Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
kaanel
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 30.08.2013 16:45

Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja kaanel » To 05.09.2013 22:10

Ensimmäinen kätköilykesä on takana ja puhelimella olen pärjäillyt varsin hyvin, sillä olen kätköillyt etupäässä asutun alueen liepeille ja akkukin on kestänyt varsin hyvin, koska sattuneista syistä pitkät kätköilyturneet eivät ole olleet mahdollisia. :)

Nyt kuitenkin tekisi mieli ostaa oma Garmin ja siihen kyselisin vähän vinkkejä.

Suurin syy garminin hankintaan on ulkomaan kätköily, joka puhelimella osoittautui varsin ongelmalliseksi (jos ei halua maksaa nettiyhteydestä). Jossain määrin se on onnistunut maaloo-sovelluksen ja offline-kätköjen + kartan avulla, mutta ongelmiakin on ollut. Jostain syystä en ole saanut kaikkia tallennettua kätköjä näkymään kartalla, jolloin niiden etsimisestäkään ei ole tullut mitään. Missä lie vika...?

Nyt harkinnassa on erityisesti Garmin Oregon 600- tai 600t-malli, jotka ovat kosketusnäytöllisiä. Millaisia kokemuksia näistä on?
600t-mallissa on valmiiksi ladattuna 1:100 000 Euroopan kartta. TEkeekö sillä mitään vai joutuuko joka tapauksessa lataamaan erillisiä karttoja eri maista? Ja mistä niitä karttoja ylipäätään ladataan ja maksavatko paljon? :?

Olen hieman pihalla, joten kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! :)

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja juheja » To 05.09.2013 23:28

Oregon 600:sta on sen verran juttuja tälläkin palstalla, että hiukan varauksellisesti suhtautuisin kyseisen sarjan laitteisiin...

Itsellä on Oregon 450, ja se on ihan kelpo peli. Glonass tietysti puuttuu, mutta wherigotkin toimivat. Kuulemma 5000 kätköä sinne saa. Laite alkaa kyllä suuremmilla zoomaustasoilla (>300 m) tahmata OSMin ja maastokartan kanssa jo 2000 kätköllä parissa .gpx:ssä sen verran, ettei oikein ole viitsinyt yrittää. Kärsimätön luonne kun olen. Mutta saa, siis. Uskaltaisin jopa suositella.

Siitä t-versiosta ei kannata lisää maksaa. Open streetmap on saatavissa useimpiin paikkoihin, ja se se pesee tuon t-kartan 100-0. Suomesta maastokarttakin on saatavissa.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Pe 06.09.2013 8:49

Minun pitää laittaa Oregon 600:sta tsemppikommentti, kun aika moni tuntuu painivan ongelmien kanssa. Kävipä taannoin niin onnekkaasti, että ko laitteen omakseni voitin ja nyt muutaman viikon olen laitetta käyttänyt. Vilpittömästi suosittelen tätä. Minulla ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa tuosta laitteesta. Pari jumia on toki ollut, mutta ihan virtanapista on käyntiin lähtenyt joka kerta. Aiempi laitteeni oli Colorado, joka jumitti mielestäni paljon enemmän. Pientä sladia pari kertaa olen toki huomannut, mutta yhtään jemmaa ei ole jäänyt sen takia löytämättä. Nyt vaan rohkeasti etsimään ja kokeilemaan erilaisia laitteita mikä sattuu sinun hanskaasi parhaiten.
-Noyboy-
serial cacher

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Pe 06.09.2013 9:11

Minäkin olen ihan sinut 600:n kanssa. Olen huomannut, että sivuluisumaa tulee useimmiten ensimmäisellä kätköllä käynnistyksen jälkeen. Kun sellainen on käsillä, buuttaan äkkiä, eikä ole luisunut sen jälkeen. Jumeja ei ole tullut piiitkiin aikoihin, vaikka firmistä en ole vaihtanut. *ei ymmärrä*

