ulkomaan kartta

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
kepsukka
Viestit: 31
Liittynyt: La 21.07.2012 17:23

ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja kepsukka » Su 02.03.2014 16:45

Mistä voi ostaa Pariisin kartan. Kepsissä on jonkinlainen kartta mutta pariisi on vain pienenä pisteenä siinä. Onko tuollainen kartta hankala ladata koneeseen ja mistä ne kätköt saa sitten siihen. Katselin noita vanhempia kysymyksiä ja siellä oli linkki jossa oli jotain, mutta kun en oikein ymmärtänyt, että mitä ihmeen päiviä pitäisi siihen valita

Joni&Ritva
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.12.2013 19:59

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Joni&Ritva » Su 02.03.2014 17:38


kepsukka
Viestit: 31
Liittynyt: La 21.07.2012 17:23

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja kepsukka » Su 02.03.2014 17:49

Kiitos. Tuohon saa siis kätköt ladattua? Mistähän sen osaisin etsiä :)

Juntu
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 22:25

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Juntu » Su 02.03.2014 18:06

.
Viimeksi muokannut Juntu, To 01.05.2014 2:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kepsukka
Viestit: 31
Liittynyt: La 21.07.2012 17:23

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja kepsukka » Ti 04.03.2014 7:15

Täytyypä alkaa harjotella :)

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja miisa » Ti 04.03.2014 8:17

Kun teet Pocket Queria, älä nimeä kätkökönttiäsi ä tai ö kirjaimilla. Se sotkee koko kätköpaketin. Minulla on ollut tapana nimetä ulkomaiden Pocket Querini esim. Budapest pohjoinen ja Budapest etelä ja tuo sana etelä on aiheuttanut sen, ettei paketti ole käyttökelpoinen. Olen ihmetellyt asiaa joskus toisessa viestiketjussa, mutta ä ja ö ovat siis syy huonoon lopputulokseen.

Minä hoidan ulkomaiden kätköilyni seuraavasti:
- Minulla on aina ollut gepsi, johon menee muistikortti. Muistikortille luon kansion nimeltä Garmin. Garmin kansioon luon kansion nimelta gpx ja siirrän openstreet map palasen ko. alueesta myös tuohon Garmin kansioon. gpx kansioon siirrän Pocket Querina tekemäni kätkököntin.

-Kartan olen hakenut http://garmin.openstreetmap.nl/ sivulta. Ensimmäiseksi olen ruksannut kohdan Enable manual tile selection ja sitten olen karttaa suurentamalla ja siirtämällä valinnut haluamani alueen palaset ja toiminut sivun ohjeiden mukaan ja saanut ilmoituksen kartan valmistumisesta sitten sähköpostiini. Ei kannata tehdä esim. koko Ranskan kanrttaa, jos käy vain Parisissa, koska suuremman kartan lataaminen on isompi urakka (omalle vanhalle koneelleni jopa mahdoton). Kartta on muistaakseni muotoa gmapsupp tai jotain ja se zip pitää tietysti aukaista ennenkuin siirtää kartan muistikortille.

- Pocket Querissa kannattaa katsoa siitä sivun yläosasta mikä päivä on Amerikassa menossa ja ruksata ko. päivä, niin köntti valmistuu hetikohta. Minä olen aina nimennyt könttini itse, jotta erotan minkä alueen kätköt ovat missäkin (Mutta älä käytä ääkösiä tai öökkösiä!)

Kun laittaa kartan ja kätkököntin muistikortille on ne helppo poistaa poistamalla muistikortin.

Löydökästä Pariisin matkaa!

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 04.03.2014 12:54

Samasta aiheesta on keskusteltu myös omassa ketjussani:
http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... &sk=t&sd=a

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja mackoivu » Ke 19.03.2014 9:02

Eräät näköjään kaipaavat vieläkin tarkennusta asioihin... :oops:

Ollaan lähdössä Mallorcalle toukokuussa ja ajattelin keskittyä nyt siihen, että voisin ottaa gps:n mukaan ja muutaman kätkönkin. (Gepsu myös siksi, että on kartta, jos päädytään autoilemaan)
Pääasiallinen ongelma on tuon kartan kanssa. Menin http://garmin.openstreetmap.nl/ osoitteeseen ja enabloin tileselectionin ja valitsin alueen mihin Mallorca kuuluu. Nopea lataus ja vastauksena tuli lista,
--------------------------------------------------------------------------------
[TXT] tiles.txt 17-Mar-2014 06:41 13 Contains a list of tile numbers that are used for the maps in this directory.
[ ] osm_generic_windows.exe 17-Mar-2014 06:41 5.6M Map installer for BaseCamp/MapSource on the Windows platform.
[ ] osm_generic_tiles.zip 17-Mar-2014 06:41 5.4M Compressed file that contains the tiles and overview map. This is useful for applications like Qlandkarte and Linux users.
[ ] osm_generic_macosx.zip 17-Mar-2014 06:41 5.2M Map installer for BaseCamp/RoadTrip on the Mac OSX platform.
[ ] osm_generic_gmapsupp.zip 17-Mar-2014 06:41 5.2M Compressed file that contains a single image that can be placed directly onto the SD-card of the GPS.
[TXT] 63240000_license.txt 17-Mar-2014 06:41 379 License information for OpenStreetMap. Also contains the Mkgmap version used to combine the maps.
[ ] 63240000.nsi 17-Mar-2014 06:41 5.6K Nullsoft Scriptable Installer script used to create the BaseCamp/MapSource installer.

