Känny vastaan gepsi

Yleistä keskustelua kätköilystä
ilari-x
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 26.11.2007 23:31
Paikkakunta: Pietarsaari/Jakobstad

Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja ilari-x » La 25.10.2008 10:42

geopagu kirjoitti:Hyvä pointti minkä mainitsit eli ihan OK, GPSViisari onkin pääasiassa suunnattu luontoretkeilijöille ja vaeltajille jotka retkeilevät/vaeltavat metsähallituksen mailla ja meillä on kaikki viralliset oikeudet Metsähallitukselta julkaista paikkatietoja http://www.retkikartta.fi sivuilta retkeilijöiden ja vaeltajien käyttöön.
Vähän tyhmä kysymys, mutta kysyn silti:

* Kuinka vesitiivitä nuo Nokian puhelimet ovat? Esim. Garmin/Magellan "metsäkäyttöön tarkoitetetut" GPS:t ovat roiskevesitiivitä.
* Mitenkä Nokian puhelimen akun saa tarvittaessa ladattua metsässä? Garmin/Magellan GPS käyttävät yleensä normaaleja AA-paristoja/akkuja.

Elikkä vähän epäilen, olisiko tuo kännykkäsovellus edes käyttökelpoinen metsässä retkeilevälle.

Avatar
Kuntsi
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 24.07.2007 9:39
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja Kuntsi » La 25.10.2008 11:40

ilari-x kirjoitti:Vähän tyhmä kysymys, mutta kysyn silti:

* Kuinka vesitiivitä nuo Nokian puhelimet ovat? Esim. Garmin/Magellan "metsäkäyttöön tarkoitetetut" GPS:t ovat roiskevesitiivitä.
* Mitenkä Nokian puhelimen akun saa tarvittaessa ladattua metsässä? Garmin/Magellan GPS käyttävät yleensä normaaleja AA-paristoja/akkuja.

Elikkä vähän epäilen, olisiko tuo kännykkäsovellus edes käyttökelpoinen metsässä retkeilevälle.
Öööh.. tuota että mitenkä? :o

Vesitiiveydestä en osaa sanoa kun pyrin harrastamaan kätköilyä silloin kun sää sallii sen itselleni. Vesisateessa rämpimisestä kun en muutenkaan pidä. Iskun ja roiskeveden kestävä suojaväline on puhelimeeni olemassa ihan itse tuunattuna, jos niin hätä tulee että puhelimen kanssa pitää lähteä ulos "uimaan". MUTTA! Matkapuhelimiin saa vara-akkuja ihan yhtälailla kuin mihin tahansa muuhunkin laitteeseen. Itsellenikin niitä on jokunen kertynyt kun ovat käteviä mökkiolosuhteissa, joissa ei latausvirtaa ole aina saatavilla. Ja silloin kun auto on lähellä niin on myös latausvirtaa.

Muutenkin ihmetyttää nämä "Kännykkä on myös tosissaan kätköilyä harrastavalle pelkkä apuväline kunnollisen maasto-GPS:n rinnalla."-diipadaapat. Itse olen kätköillyt reilut vuodenpäivät ja pelkästään vain kännykällä. Kätköt on löytynyt ja jäänyt löytymättä ihan yhtälailla kuin näillä "kunnollisten" maastogepsien omistajilla. Ja mitä minä olen maastogepsejä vilkuillut niin toiminnaltaanhan nuo ovat miltei identtiset. Saa ladattua enempivähempi suoraan sekä koordinaatit että kuvaukset. Ja molemmilla löytää kätköjä :o

Ja samat karttasovellukset joita käytän matkapuhelimella kätköilyyn passaavat muutenkin maastossa ja vesistöillä liikkumiseen.

Ainoa poikkeus on se, että tarvitsee kuskata metsään vain yksi laite.

