Helpdesk vs. DNF

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja konta1 » To 16.04.2009 23:25

Laitanpa tällaisen eettis-moraalisen pohdintaviestin, vaikka aihetta on varmaan käsitelty aiemminkin. Mikähän lie yleisin tapa kätköilijöillä hankalien kätköjen kohdalla. Siis monennellako hakureissulla on oikeutettua, hyväksyttävää, ei-luuserimaista jne. soitella helppisnumeroihin? Tuntuisi ainakin eka kerralla olevan luontevinta tyrkätä se DNF, jos ei ala löytymään. Jotkut mainitsevat soittaneensa hetimiten ensitreffeillä apua, jos ei ala tärpätä. Kohta joku sanoo, että kun on pitkän matkan päässä se kätkö, niin neuvon soittaminen on oikeutetumpaa. Miksei niihinkin voisi sitä DNF:ää laittaa?

Toinen ulottuvuus helpdeskeihin tulee varsinkin mysteerien kohdalla. Itsellä on sen verran hallitsevana piirteenä huikea näköalattomuus yhdistettynä olemattomaan luovuuteen , että työaika ei tahdo millään riittää mysteerien ratkomiseen. Elikkäästeen valtaosa mysteereistä on niin pirun kinkkisiä, että kateellisena ihmettelee muiden ajatusten lentoa ja ratkaisukykyä. Tuntuisi, että jos niitä joku sattuisi ratkomaan pienen jelpin avulla, olisi varmaan syytä loggauksessa asiasta maininta. Muutenhan kätkön asettaja tuumaa, että helposti tuntuu taas mysteerit aukeavan, joten kiristetään vaikeusastetta seuraavassa mysteerissä. Ja mysteerit sen kun vaikeutuu. No, tämä lienee minun henk.koht. ongelma.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Sasus » Pe 17.04.2009 6:49

mun mielestä mysteerien ratkaisu kavereiden kanssa pohtien on hauskinta, koska jos ei itsellä leikkaa ni jollain muulla leikkaa... :D

haq100
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.08.2007 9:59

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja haq100 » Pe 17.04.2009 11:03

Sasus kirjoitti:mun mielestä mysteerien ratkaisu kavereiden kanssa pohtien on hauskinta, koska jos ei itsellä leikkaa ni jollain muulla leikkaa... :D
Samaa mieltä mysteeriasiasta porukalla ratkominen on mielekästä ja mielestäni oikeutettuakin. Ajatus juoksee porukalla paremmin, ainakin toisinaan :D
On kuitenkin korrektia pitää ratkaistut koordinaatit tämän porukan sisällä eikä laittaa niitä ainakaan yleiseen julkaisuun esim naamakirjaan kaikille pällisteltäviksi mutta eihän sellaista kukaan kätköilijä koskaan teekkään, sen verran fiksuja, huomaavaisia ja mukavia me kätköilijät ollaan toistemme piilottamia kätköjä kohtaan :evil:

Helppariin soittaminen on mielestäni myös OK kunhan purkkia on ensin etsinyt itsekseen tai porukalla ja mielestäni voi soittaa jo ensimäisellä hakureissulla.

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Pe 17.04.2009 11:27

Me ei olla koskaan soiteltu helpparinumeroihin. Geotapahtumissa on muutamiin hankaliin purkkeihin saatu lisävihjeitä ja joskus on sähköpostilla kysytty apua. Mutta paljon yli promillen ei nouse näiden kätköjen osuus meidän löytömäärästä. :mrgreen:

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja sparris » Pe 17.04.2009 13:33