--------------------------------------------------------------------------------
josta valitsin Windows-asennuksen linkin. Sen kun ajoin läpi, tuli edelleen muutama vaihtoehto joissa luki että ovat karttakuvia. Otin niistä yhden ja avasin ja asensin sen avattuna muistikortille Garmin kansioon.

Mielestäni siis kaikki meni ihan jees, mutta kun gepsuun tuli vaan suurin piirtein saaren ääriviivat ja kaksi isointa moottoritietä.

Onko Mallorcalta ylipäätään saatavilla tarkempia karttoja vai olenko jossain toiminut väärin?

Toinen kysymys tulee sitten myöhemmin PQ tekemisestä, jos tämä "pohja" saan ensin kuntoon... :D

EDIT: Nyt huomaankin tuossa listassa osm_generic_gmapsupp.zip . Olisiko se ollut oikea?

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ke 19.03.2014 9:09

mackoivu kirjoitti: EDIT: Nyt huomaankin tuossa listassa osm_generic_gmapsupp.zip . Olisiko se ollut oikea?
Kyllä. Pura se muistikortin Garmin-hakemistoon ja jo pelittää.

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja mackoivu » Ke 19.03.2014 9:36

Kiitos! Tämähän selvisi helposti...

No nyt sitten se PQ:n teko :D

Löydän .com sivustolta pq ja osaan läiskiä sinne eri vaihtoehtoja. Mutta paria asiaa en ymmärrä. Mitä se viikonpäiväjuttu tarkoittaa? Mitäs se, kun puhutaan, että pq:n voi ajaa vain silloin tällöin tai määrätyn lukumäärän yms. Onko näillä asioille minulle jotain merkitystä jos olen viikon lomalla ja haluan siitä läheltä käydä kurkkimassa purkkeja?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 19.03.2014 10:02

mackoivu kirjoitti:Kiitos! Tämähän selvisi helposti...

No nyt sitten se PQ:n teko :D

Löydän .com sivustolta pq ja osaan läiskiä sinne eri vaihtoehtoja. Mutta paria asiaa en ymmärrä. Mitä se viikonpäiväjuttu tarkoittaa? Mitäs se, kun puhutaan, että pq:n voi ajaa vain silloin tällöin tai määrätyn lukumäärän yms. Onko näillä asioille minulle jotain merkitystä jos olen viikon lomalla ja haluan siitä läheltä käydä kurkkimassa purkkeja?
Viikonpäiväjuttu on sitä, että voit valita minä päivänä PQ ajetaan, Seattlessa vuorokausi vaihtuu klo 10, joten aamulla operoidessa kannattaa täpätä eilinen. Saman päivän aikana voit ajaa viisi PQ:ta.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Ke 19.03.2014 10:10

Tervas kirjoitti:
mackoivu kirjoitti:Kiitos! Tämähän selvisi helposti...

No nyt sitten se PQ:n teko :D

Löydän .com sivustolta pq ja osaan läiskiä sinne eri vaihtoehtoja. Mutta paria asiaa en ymmärrä. Mitä se viikonpäiväjuttu tarkoittaa? Mitäs se, kun puhutaan, että pq:n voi ajaa vain silloin tällöin tai määrätyn lukumäärän yms. Onko näillä asioille minulle jotain merkitystä jos olen viikon lomalla ja haluan siitä läheltä käydä kurkkimassa purkkeja?
Viikonpäiväjuttu on sitä, että voit valita minä päivänä PQ ajetaan, Seattlessa vuorokausi vaihtuu klo 10, joten aamulla operoidessa kannattaa täpätä eilinen. Saman päivän aikana voit ajaa viisi PQ:ta.
Ja lisäksi vielä: saman PQ:n voi ajaa vaan kerran vuorokaudessa. Voit tietenkin tehdä aina uuden tuohon 5/vrk rajaan asti.

Kannattanee määrittää se PQ:n ajo (siis jos on tälläinen kertaluontoinen ajo) mahdollisimman lähellä lähtö päivämäärää, jotta saat tuoreet loggaukset mukaan ja vältyt turhan pitkältä pyörimiseltä, jos et liveen (njet wlan) satu kyseiseltä kohteelta pääsemään.

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja mackoivu » Ke 19.03.2014 10:52

Ei ole foorumin voiman voittanutta. Kiitos tiedoista!

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: ulkomaan kartta

Viesti Kirjoittaja Mileleo » Ke 02.04.2014 21:01

Tuli vastaan tommonen karttasivusta: http://www.frikart.no/garmin/index.html

Sieltä saa Garminiin Eurooppaan OSM tiekarttoja ja myös jonkinmoisia topokarttoi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”