Olisi kyllä joskus mukava lukea ihan oikeita perusteluita tuon maastogepsin hankintaan kätköilymielessä :D. Jos kerran sattuu olemaan kännykkä olemassa, johon saa investoitua huomattavasti pienemmällä rahamäärällä tarvittava ohjelmisto. Ja oma lukunsa on tietysti nämä urheat jotka harrastavat hommaa ilman minkäänlaista gepsiä :D

Tästä nyt meneillään olevasta mainoskamppanjasta ei ole paljoakaan irronut. Sivusto kun ei ole niin houkuttelevan näköinen että jaksaisi syvemmälle porautua. Jo pelkkä "oheistus pdf-tiedostoina" saa painelemaan selaimen takaisin nappulaa.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja VHI » La 25.10.2008 12:15

Kuntsi kirjoitti:Muutenkin ihmetyttää nämä "Kännykkä on myös tosissaan kätköilyä harrastavalle pelkkä apuväline kunnollisen maasto-GPS:n rinnalla."-diipadaapat. Itse olen kätköillyt reilut vuodenpäivät ja pelkästään vain kännykällä. Kätköt on löytynyt ja jäänyt löytymättä ihan yhtälailla kuin näillä "kunnollisten" maastogepsien omistajilla. Ja mitä minä olen maastogepsejä vilkuillut niin toiminnaltaanhan nuo ovat miltei identtiset. Saa ladattua enempivähempi suoraan sekä koordinaatit että kuvaukset. Ja molemmilla löytää kätköjä :o Ainoa poikkeus on se, että tarvitsee kuskata metsään vain yksi laite.
Olen aivan samaa mieltä. Kun kesällä tuli hommattua gepsikänny, on garmin jäänyt melkein käyttämättömäksi, koska yllätyksekseni huomasin kännyllä löytävän kätköjä aivan yhtä hyvin. Kännysoftiin voi sitä paitsi ladata kätköt "lennossa" datayhteyden kautta, kun taas "oikeaan" gepsiin lataaminen vaatii tietokoneen, kaapelin, nettiyhteyden jne.
There's always a cache somewhere

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 25.10.2008 13:48

Kännyllä minäkin kätköilen ja ihan hyvin löytyy. Sen verran nuija kuitenkin olen, että myös vesisateessa kätköilemään lähden, jos vain aikaa on. Etenkin FTF:n mahdollisuus lähellä kotia ei säätä kysele. Siksi aion hommata myös maastomallin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja NMS68 » La 25.10.2008 13:59

Dragonfly Vet kirjoitti:Kännyllä minäkin kätköilen ja ihan hyvin löytyy. Sen verran nuija kuitenkin olen, että myös vesisateessa kätköilemään lähden, jos vain aikaa on. Etenkin FTF:n mahdollisuus lähellä kotia ei säätä kysele. Siksi aion hommata myös maastomallin.
Ainakin oma (vähäinen) kokemukseni kännykän käytöstä viittaisi siihen, että purkit löytyvät kännygepsilläkin, mutta oikea maastokapula on kuitenkin parempi, koska se tuntuu olevan hitusen tarkempi (jopa kännykän ulkoiseen gps-palikkaan verrattuna), siinä on kompassi (eli se näyttää suunnan kätkölle paikallaan seistessäkin) ja se on vesitiivis. Viime viikonloppuna hieman arvelutti käyttää kännykkää sateessa, mutta käsigepsistä ei tarvinnut huolehtia.

Kännykän etuna on reaaliaikainen kätkötietojen haku, joten multeja ja mysteerejäkin voi hakea raahaamatta mukana isoa nippua tulosteita, jos kätkön koordinaatteja ei voi laskea jo kotona. Ja tietysti tradeissa auttaa, että pääsee lokimerkintöihin käsiksi maastossa, jos kätkö ei muuten ole löytyäkseen.

Varsinaisella kätköretkellä mukana kulkevat jatkossa molemmat, mutta satunnaiseen ex-tempore kätköilyyn kännykkä voi olla jopa parempi.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja piossa » La 25.10.2008 18:39

Kuntsi kirjoitti:
Muutenkin ihmetyttää nämä "Kännykkä on myös tosissaan kätköilyä harrastavalle pelkkä apuväline kunnollisen maasto-GPS:n rinnalla."-diipadaapat.
Sen enempää Garminin mainosmieheksi alkamatta kaikki maastokäyttöön tarkoitetut kapulat ovat tiiveydeltään IPX7 - suomeksi sanottuna täysin vesitiiviitä. Esimerkiksi Oregon ja Colorado kestävät muistaakseni metrin syvyiseen veteen upottamista kolmenkymmenen minuutin ajan.

