Sivu 2/3

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 8:27
Kirjoittaja jule100
Teet niin tai näin, niin varmasti teet osan mielestä väärin. Tämä on todettu ja se on fakta.
Tee siten miten se itsestäsi tuntuu parhaimmalta ja ole välittämättä muiden kommenteista.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 10:43
Kirjoittaja Geovius
jule100 kirjoitti:Tee siten miten se itsestäsi tuntuu parhaimmalta ja ole välittämättä muiden kommenteista.
Ei todellakaan näin, sillä tämä ei ole todellakaan itsekeskeinen harrastus.
Kyllä muiden mielipiteistä pitää välittää ja sitten sovittaa omat tuntemuksen niiden mukaan sekä tietenkin yhteisten pelisääntöjen.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 11:01
Kirjoittaja jule100
Geovius kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Tee siten miten se itsestäsi tuntuu parhaimmalta ja ole välittämättä muiden kommenteista.
Ei todellakaan näin, sillä tämä ei ole todellakaan itsekeskeinen harrastus.
Kyllä muiden mielipiteistä pitää välittää ja sitten sovittaa omat tuntemuksen niiden mukaan sekä tietenkin yhteisten pelisääntöjen.
Heh! Mitenkäs tässäkin tapauksessa on kaikille mieliksi, kun toiset esittävät arkistointia sekä uutta kätköä paikalle ja osa vanhan kätkön säilyttämistä?
Kun toiselle kumartaa, toiselle pyllistää. Näin se vaan menee. 8)

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 11:01
Kirjoittaja arisoft
Geovius kirjoitti:Kyllä muiden mielipiteistä pitää välittää ja sitten sovittaa omat tuntemuksen niiden mukaan sekä tietenkin yhteisten pelisääntöjen.
Kai sinä tiedät, että tämä johtaa siihen, että paras kompromissi on olla tekemättä kätköjä. SIlloin on kaikki tuntemukset hyvin sovitettu yhteen.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 11:03
Kirjoittaja Marjis
Silloin kun asiaan ei Groundspeakin ohjenuorat ota kantaa (tähän käsittääkseni ei ota), tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo ja viis veisaa niistä, jotka nyt itkee joka tapauksessa. :)

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 11:13
Kirjoittaja Geovius
jule100 kirjoitti:Heh! Mitenkäs tässäkin tapauksessa on kaikille mieliksi, kun toiset esittävät arkistointia sekä uutta kätköä paikalle ja osa vanhan kätkön säilyttämistä?
Kun toiselle kumartaa, toiselle pyllistää. Näin se vaan menee. 8)
Toimitaan enemmistön mukaan.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 18:57
Kirjoittaja koodi
En sitten muuttanut terrainia täällä käydyn keskustelun pohjalta, joka oli sinänsä aika avartavaa ja mielenkiintoista.
Paikkaa siirsin heman. Toivotaan, että kätkö pysyy paikallaan.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 03.09.2012 21:13
Kirjoittaja arisoft
koodi kirjoitti:En sitten muuttanut terrainia täällä käydyn keskustelun pohjalta, joka oli sinänsä aika avartavaa ja mielenkiintoista.
Paikkaa siirsin heman. Toivotaan, että kätkö pysyy paikallaan.
Hyvä ratkaisu näin alkuun! Aika monella on tämä väärä käsitys siitä että kätkön attribuutteja ei saisi muuttaa. Tästä varmaan johtuu, että jotkut kätköt ovat vuodesta toiseen ohi naateistaan eikä tekijä uskalla muuttaa koordinaateja vaan etsijät joutuvat lukemaan oikean aiempien löytäjien logeista.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 6:58
Kirjoittaja Arnyk
Kyllä. Samaa mieltä :). Yleisesti jos pohditaan sään ja vuodenaikojen vaikutusta niin esim saarikätköissäkin saattaisi olla perusteltua tiputtaa t-arvoa jään aikaan jopa jonnekin 2 tienoille. Samoin sitten jotkut kivenalla-purkit ovat D-arvoltaan jopa 4-5 luokkaa jos päällä on metri-kaksi lunta kuten saattaa aurauskasoissa olla. Onko tuossa vuodenaikojen mukaan arvojen muuttamisessa mitään järkeä, niin tuskin. Hirmuinen homma vaan seurata esim. omalla 60+ kätköllä olosuhteita. Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin kyllä ne attribuutit, D ja t arvot sekä piilopaikka on ihan muutettavissa tarpeen mukaan. Se milloin kätkö on uusi, sanoisin että silloin jos aikaisemmin paikalla ollut kätkö on arkistoitu tai esitettävä kohde vaihtuu. Itse olen yhden kätkön arkoistoinut laittomana, koska oli sääntöjen vastainen (harusvaijerissa, tolpassa jossa luki Hengenvaara). Tein sitten lähelle n. 5 kuukautta myöhemmin uuden kätkön, se oli eri GC-koodilla ja eri kätkö, vaikka esittelikin samaa kohdetta. Eli oman tulkintani mukaan myös arkistoinnin ja uuden kätkön perustamisen aikavälillä on merkitystä.

