Garmin Colorado

Yleistä keskustelua kätköilystä
VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Outo teksti

Viesti Kirjoittaja VesaK » To 16.10.2008 13:15

Tervas kirjoitti:Ote Finnish.gtt tiedostosta:
<str>
<tag>TXT_WARNING_Enabling_GPS_Status_or_Waypoint_Route_STR_T</tag>
<txt>VIHJE: GPS-tilan tai reittipiste-/reittimääritelmien ottaminen käyttöön saattaa kasvattaa lähtöjännitteen yli 2 sekuntiin</txt>
</str>
Osaisiko joku selittää mitä tällä yritetään sanoa :?:
Googlaamalla tuolla tagilla löytyy japaniksi, saksaksi, ranskaksi, kroatiaksi jne.

Ko. kieliä osaamattomana veikkaisin että ruudun päivitystiheys saattaa hidastua mainittua arvoa hitaammaksi, eli näyttö muuttuu ärsyttävän nykiväksi.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 16.10.2008 13:33

Kas kun enlanninkielistä vastinetta ei löydy, kyseessä on kielenkäännöstaulukko jossa on ensin enlanninkielinen teksti tai tässä tapauksessa vaikuttaa sille että viitataan johonkin paikkaan jossa oikea alkuperäisteksti on.

Mutta kielimiehille haastetta, tässä sama kohta eri kielillä samaisen laitteen muistista nypättynä:
Tanska: ADVARSEL: Vælges GPS status eller waypoint/rute sætninger, kan det give output frekvens større end 2 s.
Hollanti: LET OP: inschakelen van GPS- status of waypoint-/routetelegrammen kan uitvoer tot over 2 seconden vertragen.
Ranska: ASTUCE : activer les phrases d'état du GPS ou de waypoint/itinéraire peut entraîner une vitesse de sortie supérieure à 2 sec
Saksa: TIPP: Mit GPS-Status- oder Wegpunkt-/Routen-Sätzen kann die Ausgaberate zwei Sekunden übersteigen
Ruotsi: Tips! Aktivering av GPS-status-, waypoint- eller ruttmeningar kan leda till att överf. tar mer än två sek.
Italia: NOTA: attivando le stringhe Stato GPS o Waypoint/Rotta è possibile che la frequenza di trasmissione superi i 2 sec.

edit:
VesaK kirjoitti:...
Ko. kieliä osaamattomana veikkaisin että ruudun päivitystiheys saattaa hidastua mainittua arvoa hitaammaksi, eli näyttö muuttuu ärsyttävän nykiväksi.
Tai sitten kyseessä on sarjaliikenteen nopeus, "output frekvens","frequenza di trasmissione".
Tuskin tässä ainakaan paristojännitteeseen viitataan :P
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Pe 24.10.2008 13:09

Joku varmasti tietää Coloradon Archive Current Track -toiminnosta:

Onko Coloradossa 1 current ja 1 archive track vai voiko archiveja olla enemmän?
Voiko archive trackin siirtää jotenkin PC:lle?
Voiko/tarvitseeko archive trackia tuhota vai hoitaako kapula sen itse?

Ja mistä tracking-toiminnallisuudesta löytää parhaiten tietoa. Owners guide on melko suurpiirteinen asiassa.
Kuva

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 24.10.2008 13:39

team_rmma kirjoitti:Joku varmasti tietää Coloradon Archive Current Track -toiminnosta:

Onko Coloradossa 1 current ja 1 archive track vai voiko archiveja olla enemmän?
Voiko archive trackin siirtää jotenkin PC:lle?
Voiko/tarvitseeko archive trackia tuhota vai hoitaako kapula sen itse?

