Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
FineFlame
Viestit: 3
Liittynyt: La 24.05.2014 18:40

Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja FineFlame » Ma 26.05.2014 17:53

Onko Garmin Etrex 10 aloittelijalle hyvä gps?
Mulla on kyseinen koekäytössä, mutta jo nyt epäilen tuleekohan tästä mitään?!
En ole edes onnistunut lataamaan opencachesta tarvittava tiedosto, eli en ole saanut laitetta edes toimimaan.

Saako geocaching.com kätköt ladattua laitteeseen? Onko olemassa jotain kikka kolmosia mitä pitäisi käyttää että saisi toimimaan?

Olen tähän mennessä käyttänyt puhelintani navigoimiseen mutta akku meinaa loppua jos tekee pidemmän lenkin.
Gps:stä toivon että saisin kätköt näkyville, kätköjen tiedot, logit ym tietoa niistä (eli vastaavat tiedot kuin cgeossa on riittäisi minulle).
Palautanko Etrexin, näillä näkymin kyllä koska en saa sitä ollenkaan toimimaan?
Mikä laite olisi aloittelijalle hyvä?

Kiitos etukäteen!

Ri-ik-ka
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 02.08.2013 18:42

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Ri-ik-ka » Ma 26.05.2014 18:07

Minä kätköilin syksystä kevääseen Etrex 10:llä ja olin tyytyväinen. Kolmisensataa kätköä löysin sillä, patterienkesto oli hyvä, comin kautta latasin kätköt. Suurin puute oli se, ettei sihen saa karttoja ladattua. Siksi siirryin muistikortilliseen vehkeeseen. Mutta siis, tykkäsin kympistä.
Eksyminen on hyvä harrastus.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 26.05.2014 18:12

Ei minun mielestäni. Ainakin itse arvostan sitä että laitteessa on värillinen digitaalinen kartta. Tämä helpottaa sunnistamista ja kätköjen etsimistä. Nykyään MML maastokarttakin on ilmainen: http://kartat.hylly.org/ joten itse karttaa ei tarvitse ostaa.

Puhelimeen on saatavilla eriaisia lisäakkuja jotka antavat hyvin virtaa matkanpäällä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 26.05.2014 20:43

Vastaamatta varsinaisesti itse kysymykseen vaan vain ongelmaan mainitsen, että kätköt voi siirtää Garmineihin GPX -tiedostona, mutta GPX -latausmahdollisuus on vain geocaching.com:n premiumjäsenillä (jäsenyyden voi hankkia esimerkiksi putiikista). GPX -tiedostossa on kaikki tiedot kätköistä kuvauksineen, vihjeineen ja viimeimpien lokien kanssa.

Jos premiumiksi liittyy niin keskustelualueen kootuissa ohjeissa on ohje Kätköt uudempaan Garminiin joka kertoo, miten kätköt saa siirrettyä Garminiin.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Joni&Ritva
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.12.2013 19:59

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Joni&Ritva » Ti 27.05.2014 1:53

Koska puhelimen kautta saa kartan ja satelliittikuvan sillä voi hyvin suunnistaa kätkön lähistölle. Garmin etrex 10/20/30:ssä on monin paikoin (ei joka paikassa) kännykkää tarkempi gps-vastaanotto, joten sitä voi käyttää kätkön paikallistamiseen metrien tarkkuudella. Niin lähellä ei karttaa tarvita, joten lähisuunnistukseen alle 20 metrin ympyrässä etrex 10 on riittävä. En kuitenkaan käyttäisi etrex 10:ä yksinään, sillä kartattomuus aiheuttaa hankalia tilanteita kun pitäisi esim. tietää miten pääsisi jonkun rakennuksen tai jyrkänteen ohi.

Kartallinen gps, eli etrex 20 ja siitä kalliimmat vehkeet ovat erinomaisia ja täysin riittäviä kätköilyyn yksinään. Meillä iPad-etrex20-yhdistelmä on osoittautunut erinomaiseksi suunnistuscomboksi. iPadissa on suuri näyttö, kartat ja satelliittikuvat toimivat sujuvasti ja lisätietojen hakeminen, mitä joutuu tekemään varsin usein, onnistuu nettiyhteydellä (melkein) missä vain. Trailia oli mukava marssia eteenpäin iPad kainalossa: reissua ei tarvitse kummemmin valmistella, senkun ottaa laitteen mukaan ja traililla purkin löydyttyä lyhyt kuittaus nettiin ja matka jatkui. Etrexin kanssa piti aina naksutella kätköt laitteeseen ja tarkistaa että ne myös näkyvät siinä ja reissun jälkeen vielä naputella löydöt nettiin.

Etrex 20:ssä on hyvä kartta muttei satelliittikarttaa (siihen kyllä saisi sellaisenkin, mutta en tiedä kuinka hyvin se jaksaa pyörittää niin raskasta grafiikkaa, kun jo normikarttojenkin kanssa tapahtuu hidastelua), se on mukana lähinnä lähisuunnistusta varten, korvaamattomana sellaisena niissä paikoissa joissa iPad näyttää pahasti sivuun.

Mitä käytön helppouteen tulee, Etrex10 ja etrex20 ovat täsmälleen yhtä helppoja tai vaikeita käyttää (lyhyen opettelun jälkeen ei mitään vaikeuksia), mutta älykännykkä/täppäri on kaikkein helpoin.

FineFlame
Viestit: 3
Liittynyt: La 24.05.2014 18:40

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja FineFlame » Ma 02.06.2014 20:05

Kiitos vastauksista.

FineFlame
Viestit: 3
Liittynyt: La 24.05.2014 18:40

Re: Onko Garmin Etrex 10stä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja FineFlame » Ma 02.06.2014 21:22

Kiitos vastauksista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”