Onhan tässä varaa tulkintoihin paljonkin. Ylläolevat on vain omia ajatuksia. Eivät siis edusta mitään virallista kantaa tms :) Hyödyntää niitä ken hyödyntää. Eri tavalla saa tietenkin ajatella. :)

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 8:48
Kirjoittaja vihtis83
T-arvohan pitäisi laittaa kätköä tehdessä sen vaikeimman vuodenajan perusteella. Näin muistelisin jossain kerrottavan.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 9:36
Kirjoittaja arisoft
vihtis83 kirjoitti:T-arvohan pitäisi laittaa kätköä tehdessä sen vaikeimman vuodenajan perusteella. Näin muistelisin jossain kerrottavan.
Eli kiven alla oleva kätkö, joka vaatii talvella lapion, olisi automaattisesti T5? Ohjetta on taidettu tarjota saarikätköjen T5 luokituksen perusteeksi eikä kaikkiin kätköihin soveltuvaksi. Jos terrain arvossa on jotain erikoista niin siitä kannattaa mainita kuvauksessa. Esim. mihin vuodenaikaan ilmoitettu terrain pätee. Itse kaipaisin valikoiduille kätköille terrainarvoa 0 eli ei ilmoitettu. Joskus kun se T-arvo kun on totaalispoileri. Ehkäpä tämän voisi hoitaa kuvauksessa ilmoittamalla, että todellinen T-arvo on pienempi kuin ilmoitettu.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 9:51
Kirjoittaja Geovius
arisoft kirjoitti:Eli kiven alla oleva kätkö, joka vaatii talvella lapion, olisi automaattisesti T5?
Eipä oikeastaan sillä tuollaisella kätköllähän pitäisi olla kaiketi atribuutti: Ei talvi löydettävä

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 17:09
Kirjoittaja kuusenpallo2
Geovius kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Eli kiven alla oleva kätkö, joka vaatii talvella lapion, olisi automaattisesti T5?
Eipä oikeastaan sillä tuollaisella kätköllähän pitäisi olla kaiketi atribuutti: Ei talvi löydettävä
Ei kai se T-arvo ihan 5 ole talvellakaan xvira nyyneissä mutta D-arvo hyvinkin nousee arpoessa missähän kohtaa nietosta se kivi mahdollisesti on vai onko missään :wink:

Me ollaan lumettomia-aikoja ajatellen laitettu noi arvot omilla kätköillä ja erikseen se ei-talvilöydettävä attribuutti jos ei löydy talvella..kai sitä tässä maassa kätköilevät tajuaa että talvella esim metsäkätkölle pääseminen saattaa olla haastavampaa kuin mitä kesällä vaikka purkki killuisi puussa eikä maassa :)

Vähän aikaa sitten täällä meilläpäin julkaistiin kätkö jossa T-arvo oli 3, aiheutti FTF-hunttereille päänvaivaa ja moneen puuhun turhaa kiipeämistä (epätarkat naatit auttoi kyllä asiaa), sillä purkki löytyi sitten lopulta T1,5 paikasta..Mutta kätköttäjä selitti myöhemmin notessa ajatelleensa hankalimman mukaan eli talvea jolloin tietä kohteelle ei ole aurattu. Että jos sellainen suositus oikeasti on jossain annettu että hankalimman vuodenajan mukaan, niin ehkä sen voisi kertoa kätkökuvauksessa heti?

No on meilläkin T3 purkki jossa itse kätköpurkki ei kyllä ole T3 mutta lähestymisreitti on surkea, jonka mukaan arvotimme terrainin ja kuvauksessakin kerroimme että pääsy purkille voi olla vähän huonomman kautta. Olisi ehkä pitänyt mainita itsekin muutes ettei se purkki ole T3, tosin ei kukaan ole valittanut (vielä :D)..Hyvä kun tuli puheeksi, menen muuttamaan kätkökuvausta hieman ;)

Eihän tämä edes liittynyt alkuperäiseen aloitukseen mitenkään, anteeksi.