Ja mistä tracking-toiminnallisuudesta löytää parhaiten tietoa. Owners guide on melko suurpiirteinen asiassa.
Tämmöinen käsitys minulla:
1 current, arkistossa voi olla useampia.
Kun current trakkitiedosto täyttyy niin kone luo automaattisesti uuden archive trackin 1.gpx 2.gpx jne. jotka voi poistaa tai siirtää tietokoneelle usb-liitännän kautta.
Arkistoidut trakit löytyvät hakemistosta [drive]:\Garmin\GPX\Archive (current vastaavasti ...\Garmin\GPX\Current)
Varmaan talletuksen voi kieltääkin, itse haen trakkitiedostot talteen omaksi huvikseni.
Myös manuaalinen trakin tallennus on mahdollista, samalla sen voi nimetä haluamakseen.
Colorado Wikistä löytyy jonkin verran tietoa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Pe 24.10.2008 14:56

Tervas kirjoitti:Tämmöinen käsitys minulla:
1 current, arkistossa voi olla useampia.
Kun current trakkitiedosto täyttyy niin kone luo automaattisesti uuden archive trackin 1.gpx 2.gpx jne. jotka voi poistaa tai siirtää tietokoneelle usb-liitännän kautta.
Arkistoidut trakit löytyvät hakemistosta [drive]:\Garmin\GPX\Archive (current vastaavasti ...\Garmin\GPX\Current)
Varmaan talletuksen voi kieltääkin, itse haen trakkitiedostot talteen omaksi huvikseni.
Myös manuaalinen trakin tallennus on mahdollista, samalla sen voi nimetä haluamakseen.
Colorado Wikistä löytyy jonkin verran tietoa.
Kiitos! Hyvin löytyi!
Kuva

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja wood » La 25.10.2008 12:15

Vihje: huomasin omassa coloradossa että takakantta kiinni lykättäessä yläreunan tiiviste rullautui kannen mukana. Kun vähän auttoi tiivistettä pysymään paikallaan niin kansi meni paremmin ja tiiviimmin kiinni.

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Sasus » La 25.10.2008 13:21

wood kirjoitti:Vihje: huomasin omassa coloradossa että takakantta kiinni lykättäessä yläreunan tiiviste rullautui kannen mukana. Kun vähän auttoi tiivistettä pysymään paikallaan niin kansi meni paremmin ja tiiviimmin kiinni.
olen ihmetellyt miks taka kannen yläreunaan ja rungon väliin jää noin 1-2mm rako, onko kellään samanlaista havaintoa??

Ceraci
Viestit: 15
Liittynyt: La 22.03.2008 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Ceraci » La 25.10.2008 18:50

Takakansi jää täälläkin hiukan raolleen takapuolelta yläreunasta ja etupuolelta alareunasta. Mahtaako vaikuttaa vedenpitävyyteen..?

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja wood » La 25.10.2008 22:03

Sasus kirjoitti:olen ihmetellyt miks taka kannen yläreunaan ja rungon väliin jää noin 1-2mm rako, onko kellään samanlaista havaintoa??
Tiivisteen säätämisen jälkeen rako pieneni hieman, mutta vieläkin sellainen on. En tiedä onko tuo tiiviste sitten ollut välissä aina vai jossain vaiheessa vain "löystynyt".

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Sasus » Su 26.10.2008 13:09

Tiivisteen säätämisen jälkeen rako pieneni hieman, mutta vieläkin sellainen on. En tiedä onko tuo tiiviste sitten ollut välissä aina vai jossain vaiheessa vain "löystynyt".[/quote]

nähtävästi toi rako on yleistä, et pitäisköhän tuota kysästä valmistajalta??

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Su 26.10.2008 15:59

Ceraci kirjoitti:Takakansi jää täälläkin hiukan raolleen takapuolelta yläreunasta ja etupuolelta alareunasta. Mahtaako vaikuttaa vedenpitävyyteen..?
Näin onpi asian laita täälläkin!!! :shock:

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Sasus » Su 26.10.2008 17:55

ootteko saannu ladattua kätkö ryhmiä täältä onnistuneesti coloradoon, eli kaikki kuvat ja tekstit on oikein, myös kartalla kätkö kuvatukset ( tradi, mysteeri tai multi) on oikein??

