Kulkijoiden "panttaaminen"

Yleistä keskustelua kätköilystä
juoksija
Viestit: 26
Liittynyt: Su 04.01.2009 20:42
Paikkakunta: Vantaa, Kuninkaala

Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja juoksija » Su 22.03.2009 20:28

Laitoin aikanaan liikkeelle kulkijan, ja se on saman tien pysähtynyt yli kuukaudeksi erään kätköilijän pöytälaatikkoon. (Samalla kätköilijällä näkyy olevan useampiakin TB:itä "omittuna"). Mitä keinoja olisi saada kulkijoita liikkeelle? Suorat yhteydenotot kätköilijään eivät ole tuottaneet tulosta. Kätköilijä on edelleen aktiivinen ja uusimmat löydöt ovat eiliseltä. Eihän tuo kulkija nyt omaisuuksia maksanut, mutta kun sen eteen on muuten nähnyt paljon vaivaa - ja on vieläpä ensimmäinen oma kulkija - niin harmittaa tuo panttaaminen :(

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 22.03.2009 20:44

Jos oikein laskin niin puolet hänen lokkaamistaan kulkijoista on hänellä edelleen. (16 lokattua 8 "kädessä")
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 22.03.2009 20:54

Mulla oli yksi kolikko neljä kuukautta... Tänään sain jätettyä sen purkkiin, mutta en ole kätköillytkään talven aikana... Minusta on typerää ostaa kolikoita joita ei aio laittaa kiertoon, vaan pitää itsellä ja antaa toisten nähdä ne. Ihan älytöntä. Itse kierrän moiset kaukaa. Eri asia on nämä auto TB:t. Ne ymmärrän kyllä.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 22.03.2009 21:11

Joo, ei ne kulkijat sitä varten siellä kätköissä ole, että löytäjä voisi ne itselleen hamstrata. Eteenpäin vaan. Sinänsä outoa toimintaa, että loggaa ne kuitenkin löydetyiksi. Jos haluaisi niitä pölliä, niin kai jättäisi kirjaamatta löytönsä. Outoa minusta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Su 22.03.2009 22:00

Tuohon ongelmaan (panttaamiseen) tulisi voida jotenkin puuttua (kuria ja järjestystä) tai ainakin muistutusta! Onhan se törkeyden huippu jos joku ottaa useamman siirrettäväksi eikä hoida ensimmäistäkään. Onkohan mitään aikarajasuositusta "TeeBeiden" siirrolle? Ja eikö ko. henkilöihin saa yhteyttä, että voisi antaa palautetta!???
Juuri tänään kävin vasta harrastukseni aloittaneena eräällä kuudennellani kätköllä, jossa oli TB (lähtenyt USA:sta) mietin hetken, että otanko ja siirrän sen eteenpäin. Vaan kun en tiennyt käynkö viikon sisällä seuraavalla kätköllä, niin jätin sen paikoilleen.
Tietenkin otin TB:n koodin ja kirjasin sen nähdyksi ko. kätköllä. Omiakin olen miettinyt laskevani liikkeelle, mutta arveluttaa jos ne jäävät makaamaan jonkun "huolimattoman pöytälaatikkoon".




Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja rtl » Su 22.03.2009 22:22

Onkohan mitään aikarajasuositusta "TeeBeiden" siirrolle?
Jostain olen ollut lukevinani, että 14 vrk jälkeen tulisi omaehtoisesti ilmoittaa omistajalle syyn, jos ei ole päässyt droppaamaan reissaajaa. Suomessa tätä (siis + 14 vrk, vailla ilmoitusta) ei _yleensä_ esiinny (tosin omakohtaisesti joitain tapauksia eteen tullut). Hollanti vaikuttaa olevan ihan ongelmallinen maa näiden asioiden suhteen. Reissaajia omivat eivät vastaa meileihin, ja piut paut välittävät omistajien siirtokehotuksista. Siellä kätköillään tosi rennoin rantein.

