Kätköilyä Kanarialla

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
jaakkogeo
Viestit: 55
Liittynyt: Su 21.09.2014 19:30

Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja jaakkogeo » Ti 11.11.2014 12:59

Jouluksi lomalle Teneriffalle ja matkaan mukaan Lumia 930. Mitä maksaa gepsin pyörittely ulkomailla eli onko jollain kokemuksia tai neuvoja, etten maksa itseäni sossun luukulle puhelinlaskun vuoksi? Saako ko. luurin laitettua asetuksille, ettei tule datasiirtoa? :?: Kiitos jo ennakkoon mahdollisista vastauksista.

Avatar
Forestress
Viestit: 174
Liittynyt: La 17.09.2011 12:20

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja Forestress » Ti 11.11.2014 18:29

Toivottavasti ei mene ihan käsille, mutta mielestäni homma menee näin:
- GPS:n käyttö ulkomailla ei sinänsä maksa mitään
- datamaksu tulee kartasta ja kätköistä, joita useimmat puhelinsoftat käyttävät verkon yli online. Tämän voi kaikissa puhelinmalleissa estää disabloimalla datakäyttö asetuksista. Tällöin ei myöskään sähköpostit, netti jne. toimi. Jotkut softat osaavat käyttää karttaa ja kätköjä paikallisesti (offline) puhelimesta, mutta se edellyttää, että nämä on ladattuna etukäteen puhelimen muistiin. Offline-käyttöä voi kokeilla jo kotona kytkemällä data pois käytöstä ja testaamalla pocket queryt ja kartta lähikulmilla.
- "oikean" gps-laitteen käyttö ulkomailla ei maksa myöskään mitään, mutta kannattaa tarkistaa ennen lähtöä, että laitteessa on kohdealueelta edes jonkinlainen kartta.

Hyvää matkaa!

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Ti 11.11.2014 20:49

EU datavartija asettaa rajoituksen automaattisesti 62 eur kohdalle. Tuohon hintaan saa siirrettyä aika naurettavan vähän dataa, joten kalliiksi tulee. Maksaa äkkiä käsi-gps itsensä takaisin. Lisäksi kannattaa muistaa, että ulkomailla ei todellakaan ole samanlaista verkkoa tarjolla kuin olemme Suomessa tottuneet. Eli menet vähänkin syrjempään, niin tarjolla on GPRS yhteyttä tai maksimissaan EDGEä. Niillä ei mitään karttoja latailla todellakaan!
No siis missä se purkki nyt voi olla????

andymckoira
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 02.01.2012 12:17

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja andymckoira » Ti 11.11.2014 21:06

Itse olen Nokian Lumia 625:lla ja Geocachingn Livellä ladannut kätköt esim. Norjan kätköt kotimaassa puhelimeen, ohjelmassa sellainen toiminto. Ulkomailla puhelin lentotilaan jolloin se ei käytä dataa ja kätköt avataan sieltä tiedostosta. Ihan hyvin on toiminut. GPS ei tarvitse datayhteyttä ja kartat se muistaa kotimaan latauksen jäljiltä.

huopahiiri
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 13.04.2012 9:38

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja huopahiiri » Ti 11.11.2014 21:10

Ulkomailla on tosi näppärä yhdistelmä ollut c:geo sovellus ja openstreetmap-offline kartta. Ei tarvitse kuin ladata halutut kätköt kotimaan puolella tai hotellin wifissä. Puhelimesta vaan katsoo jo ennen lentoa että on pakettidata pois päältä.

timo62
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 12.11.2014 17:04

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja timo62 » Ke 12.11.2014 23:48

Viime viikolla olin Gran Canarialla kätköilemässä. Kohteet latasin puhelimen muistiin jo kotimaassa. Paikan päällä sitten listan ja puhelimen GPS kanssa löytyivät hyvin. Ainoa haitta oli yksi listan lataamisen jälkeen arkistoitu kätkö (joka asia selvisi hotellin wifi yhteyden kautta).

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja kivilaak » To 13.11.2014 9:50

Android-laitteilla todellakin c:geo sovellus ja siihen open streetmap offline kartat (ohjeet löytyy c:geo FAQ sivuilta) on ollut erittäin toimiva yhdistelmä. Kätködatat sitten vielä juuri ennen reissua Pocket Querynä, jonka c:geo imaisee kivutta.

Lumiassa olen käyttänyt Maaloo geocaching softaa (maksaa tosin 3€) ja HERE kartat olen puhelimeen ladannut aina kyseisen maan osalta. Myös Maaloo imaisee pocket queryn sisuksiinsa erittäin helposti, eli kätködatat siirtyy myös Nokialaiseen ja hyvin toimiviksi.

Kanarian suhteen kartat ei ole niitä kaikkein parhaimpia. Ja eri lähteissä ovat joskus saatavilla erikseen, joskus osana Espanjaa, jostain ei löydy lainkaan ...
Kuva

Molli-Pena
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 06.06.2014 12:20

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja Molli-Pena » Pe 14.11.2014 19:28

Itse kun kävin Hollannissa eli Alankomaissa, niin kohteiden lähikätköt siirsin Offline-listaan. Käytän virallista Geocaching ohjelmaa ja siinä äärimmäisen helppo lisätä kätköt siten, että sinut ohjataan perille.

Sewete
Viestit: 16
Liittynyt: La 29.03.2014 8:44

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja Sewete » La 15.11.2014 17:12

Moi!

Itse en ole kylläkään kätköillyt ulkomailla kuin Virossa muutaman kerran. Mutta geocaching live saa ofline tilaan. Ei tule mitään maksuja, kunhan vain muistat ottaa netin pois päältä. Sieltä sitten etukäteen etsit kätköt jolla käy/ehkä käyt ja tallennat oflineen.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätköilyä Kanarialla

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 15.11.2014 17:52

Itse kätköilin Lontoossa c:geo sovelluksella ja hyvin pelasi. Kartat ja kätköt latasin etukäteen kotolta ja päivitin kätkötiedot hotellin wlan verkon kautta jolloin sain tuoreimmat lokit ja tiedot. ( Niiden päivittäminen 3G yhteydellä ei olisi ollut kallista ( Kiitos EU) koska dataa liikkuu niin vähän. Suosittelen!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”