Murre&Mirre kirjoitti:Me ei olla koskaan soiteltu helpparinumeroihin. Geotapahtumissa on muutamiin hankaliin purkkeihin saatu lisävihjeitä ja joskus on sähköpostilla kysytty apua. Mutta paljon yli promillen ei nouse näiden kätköjen osuus meidän löytömäärästä. :mrgreen:
No joo, ikinä en minäkään ole apuja soitellut kätkön löytääkseni, vaikka jokunen DNF on tullut melko kaukana kotoa paikoissa, jonne ei tosiaan välttämättä ikuna tule enää mentyä. Ja sähköpostillakin olen vain kerran kysynyt vinkkiä erään mysteerin ratkaisuun kun mielestäni olin oikeassa, vaikka checkeri väitti muuta. Ja sitäkään kätköä en ole vielä hakenut. Eli siltä osin apujen avulla löytämäni kätköjen määrä on yhtä suuri kuin viimeksi tarkkuusalkometriin puhaltamani lukema, nyt kun ruvettiin promilleista puhumaan :wink:

Ei se DNF satu yhtään. Ja toisaalta ihan ilman apuja tehty löytö on sitä makeampi mitä hankalampaa sen löytäminen oli. IMHO.

Edit: Sen verran joutuu pyörtämään puheitaan, että muistin juuri saaneeni kerran joululahjaksi paketissa erään mysteerin ratkaisemiseen tarvittavaa tietoa. Eli nollalinja ei ihan sataprosenttisesti olekaan pitänyt.
Viimeksi muokannut sparris, Pe 17.04.2009 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 17.04.2009 13:57

Olemme yleensä merkkanneet DNF merkinnänn mikäli emme ole kätköä löytäneet ja se on ns. lähistöllä eli tullemme sitä vielä jossain vaiheessa yrittää. Sitten jos kätkö on joissain huomattavasti kauempana ja logimerkinnöistä löytyy joku tuttu nimi tahi meillä on tiedossa piilottajan yhteystiedot niin silloin saattaa tulla helpdesk puhelu kyseeseen. Mysteerien kohdalla helpdesk yhteydenotot suuntautuvat yleensä suoraan kätkönomistajan suuntaan sillä niiden kohdalla vinkin saaminen muilta on siinä rajoilla onko se oikein vai väärin.

Mitään selkeää rajaa ei ole olemassa vaan kyseessä on veteen piirretty viiva.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 17.04.2009 15:12

Riippuu vähän kätköstä. En koe avun kysymistä mitenkään tyhmänä ideana, ja aika ajoin tuleekin huudeltua kännykällä irkkiin, josko joku haluaisi antaa vinkkiä. Joissain tapauksissa ollaan lähetetty tekstiviesti tai soitettu eräälle tuntemallemme kätköilijälle, mutta vain "ääritapauksissa". DNF-merkintöjäkin kyllä tulee laitettua.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Pe 17.04.2009 17:04

Menettelytapoja lienee yhtä paljon kuin kätköilijöitäkin - ellei peräti enemmän :mrgreen:
Itse noudatan täysin vinkkivapaata linjaa. Jos vaikka vahingossakin saan kätkön löytämistä helpottavaa tietoa, kirjaan noten ja kuvaus menee ignore-listalle kuten on muutaman kerran käynyt. Joskus on kätköilykaveri hakenut extremeprukin, johon omat taitoni eivät olisi riittäneet. Se on sama juttu eli purkki ignoreen ilman loggausta. Yhdessä ratkottuja mysteerejä on jokunen. Jos en mitään panosta pysty ratkaisun hyväksi antamaan, niin en kyllä loggaisi sellaista kätköä löydetyksi.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Pe 17.04.2009 17:32

Mikkozzz kirjoitti:Menettelytapoja lienee yhtä paljon kuin kätköilijöitäkin - ellei peräti enemmän :mrgreen:
Itse noudatan täysin vinkkivapaata linjaa. Jos vaikka vahingossakin saan kätkön löytämistä helpottavaa tietoa, kirjaan noten ja kuvaus menee ignore-listalle kuten on muutaman kerran käynyt. Joskus on kätköilykaveri hakenut extremeprukin, johon omat taitoni eivät olisi riittäneet. Se on sama juttu eli purkki ignoreen ilman loggausta. Yhdessä ratkottuja mysteerejä on jokunen. Jos en mitään panosta pysty ratkaisun hyväksi antamaan, niin en kyllä loggaisi sellaista kätköä löydetyksi.
Itse ihailen Mikon linjaa, mutta onhan sitä tullut "muutamaan" otteeseen soiteltua itse pääpahalle, eli Liimekselle. Tosin on yleensä ollut vahva aavistus siitä että nyt on jotain joko kätkössä vialla tai sitten ollaan oltu Jossain ihan muualla kuin missä olisi pitänyt oikeasti olla.
Itse en koe helpdeskiin soittamista pahana, kunhan siitä ei tule hallitsevaa tapaa. Suokaamme sitä paljon puhuttua yksityisyyttä myös kanssa kätköilijöillemme.

Aaltoviiva-Heikki kiittää ja kuittaa.
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Pe 17.04.2009 18:16

Mikkozzz kirjoitti:Menettelytapoja lienee yhtä paljon kuin kätköilijöitäkin - ellei peräti enemmän :mrgreen:
Itse noudatan täysin vinkkivapaata linjaa. Jos vaikka vahingossakin saan kätkön löytämistä helpottavaa tietoa, kirjaan noten ja kuvaus menee ignore-listalle kuten on muutaman kerran käynyt. Joskus on kätköilykaveri hakenut extremeprukin, johon omat taitoni eivät olisi riittäneet. Se on sama juttu eli purkki ignoreen ilman loggausta. Yhdessä ratkottuja mysteerejä on jokunen. Jos en mitään panosta pysty ratkaisun hyväksi antamaan, niin en kyllä loggaisi sellaista kätköä löydetyksi.
Sama juttu täälläkin, vaikkakin vasta harrastuksen alkutaipaleella. Sen verran on tullut ikää mittariin, että periaate on se ettei ainakaan itseään halua
pettää moisilla kyselyillä. Sehän on aivan sama jos jostakin saa apuja kun ei kätköä olisi löytänytkään. Moinen aliarvoinen tapa koskee ilmeisesti vain niitä jotka haluavat määrää kasvattaa muun harrastukseen liittyvän laadun kustannuksella!?



Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Pe 17.04.2009 19:44

GeoScoutJAE kirjoitti:Sama juttu täälläkin, vaikkakin vasta harrastuksen alkutaipaleella. Sen verran on tullut ikää mittariin, että periaate on se ettei ainakaan itseään halua
pettää moisilla kyselyillä. Sehän on aivan sama jos jostakin saa apuja kun ei kätköä olisi löytänytkään. Moinen aliarvoinen tapa koskee ilmeisesti vain niitä jotka haluavat määrää kasvattaa muun harrastukseen liittyvän laadun kustannuksella!?
Ihmisilla on monenlaisia syitä harrastaa geokätköilyä, ja tavat ja toimintamallit vaihtelevat. En oikein jaksa ymmärtää miksi tuomitsisimme ne tavat joilla muut ovat tyytyväisiä harrastukseensa. En koe olevani yhtään huonompi ihminen tai pettäväni itseäni, mikäli kysyn silloin tällöin neuvoa taitavammilta tai kätköile joskus porukassa jolloin vaistämättä tulee eteen tilanteita joissa joku löytää ja toiset pääsevät valmiille. Kun vielä yleensä tiimimme kulkee purkeilla yhdessä, niin tuntuisi oudolta ellen hyväksyisi sitä että vaimo löytää purkin ja minä saan sen logata.

Mitä harrastuksen laatuun tulee, niin siihen olemme viimeaikoina panostaneet erityisesti. Se näkyy siinä että etsimme etupäässä kätköjä jotka tuottavat meille mielihyvää. Ilmankos tuolla profiilissa lukeekin että Geohedonistit :D (kiitokset ilkant:lle termin lanseeraamisesta). Kyllä meillä myös omat moraalisääntömme tuossa etsinnässä on mutta näinkin tuttuja ihmisiä ei viitsi ylettömästi kiusata. :) Tämä on meille mitä suurimmassa määrin yhteistä laatuaikaa ja jos mielihyvän saavuttaminen, löydön muodossa, edellyttää silloin tällöin yhteistyötä muiden kätköilijöiden kanssa, niin me koemme sen pelkästään rikkautena. On hienoa pystyä joskus auttamaan kätköilijäkaveria ja yhtä hienoa saada myös apua aina silloin tällöin. Kyllä me DNF:iä myös loggaamme ja useitakin kertoja saatamme kätköä etsiä, niin ettei sitä nyt yleensä heti helppariin soitella.

Niin että hyvää kätköilykesää vaan itse kullekin, käytittepä sitten helppareita tai ette.
Mukkelus/Lo

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 17.04.2009 20:54

Mulla on ollut tapana selvittää kätkön tekijöistä ikäviä asioita ja kiristää niillä tietoja kätköistä. Nopeuttaa tosi paljon varsinkin FTF hunteissa löytämistä. Tärkeintä ei ole miten löytää, kunhan löytää enemmän kuin muut ja ennen muita. Kätköjen siirtelyllä varmistan ettei muut löydä kätköä niin helposti. Myös kynät lähtee kätköistä mukaan, ettei kynättömät voi laittaa nimeään jokiin. =b
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Pe 17.04.2009 21:21

Huokaus. Minä en oikein henkilökohtaisesti pidä siitä, että jonkun tapa kätköillä luokitellaan aliarvoiseksi tai huonoksi tms niin kauan kun pysytään virallisten ohjenuorien sisällä (eli siis löydön kriteerit jne). Yksi tässä harrastuksessa minua eniten viehättävä asia on se, että jokainen harrastaja voi muokata tapansa kätköillä varsin pitkälle omia mieltymyksiään vastaavaksi. Ja sitä kautta se ihmisjoukko joka tämän harrastuksen pariin on päätynyt, on varsin kirjava ja täynnä erilaisia persoonallisuuksia ja toimintatapoja. Erilaisia, ei huonompia ja parempia, vaikka olisivatkin erilaisia kuin minun ajatusmaailmani.

Mitä vinkin kysymiseen tulee, niin jokainen mielestäni luo sen asian suhteen oman linjansa, eikä siinäkään ole oikeata ja väärää tapaa. Tai jos sellainen yksi ja ainoa oikea on johonkin kiveen kirjoitettu, niin kertokaa sen kiven koordinaatit minullekin niin lähden sitä kyllä katsomaan.

Jos kätkön omistaja esimerkiksi mysteerikätkön tapauksessa esittää kuvauksessa toiveen, ettei tehtävästä anneta vinkkejä toisille kätköilijöille tai ettei tehtävän ratkaisua tai purkin sijaintia paljasteta loggauksissa, niin sellaisia pyyntöjä toki pitää pyrkiä kunnioittamaan.
-- wesbridge

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 17.04.2009 21:25

Komppaan Wesbridgeä.
There's always a cache somewhere

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Pe 17.04.2009 21:27

Dragonfly Vet kirjoitti:Mulla on ollut tapana selvittää kätkön tekijöistä ikäviä asioita ja kiristää niillä tietoja kätköistä. Nopeuttaa tosi paljon varsinkin FTF hunteissa löytämistä. Tärkeintä ei ole miten löytää, kunhan löytää enemmän kuin muut ja ennen muita. Kätköjen siirtelyllä varmistan ettei muut löydä kätköä niin helposti. Myös kynät lähtee kätköistä mukaan, ettei kynättömät voi laittaa nimeään jokiin. =b
Näin se menee! Osa näköjään tämänkin harrastuksen periaatteista on "venyviä" ja riippuu "jalkateränkin asennosta"!
Osa halkoo hiuksia, osa panee ne neljäksi (kuten minä) ja osa käyttää mielellään peruukkia tai muita korvikkeita!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

juoksija
Viestit: 26
Liittynyt: Su 04.01.2009 20:42
Paikkakunta: Vantaa, Kuninkaala

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja juoksija » Pe 17.04.2009 21:28

Kiva että tästäkin keskustellaan; aihe on mietityttänyt itseäni aivan hiljattain parin kätkön kohdalla. Pitkän etsinnän jälkeen taivuin kirjoittamaan DNF:n, vaikka edeltävistä loggauksista useampi kuin joka toinen oli tyyliin: "...kunnes soitettiin xxx:lle / yyy:lle ja sitten löytyikin helposti". No mikäs siinä, onhan tuo sallittua, mutta tulipahaan vaan tunne, että ei oo reilua... vaikka järki sanoo, että tokihan soittaa saa, jos on pokkaa tällaisissa asioissa hätyytellä. No itse kun en tunne noita liimeksiä ja muita, niin oma apu on paras apu. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että olen saanut muutamalta kaverilta kätköilijäurani alussa paljon apua sähköpostitse moniin kätköilyyn liittyviin asioihin, toki muutaman kerran myös vinkkiä tosi vaikean kätkön löytämiseen. Eli ihan geo-pyhimys en itsekään ole :)

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 17.04.2009 21:39

wesbridge kirjoitti:Huokaus. Minä en oikein henkilökohtaisesti pidä siitä, että jonkun tapa kätköillä luokitellaan aliarvoiseksi tai huonoksi tms niin kauan kun pysytään virallisten ohjenuorien sisällä (eli siis löydön kriteerit jne). Yksi tässä harrastuksessa minua eniten viehättävä asia on se, että jokainen harrastaja voi muokata tapansa kätköillä varsin pitkälle omia mieltymyksiään vastaavaksi. Ja sitä kautta se ihmisjoukko joka tämän harrastuksen pariin on päätynyt, on varsin kirjava ja täynnä erilaisia persoonallisuuksia ja toimintatapoja. Erilaisia, ei huonompia ja parempia, vaikka olisivatkin erilaisia kuin minun ajatusmaailmani.

Mitä vinkin kysymiseen tulee, niin jokainen mielestäni luo sen asian suhteen oman linjansa, eikä siinäkään ole oikeata ja väärää tapaa. Tai jos sellainen yksi ja ainoa oikea on johonkin kiveen kirjoitettu, niin kertokaa sen kiven koordinaatit minullekin niin lähden sitä kyllä katsomaan.

Jos kätkön omistaja esimerkiksi mysteerikätkön tapauksessa esittää kuvauksessa toiveen, ettei tehtävästä anneta vinkkejä toisille kätköilijöille tai ettei tehtävän ratkaisua tai purkin sijaintia paljasteta loggauksissa, niin sellaisia pyyntöjä toki pitää pyrkiä kunnioittamaan.
Komppi
Itseänsähän siinä vain pettää, jos mysteerien koordinaatit kavereilta kopsaa. Löydettyjen kätköjen lukumäärällä kilpailu kun ei ole kovin järkevää. Onhan se kova juttu, jos löydettyjen kätöjen määrä on useita tuhansia, mutta silloin sitä määrää ei varmaan luntaten kiinnosta kasvattaa. Jos taas puhutaan sadoista löydetyistä kätköistä, ei maaseudun ja suurten kaupunkien asukkaita voi verrata keskenään. Tilastot ovat siis vain itseä varten ja jos joku kokee hyväksi hakea kätköjä apujen kera arvostaen enemmän löytämistä, kuin sitä miten löytää, ei se ole muilta poissa.