Ainakaan allekirjoittanut ei mielellään käyttäisi useamman sadan eurona arvoista puhelinta olosuhteissa, missä sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi. Se on sanomattakin selvää - sen kummemmin asiaa rautalangasta vääntämättä - että maastokäyttöön tarkoitettua käsikapulaa ei pysty kestävyydeltään vertaamaan esimerkiksi johonkin nokialaiseen E tai N -sarjan kännykkään. Ja puhelin kädessä maastossa rymyttäessä kännykkä armotta joutuu kolhuille ja joskus myös kosteudellekin alttiiksi. Asia on tietenkin erikseen jos kätköilyä harrastaa asfalttiviidakoissa sileät lakerikengät jalassa ja silkkihanskat kädessä. Ajaen autolla drive-in kätköltä toiselle.

Toinen ongelma isolla oolla kirjoitettuna ja alleviivattuna on virrankesto. Kätköillessä kännykässä joutuu GPS olemaan jatkuvasti päällä. Ja jos päällä on vielä koko ajan pakettidatayhteys ja jos vielä puhelinta on silloin tälloin tarkoitus käyttää myös siihenkin mihin se on tarkoitettu - siis puheluiden puhumiseen - niin kovin pitkää toiminta-aikaa kännykälle ei pysty takaamaan. Aika huono perustelu kännykkägepsin käytölle että pärjää yhdellä laitteella, jos mukana joutuu raahaamaan repullista vara-akkuja. Eikö akkujen tilalla kulkisi erillinen käsikapula - ja puhelin erikseen ?

Kolmas perustelu käsikapulan eduksi on tarkkuus - jos vähänkin vaivautuu asiaa tutkimaan esimerkiksi Nokia kännykässä käyttämät gps -sirut eivät ole tarkkuudeltaan samaan luokkaa kuin varsinaisissa gps -laitteissa. En väitä, että eikä kätköt löydy kännykkägepseilläkin mutta tarkkuuksissa on eroja.

Itsellä on kokemuksia molemmista ( Garmin 60cx ja Colorado sekä Trimble's Geocache Navigator ja Trackonfly). Ja ainakin allekirjoittut käyttää - ja tulee jatkosakin käyttämään - Coloradoa kätköilyyn. Trackonfly on päällä vain kätköjen merkkaamiseen suoraan serverille edelleen kotona logattavaksi. Sen kummemmin itse softaa tuomitsematta - päinvastoin. Sillä ongelma ei ole softissa vaan laitteissa ja olosuhteissa missä niitä käytetään.
Kuntsi kirjoitti: Itse olen kätköillyt reilut vuodenpäivät ja pelkästään vain kännykällä.
Tuli mieleen entinen naapurinisäntä, joka oli ajannut vain ja ainoastaan Ladalla koko ikänsä ja pitikin sitä sitten mersun veroisena... :wink:
Viimeksi muokannut piossa, La 25.10.2008 22:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » La 25.10.2008 18:55

Täysin samaa mieltä piossan kanssa! Meilläkin on molemmilla puhelimissa integroidut GPS:t ja kokeiltu on lähes kaikkia markkinoilla olevia S60-ohjelmia, mutta Coloradoa eivät ne kätköilyssä voita.

Lisäksi vuosien varrella on havaittu, että kaikkea mahdollista ei ole järkevää integroida yhteen kapulaan, sillä kulkureittien suunnittelu, kätköjen online loggaus, laskukaavojen ratkominen, muistiinpanojen tekeminen jne. jne. ei ole kovin tehokasta yhdellä ja samalla välineellä pomppien ohjelmasta toiseen verrattuna siihen, että on yksi "kapula" kumpaankiin käteen. Yksittäisten kätköjen hakemisessa tämä ei ole ongelma, mutta mekin normaalisti käydään kerralla 30-50 kätköä.

Vielä yksi plussa perinteisille GPS-kapuloille on se, että vaikka meilläkin on vara-akkuja pussillinen, niin joskus on käynyt niinkin, että ne kaikki ovat tyhjentyneet tai lataaminen on unohtunut, mutta hätä ei ole ollut kovin suuri, kun AA-pattereita saa lähes kaikilta kioskeilta ja huoltoasemilta. Samaa ei voi sanoa kännykän akuista..

Keskustelu alkaa taas mennä ohi aiheen. Onko kukaan kokeillut otsikossa mainittua ohjelmaa??

