Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja huuma77 » Ti 29.04.2008 10:01

Meillä on ollut kriteerinä nimen laittaminen logiin jonka jälkeen kätkön on voinut hyvällä omallatunnolla kirjata löytyneeksi.

Eilen sattui ensimmäisen kerran tilanne jolloin nimi jäi laittamatta....nano-kätkö, kätkö kädessä ja auki--itse sivummalla jotta kirjauksen saa tehtyä siis kaikki kunnossa...mutta mutta logi oli kait hiukan kostea säästä johtuen tai jotakin ja hyvin tiukasti kiinni...emme uskaltaneet/saaneet logia ulos jotta olisimme voineet kuittauksen tehdä...jos logi olisi lähtenyt ulos niin takuuta ei olisi ollut olisimmeko saaneet sen takaisin... eli riski rikkoa toisen kätkö oli liian suuri!
Kuitenkin kuittasimme kätkön löydetyksi. (tällainen menettely on mielestäni suotavaa ja sallittua)

Mitä tulee nähtyihin purkkeihin jotka jäätyneet ja/tai niiden suojakivi on esim. "liian tiukasti" kiinni niin keinot tulee keksiä tai palata uudelleen vaikka lämpimillä keleillä...sitten vasta kuitataan kätkö kun se on oikeasti auki ja nähty että siellä ei ole esim. jotakin "tarvittavaa" koodia!

Lisäksi haluan mainita että jokaisesta lajista löytynee melkoisella varmuudella ihmisiä jotka vippaskosteilla haluavat hyötyä jollakin tavalla...
Tässä lajissa mielestäni kuitenkin huijataan vain itseään joten.... kärsikööt huonosta omatunnosta.
Syytä on kuitenkin muistaa että kätkön tekijä voi poistella loggauksia jos epäilee vilunkipeliä ja kun ensimmäinen oma kätköni julkaistaan pyrin kyllä samaan!
Jos logiin kirjoittaminen ei onnistu niin asiasta on syytä infota kätköntekijää ja kertoa syy!---tekijä päättää hyväksyykö löydetyksi vai ei!

Hyvää kätköily kevättä kaikille

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 29.04.2008 10:50

Minusta tässä ollaan ihan peruskysymysten äärellä ja purkin käsiin saaminen ja logikirjaan kirjoittaminen ovat ne aivan perusjutut, mikä erottaa geokätköilyn pelkästä gpsn kanssa liikkumisesta. (Poikkeuksena on nuo virtuaalit ja webcamera kätköt). Jos joku haluaa toimia toisin, toimikoon, mutta minusta harrastus on jääänyt niin sanotusti hakuvaiheeseen. Kätkön omistajalla on omat keinot puuttua näihin. Lisää löytämisen vaiheista löytyy täältä.

Geokätköilyn sääntöjä on itseasiassa kolme ihan kirjoitettuna geocaching.comin FAQ sivulle. .

"What are the rules in Geocaching?

Geocaching is a relatively new phenomenon. Therefore, the rules are very simple:

1.Take something from the cache
2. Leave something in the cache
3. Write about it in the logbook "

Eipä noita kummempia sääntöjä tarvita. Onhan 1,2 osalta kuitenkin joustettu, että välttämättä ei jätetä, eikä oteta kätköstä mitään. Mutta tuonkin saavuttaminen vaatii, että purkin saa kuitenkin hyppysiin ja auki. 3 kohtaan riittää lyhykäisimmin pelkkä nimimerkki, päiväys olisi tosi kiva. Näillä periaatteilla homma siis soisi toimivan. Pitää näitä geocaching.com sääntöjä sitten virallisina sääntöinä tai ei. Jos logikirjaan ei saa nimeään niin sitten yhteyden otto suoraan kätkön omistajalle tai note /dnfn loggauksen muodossa. Ei se sen kummepaa ole. Uutta putkeen vaan. Jos sitten ajattelee että pelkkä näkeminen / paikan kokeminen riittää itselle voi kokeilla kätköilyn lisäksi esim. tuota waymarkingia tai locationless terracachingiä. Ei tarvitse pohtia tuleeko logikirjaan nimi vai ei kunhan vaan suorittaa annetun tehtävän.
Still one more to find!