Suomen maastokartan saat täältä: http://kartat.hylly.org/
Toisaalta täältä löydät ohjeita siitä, miten se käy (muistikortille kansio Garmin ja sinne)
Muut kartat tiili kerrallaan: http://garmin.openstreetmap.nl/
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » Pe 06.09.2013 11:37

tanjuli kirjoitti:Muut kartat tiili kerrallaan: http://garmin.openstreetmap.nl/
Tuolta kannattaa siis täpätä ruksi ruutuun "Enable manual tile selection" ja sitten vain valitsee haluamansa tiilet ja lopuksi "Request your map or download it directly:" kohdassa sähköpostiosoite laatikkoon ja painaa "Build my map" painiketta. Kestää tosin jonkun tunninkin, ennen kuin kartta on valmis ladattavaksi, riippuu varmaan tiilien määrästä.

Itse valitsin alueen, jossa tuli mukaan kaikki tiilet Suomesta, Ruotsista ja Norjasta sekä Tanskasta ja myöskin Balttian maat. Latasin kartan muistikortille tuon Suomen maastokartan rinnalle ja laitoin molemmat kartat aktiivisiksi. Suomessa ollessa näkyy maastokartta ja muualle mentäessä sitten OSM-kartta ja reititys toimii kaikkialla, myös Suomessa vaikka maastokartassa tuota reititystä ei olekaan.

Huomasin juuri varsin kätevän jutun Oregon 650:ssa (sama tietenkin 600:ssa). Kun on valinnut jonkun geokätkön ja painanut MENE, niin normaalistihan se opastaa sinne suorinta reittiä, eli linnuntietä. Kun menee ruksilla pois karttanäytöltä ja painaa "Minne", niin sieltä tulee valittavaksi "Vaihda reitin toiminto" ja sen alta valinta esim. autolla ajo, jolloin laite reitittää autonavigaattorin tapaan perille, jossa voi sitten taas vaihtaa takaisin "Suora reitti" vaihtoehtoon. Tämä vaatii siis toimiakseen reitittävän kartan, jollainen esim. se pohjalla näkymättömissä oleva OSM on. Oregon 450:ssä tuon sai muistaakseni myös onnistumaan, mutta siinä piti aina käydä vaihtamassa asetuksista profiilia, mikä oli mielestäni turhan hankalaa.
Camokivi ei sammaloidu.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 06.09.2013 15:20

JAS&SAL kirjoitti:Huomasin juuri varsin kätevän jutun Oregon 650:ssa (sama tietenkin 600:ssa). Kun on valinnut jonkun geokätkön ja painanut MENE, niin normaalistihan se opastaa sinne suorinta reittiä, eli linnuntietä. Kun menee ruksilla pois karttanäytöltä ja painaa "Minne", niin sieltä tulee valittavaksi "Vaihda reitin toiminto" ja sen alta valinta esim. autolla ajo, jolloin laite reitittää autonavigaattorin tapaan perille, jossa voi sitten taas vaihtaa takaisin "Suora reitti" vaihtoehtoon. Tämä vaatii siis toimiakseen reitittävän kartan, jollainen esim. se pohjalla näkymättömissä oleva OSM on. Oregon 450:ssä tuon sai muistaakseni myös onnistumaan, mutta siinä piti aina käydä vaihtamassa asetuksista profiilia, mikä oli mielestäni turhan hankalaa.
Minä olen 450:ssä muokannut alkuvalikkoa sellaiseksi, että profiilivalinta on näkyvillä ihan siinä etusivulla. Kaksi tökkäystä ja toiminto vaihtuu - ei kovin hankalaa...

kaanel
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 30.08.2013 16:45

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja kaanel » Pe 06.09.2013 16:18

Kiitoksia kovasti neuvoista kaikille! Lisääkin otetaan vastaan. :D

Ensinnäkin, juheja & co.: Jos Oregon 600:ssa on ongelmia, mikä olisi parempi vaihtoehto?
Halvemmat mallit eivät taida olla kosketusnäytöllisiä. Oppiiko niitä teidän mielestä helposti käyttämään, vaikka olisi jo ehtinyt tottua puhelimen kosketusnäyttöön? Vanha koira, you know.

Hmm... sivuluisuma / sladi... mitähän se tarkoittaa? :)

Kiitos myös karttavinkeistä. Eli tuon openstreetmapinko saa ihan maksutta? Löytyykö se kaikkiin Euroopan maihin? (Sori, jatkokyselen ennen kuin menen ottamaan selvää...) Mulla olisi lähiaikoina kiikarissa muutamia Etelä-Euroopan maita (mahd. Slovenia, Portugali, Italia) ja sinne olisi hyvä saada koje toimimaan.
Lataatteko te koko maan "tiilet" samalla kertaa vai vain sen alueen, jolle on menossa?

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Pe 06.09.2013 16:34

JAS&SAL kirjoitti:
tanjuli kirjoitti:Muut kartat tiili kerrallaan: http://garmin.openstreetmap.nl/


Huomasin juuri varsin kätevän jutun Oregon 650:ssa (sama tietenkin 600:ssa). Kun on valinnut jonkun geokätkön ja painanut MENE, niin normaalistihan se opastaa sinne suorinta reittiä, eli linnuntietä. Kun menee ruksilla pois karttanäytöltä ja painaa "Minne", niin sieltä tulee valittavaksi "Vaihda reitin toiminto" ja sen alta valinta esim. autolla ajo, jolloin laite reitittää autonavigaattorin tapaan perille, jossa voi sitten taas vaihtaa takaisin "Suora reitti" vaihtoehtoon. Tämä vaatii siis toimiakseen reitittävän kartan, jollainen esim. se pohjalla näkymättömissä oleva OSM on. Oregon 450:ssä tuon sai muistaakseni myös onnistumaan, mutta siinä piti aina käydä vaihtamassa asetuksista profiilia, mikä oli mielestäni turhan hankalaa.
Jos valitsee oregon asetuksista reititys ja valitsee siihen toiminto kohtaa "nopea" .kun valitset sitten kätkön jolle halua mennä ja painat mene , niin oregon kysyy reittilaskennan toimintoa(suora,mauto pyöräily jne..

Tietenkin jos haluaa myöhemmin vaihtaa reititys muotoa , niin sitten täytyy toimia niinkuin yllä on kuvattu.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Pe 06.09.2013 16:38

kaanel kirjoitti:Kiitoksia kovasti neuvoista kaikille! Lisääkin otetaan vastaan. :D

Ensinnäkin, juheja & co.: Jos Oregon 600:ssa on ongelmia, mikä olisi parempi vaihtoehto?
Halvemmat mallit eivät taida olla kosketusnäytöllisiä. Oppiiko niitä teidän mielestä helposti käyttämään, vaikka olisi jo ehtinyt tottua puhelimen kosketusnäyttöön? Vanha koira, you know.

Hmm... sivuluisuma / sladi... mitähän se tarkoittaa? :)

Kiitos myös karttavinkeistä. Eli tuon openstreetmapinko saa ihan maksutta? Löytyykö se kaikkiin Euroopan maihin? (Sori, jatkokyselen ennen kuin menen ottamaan selvää...) Mulla olisi lähiaikoina kiikarissa muutamia Etelä-Euroopan maita (mahd. Slovenia, Portugali, Italia) ja sinne olisi hyvä saada koje toimimaan.
Lataatteko te koko maan "tiilet" samalla kertaa vai vain sen alueen, jolle on menossa?
650 itelläkin, mutta muut saa selitellä noita sivuluisuja yms. Ja toki niissä halvemmissakin löytyy kosketusnäytöllisiä. Kosketusnäyttöominaisuudet ja näyttö yleensäkin tuossa 600-sarjassa on mielestäni kyllä omaa luokkaa.

Mutta kartoista. Itsellä käytössä suomessa liikkuessa karttoja hyllystä ( http://kartat.hylly.org/ ) ja pohjalla vielä navigoiva koko Suomen osm (kaksi karttaa päälekkäin siis). Ja jos ollaan tarkkoja, osm kasattu siten, että kattaa koko Suomen, Ruotsia sen verran että jos jossain laivalla käväsee, samoin Viro ja Latvia kesäisen megareissun jäljiltä. Koko Euroopan osm-karttaahan ei yhteen palaseen saa mahtuu, mutta itse ottaisin ulkomaanreissuille niitä maakohtaisia osmeja kortille tarvittavan setin ja kun maa vaihtuu niin näpsäkästi valikosta uusi karttapala/maa käyttöön. Sekä nuo mml:n aineistoa vastaavat kartat hyllystä ja osm-kartat on ilmaisia. Toki huomioitavaa että osm ei ole maastokartta, mutta toisaalta kaupunkialueella olen melkein tykännyt niistä enemmän kuin maastokartoista, siis ihan Suomessakin kätköillessä. Näpsäkästi näkyy kaiken maailman ruokapaikat yms lisäinformaatiota, polut puistoissa...

kaanel
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 30.08.2013 16:45

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja kaanel » Ke 18.09.2013 22:12

Voihan itku.
Nyt on Oregon 600 hankittuna, mutta karttaa en onnistu sinne tallettamaan. Olen yrittänyt tuota suositeltua hylly.org-sivun karttaa, mutta se herjaa kesken tallennuksen mm. "file could not be read" tai jotain sen tapaista. Olen yrittänyt useamman kerran vähän eri tavoilla, mutta lopputulos on sama. Lataaminen keskeytyy n. puolivälissä ja homma tyssää siihen. Garminin käyttöohjeissa ei selosteta karttojen lataamista, enkä tähän hätään löydä muualtakaan vinkkejä, mitä teen väärin.

Nyt siis ihan peruskysymyksiä:
Voinko ylipäätään tallettaa karttaa suoraan Oregoniin vai pitäisikö minulla olla siihen erillinen muisti?
Mikä tiedostomuoto pitäisi valita ja onko kartan nimellä väliä?
Löytyykö mistään ohjeita for dummies?

Kiitos, jos joku viitsii vääntää rautalangasta! :)

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ke 18.09.2013 23:17

Lyhyesti: osta muistikortti muutamalla eurolla, laita sinne kansio, jonka nimi on Garmin ja pukkaa kartta.img sinne.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » To 19.09.2013 17:07

kaanel kirjoitti:Voihan itku.
Nyt on Oregon 600 hankittuna, mutta karttaa en onnistu sinne tallettamaan. Olen yrittänyt tuota suositeltua hylly.org-sivun karttaa, mutta se herjaa kesken tallennuksen mm. "file could not be read" tai jotain sen tapaista. Olen yrittänyt useamman kerran vähän eri tavoilla, mutta lopputulos on sama. Lataaminen keskeytyy n. puolivälissä ja homma tyssää siihen. Garminin käyttöohjeissa ei selosteta karttojen lataamista, enkä tähän hätään löydä muualtakaan vinkkejä, mitä teen väärin.

Nyt siis ihan peruskysymyksiä:
Voinko ylipäätään tallettaa karttaa suoraan Oregoniin vai pitäisikö minulla olla siihen erillinen muisti?
Mikä tiedostomuoto pitäisi valita ja onko kartan nimellä väliä?
Löytyykö mistään ohjeita for dummies?

Kiitos, jos joku viitsii vääntää rautalangasta! :)
Häiriö saattaa johtua siitä että yrität ladata tiedostoa suoraan nettisivulta laitteeseen. Tämä voi aiheuttaa ongelmia. Siis ensin lataus tietokoneen levylle, ja vasta sitten siirretään karttatiedosto koneelta muistikortille. (muistikortinlukijan avulla sujuu nopeammin mutta onnistuu vallan mainiosti myös usb-yhteydellä kortin ollessa gepsissä.)

Muistikortille tulee ensin tehdä Garmin -niminen kansio johon karttatiedosto sitten siirretään. Tämä tarvitsee tehdä vain kerran.
Jos haluat tallentaa muistikortille myös geokätkötietoja (monet suosittelevat kätköjen tallentamista kortille laitteen sisäisen muistin sijaan), tee Garmin-kansioon myös alikansio nimeltä GPX.

Kartan voi mahdollisesti tallentaa laitteeseen suoraankin, mutta suositeltavaa on tallentaa erilliselle muistikortille (MicroSD -tyyppinen). Kovin iso karttatiedosto ei välttämättä mahdu sisäiseen muistiin.
Tiedostomuoto on .img, nimellä ei ole väliä. Samalla muistikortilla voi olla useita erilaisia karttoja, joilla pitää tietysti olla eri nimet.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

kaanel
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 30.08.2013 16:45

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja kaanel » To 19.09.2013 22:36

Suuret kiitokset tanjuli ensiavusta ja PaavoN rautalankamallista! :D Hienoa, että täältä löytyy auttavaisia!

Nyt on kartta ladattu, vaikka jostain kumman syystä oma tietokoneeni ei sitä suostunutkaan tallentamaan. Latasi kyllä kiltisti, mutta kun lataus oli valmis, ei tiedostoa löytynytkään mistään. Tämä toistui useamman kerran. Onneksi huushollissa oli toinen kone, joka hoiti homman.
Samaan syssyyn sain sitten kätköjäkin ladattua, kun löysin täältä neuvoja haksun hakupalvelun käytöstä. Pocket queryistä en vielä tajunnut paljoakaan, mutta niihin täytynee perehtyä ensi kuussa ennen ulkomaan reissuja.

Nyt syyhyttäisi päästä etsimään ensimmäistä Garmin-kätköä! :lol:

Avatar
Forestress
Viestit: 174
Liittynyt: La 17.09.2011 12:20

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Forestress » Pe 20.09.2013 12:28

PaavoN kirjoitti: Muistikortille tulee ensin tehdä Garmin -niminen kansio johon karttatiedosto sitten siirretään. Tämä tarvitsee tehdä vain kerran.
Jos haluat tallentaa muistikortille myös geokätkötietoja (monet suosittelevat kätköjen tallentamista kortille laitteen sisäisen muistin sijaan), tee Garmin-kansioon myös alikansio nimeltä GPX.
Jäi mietityttämään, miksi "monet suosittelevat kätköjen tallentamista kortille laitteen sisäisen muistin sijaan"? Olen siinä käsityksessä, että monissa laitteissa sisäisen muistin luku on nopeampaa kuin kortin, mutta onko tämä sittenkin toisinpäin? Vai onko tämä tilakysymys? :?:

Kauheasti aina hehkutetaan noita ilmaisia karttoja, mutta itse kyllä tykkäsin, kun olin just Oregon t-mallin kanssa ulkomailla ja ei tarvinnut ollenkaan miettiä, millaisia tiiliä tai muuta painavaa ottaisi mukaan, kun oli esiladattu kartta valmiina. Sen kun latasi PQ:lla potentiaaliset kätköt mukaan ja menoksi. Karttaa tuli tietty käytettyä moneen muuhunkin tarkoitukseen kuin kätköilyyn, vaikka t-mallin peruskartta ei kovin kummoinen olekaan. Meille riitti kuitenkin erittäin hyvin kaikkeen reissussa tarvittavaan, niin kaupungissa, teillä kuin maastossakin. Voin kyllä kuvitella, että itsekin tulee joskus ladattua OSMeja ja muita, mutta joskus on kivempi, kun ei tarvi. :)

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 20.09.2013 13:00

Forestress kirjoitti: Jäi mietityttämään, miksi "monet suosittelevat kätköjen tallentamista kortille laitteen sisäisen muistin sijaan"? Olen siinä käsityksessä, että monissa laitteissa sisäisen muistin luku on nopeampaa kuin kortin, mutta onko tämä sittenkin toisinpäin? Vai onko tämä tilakysymys? :?:
Viallinen GPX -tiedosto voi jumiuttaa gepsin, jopa niin, ettei se näy tietokoneelta käsin. Tällöin uudelleenherätys onnistuu helposti poistamalla muistikortin.
Jos kartta sopii sisäiseen muistiin, niin luulisi sen kyllä olevan nopeampi, tätä olen itsekin miettinyt, mutten vielä kokeillut. Luettavan datan määrä on kartassa huomattavan paljon suurempi kuin GPX:ssä.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Zapadax
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 04.10.2010 18:26

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Zapadax » Pe 20.09.2013 22:29

Tämä ketjun jatkoksi tämän heitän, kun edes jotenkin etäisest asiaan liittyy...

Eli, käytössäni on Oregon 450T (vanhempi versio), siinä 8Gt muistikortti, jonne olen tekaissut \Garmin-hakemiston ja sinne tuon ilmaisen MTK-kartan ladannut. Hyvin toimii. Minulla on siis siellä koko Suomen alueen kartta nimella GMAPSUPP.IMG, ei vain valittuja paloja siitä. :)

Nyt latailin tuon OMS-kartan Suomen alueelta, josta tässä ketjussa aiemmin oli juttua. Sen sijoitin Oregonin sisäiseen muistiin, samalla nimellä kuin tuon MTK-kartaston. Garmin ei kuitenkaan tätä karttapakettia löydä, eli en saa sitä laitettua käyttöön Setup->Map kautta.

Mikä mättää siis?

Avatar
RikuH
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.11.2012 20:19
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja RikuH » Pe 20.09.2013 23:02

Zapadax kirjoitti:samalla nimellä kuin tuon MTK-kartaston. Garmin ei kuitenkaan tätä karttapakettia löydä, eli en saa sitä laitettua käyttöön Setup->Map kautta.

Mikä mättää siis?
Vika on ilmeisesti siinä, että kahden kartan tiedostot eivät saa olla samannimisiä. Jos kahdella kartalla on sama nimi, Garmin ei näytä toista niistä. Tämä ongelma itselläni oli ainakin eTrexissä. Vaihda toisen kartan nimi niin pitäisi alkaa toimia.

Zapadax
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 04.10.2010 18:26

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja Zapadax » Su 22.09.2013 11:48

>Vika on ilmeisesti siinä, että kahden kartan tiedostot eivät saa olla samannimisiä. Jos kahdella kartalla on sama nimi, Garmin ei näytä toista >niistä. Tämä ongelma itselläni oli ainakin eTrexissä. Vaihda toisen kartan nimi niin pitäisi alkaa toimia.[/quote]

Käsittääkseni tällainen vanhempi Oregon 450T osaa hakea karttatietoja vain tuonnimisistä tiedostoista (GMAPSUPP.IMG), eivätkä muunnimiset sille kelpaa. Jos joku paremmin tietää niin korjatkoon tämän käsitykseni. :)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 22.09.2013 12:17

Zapadax kirjoitti:Käsittääkseni tällainen vanhempi Oregon 450T osaa hakea karttatietoja vain tuonnimisistä tiedostoista (GMAPSUPP.IMG), eivätkä muunnimiset sille kelpaa. Jos joku paremmin tietää niin korjatkoon tämän käsitykseni. :)
Korjaan käsityksesi. Kyllä muutkin nimet kelpaavat ja jos on useampi kartta niin pitääkin olla eri nimet.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vs: Neuvoja Garminin ostoon? Oregon 600?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Su 22.09.2013 12:24

Sisäisessä muistissa toimii 3 eri tiedostonimeä jotka ovat gmapbmap.img gmapprom.img ja gmapsupp.img. Muistikortilta toimii vain gmapsupp.img, tämä siis vanhemmissa Garmineissa. Coloradoon ainakin tuli joskus päivitys joka mahdollisti käyttää ihan mitä vaan tiedostonimiä, eiköhän Oregoniinkin sellainen päivitys ole jo tullut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”