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 27.10.2008 10:13

Ceraci kirjoitti:Takakansi jää täälläkin hiukan raolleen takapuolelta yläreunasta ja etupuolelta alareunasta. Mahtaako vaikuttaa vedenpitävyyteen..?
Ei vaikuta vesitiiviyteen, paristolokeron sekä korttipaikan ympärillä on kumitiiviste joka sinetöi laitteen, takakannen taakse siis periaatteessa saa joutua vettä. Jos näin käy niin avatessa ollaan sitten tarkkana ettei kannen muodostamasta kupista lorahda korttipaikkaan.
Suhtaudun (mm. ulkomaanfoorumikommenttien perusteella) laitteen upotuskestävyyteen varauksin, sateessa kyllä uskallan käyttää mutta jos on vaaraa joutua täysin veden varaan niin kaivan vanhan keltaisen eTrexin mukaan, on ennenkin ollut uidessa mukana.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ma 27.10.2008 11:06

Paristokannen lisäksi USB-pistorasian kuminen läppä tuntuu aika heppoiselta. Tai sitten sen ei ole tarkoituskaan pitää vettä vaan vain roskia/roiskeita ja itse pistorasia pitää vettä.
Kuva

Avatar
ilekka
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 18.06.2008 14:43
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja ilekka » Ti 28.10.2008 11:52

Huomasin Coloradoni kannen pohjassa pienen 1-2 mm paksun silikonikumitipan, joka estää ilmeisesti kannen perille asti menemisen, jolloin jää 1-2 mm rako. En kuitenkaan alkanut sitä poistamaan, koska se ilmeisesti on lisätty sinne tarkoituksella pientä joustoa antamaan ja ettei lukitussalpa jää löysälle. Tai sitten kannen mitoitukseen on tullut alunperin mittavirhe.

Lisäksi olen huomannut, että sähköinen kompassi kannattaa kalibroida joka kerta kätköreissulle lähtiessä, vaikka liikkuisikin samalla seudulla kuin edellisellä kerralla. Tällöin vie kyllä tarkasti ja suoraan kätkölle.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ti 28.10.2008 12:51

ilekka kirjoitti:Lisäksi olen huomannut, että sähköinen kompassi kannattaa kalibroida joka kerta kätköreissulle lähtiessä, vaikka liikkuisikin samalla seudulla kuin edellisellä kerralla. Tällöin vie kyllä tarkasti ja suoraan kätkölle.
Olen antanut itselleni kertoa, että sähköisen kompassin disablointi saattaa myös helpottaa tilannetta. Tosin välillä tuntuu, että ketunlenkkiä joutuu kävelemään vaikka olisi kompassin disabloinutkin.
Kuva

porakone
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 06.05.2008 1:29

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja porakone » Ti 28.10.2008 20:28

No nii. Laite on nyt tossa ja kyllähän ton käytettävyys edelliseen verrattuna on aikalailla toista maata. Aparaattia osaan käyttää (?) ja sain sinne karttojakin asennettua, mutta kätköjen kanssa mulla on ongelma.

Jos otan GC:sta suoraan sen 'send to gps' niin homma pelaa hienosti. Kätköstä tulee kätkö, siihen liittyvät kuvaukset on tallessa ja kapulasta löytyy myös kätköön liitetyt parkkipaikat ym lisäkoordinaatit niinkuin pitää. Kuvakkeetkin näkyvät kartalla niinkuin pitää. Mutta kun sitten pocket queryn tuloksia yritän tolla Mapsourcella siihen asentaa niin kaikki menevätkin waypointseiksi eikä edellämainittuja kuvauksia ja muita lisätietoja tietenkään palikasta löydy.

Koitin tätä foorumia selailla mutta en kyllä ratkasua tähän onnistunut löytämään. Löytyy kyllä threadeja (kuten tämä) jossa kerrotaan kuvakkeiden vaihdosta jonka jälkeen Garmin tajuu että geokätkö on geokätkö ym, mutta ei mulla ole kuvakkeiden kanssa mitään ongelmaa niin tuo ei varmaan ole apu mulle. Tosin mä en edes tiedä mitään GSAK kuvakkeista, mutta kätkö näkyy (kunhan se on siirretty 'send to gps' toiminnolla) kartalla samanlaisella vihreellä boksilla kuin edellisessä Magellanissakin ja se kyllä riittää mulle.