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 25.10.2008 19:00

piossa kirjoitti:Ainakaan allekirjoittanut ei mielellään käyttäisi useamman sadan eurona arvoista puhelinta olosuhteissa, missä sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi. Se on sanomattakin selvää - sen kummemmin asiaa rautalangasta vääntämättä - että maastokäyttöön tarkoitettua käsikapulaa ei pysty kestävyydeltään vertaamaan esimerkiksi johonkin nokialaiseen E tai N -sarjan kännykkään. Ja puhelin kädessä maastossa rymyttäessä kännykkä armotta joutuu kolhuille ja joskus myös kosteudellekin alttiiksi.
Ei kännykkä varmaankaan kestä sitä mitä käsigepsi mutta hyvin on kestänyt ensimmäiset puoli vuotta. Rankkasateella en tosin ole kätköillyt (enkä kätköilisi "oikean" gepsinkään kanssa). Maastossa tulee kyllä rymyttyä.
piossa kirjoitti:Toinen ongelma isolla oolla kirjoitettuna ja alleviivattuna on virrankesto. Kätköillessä kännykässä joutuu GPS olemaan jatkuvasti päällä. Ja jos päällä on vielä koko ajan pakettidatayhteys ja jos vielä puhelinta on silloin tälloin tarkoitus käyttää myös siihenkin mihin se on tarkoitettu - siis puheluiden puhumiseen - niin kovin pitkää toiminta-aikaa kännykälle ei pysty takaamaan.
Akku kestää nykyisin 2-3 päivää (kätköilyä 2-4 päivänä viikossa, yhteensä n- 10h viikossa, kätköjä 10-20 viikossa). Riittää minulle. Tosin en kyllä pidä gepsiä (enkä TGN:ää) koko aikaa päällä (miksi pitäisin? eihän sitä tarvitse kuin korkeintaan viimeiselle kilometrille, useimmiten viimeiselle sadalle metrille). Vara-akku kyllä on mutta eipä ole tullut koskaan otettua mukaan.
piossa kirjoitti:Kolmas perustelu käsikapulan eduksi on tarkkuus - jos vähänkin vaivautuu asiaa tutkimaan esimerkiksi Nokia kännykässä käyttämät gps -sirut eivät ole tarkkuudeltaan samaan luokkaa kuin varsinaisissa gps -laitteissa.
Minulla on erillinen Insmatin palikka. Tarkkuus on ymmärtääkseni ihan sama kuin "oikeissa" gepseissä.

Parasta kännykän käytössä on se ettei tarvitse latailla mitään naatteja erikseen. Menee minne menee niin kätköillä voi.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 25.10.2008 19:01

Niin, ei kuitenkaan kannata lähtä tuomitsemaan Nokialla kätköilijöitä. Itse ostin blutooth gps palikan kunei innostanut sijoittaa uuteen sirffillä/mtk:lla varustettuun käsigepsiin ja olen ollut varsin tyytyväinen nyt muutaman vuoden. Muutamalla kymmenellä eurolla sain vähintäänkin käsigepsiä vastaavan paketin, tietysti kännykässä on joitakin puutteita mutta niin on käsigepsissäkin kännykkään verrattuna.
On varmasti totta, että käsikapula on kestävämpi kuin sattumanvarainen kännykkä (pitää tosin muistaa että nokian kestävämmissä malleissa on s60 -> kelpaa loistavasti kätköilyyn), mutta tärkeämpää lienee miettiä kuinka kovaan käyttöön se laite joutuu. Oma E60 on kestänyt vallan hyvin taskussa sateessa ja tuiverruksessa, viimeksi tänään 4-5h Nuuksiossa. Tietysti pitää käyttää hiukan järkeä ja tiedostaa laitteen kestävyys ja sen mukaan pelata. Sitäpaitsi Etrex irtoavine kumeinee tuntuu paljon haavoittuvammalta. Täytynee vielä mainita että tuo kyseinen bluetooth gps palikka on kerran tippunut Kymijokeen ja paikkailtu jesarilla, hyvin toimii. Vielä Dealextremestä gps-antennin niin hipoo täydellisyyttä.

Mitä virrankestoon tulee niin siinä kännykkä jää luonnollisesti alakynteen, TOSIN ei ole ainutkaan kätköilyreissu loppunut gps:n tai puhelimen akkujen loppumiseen, molempia kun voi latailla autosta. Puhelin + gps yhdistelmä tuntuu kestävän hyvin sen 4-5 tuntia (tai ainakin tänään kesti) ja vielä muutaman spoileripuhelun ja spoileri-irkkauksen päälle. Asia erikseen jos juokset viikon lapin kairassa, mutta sillä lienee turha spekuloida.

Tarkkuus on bluetoot palikoissa samaa tasoa kuin käsikapuloissa, eikä ole mitään selkeää syytä miksei kännykän gps-siru voisi olla samaa tasoa sekin.

Jokainen käyttää sitä mitä lystää, eiköhän kohta tule joku kertomaan kuinka kartta ja kompassi on yli muiden ja kaikki muut etsinvälineet ovat tangetti keraa kosini

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

siirrellään huoh voih

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » La 25.10.2008 19:07

finnranger kirjoitti:Parasta kännykän käytössä on se ettei tarvitse latailla mitään naatteja erikseen. Menee minne menee niin kätköillä voi.
Ja gepsilläkö ei voi?

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 25.10.2008 19:12

Ei voi

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » La 25.10.2008 19:15

Ai jaa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 25.10.2008 19:30

finnranger kirjoitti:
Parasta kännykän käytössä on se ettei tarvitse latailla mitään naatteja erikseen. Menee minne menee niin kätköillä voi.

Ja gepsilläkö ei voi?
No miten ne naatit sinne gepsiin ilmestyvät? Ymmärtääkseni ne pitää ladata jotenkin tai sitten itse näpytellä. Känny hakee ne verkon kautta. Osaako oikea gepsi sen? (kysyn ihan vakavissaan, en minä tiedä mitä ne nykyisin osaavat ja mitä eivät)

webbimato
Viestit: 23
Liittynyt: To 16.10.2008 19:20

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja webbimato » La 25.10.2008 20:23

Ei liity tähän ketjussa mainostettuun ohjelmaan mutta jatketaan offarilla.

Itse aloitin kätköilyn muutaman purkin merkeissä pelkällä N95:llä. Jos taivasalla pääsee alle kymmenen metrin tarkkuuteen niin voisi heittää voltteja jos osaisi. Tarkkuus riittää autonavigointiin, ei juuri muuhun. Sitten tuli nokian BT gps mokkula. Tarkkuus oikein mainio. Kätköt löytyivät hyvin. Ongelmaksi muodostuu N95:n pieni ram-muisti. Tulee sports trackeria käytettyä kätköilyreissuilla. Siihen musasoitin, trimble tai trackonfly ja joku karttasofta niin mennään niillä rajoilla et millon kaikki kippaa. Sekin on vielä hallittavissa, mutta nykyisiä älykapuloita ei ole todellakaan suunniteltu ulkoiluun :p Vaikka siihen ei näkyvää vauriota kosteudesta tulisikaan, niin ei paljon naurata viedä puolen vuoden ikäistä kapulaa takuuhuoltoon jos huoltomies löytääkin sieltä merkkejä kosteudesta. Ei tarvitse liittyä mitenkään varsinaiseen vikaan, riittää kun jossain löytyy kuivinut tippa niin se on sitä myöten selvä. Takuu raukeaa samoin tein. Jos on kytkyä jäljellä vielä puolitoista vuotta niin siitä on hauska repiä.

Tänään ekat kätköt noudin Oregonin avustuksella. Puhelimeen jää kyllä kätköilysoftat jos tulee joskus jotain sopivasti reissun varrelle eikä ole gepsiä mukana, mutta muuten saa tulevaisuudessa puhelin olla minigripin sisällä tallentamassa matkaa ja nopeutta ihan rauhassa :) Vaikkakin olen itse laittanut kapulaa joten takuu on rauennut jo aikaa sitten, mutta tuo oikean gepsin huolettomuus rulaa. Älypuhelin on kymmenen asian kompromissi. Vähän niinkuin leatherman. Sillä voi tehdä kaikkea vähäsen, muttei oikein mitään kunnolla. Paitsi tietysti puhumisen ja tekstiviestit ;)

webbimato
Viestit: 23
Liittynyt: To 16.10.2008 19:20

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja webbimato » La 25.10.2008 20:25

finnranger kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Parasta kännykän käytössä on se ettei tarvitse latailla mitään naatteja erikseen. Menee minne menee niin kätköillä voi.

