta hakee ja saa hiukan eri asioita.. Kätköily on kivaa, mutta ei sentään mikään elämää suurempi juttu :)

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja santtu » Ti 08.09.2009 18:43

Ainoassa urbaanissa purkissani http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt= on spoilauskielto, jota on tosi hyvin noudatettu. Ryhmäratkaisu ei haittaa. Poistan purkin heti jos sitä selvästi spoilataan. Ratkaisu kun on ihan "Heureka!", kuka haluaisi sen ilon pois itseltään tai muilta?

Vernon Scripps
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 08.09.2009 9:30

Re: Kätköjen (mysteerien) spoilaus !

Viesti Kirjoittaja Vernon Scripps » Ke 09.09.2009 9:56

Ihmettelen vaan, että mikähän se on semmoisen kätköilijän motiivi jos pitää purkki huijaamalla saada löydettyä. Itsestäni ois aika noloa mennä ettimään kätköä valmiilla naateilla. Paras "rangaistus" ois vaikka semmoinen, että sattuis kätkölle just yhtaikaa toinen kätköilijä joka ois ratkaissut itse mystiksen. Siinä ois mukava vaihtaa ajatuksia ratkaisusta... :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”