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Minneli » Su 22.03.2009 22:34

rthomasl kirjoitti:
Onkohan mitään aikarajasuositusta "TeeBeiden" siirrolle?
Jostain olen ollut lukevinani, että 14 vrk jälkeen tulisi omaehtoisesti ilmoittaa omistajalle syyn, jos ei ole päässyt droppaamaan reissaajaa.
Oikein muistettu, löytyy Groundspeakin sivuilta:

Is there any Travel Bug etiquette?
Use the Golden Rule when you find a Travel Bug. Most owners would rather see their travel bugs do a lot of travelling,
so try not to hold on to a travel bug for too long. If you plan on holding onto the bug for more than 2 weeks, make sure
to send a courtesy email to the owner letting them know.

Avatar
Gandal491
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.10.2007 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Gandal491 » Su 22.03.2009 22:47

juoksija kirjoitti:Laitoin aikanaan liikkeelle kulkijan, ja se on saman tien pysähtynyt yli kuukaudeksi erään kätköilijän pöytälaatikkoon. (Samalla kätköilijällä näkyy olevan useampiakin TB:itä "omittuna"). Mitä keinoja olisi saada kulkijoita liikkeelle? Suorat yhteydenotot kätköilijään eivät ole tuottaneet tulosta. Kätköilijä on edelleen aktiivinen ja uusimmat löydöt ovat eiliseltä. Eihän tuo kulkija nyt omaisuuksia maksanut, mutta kun sen eteen on muuten nähnyt paljon vaivaa - ja on vieläpä ensimmäinen oma kulkija - niin harmittaa tuo panttaaminen :(
Voisit ottaa yhteyttä Offipeteen, ja pyytää häntä muistuttamaan siitä. Näyttää olevan jimboreen hyvä tuttu, kun antoi hänelle lahjaksi TB:n (TB29HQ7). Kerro jos tepsii!

Gandal

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ma 23.03.2009 10:29

Tonny0909 kirjoitti:... Minusta on typerää ostaa kolikoita joita ei aio laittaa kiertoon, vaan pitää itsellä ja antaa toisten nähdä ne. Ihan älytöntä. Itse kierrän moiset kaukaa. Eri asia on nämä auto TB:t. Ne ymmärrän kyllä.
En ole tuosta aivan samaa mieltä ikävä kyllä. Eräässäkin miitissä, parissakin, olen nähnyt kansiollisen kolikoita joista omistaja on tosi ylpeä eikä tosiaankaan laita niitä kiertoon. Tosin kierrossa olevia ei pitäisi panttaillakkaan :twisted:
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ma 23.03.2009 10:31

Tämäkin taitaa olla näitä surullisen kuuluisia "kukin taplaa tyylillään" juttuja kätköilyssä.

Tällä hetkellä on itsellä kaksi TB :tä kädessä (ovat olleet sen pari viikkoa), mutta toisaalta eipä tänä aikana olekkaan löytynyt muuta kuin microja, joihin eivät TB :t yleensä mahdu.
Tosin itsehän pidin Fly The Flagia (eventeissä matkaava lippu) melkein viitisen kuukautta.. Tosin K.O TB onkin kokoa megalomaaninen (yhden kätkön tiedän johon lipun olisi saanut sujautettua) ja tiesin että otan osaa seuraavaan omalla kätköily alueellani tapahtuvaan eventtiin. Joten oli luonnollista pitää lippua kotona kuivissa oloissa, sen sijaan että olisin sen tökännyt johonkin märkään keskellä metsää olevaan purkkiin.
Mutta pyrin silti olosuhteiden varjossa siirtämään matkalaisia eteenpäin ja (mielellään sille uuteen purkkiin) mahdollisimman nopeasti.
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 23.03.2009 10:50