Ja gepsilläkö ei voi?
No miten ne naatit sinne gepsiin ilmestyvät? Ymmärtääkseni ne pitää ladata jotenkin tai sitten itse näpytellä. Känny hakee ne verkon kautta. Osaako oikea gepsi sen? (kysyn ihan vakavissaan, en minä tiedä mitä ne nykyisin osaavat ja mitä eivät)
Gepsiinhän ne pitää ladata usb-kaapelilla käytännössä. Kännykkään ne tulee verkon yli. Kätevää. Jos verkko toimii :p

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 25.10.2008 23:38

Molempi parempi.
Normaalisti itse käytän gepsiä edellä mainittujen ominaisuuksien vuoksi, mutta puhelin on oivallinen väline extempore kätköilyyn missä ja milloin tahansa.
Kestävyydestä minulla on sen verran kokemusta, että E90:n molemmat näytöt on todella helppo rikkoa pikku osumalla kiveen, korjaus 180€. Garminin 60CSx:n pudotin kesällä sillalta kivikkoon sillä seurauksella, että patterikotelon kannen klipsi murtui, korjaus 10€. Ja Garmin pitää veden oikeasti ulkona, kokemusta on 18 tunnin vesisadesessiosta niin, että Garmin oli jatkuvasti sateelle alttiina. Jos ei kädessäni niin sitten prätkän sarvessa kiinni. Myöskään kura, muta, hiekka tai pihka eivät tunnu missään, ne on helppo pyyhkiä tai pestä pois laitteen pinnalta. Toisin on puhelimen kanssa.
Jos joku ihmettelee, miksi gepsiä pitää pyöritellä kaikenlaisissa lillingeissä, voin kertoa, että tällainen tumpelo onnistuu siinä ihan yrittämättä.

Niin ja alkuperäiseen aiheeseen ei minulla ole mitään sanottavaa, TGN ja TOF riittävät hyvin.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja VesaK » Su 26.10.2008 1:20

Nyt moderaattorit herätys!

Tämä lappeen Rantalaisittain aloitettu viesti ketju käsittelee geokätköily sovellusta puhelimille eikä puhelinten vs käsigepsien välistä sotaa. Joko tuo väittely omaan säikeeseen tai (vielä mielummin) pyyhekumia säikeen otsikkoon kuulumattomille viesteille.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 26.10.2008 1:33

VesaK kirjoitti:Nyt moderaattorit herätys!

Tämä lappeen Rantalaisittain aloitettu viesti ketju käsittelee geokätköily sovellusta puhelimille eikä puhelinten vs käsigepsien välistä sotaa. Joko tuo väittely omaan säikeeseen tai (vielä mielummin) pyyhekumia säikeen otsikkoon kuulumattomille viesteille.
Kukaan paikalla olevista moderaattoreista (eli minä, jolla ei ole elämää esim. kätköillen) ovat asiantuntemattomia tämän keskusteluhärpäkkeen kanssa ja tästä syystä (ja koska on v*tusti muutakin säädettävää) voi jakorasiatehtävät sujua huonosti / ei ollenkaan.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Känny vastaan gepsi

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 26.10.2008 1:39

Normaaliin keskusteluun kuulunee se, että välillä puhutaan aidasta ja välillä aidanseipäistä. Alkuperäinen teema oli kätköilysovellus kännykkään ja mielestäni ei aivan kaukaa liippaa silloin keskustelu siitä, kuinka hyvin kännykkä kätköilyyn soveltuu.
Jos rönsyily jotakuta häiritsee, niin mielummin jako kahtia kuin pyyhekumia.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mobiili geokätköily sovellus Nokia puhelimille

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 26.10.2008 8:30

webbimato kirjoitti:Gepsiinhän ne pitää ladata usb-kaapelilla käytännössä. Kännykkään ne tulee verkon yli. Kätevää. Jos verkko toimii :p
Siis oikealla gepsillä voi kätköillä vain siellä missä on etukäteen valmistautunut kätköilemään.

Ei ole vielä tullut vastaan paikkaa jossa verkko ei toimisi. Jossain Lapin erämaassa toki asia on toisin.

Ei kai tässä ole kysymys sen kummoisemmasta asiasta kuin että erilaisiin tarpeisiin sopivat erilaiset kapulat. Jos harrastaa useiden vuorokausien erämaaretkiä jossain jumalan selän takana on varmasti parempi että on se "oikea" gepsi. Yhden päivän matkoilla eteläsuomessa (ja nekin autolla paikasta toiseen) pärjää vallan hyvin (ja tuon verkon yli naattien hakemisen takia paremminkin) kännyllä. Kunhan ei erehdy käyttämään Nokian GPS-palikkaa (tai sitten osaa säätää siitä pois sen yhden ominaisuuden, mikä sen nimi nyt olikaan, se joka suodattaa paikan laskentaa jollain sumealla logiikalla niin ettei näytetä muutaman metrin hidasta liikettä).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”