Tosin kyllä minua ainakin hieman kätkön tekijänä harmittaisi, jos mysteerieni loppukoordinaatteja alettaisiin yleisesti jaella. Eli kai se jossain se suvaitsevaisuudenkin raja menee.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 17.04.2009 22:02

wikipedia pitäisi ehdottomasti kieltää. Täynnä mysteeri-spoilereita. Tietenkään kukaan rehti geokätköilijä ei sellaista lähdettä käytä :D.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Pe 17.04.2009 22:03

Dragonfly Vet kirjoitti:Mulla on ollut tapana selvittää kätkön tekijöistä ikäviä asioita ja kiristää niillä tietoja kätköistä. Nopeuttaa tosi paljon varsinkin FTF hunteissa löytämistä. Tärkeintä ei ole miten löytää, kunhan löytää enemmän kuin muut ja ennen muita. Kätköjen siirtelyllä varmistan ettei muut löydä kätköä niin helposti. Myös kynät lähtee kätköistä mukaan, ettei kynättömät voi laittaa nimeään jokiin. =b
Jälleen Dragonfly Vetillä oikea asenne. Täst mie piän. :roll:
Loppujen lopuksi tarkoitushan taitaa olla saada mahdollisimman monta löytöloggausta, eihän noita lokikirjoja edes kukaan tarkastele :lol: eli miksi yleensä lähtee märkiin kylmiin metsiin rymyämään kun asia hoituu kodin lämmössä . Nuo 100 lähentelevät DNF:ni (99) lienee syntyneet silloin kun olin vielä nuori ja ihanteellinen.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helpdesk vs. DNF

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 17.04.2009 22:10

juoksija kirjoitti: Rehellisyyden nimissä on sanottava, että olen saanut muutamalta kaverilta kätköilijäurani alussa paljon apua sähköpostitse moniin kätköilyyn liittyviin asioihin, toki muutaman kerran myös vinkkiä tosi vaikean kätkön löytämiseen. Eli ihan geo-pyhimys en itsekään ole :)
Tästä yllä olevasta tekstistä paistaa mielestäni Yksinäisen Suden ideaali, jota ehkä tässä meidän porukassamme puhtaimmillaan edustaa Mikkozzz. Juoksijan tunnen muualta kuin kätkökuvioista, Mikkozzz on taas kätköilyn kautta tutuksi tullut, ja hän on mm. perehdyttänyt minua terrakätköilyn saloihin.

Kuten jo aikaisemmin joku totesi, tähän porukkaan mahtuu monenlaista taapertajaa. Itse en näe omaa found it-loggausta yhtään vähemmän arvokkaana jos olen joutunut pyytämään joltakulta apuja.

Pidän itseäni melko sosiaalisena ihmisenä, ja minulla on muutama nimimerkki joilta joskus pyydetään apuja. On myös kiva saada puhelu kanssakätköilijältä (viimeksi eilen) ja avittaa hiukan eteenpäin kuitenkaan spoilaamatta liikaa. Tämä soittelu on näiden geokavereisen kanssa nimenomaan vastavuoroista, eli molemmat auttaa toisiaan. Lisäksi on myös olemassa Puhelinluettelo, jonka avulla voi soittaa myös tuntemattomille kätköilijöille pyytääkseen apua, nämähän ovat itse määritelleet saako soittaa tai tekstata ja mihin aikaan. Korjatkaa jos olen väärässä?

Arvostan Mikkozzz:n periaatetta ja myös yritän muistaa sen hänen kanssaan keskustellessani. Se ei ole kuitenkaan minun periaatteeni. Usein hienolla kätköpaikalla maisemia ihaltuani haluan vain löytää sen lokikirjan päästäkseni eteenpäin. Siinä tapauksessa en saa tyydytystä siitä että käännän ne 169 kiveä ympäri ja löydän sen purkin viimeisen alta, vaan järkevät paikat koluttuani saatan hyvinkin "kilauttaa kaverille" ja kysyä esim että onko 30-senttisessä lumessa edes mahdollista löytää purkkia (näin kävi muutama viikko sitten ja vastaus oli että ei)

Virallisessa Kätkötiedotteessa muistaakseni lukee että tämän harrastuksen oleellinen osa on kokemuksien jakaminen toisten kätköilijöiden kanssa. Omalla kohdallani tuo lause pitää paikkansa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”