Joo eihän siitä mulle mitään haittaa ole jos jollain on kolikoita kansiot täynnä. Ja täytyy myöntää että nyt ensimmäisen oman kolikon saatuani sitä ei viitsisi millään laittaa reissuun, mutta Wellamo cache raidista se aloittaa matkansa.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 23.03.2009 15:32

Tonny0909 kirjoitti:Ja täytyy myöntää että nyt ensimmäisen oman kolikon saatuani sitä ei viitsisi millään laittaa reissuun, mutta Wellamo cache raidista se aloittaa matkansa.
Mulla oli ihan samoja ongelmia eka kolikoiden kanssa, mutta sen jälkeen olen yleensä hankkinut kolikot tuplana jolloin toinen lähtee maailmalle ja toinen jää kotiin :D
There's always a cache somewhere

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Ma 23.03.2009 19:14

Itse olen pyrkinyt laittamaan kolikot ja reissaajat kiertoon kahden viikon kuluessa loggaamisesta. Aika hyvin tämä on pitänyt.

Peruslaiskana en kirjoittele purkkiin mahdollisesti jäävien kulkijoiden numeroita muistiin. Periaatteenani on, että pidän kirjaa ainoastaan niistä kulkijoista jotka olen siirtänyt kätköstä toiseen. Samaa periaatetta aion noudattaa myös mahdollisten eventtien suhteen.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ma 23.03.2009 21:24

jkukkola kirjoitti:Peruslaiskana en kirjoittele purkkiin mahdollisesti jäävien kulkijoiden numeroita muistiin.
Heh, vasta nyt muistin nuo discovery-loggaukset; viimeisimmässä löydössäni oli kuusi(6) kolikkoa, eikä oikeasti tullut mieleenikään alkaa kaikkien niiden numeroita kirjaamaan :lol: Jossakin erikoisemmassa tapauksessa ehkä, jos matkalaisen omistajalle voisi olla hyötyä siitä tiedosta että omaisuutensa on tallessa.

Yhden noista otin mukaani. Se kahden viikon sääntö potkii sopivasti käymään edes joskus purkeilla.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 23.03.2009 21:57

Eläkeiässä aloittelevana harrastajana (6 löydettyä) toistaiseksi olen nähnyt kaksi kulkijaa, joista tietenkin otin numerosarjan paperille
ja kirjasin ne myös "nettiin" nähdyksi. Ilmeisesti TB:n liikkeelle laskija on kiinnostunut tietämään omansa kohtalosta ja liikkeistä.
Olkaapa muutkin yhtä huolellisia nimittäin niin kiire ei saa olla ettei ole aikaa toimia hyvän tavan mukaisesti!



Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Ma 23.03.2009 22:51

Suvaitsevaisuus on tässäkin asiassa valttia. On toki kohteliasta ilmoittaa reissaajan omistajalle (esimerkiksi reissaajan logissa) ettei nyt ihan heti pääse pudottamaan sitä uuteen kätköön, mutta en minä tulevaisuuden maalailua kovin laajasti kuvauksissa odota. Reissaaja menee sinne minne on mennäkseen. Ottakaa lisäksi huomioon että olosuhteet ovat erilaisia eikä aina ole mahdollista joka reissun yhteydessä juosta kätköillä. Joskus ei yksinkertaisesti jaksa vaikkapa tiukan työ- tai lastenhoitoputken jälkeen uhrata sitä vähää vapaa-aikaa puskissa ravaamiseen. ;)

Eivätkä reissaajat Suomessa muutenkaan kovin liukkaasti liiku. Pääasia että liikkuvat ja sehän on tärkeintä, eikös? Itse ymmärrän vielä hyvin jos joutuu pitämään reissaajaa esimerkiksi kuukauden jemmassa...sen jälkeen varmasti heräisi ihmetys ja tulisi kyseltyä perään mikäli poimija ei ole tilannetta kommentoinut.