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 29.04.2008 11:32

Mitenkäs näiden uusien Wherigo Cache tapausten kanssa? Kaksi olen hakenut ja se kolmaskin selvitetty. Ensimmäinen simuloinnin avustuksella ja tässä http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 183ea2dc13 toisessa en saanut edes simuloitua hommaa, vaan kävin hakemassa purkin rautaisen 37 vuoden paikallistuntemuksen avulla. Eli kumpikaan ei mennyt oikeaoppisesti. Molemmissa kirjasin ajan ja nimen logiin. Tämän jälkimmäisen (Nummela City tour GC1B7Q2) olin vähällä löytää jo ennen julkaisua, jonka tilanteen huomasin vasta nyt jälkeenpäin.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 29.04.2008 12:05

Ei kait siinä mitään, jos sitä ei ole kuvauksessa erikseen kielletty eli ehdoksi laitettu wherigo cartridgen ratkaseminen.
Geocaching.com löytö se on jokatapauksessa, jos nimen on lokikirjaan saanut eikä asiaa ei ole kuvauksessa mitenkään rajoitettu.
On se tietenkin niinkin, että kätkön hakeminen on tarkoitettu tehtäväksi noita wherigo härpäkkeitä käyttäen. Hakeminen on kuitenkin hieman eri asia kuin tuo löytäminen. Eihän sitä siitäkään nurista jos joku on löytänyt kätkön ilman gepsiä. Kätköilyn kun pitäisi olla gpsnavigaattori -avusteista. Minusta se on hatunnoston arvoinen tyyli hakea näitä purkkeja.
Kätkön tekijä päättää jättääkö wherigo kätköt esim. emulaattorilla ratkaistavaksi, ratkaistavaksi tiettyyn rajaan asti emulaattorilla vai tekeekö tiukasti suojatun systeemin joita ei normaali tallaaja pysty ilman sopivia välineitä ratkaisemaan. Toki joku pystyy siltikin loppupisteen löytämään vaikka tuurilla.
Still one more to find!

jdin
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.03.2008 9:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja jdin » Ke 30.04.2008 10:06

Itsellä tuli vastaan hieman toisenlainen tapaus, kyseessä ryhmä kätköilijöitä joista yksi oli logannut kätkön löydetyksi ja kirjoitti näin:
"Actually waited in the car for this one, as my cold was really really bothering me at the time, but I could see the spot while my teammates logged the find ;)"

Kyselin irkissä samasta asiasta ja tuntemukset tuntuivat jonkin verran jakautuvan. Osan mielestä loggaus oli täysin ok, osan tuumasi jotta kätköilijä olisi voinut käydä itsekin kätköllä. Otetaan nyt asia vielä täälläkin esille vaikka aikalailla samat naamat täällä ovat äänessä kuin irkissäkin. :)

Kyseisen kätkön luo "autostaloggaaja" olisi päässyt helposti muutaman metrin kävelemällä, mutta esille tuli huomioita mm. siitä, että miten toimia jos kätkö on hankalassa paikassa, vaikkapa puussa. Pitäisikö tällöin jokaisen ryhmän jäsenen kiivetä erikseen puuhun vai niin, että yksi kiipeää ja loggaa kaikki? Yleisemmin kyselen siis mielipiteitä löydön kriteereistä ryhmäkätköilyn osalta.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ke 30.04.2008 11:13

Itselläni on pari "löytöä" jotka ovat puussa. olen niihin jonkin matkaa kiivennyt mutta pupu on tullut pöksyyn ja takaisin alas. Mielestäni se ei ole löytö jos en sitä itse lokkaa, sama kai se olisi olenko yksin enkä sinne pääse tai olen kaverin kanssa joka lokkaa sen puolestani. Siis jos näen purkin vaan en saa sitä niin ei ole löytö. Sama mielestäni pätee jos kaveri onnistuu ja minä en niin en ole löytänyt. Näkeminen ei kait ole löytämistä. :roll: :wink:

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ke 30.04.2008 11:41

Näihin on varmasti vaikea keksiä mitään oikeasti kattavia sääntöjä, jos sellaiset joku haluaisi tehdäkin. Hankaliin paikkoihin kiipeämiset tai ahtaisiin onkaloihin ujuttautumiset ovat yksi kohde. Toinen on jumalattoman laaja kivikko, josta miittiporukka kaivaa purkin esiin suuren etsijämäärän voimalla. Kun purkki on palautettu kaikkien paikalla olevien nimillä varustettuna niin osa ihmisistä ei välttämättä tiedä missä purkki oikeasti on sijainnut kun ovat olleet kaivamassa jotain muuta kivenkoloa löytöhetkellä jne. Mutta eihän kait nyt sentään ole tarkoituksenmukaista kieltää esim kahta nimimerkkiä kätköilemästä yhdessä, vaikka silloin lähes jokaisen purkin kohdalla jompikumpi pääseekin "siipeilemään" jollain tasolla löytämisen kanssa?

Kohteita on niin monenlaisia, että sääntöjen saaminen kattaviksi ei liene mahdollista, senverran innovatiivisuutta purkkeihin ja niiden piilottamiseen onneksi tältä harrastajakunnalta löytyy. Ehkä on kuitenkin selkeämpää jättää näitä asioita ihmisten oman näkemyksen ja moraalin varaan, mahdollisten sääntöjen valvontakin kuitenkin on käytännössä mahdotona.
Viimeksi muokannut wesbridge, Ke 30.04.2008 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ceraci
Viestit: 15
Liittynyt: La 22.03.2008 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Ceraci » Ke 30.04.2008 11:42

Minulla on myös ainakin yksi puukätkö, johon en itse kiivennyt, mutta lokkasin kätkön löydetyksi. Mielestäni oli tässä tapauksessa hyväksyttävää, koska kaveri ei olisi puuhun päässyt ilman apuani (hän oli se kevyempi, joka oli helpompi puntata ylös). Lokkaus tapahtui kuitenkin maassa ja purkki oli molempien käsissä, joten katsoin että kätkön olemme yhdessä silloin löytäneet huolimatta siitä, että ainoastaan toinen kävi puussa.

Se, että istuu autossa ja katsoo kun muut käyvät kätköllä, on mielestäni hiukan kyseenalaista. :roll:

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ke 30.04.2008 11:42

Niin tämä porukalla kätköily onkin mielenkiintoinen juttu loggauksen kannalta. Monesti on kerrottu että nn teki likaisen työn eli kävi noutamassa purkin jostakin hankalasta paikasta. Sitten kaikki paikalla olijat ovat raapustaneet nimen. Palautus sitten jonkun toimesta. Ahtaasti tulkittuna jos tässä kaikilla ei ole ollut kykyä noutaakaan purkkia ja siten ei olisi ollut loggausoikeuttakaan. Periaatteessahan kätköilijän täytyisi itse pystyä tekemään koko homma. Ajan voittamiseksi sitten yksi tekee tällaisissa vaativissa tapauksissa sen noutohomma, mutta periaatteessa kenen tahansa porukasta pitäisi pystyä tämä tekemään ja silloin kaikki paikalla olleet voisivat logata kätkön löytyneeksi. Nämä on kyllä mielenkiintoisia rajatapauksia!

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Absurdia Tiimikäköilyä

Viesti Kirjoittaja LQ » Ke 30.04.2008 11:56

Jokainen saa päättää omat "sääntönsä" tässä asiassa, mutta esimerkiksi eventtien yhteydessä tapahtuva yhteisloggaus on se järkevä tapa hoitaa asia sujuvasti. Jotkut palaa ehkä myöhemmin paikalle löytämään purkin ja kirjaa siihen omakätisen logauksen. Ihan ok sekin.

Otetaan vielä esimerkkinä erään extreme-multin etsintä. Jäsen l kantaa selässään 'välinettä' kilometritolkulla, jäsen K etsii ja löytää yhden välirastin tiedot. Jäsen L löytää loppupurkin ja tuo sen ihmisten ilmoille (tai ainakin geokätköiliöiden ilmoille) jossa jäsen l kirjaa lokikirjaan koko tiimin puolesta. Jäsen L käy vielä viemässä purkin takaisin. Koko tiimi loggaa löydön omilla nimimerkeillään nettiin.

Ilmeisesti puristien mielestä kukaan ei olisi ollut "oikeutettu" loggaamaan tuota löytönä, (koska vain L löysi purkin, mutta ei kirjannut löytöä omakätisesti lokikirjaan) ...ja se heille sallittakoon, mutta itse olen valmis joustamaan tässä asiassa.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Absurdia Tiimikäköilyä

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 30.04.2008 12:25

lq kirjoitti:... esimerkiksi eventtien yhteydessä tapahtuva yhteisloggaus on se järkevä tapa hoitaa asia sujuvasti...
Tässäpä tuli esille eräs asia, joka on meikäläistä ihmetyttänyt. Miksi miittiin osallistujat loggaavat muistokätkön? Muistokätköhän tehdään niitä varten, jotka eivät olleet miitissä mukana. Purkin etsimällä he pääsevät tapahtumasta edes välillisesti osalliseksi.

Minusta se että miittiin osallistujat loggaavat muistokätkön on sama kuin kätköilijä loggaisi oman kätkönsä löydetyksi. Muistokätköhän on kaikkien tapahtumaan osallistuneiden tekemä.

Kukin omalla tavallaan tietysti - niin kätkön etsijöinä kuin tekijöinäkin. Mutta jos joku muistokätkö joskun minun hallintaani päätyy, voivat tapahtumaan osallistuneiden find-loggaukset sen kuvaussivulta kadota :twisted:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ke 30.04.2008 13:53

Tulen omalta osaltani viilaamaan pilkkua mielenkiintoiseen keskusteluun. Kerran löysin ihan tavallisen lasisen säilykepurkin, enkä saanut sitä auki omilla käsivoimillani. Onneksi oli kavereita mukana. Olisiko pitänyt jättää loggaamatta ja palata myöhemmin kumihanskojen kera?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 30.04.2008 14:15

kukkamaaria kirjoitti:Kerran löysin ihan tavallisen lasisen säilykepurkin, enkä saanut sitä auki omilla käsivoimillani. Onneksi oli kavereita mukana. Olisiko pitänyt jättää loggaamatta ja palata myöhemmin kumihanskojen kera?
Asiastahan on jo esitetty eri näkemyksiä. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jättänyt (ja olen jättänytkin) tekemättä löytöloggauksen ja tullut myöhemmin "sopivilla työkaluilla" varustettuna paikalle, saanut lokikirjan esiin, kuitannut käyntini ja vasta sitten kirjannut nettiin löydetyksi.

Erikseen ovat vielä ne kätköt, joissa "purkki" on helppo löytää, mutta varsinainen haaste on sen lokikirjan esiinsaamisessa.

Editointi sen jälkeen, kun ensin ymmärrän lukemani: Siis kukkamaarian tapauksessa olisin toki itsekin turvautunut mukana olleen kaverin apuun. Itse teen kätköilyretkeni pääosin yksin, en tajunnut selkeästä tekstistä ajatusta, että joku olisi useamman hengen ryhmällä liikenteessä :D
Viimeksi muokannut hhuikuri, Ke 30.04.2008 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jdin
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.03.2008 9:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja jdin » Ke 30.04.2008 14:21

hhuikuri kirjoitti:
kukkamaaria kirjoitti:Kerran löysin ihan tavallisen lasisen säilykepurkin, enkä saanut sitä auki omilla käsivoimillani. Onneksi oli kavereita mukana. Olisiko pitänyt jättää loggaamatta ja palata myöhemmin kumihanskojen kera?
Asiastahan on jo esitetty eri näkemyksiä. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jättänyt (ja olen jättänytkin) tekemättä löytöloggauksen ja tullut myöhemmin "sopivilla työkaluilla" varustettuna paikalle, saanut lokikirjan esiin, kuitannut käyntini ja vasta sitten kirjannut nettiin löydetyksi.

