Nuviin suomen kätköt

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
minipeikko
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 27.09.2010 18:09

Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja minipeikko » Su 30.06.2013 16:46

Pitäisi päivittää nuviin uudemmat kätköt. On kätevää, kun ajelee jossain, niin kartalla näkyy kätkörasiankuva ja voi poiketa kätköllä.

Homma on kuitenkin melko työläs. Ainakaan en tiedä siihen helpompaa keinoa, kuin ladata 2000 kätkön paketteja monta geocache.fi sivulta ja tehdä niistä gsak:lla nuviin sopiva tiedosto.

Olisiko jollain valmis tiedosto, joka on kohtuu tuore? Säästyisi taas monen tunnin työ.
Ilmeisesti nopeammalla tietokoneella työ kävisi nopeammin, mutta vanha koneeni jauhaa gsak:issa pitkään.

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja LaraG » Su 30.06.2013 18:12

Jos Nuvisi tukee GPX-tiedostoja, miksi et lataisi GPX:ää geocache.fi -sivuilta siihen suoraan.

minipeikko
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 27.09.2010 18:09

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja minipeikko » Ma 01.07.2013 7:07

Tukee gpx:ääkin, mutta niitä ei mahdu, kuin 500.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ma 01.07.2013 8:16

LaraG kirjoitti:Jos Nuvisi tukee GPX-tiedostoja, miksi et lataisi GPX:ää geocache.fi -sivuilta siihen suoraan.
Aihe vähän niinkuin kiinnostaisi. Joskushan gc.fi:stä löytyi kaikki suomen kätköt yhtenä gpx:nä vaan olen ymmärtänyt että ei enää. Vai löytyykö? Yritin kyllä penkoa huonolla menestyksellä.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 01.07.2013 9:11

Diksi kirjoitti:
LaraG kirjoitti:Jos Nuvisi tukee GPX-tiedostoja, miksi et lataisi GPX:ää geocache.fi -sivuilta siihen suoraan.
Aihe vähän niinkuin kiinnostaisi. Joskushan gc.fi:stä löytyi kaikki suomen kätköt yhtenä gpx:nä vaan olen ymmärtänyt että ei enää. Vai löytyykö? Yritin kyllä penkoa huonolla menestyksellä.
Eipä löydy, kun moista ei sammakon mukaan enää saa tarjoilla. Eli moinen on leivottava ihan itse.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja miisa » Ma 01.07.2013 11:07

Varoitan tunkemasta nüviin liikaa tavaraa kerralla! Laite alkaa "nikottelemaan" ja valitsee itse mikä toiminnon jättää pois, koska tavaraa on liikaa. Minun nüvistani jäi opastava puhe pois ensimmäisenä ja muutenkin toiminta hidastui ja "kummallistui".

Minulla on nüvi 2595 LMT ja koska siinä toimi Euroopan ulkopuolisessa maasssa tuolta: http://garmin.openstreetmap.nl/ ladattu kartta (garminin kaupasta kartta maahan olisi maksanut 70 euroa) ja kätköt, kummatkin muistikortille laitettuna innoistuin Suomessa laittamaan laitteeseen (siis muistikortille) hyvän korkeuskäyrillä varustetun kartan täältä: http://kartat.hylly.org/ sekä silloisen reissun kätköt. Jo ulkomaan reissulla laite "nikotteli" välillä, mutta vasta kotimaan reissulla pari kertaa risteyksen ohi ajettuani tajusin, että laitteessa on liikaa tavaraa, eikä se siksi toimi oikein. Poistin muistikortin ja laite toimi taas hyvin. Toki joka kerta muistikortin sisältöä vaihtaessani poistin laitteesta sinne tallentuneet kätköt, matkahistorian yms. jotka näyttävät täyttävän laitetta.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 01.07.2013 11:47

Gpx:llä menee 500, mutta mitäs jos kätköt importtaa sisälle Poi-tiedostona?
Viime kesänä tehtiin reissu vanhalla LG:llä, johon surutta tungin 4000 kätköä. Hienosti toimi. Nyt pitäisi reitti/kätköt suunnitella tarkasti jos meinaa saada Nuviin mahtumaan reitin kätköt pienellä valinnan varalla. Yksi vaihtoehto on ottaa kannettava matkaan ja vaihdella gepsin sisältöä kesken reissun. :(

Avatar
Hiltsu
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.10.2010 21:53

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja Hiltsu » Ma 01.07.2013 12:18

miisa kirjoitti:Varoitan tunkemasta nüviin liikaa tavaraa kerralla! Laite alkaa "nikottelemaan" ja valitsee itse mikä toiminnon jättää pois, koska tavaraa on liikaa. Minun nüvistani jäi opastava puhe pois ensimmäisenä ja muutenkin toiminta hidastui ja "kummallistui".

Minulla on nüvi 2595 LMT ja koska siinä toimi Euroopan ulkopuolisessa maasssa tuolta: http://garmin.openstreetmap.nl/ ladattu kartta (garminin kaupasta kartta maahan olisi maksanut 70 euroa) ja kätköt, kummatkin muistikortille laitettuna innoistuin Suomessa laittamaan laitteeseen (siis muistikortille) hyvän korkeuskäyrillä varustetun kartan täältä: http://kartat.hylly.org/ sekä silloisen reissun kätköt. Jo ulkomaan reissulla laite "nikotteli" välillä, mutta vasta kotimaan reissulla pari kertaa risteyksen ohi ajettuani tajusin, että laitteessa on liikaa tavaraa, eikä se siksi toimi oikein. Poistin muistikortin ja laite toimi taas hyvin. Toki joka kerta muistikortin sisältöä vaihtaessani poistin laitteesta sinne tallentuneet kätköt, matkahistorian yms. jotka näyttävät täyttävän laitetta.
Minulla samainen nüvi ja tuo opastuksen pois jääminen aiheutuu siitä että kun sinne tallentaa tuon openstreetmap:n. Latailin saman kartan tuossa menneenä keväänä myös muistkortille ja seuraavlla reissulla ihmettelin että miksi opastus hävisi, kun kotona tutkin asiaa niin ymmärsin että nüvi päätti ottaa tuon openstreetmap:n pääkartakseen ja siinä ei ilmeisesti ole sitä opastusta, liekkö opastus sitten jotenkin ympätty siihen karttapohjaan, en tiedä, mutta kun poistin sen openstreetmap:n niin homma jatkui kuten ennenkin, siis ongelma ei johtunut (ainakaan minulla) että siellä olisi liikaa tavaraa, vaan karttapohjasta.

Alkuperäiseen kysymykseen: en ole kokeillut montako kätköä sinne mahtuu, mutta varmaan se mitä tuolla jo kerrotaan. Itse käytän kuitenkin siirtoon garminin omaa BaseCamp ohjelmaa. Lataan haluamani tiedot gbx fileenä koneelle ja sen jälkeen lataan ne tuolla ohjelmalla navigaattoriin. Siitä kätevä ohjelma että sillä voi myös suunnitella kätköilyreissun valmiiksi kotona ja kuunnella vaan konetta matkalla että minnes seuraavaksi.

BaseCamp löytyy: http://www.garmin.com/fi-FI/shop/downloads/basecamp

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ma 01.07.2013 16:23

minipeikko kirjoitti:Tukee gpx:ääkin, mutta niitä ei mahdu, kuin 500.
Minulla on nuvi 2595LM ja olen huomannut että se kyykkää jos kätköjä yrittää sinne liikaa tunkea.
Maksimimäärä tuntuisi jäävän alle viidensadan. Minun nuvi oireilee liiasta kätkömäärästä joko jämähtämällä paikoilleen tai unohtuu karttojen lataukseen. Jos joku osaa neuvoa suurempien GPX- tiedostojen latauksesta jotain niin olisi kiva täältä lukea.
Meni vähän ehkä ohi aiheesta, anteeks.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 01.07.2013 17:01

Mulla kanssa tuo 2598LMT, mutta ei ole kyykännyt kätkömäärään. Kätkömäärä tuli täyteen parissa 600km:n lenkissä. Kolmatta reissua varten lisätyt kätköt eivät sitten näkyneetkään (tämä tuli huomattua vasta reissun päällä). Laite kuitenkin toimi ongelmitta vaikka "sisälsi ylimäärän" kätköjä.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ma 01.07.2013 17:11

jule100 kirjoitti:Mulla kanssa tuo 2598LMT, mutta ei ole kyykännyt kätkömäärään. Kätkömäärä tuli täyteen parissa 600km:n lenkissä. Kolmatta reissua varten lisätyt kätköt eivät sitten näkyneetkään (tämä tuli huomattua vasta reissun päällä). Laite kuitenkin toimi ongelmitta vaikka "sisälsi ylimäärän" kätköjä.
Oliko GPX- tiedostot laitteen omassa muistissa? Minulla ei ollut vaikutusta olivatko kortilla vai laitteen omassa muistissa.
Väittivät Garminilla että kätköjä mahtuisi ainakin tuhat :shock: Tietokoneella katsoen laitteen muisti ei olisi täynnä mutta laite kyllä viimeksi ilmoitti että muistin kapasiteetti olisi käytetty, höh!

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 01.07.2013 17:27

Omassa muistissa oli. Laittelin aina reissun gpx:n sinne gpx kansioon. Kun valmistelin toisen reissun, niin poistin vanhan reissun gpx:n ja laitoin uuden tilalle. Kolmannella kerralla ei sitten tullut uusia kätköjä ollenkaan näkyviin. Kotona huomasin, että vaikka gepsi ei sisältänyt ainuttakaan gpx tiedostoa, oli kaikki 1. ja 2. reissun kätköt nuvin muistissa. Jostakin syystä se kopio automaattisesti gpx:n kohteet POI-tiedostoon. Vasta kun poistin tallennetut paikat (Minne/<3 Tallennettu/Poista.. ), poistui kummittelemaan jääneet vanhat kätköt.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ma 01.07.2013 17:48

Huomasin myös että kopioitui laitteeseen mutta kylläkin muistaakseni GPX- kansion. Olikohan toimivat latausmäärät olleet jotain alle 3 Mt, viimeisin toimiva tiedosto oli 1,56 Mt.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 01.07.2013 18:27

Viimekesän kätköpakettini oli ihan riittävä omaan käyttöön eli sen parituhatta mahdollisuutta joista lopulta valikoin noin muutama sata jos sitäkään ... :D
Korin rakensin siten, että valitsin ainostaan tradit ja niille D/T arvot. Ei ollut aikomustakaan hakea maan kaikkia mahdollisia ja täten jäi pois häiritsemästä välineiden näytöltä! Alkumatkalta reitti systeemiä käyttäen ja pohjoisemmassa keskipiste haulla, koska kätköjä vähemmän pohjoisessa. Lopulta korissa oli sen vajaa parituhatta kätkötiedostoa.

Oregoniin paketti meni hettämällä kaikilla sen hetken kirjatuilla GPX tiedoilla. Meni nuviinkin POI tiedostona jossa erona se, että kätkökuvaus puuttuu, mutta nuvihan vie vain purkin tuntumaan ja käsi GPS kohdalle!... Nuviin saat automaattisen hälytyksen jos purkin lähellä ja se todellakin soi kaupungissa :lol:

Tänäkin kesänä lomaillessani rakennan paketin haksu10:n antamalla työkalulla käsiGPS.lle ja autoon , vaikka mukana oikeastaan koko suomipaketti puhelimessa c:geo ohjelmassa...

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 02.07.2013 6:49

Muisti palaa pätkittäin...
Olen tuota Basecamppiä kokeillut joskus viime syksynä ja nyt taas kun se nostettiin esiin. Reitin suunnittelu tökkää omalla kohdalla siihen, että vaikka ohjelma hakee kartan Nuvista, on se tavattoman epätarkka. Saako ohjelman näyttämään tarkempaa karttaa, vai onko tässä vain mahdollisuus valita suurimmat valtatiet?

Avatar
Hiltsu
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.10.2010 21:53

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja Hiltsu » Ti 02.07.2013 7:15

jule100 kirjoitti:Muisti palaa pätkittäin...
Olen tuota Basecamppiä kokeillut joskus viime syksynä ja nyt taas kun se nostettiin esiin. Reitin suunnittelu tökkää omalla kohdalla siihen, että vaikka ohjelma hakee kartan Nuvista, on se tavattoman epätarkka. Saako ohjelman näyttämään tarkempaa karttaa, vai onko tässä vain mahdollisuus valita suurimmat valtatiet?
Silloin kun sitä reittiä suunnittelee, niin nuvi pitää olla kiinni koneessa, jolloin karttapohjaksi BaceCampiin tulee nuvin oma kartta ja silloin tulee kaikki samat tiet käyttöön kuin siinä. Se reitin suunnittelu ei onnistu oikein ilman että laite on kiinni koneessa, koska BaceCampin kartta on jokin yleiskartta ja siinä ei näy kuin ne päätiet.

Mainittakoon vielä että kun on laittanut kätköt sinne BaceCampiin ja Nuvi on kiinni (ja havaittu), niin ei kannata sitä reittiä suunnitella siten että se kulkee kätköltä kätkölle, vaan ottaa mukaan p-paikat ja kätkön lähelle tulevan tien. Tosin jos se kätkö on ihan tien vieressä niin sen voi valita kulkupisteeksi. Tämä siksi että jos kätkö on tyyliin 100m tiestä jossakin metässä, niin nuvi väkisillä haluaisi käydä siellä mettässä = ota se silloin mukaan kätköllä.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 02.07.2013 7:25

Pitää tutkia lisää. Nuvi oli koneessa kyllä kiinni ja Basecamp sen löysi ja latasi sieltä jotain aika pitkään. Basecampin karttavalikosta valitsin Nuvin kartan, joka kattaa ja korostaa rajaamalla koko Euroopan sekä jotain noita Etelä-Amerikan ja Karibian alueen siirtomaita mukaan lukien.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 10.07.2013 10:58

Basecamp näyttää nyt pelittävän. Sivutietkin löytyvät kunhan vaan malttaa zoomata tarpeeksi lähelle.
Ainoa ongelma näyttää liittyvän siihen, että kätköt ja parkkipaikat näkyvät gepsin kartalla sydäminä. Kuvan tapauksessa on helppo päätellä, mutta matkan päällä ollessa ei välttämättä enää kovin selkeä esitystapa. Mielessä on kyllä keinoja, mutta Basecamp ei taida osata laittaa kätköjä kätkön näköisinä gepsiin? Basecampissä kätköt ja parkkipaikat näkyvät kyllä hienosti juuri halutunlaisina.
Liitteet
basecamp.JPG
basecamp.JPG (15.27 KiB) Katsottu 3786 kertaa

Avatar
Hiltsu
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.10.2010 21:53

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja Hiltsu » Ke 10.07.2013 11:30

Käsittääkseni noi kuvakkeet ovat nuvin omia, eli ne ei ilmeisesti siirry BaseCampistä muuna kuin waipointtina. Nuvihan ei ole tehty kätköilyä varten, vaan autonaviksi, ehkä siinä on se pointti.

Itse en nuvia kätköilyyn muuten käytä kuin tien näyttäjäksi kätköltä kätkölle ja hyvin harvoin edes lataan niitä kätköjä sinne, käytän BaseCampia reittisuunnitteluun, eli lataan kätköt ohjelmaan jolloin ne näkyy p-paikkoineen BC:n kartalla ja siellä sitten vetelen sen halutun reitin siten että ne kulkee läheltä kätköjä. Reitin sitten tallennan nuviin ja kuljen "orjallisesti" sitä reittiä pitkin ja varsinainen kätköily tapahtuu sitten käsi gepsillä. Minulle tuo BC on erittäin hyvä ohjelma, koska mulla on tapana suunnitella kätköily reissuni huolella etukäteen ja harvemmin niillä reissuilla tulee harrastettua extempore hakuja, vaikka usein on samalla myös c:geo matkalla auki, jos sattuu kuitenkin jokin suunnittelematon kätkö lähelle reittiä.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nuviin suomen kätköt

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 10.07.2013 12:00

Ei meilläkään ole tarkoitus autonavilla kätköillä, vaan sillä on tarkoitus nähdä lähestyvä kätkö hyvissä ajoin ja sitten katsoa maisemaa onko sellainen, että reissussa ollessa on hyvä poiketa. Jos kätkö on sopivalla paikalla, niin auto parkkiin ja käsikepsillä maastoon. Kyllähän tuolla käsigepsilläkin on mahdollista nähdä lähestyvät kätköt, mutta on kiva, että ajajakin näkee kartalle, josta mahdollisesti löytyy se parkkipaikkakin.

Tuo reitinpiirto pitää vielä opetella. Tääläkin halutaan noudattaa ennalta suunniteltua reittiä "orjallisesti". On meinaan käynyt joskus niin, että olen valinnut kätköt reitiltä A ja sitten navi onkin opastanut tyylikkäästi ohi reitin A:n tienpään reitille B. Motarilla on sitten vaikea kääntyä takaisin ja hirveästi ei enää viitsi palaillakkaan jos takana on paljon kilometrejä. :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”