Itsekin pohdimme tässä kun eräs T3 kätkömme on jästitty, että vaihtaisimme purkin paikkaa, jolloin T ei enää olisi 3, että onkohan se vähän epistä niille ketkä sen sieltä vaikeamman kautta on hakeneet ja seuraavat sais tyyliin napskops..Mutta mietitään nyt vielä sitä, hyviä näkökulmia tässäkin ketjussa tullut esiin ennenku harhauduttiin vähän aiheesta.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 20:40
Kirjoittaja rixu
Tavallaan hassua kun miettii että osan mielestä arvon pitää olla nimenomaan purkin T-arvo, ei se mitä purkille pääseminen vaatii. Kärjistetysti voisi todeta että onhan se kätkö kuusen latvassakin T1, se kuusen latvaan pääseminen vaan on vähän hankalaa :D Eikös Terrainin nimenomaan pitäisi olla se arvo jota kätköilijä tulee kokemaan kun kätkölle menee. Jos on ryteikön keskellä niin eihän se T1 ole vaikka ryteikön keskellä olisikin parin neliön avoin alue josta purkki löytyy :P

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ke 05.09.2012 20:48
Kirjoittaja vihtis83
Geocache Rating System
Tuolla yhdessä kohtaa on seuraava teksti:
Is the path bushy or overgrown?
Overgrowth refers to any plant or other substance that impedes the path. Keep in mind that conditions change; rate based on your understanding of worst-case conditions.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: To 06.09.2012 8:39
Kirjoittaja arisoft
vihtis83 kirjoitti:Geocache Rating System
Tuolla yhdessä kohtaa on seuraava teksti:
Is the path bushy or overgrown?
Overgrowth refers to any plant or other substance that impedes the path. Keep in mind that conditions change; rate based on your understanding of worst-case conditions.
Jos käyttää tuota automaattia ajatuksella niin yleensä päätyy aika isoon lukemaan. Sitten on vielä se ongelma, että kun ei tiedä mitä reittiä etsijä paikalle tulee niin terrain voi heitellä paljonkin siitä miten kätkijä ja etsijä sen kokevat.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: To 06.09.2012 10:53
Kirjoittaja rixu
arisoft kirjoitti: Jos käyttää tuota automaattia ajatuksella niin yleensä päätyy aika isoon lukemaan. Sitten on vielä se ongelma, että kun ei tiedä mitä reittiä etsijä paikalle tulee niin terrain voi heitellä paljonkin siitä miten kätkijä ja etsijä sen kokevat.
Tähän auttaa kun toteaa kätkön tiedoissa vaikka että "kätköä kannattaa lähestyä lännestä" ja sitten pistää sen reitin mukaisen terrainin. Se on sitten ihan etsijän omaa tyhmyyttä jos ei lue kuvausta tai silti menee eri reittiä.

Itse olen aina ajatellut tuon worst-case condition -asian nimenomaan pahin maasto ilman lumen huomiointia, lumi kun on huomioitu sitten omalla terrainilla tai voi mainita erikseen.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: To 06.09.2012 12:36
Kirjoittaja Tet70
arisoft kirjoitti:
Is the path bushy or overgrown?
Overgrowth refers to any plant or other substance that impedes the path. Keep in mind that conditions change; rate based on your understanding of worst-case conditions.
Jos käyttää tuota automaattia ajatuksella niin yleensä päätyy aika isoon lukemaan. Sitten on vielä se ongelma, että kun ei tiedä mitä reittiä etsijä paikalle tulee niin terrain voi heitellä paljonkin siitä miten kätkijä ja etsijä sen kokevat.
No jossain jenkkilän puolella näin sellaisen maininnan, että terrain-arvon kuuluu kertoa maastovaikeus oletetulla lähestymissuunnalla ja nimenomaan reitin vaikeimman kohdan mukaan. Siellä oli jopa esimerkki että vaikka pääsisi kunnon tietä myöten kohteelle, mutta sitten olisi metrin matka ilman polkua, niin se metri ilman polkua antaa terrainiksi 4. Itse en ole poluttomuutta nyt ihan neloseksi sentään rankannut, mutta samalla periaatteella mennään eli se vaikein metri matkalla esim. annetusta parkkipisteestä kätkölle määrittää terrainin.

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Pe 07.09.2012 16:15
Kirjoittaja kuusenpallo2
No juu, me kätköillään pääsääntöisesti muksujen kanssa, ja T-arvolla on silloin väliä..