Erikseen ovat vielä ne kätköt, joissa "purkki" on helppo löytää, mutta varsinainen haaste on sen lokikirjan esiinsaamisessa.
Jos vielä hiukan lisää viilataan pilkkua niin eikö edellämainitussa tapauksessa voisi ajatella että se kaveri oli "sopiva työkalu". :) Tätä ajatusta voi laajentaa jossain määrin myös näihin puussakiipeilyihin sun muihin vastaaviin tapauksiin.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 30.04.2008 14:25

Mun kätköt pitää logata käyttämällä käsialaa, tikkukirjaimet ei riitä.
Sillä muuten en pysty varmistamaan onko kätkön logannut todellakin se joka logissa väittää olevansa.

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ke 30.04.2008 14:36

Geovius kirjoitti:Mun kätköt pitää logata käyttämällä käsialaa, tikkukirjaimet ei riitä.
Sillä muuten en pysty varmistamaan onko kätkön logannut todellakin se joka logissa väittää olevansa.
Oletko tosissasi? Tunnet kaikkien kätköilijöiden käsialan? Minulla ei ole siis yhtään hyväksyttävää löytöä, kun logeissa oleva kuittaus muistuttaa enemmän tekstausta kuin kaunokirjoitusta? Minulla on sitäpaitsi netissä ihan erilainen käsiala kuin maastossa.
Video meliora proboque deteriora sequor.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 30.04.2008 14:37

jdin kirjoitti:Jos vielä hiukan lisää viilataan pilkkua niin eikö edellämainitussa tapauksessa voisi ajatella että se kaveri oli "sopiva työkalu". :) Tätä ajatusta voi laajentaa jossain määrin myös näihin puussakiipeilyihin sun muihin vastaaviin tapauksiin.
Tunnustan, että erään mysteeripurkin tapauksessa olin yhteistyökuviona ulkoistamassa varsinaisen purkin noutoa itseäni ketterämmälle kätköilijälle periaatteella "purkki mulle, mysteerin ratkaisu sulle". Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin, pidin ratkaisun omassa tiedossani ja kiipeilin purkin itse hyppysiini. Se oli reiluinta niin päin.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 30.04.2008 14:48

Jouko kirjoitti:Oletko tosissasi? Tunnet kaikkien kätköilijöiden käsialan? Minulla ei ole siis yhtään hyväksyttävää löytöä, kun logeissa oleva kuittaus muistuttaa enemmän tekstausta kuin kaunokirjoitusta? Minulla on sitäpaitsi netissä ihan erilainen käsiala kuin maastossa.
Tottakai minä olen tosissani ei tämmöisten asioiden kanssa vitsailla!
Ja en minä tunne kaikkien käsialaa mutta jos epäilen vilppiä niin sitten voidaan tehdä tarkistuksia.
Itseasiassa olen suunnitellut, että purkkiin tulee koeputkia johon voi jättää DNA näytteensä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 30.04.2008 14:57

Geovius kirjoitti:Itseasiassa olen suunnitellut, että purkkiin tulee koeputkia johon voi jättää DNA näytteensä.
Täytyy sitten varautua jättämään "biometrinen" tunniste Geoviuksen purkkiin :D

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ke 30.04.2008 15:10

On sitä monilla muillakin aloilla alojen suurmiehet ja edelläkävijät saaneet oman nimensä asioihin, esim Newtonin lait. Ehkäpä tässäkin harrastuksessa on hetken päästä Geovius-tyyppisiä kätköjä, joissa ei muuten sitten varmana kele tana huijata! :D
-- wesbridge

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”