Havaintologgauksista taas olen sitä mieltä, että tehkää niitä ihmeessä! GKolikot ovat kuitenkin rahallinenkin sijoitus harrastukseen ja tietysti kiinnostaa jos joku on noteerannut kolikon kätköä hakiessaan.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 24.03.2009 0:07

kivikasvo kirjoitti:Joskus ei yksinkertaisesti jaksa vaikkapa tiukan työ- tai lastenhoitoputken jälkeen uhrata sitä vähää vapaa-aikaa puskissa ravaamiseen. ;)


Uhrata :shock: :shock: Sillä puskissa ravaamisellahan sen työn ja lastenhoidon jaksaa :lol: :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja rtl » Ti 24.03.2009 0:21

On toki kohteliasta ilmoittaa reissaajan omistajalle (esimerkiksi reissaajan logissa) ettei nyt ihan heti pääse pudottamaan sitä uuteen kätköön, mutta en minä tulevaisuuden maalailua kovin laajasti kuvauksissa odota.
Ei kai sitä juuri silloin tarvitse ilmoittaa? Voihan sen ilmoittaa vaikka siinä vaiheessa kun huomaa ettei:
jaksa vaikkapa tiukan työ- tai lastenhoitoputken jälkeen uhrata sitä vähää vapaa-aikaa puskissa ravaamiseen.
Sähköposti on keksitty, ja gc.com sivustojen kautta pystyy omistajille viestin (ihan anonyymistikin - jos tarvetta moiselle on) laittamaan.

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Ti 24.03.2009 1:20

rthomasl kirjoitti:
Ei kai sitä juuri silloin tarvitse ilmoittaa? Voihan sen ilmoittaa vaikka siinä vaiheessa kun huomaa ettei:
jaksa vaikkapa tiukan työ- tai lastenhoitoputken jälkeen uhrata sitä vähää vapaa-aikaa puskissa ravaamiseen.
Sähköposti on keksitty, ja gc.com sivustojen kautta pystyy omistajille viestin (ihan anonyymistikin - jos tarvetta moiselle on) laittamaan.
Nyt jäi sinun vastauksesi sanoma arvoitukseksi? Minun ajatukseni oli, että reissaajan omistajakin voisi ottaa rennosti eikä heti olla hiillostamassa gkolikon poiminutta. Tottakai kokenut ja kohtelias kätköilijä muistaa ilmoittaa (tietenkin etiketin vaatiman 14 vuorokauden kuluessa!) jos estyy laittamasta reissaajaa kiertoon. Mitä kautta tämä ilmoitus tulee ei mielestäni ole kovin relevantti kunhan tieto tavoittaa reissaajan omistajan.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kulkijoiden "panttaaminen"

Viesti Kirjoittaja rtl » Ti 24.03.2009 10:04

Nyt jäi sinun vastauksesi sanoma arvoitukseksi?
Tarkoitin lähinnä sitä, että jos olosuhteet/suunnitelmat/... muuttuvat siitä mitä ne reissaria ottaessa olivat, niin ainahan siitä jälkikäteen voi omistajalle meilin lähettää. Ei tuossa sen tarkempaa sanomaa ollut.
Minun ajatukseni oli, että reissaajan omistajakin voisi ottaa rennosti eikä heti olla hiillostamassa gkolikon poiminutta.
Joo, tästä olen samaa mieltä. Mutta sen 14 vrk. kuluttua voisi odottaa tietoa, pyytämättä (sen meilin lähettämiseen menee 5 minuuttia, ei voi olla mahdoton uhraus). Tosin joidenkin reissareiden kohdalla (jotka ovat syystä tai toisesta :wink: suosittuja) voi ehtona olla esim. että se pistetään uuteen kätköön kolmen päivän aikana t.m.v. Silloin on mielestäni kohteliasta (omistajaa, ja muita kätköilijöitä kohtaan) noudattaa ohjetta, jos se suinkin vaan on mahdollista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”