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Sasus » Ti 28.10.2008 20:35

porakone kirjoitti:No nii. Laite on nyt tossa ja kyllähän ton käytettävyys edelliseen verrattuna on aikalailla toista maata. Aparaattia osaan käyttää (?) ja sain sinne karttojakin asennettua, mutta kätköjen kanssa mulla on ongelma.

Jos otan GC:sta suoraan sen 'send to gps' niin homma pelaa hienosti. Kätköstä tulee kätkö, siihen liittyvät kuvaukset on tallessa ja kapulasta löytyy myös kätköön liitetyt parkkipaikat ym lisäkoordinaatit niinkuin pitää. Kuvakkeetkin näkyvät kartalla niinkuin pitää. Mutta kun sitten pocket queryn tuloksia yritän tolla Mapsourcella siihen asentaa niin kaikki menevätkin waypointseiksi eikä edellämainittuja kuvauksia ja muita lisätietoja tietenkään palikasta löydy.

Koitin tätä foorumia selailla mutta en kyllä ratkasua tähän onnistunut löytämään. Löytyy kyllä threadeja (kuten tämä) jossa kerrotaan kuvakkeiden vaihdosta jonka jälkeen Garmin tajuu että geokätkö on geokätkö ym, mutta ei mulla ole kuvakkeiden kanssa mitään ongelmaa niin tuo ei varmaan ole apu mulle. Tosin mä en edes tiedä mitään GSAK kuvakkeista, mutta kätkö näkyy (kunhan se on siirretty 'send to gps' toiminnolla) kartalla samanlaisella vihreellä boksilla kuin edellisessä Magellanissakin ja se kyllä riittää mulle.
lataa se pq haku suoraan sen gepsin sisälle...

porakone
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 06.05.2008 1:29

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja porakone » Ti 28.10.2008 20:59

Uppistakeikkaa. Kiitti!

Avatar
maakarhu
Viestit: 11
Liittynyt: La 05.07.2008 21:39
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja maakarhu » Pe 21.11.2008 23:54

maakarhu kirjoitti:Lähden loka-marraskuussa Amerikkalaan ja himottaisi hankkia tuo Garmin Colorado 300. Nykyinen kapulani Magellan Sport Track on ominaisuuksineen ja toimintahäiriöineen tuhoon tuomittu. Kun dollarin kurssikin on (ainakin toistaiseksi) vielä edukas, kangastelee kapulan päivitys mielessä. Garminin kapuloissa on oma versio pohjoisamerikkaan ja eurooppaan. Malleillla ei liene suuria eroja. Ehkä amerikanversiossa ei valikosta löydy suomenkieltä tms. Löytyykö keneltäkään mallienvälisistä (Garmin Colorado 300, Usa - EUrooppa) eroavaisuuksista tarkempaa tietoa?

t:Maakarhu
Niin nyt on sitten käyty ison veden takana ja uunituores Garmin Colorado taskussa. Tuossa hankkimassani 300 mallissa löytyy myös suomi kielivalikosta jne. Toistaiseksi olen kovasti tytyväinen hankintaan. Tosin edellisestä kapulastani oli suuri loikkaus useiden gepsisukupolvien yli tähän malliin ja jo värillinen näyttö on mielestäni hienoa. :) Tästä syystä katselen hankintaani vähintäänkin vaaleanpunaisten lasien läpi. Ihan kehno vekotin se ei kuitenkaan ole, sillä löytyipä sillä muutama jemma tuolta ameriikan raitilta. Kerron lisää, kunhan käyttökokemusta karttuu ja jotain negatiivistakin sanottavaa. Nyt koeponnistetaan kapula täällä kotosuomen lepikoissa.
– Hyvien perinteiden säilyttäminen ei ole este edistykselliselle kehitystyölle – (André Citroën)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”