Joskus on ollut T2,5 ja sinne mennessä sitten huomattu että lähestyminen onkin tyyliin T4 mutta purkinpaikka sitten selkeämpi/helpompi. Kai se olis hyvä mainita kuvauksessa että purkille pääseminen on maastollisesti vaikeampaa mitä sen etsiminen..

On myös kiipeilykätköjä joissa T4-5 tietysti mutta kuvauksessa selvästi tule ilmi jotta kyseessä on kiipeily/kallio tms jolloin ei ole ongelmaa muksujen kanssa mennä paikanpäälle ja geoisäntä hoitaa tehtävän loppuun muiden kerätessä vaikka mustikoita vuoren/puun tms juurella :)

Siksi arvostan kovasti selostusta jossa tulee jollain tapaa ilmi onko se T4 koko matkan hankalaa rämpimistä vai ainoastaan perillä oleva kuilu tms, jolloin lähdetään koko tiimin kanssa matkaan reippaasti :)

Joskus tuntuu ettei kuvauksissa tarkoituksella haluta kertoa mikä määränpäässä ja matkalla sinne odottaa, tietysti meistäkin on kiva yllättyä perillä toteutuksesta tms, mutta jos matkalla on odotettavissa kohtia joista ei selviä koirat/lapset/lihavat (kröhöm) niin on se kiva etukäteen tietää ja osata päättää kokoonpano kotona lähtiessä vaikka Terrain oliskin purkilla 2 ja kaikille sopiva..sama tietysti myös päinvastoin, T4 ei aina tarkoita etteikö georetkeen voisi osallistua myös liikuntarajoitteiset, ainoastaan itse purkin hakeminen vaan vaatii lopussa parempaa fysiikkaa..

Juu ite pyritään aina kuvauksessa kertomaan attribuutein tai sanoin käykö kätkö kohteeksi lapsille/koirille ja mitä vaikeuksia matkalla saattaa pahimmillaan tulla vastaan "rajoitteiselle" seurueelle.. :)

Re: Terrainin oleellinen muutos

Lähetetty: Ma 10.03.2014 19:06
Kirjoittaja jomadaFIN
Lukaisinpa tämän keskustelun, mutten tullut mihinkään lopputulokseen ongelmani kanssa, heitelkäähän omia mielipiteitänne. Kaikki toisten mielipiteitä solvaamattomat mielipiteet otetaan ilolla vastaan.

Eli keissi olisi seuraava: tradikätköni D/T oli alun perin 2,5/2,5, mutta nykyolosuhteissa se on enemmänkin 1,5/1,5. Lisäksi paikka vaatisi hiukan muutosta, mikä johtaisi todennäköisesti kätkön koon muuttumiseen. Ground zero on myös saturaatiosääntöjen takia sellainen, että purkin esittelemä paikka tulisi enemmän näkyviin multin muodossa... Nyt siis pohdin, että mitä muutoksia uskaltaa tehdä vaiko uskaltaako. Itsekin tiedän haastekätköilijänä mitä haittaa kriittisten tietojen muuttamisesta on, joskin tämä vaikuttaa ehkä enemmän isojen tähtien kätköissä, ei niinkään näissä tusinajemmoissa.

Myös vanhan kätkön arkistoimista ja uuden tekemistä on täällä ehdotettu, mutta tätä en aio tehdä, koska kyseiselle paikalle en uutta purkkia aio tehdä, joskin vanhaa olisi kiva ylläpitää. Multiksi muuttamistakaan en varteenotettavaksi pidä, joten jäljelle jää oikeastaan kolme sotasuunnitelmaa tulevalle huoltokäynnille:
1. Pidän jemman entisellään, jolloin tähdet on yläkanttiin, mutta kätkön jo löytäneet pysyvät tyytyväisinä. Paikkana toimisi edelleen sama vanha geoeroosiosta kärsinyt kohde, joskin lisäeroosion välttämiseksi paikalle sopisi yhtä askelta isompikin purkki. (Jos johonkin näistä pitää kallistua, niin itse valitsisin tämän...)
2. Vaihdan kätkön paikkaa terrainiin ja difficultiin sopivaksi, ja mahdollisuuksien rajoissa voin pitää kätkön koon ennallaan. Ei välttämättä onnistu saturaatiosääntöjen takia ahtaasta alueesta johtuen.
3. Etsin alueelta jonkun muun piilon, jossa tähditykset ja mahdollisesti koko muuttuu. Nyt näennäisesti kaikki kunnossa, mutta haastekätköilijöiden tilastot menevät solmuun.

En ole vielä päättänyt mitä teen. Päättäkää te, niin säästyn turhilta vihaisilta viesteiltä. :lol: