Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
ilu81
Viestit: 11
Liittynyt: To 23.05.2013 16:06

Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja ilu81 » Pe 24.05.2013 13:49

Hei!

Näitä nyt on täällä viestiketjuja, mutta uskaltaudun silti aloittamaan uuden ketjun. Mulla on isältä lainassa Magellan eXplorist 500, mutta omaa tekisi mieli. Kätköilyharrastus ei ole hirmuisen laajamittaista, reilut 100-150 kätköä on vuosivauhti (vajaan vuoden verran olen kätköillyt). Kännykkävaihtoehtoakin olen kepsin sijaan miettinyt, mutta toistaiseksi ei ole ollut intoa hankkia niin älykästä puhelinta, että voisin hermoja menettämättä sillä harrastaa.

eXploristin plussat
+ kompassi (no, en kyllä juuri ole sillä tehnyt mitään, nuolen kanssa olen pärjännyt ja käsikompassinkin kyllä omistan)
+ jälkiloki (helppo löytää omia jälkiään pitkin takaisin, kun on haahuillut kätkön perässä)
+ ilmoittaa korkeuden (no, joidenkin korkeutta kyselevien reissaajien kannalta kiva, muuten ollut aika tarpeeton)
+ melko helppokäyttöinen

Miinukset
- kartta varsin alkeellinen, mustavalkoinen eikä näytä maaston muotoja lainkaan
- Satelliittien löytäminen eli paikantaminen päälle kytkemisen jälkeen kestää tuskaisen pitkään
- kaupunkikätköily ei oikein luonnistu
- pattereiden kanssa pelaaminen ärsyttää (sis. 3 AAA paristoa)
- vain (?) yksi muistikortti, jossa näkyy olevan kartta (tosiaan, isän laite, en ole itse niitä lataillut)
- mahtuu vain 200 kätköä kerrallaan
- en jostain syystä onnistu vaihtamaan pysyvästi kätkökansioiden välillä laitteessa, vaikka olisinkin laitteeseen ladannut useamman kansion

Lisätiedoksi vielä, että tietokoneeni on mallia Mac ja mulla on ohjelmana MacCaching. En ole (vielä) premium-jäsen, mutta paperiton kätköily olisi ihan kivaa jossakin vaiheessa. Kätköilen mielelläni sekä kaupungissa että metsässä. Tietysti, jos jollakulla on käyttövinkkejä tälle eXploristille, niin sekin on kiva.

Ilu

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 24.05.2013 14:35

Itse suosittelisin ehkä tällä hetkellä, jos uusi pitäisi ostaa, Garminin Etrex 20 -laitetta. Myös Etrex 30 kannattaa harkita. Etrex 20 maksaa karvan päälle 200 €. Siinä ei taida olla elektronista kompassia (eli ei näytä suuntaa oikein paikallaan seistässä.) En tiedä, onko tämä niin kauhean suuri puute. Jälkiloki löytynee kaikista markkinoilla olevista gepseistä samoin kuin korkeuden kertominen. (Osassa gps-perustainen, osassa sekä gps- että ilmanpaineperustainen. Ilmanpaine ei tuo merkittävää lisäetua)

Kaikkiin hiemankaan uudempiin (Garmineihin) saa nykyään ladattua netistä ilmaiseksi ja laillisesti maastokartan Suomesta. Tästä saamme kiittää Maanmittauslaitoksen karttajulkaisuja. (Ja ulkomailta löytyy kelpoja tiekarttoja). Satelliittien löytämisen hitaus taitaa vaivata kaikkia gepsejä. Tässä suhteessa kännykät on gepsejä parempia (siihen se melkein jääkin). Kännykät yleensä löytävät sijainnin kaupunginosan tarkkuudella nopeammin, mutta ovat muuten huonompia. Etrexien suurimman hyväksytyn kätkömäärän veikkaisin olevan 2000.

Laitteiden käyttö Macilla ei pitäisi olla mikään ongelma. Tuosta ohjelmasta en tiedä yhtään.

Jos haluat astetta edistyneempää gepsiä, selaile kiven alta Garminin gepsejä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 24.05.2013 15:16

Itse olen kätköilyt kännykän avulla jo muutaman vuoden ja Garminin maastonavigaattori on jäänyt "pölyttymään" kaapin pohjalle. Sen verran hyvin on nimittäin toiminut ja samalla saa ajantasaiset kätkötiedot. Eli voidaan sanoa että jos etsii pääsääntöisesti kaupungissa tai avarilla paikoilla olevia kätköjä niin kännykän gps tarkkuus riittää siihen. Ja jos ei niin kätköily kokemus auttaa.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 24.05.2013 15:18

Jälkiloki löytynee kaikista markkinoilla olevista gepseistä samoin kuin korkeuden kertominen. (Osassa gps-perustainen, osassa sekä gps- että ilmanpaineperustainen. Ilmanpaine ei tuo merkittävää lisäetua)
Rohkenen olla eri mieltä, satelliittiperustainen mittaus on korkeussuunnassa tarkkuudeltaan kertaluokkaa heikompi kuin horisontaalipaikannus. Jos haluaa tarkempaa korkeustietoa, niin barometri auttaa kunhan se on juuri kalibroitu.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 24.05.2013 16:51

Tervas kirjoitti:
Jälkiloki löytynee kaikista markkinoilla olevista gepseistä samoin kuin korkeuden kertominen. (Osassa gps-perustainen, osassa sekä gps- että ilmanpaineperustainen. Ilmanpaine ei tuo merkittävää lisäetua)
Rohkenen olla eri mieltä, satelliittiperustainen mittaus on korkeussuunnassa tarkkuudeltaan kertaluokkaa heikompi kuin horisontaalipaikannus. Jos haluaa tarkempaa korkeustietoa, niin barometri auttaa kunhan se on juuri kalibroitu.
Itse olen kyllä koloraatoni barometrin kalibroinut ja silti se on yleensä ollut epätarkempi kuin gps-korkeus. Onkohan näihin sitten tullut parannusta?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ilu81
Viestit: 11
Liittynyt: To 23.05.2013 16:06

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja ilu81 » La 25.05.2013 0:02

Kiitos vinkeistä. Uuden kännykän hankkiminen ei houkuta, niistä kun vähänkään parempi vekotin ei taida tulla yhtään kepsiä halvemmaksi. Toki, jos kännykkä on etenkin kaupunkikätköilyssä parempi kuin pelkkä gps, niin kiinnostaa kyllä. Kätköilykokemusta ei vielä ole niin paljon, että voisin mistään kätköilysilmästä vielä puhua.

eTrex 20:tä olen mietiskellyt, sitä kun on mainostettu alle 200e:n hintaan. Mutta onko tällä hetkellä markkinoilla ihan akulla toimivia gps-laitteita ja missä hintaluokassa ne pyörivät? Nää eTrex 20 ja myös 30 taitavat molemmat olla AA-paristoilla toimivia. Onhan toki olemassa ladattavia pattereita, mutta niistä ei minulle ole kertynyt kovin hyviä kokemuksia.

Luulen, että kauheasti lisäominaisuuksia en tarvitse laitteeseeni. Periaatteessa kompassi ja korkeuden ilmaisin ovat tuossa nykyisessä kivoja, mutta en ole juuri käyttänyt niistä kumpaakaan. Tärkeimpänä olisi mukava käytettävyys, maastonmuodot osoittava kartta, toimintavarmuus ja pitkä akun (tai jos ei ole, niin paristojen) kesto, aina kun ei viitsi sammuttaa laitetta ja taas laittaa sitä käyntiin.

Ilu

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » La 25.05.2013 1:40

ilu81 kirjoitti:Mutta onko tällä hetkellä markkinoilla ihan akulla toimivia gps-laitteita ja missä hintaluokassa ne pyörivät? Nää eTrex 20 ja myös 30 taitavat molemmat olla AA-paristoilla toimivia. Onhan toki olemassa ladattavia pattereita, mutta niistä ei minulle ole kertynyt kovin hyviä kokemuksia.
Monen mielestä tuo on pikemminkin retki-gps-laitteiden suuri vahvuus verrattuna kännyköihin. Kännykän vara-akkuun verrattuna AA-paristot / akut ovat edullinen tapa pitää mukana lisävirtaa. Sanyon Eneloop-akut ja GP ReCyko+ -akut taitavat olla suosituimpia (ehkä parhaimpia myös). Laturit toki maksavat muutaman kympin, mutta esim. meillä ei ole onnistuttu yhtään GP-akkua käyttämään vielä loppuun.

Mutta onhan niitäkin gepsejä, joissa on ladattava akku, ja vain sellainen: autonavigaattorit. Ja niitä saa halvallakin, mutta kätköilyyn edes jossain määrin optimoituja niistä on aika harva. (Jo poistunut Garminin Nüvi 500 malli oli mm. yhtä vedenpitävä kuin retki-gps-laitteet.)

Garminin retkimalliston high-end -päästä (Montana, Oregon 600-sarja) löytyy laitteita, joissa on sekä ladattava akku että mahdollisuus käyttää AA-paristoja/akkuja. Mutta ne ovat sitten hintavia myös. Ja silti pitemmille retkille on syytä pakata AA-paristoja/akkuja, koska verkkovirtaa ei joka korvessa ole saatavilla. Eli jos retki/ulkoilu tms. -käyttöön on laitetta tarkoitus käyttää, niin AA-akkujen maailmaan kannattaa hieman perehtyä ja alkaa vain elämään niiden kanssa :) (Akku on tässä yhtä kuin se, mitä tarkoitat 'ladattavalla patterilla'.)
ilu81 kirjoitti:Tärkeimpänä olisi mukava käytettävyys, maastonmuodot osoittava kartta
Harvassa jos missään laitteessa tulee mukana käyttökelpoisia maastokarttoja. Ne pitää ladata erikseen ja kartat vaativat siis tallennustilaa. Ainakaan alempien hintaluokkien gps-laitteissa ei sisäinen muisti riitä laajoille maastokartoille. Siispä laitteessa pitäisi olla muistikorttipaikka.

Varsinkin Suomessa Garmin on ilmaisten tai edullisten karttojen suhteen paras merkki. Mutta halvimmissa Garmineissa (esim. eTrex10 tai Dakota10) ei muistikorttipaikkaa ole, ja vain kalleimmissa on toivomasi piuhalla ladattava akku.

Geokätköilijä Teemu Peltonen (jota siis myös pitää kiittää) on tehnyt Maanmittauslaitoksen vappuna 2012 vapauttamasta kartta-aineistosta Garmin-laitteisiin yhteensopivan koko Suomen kattavan maastokarttaversion. Sen voi ladata ilmaiseksi osoitteesta kartat.hylly.org.

Garmin-yhteensopiviksi on vapaaehtoisvoimin tehty myös Open Street Map -karttoja. Niissä ei ole maastomuotoja, mutta niiden anti onkin reitittäminen. Eli kuten täällä todetaan, kannattaa ladata molemmat. Varsinaisena näkyvänä karttana toimii maastokartta, mutta OSM antaa taustalta reitittämisen. (Garminin retki-laitteiden kielellä reitittävyys löytyy ainakin kosketusnäyttöversioissa määränpään lukitsemisen jälkeen "Minne -> Laske uudelleen tiellä" -valinnoilla.)

Ohjeita OSM-kartan lataamisen löytyy esim. täältä. Toisaalta voi ladata kerralla myös laajemman alueen OSM:n täältä löytyvien linkkien takaa.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » La 25.05.2013 3:07

Tilhet kirjoitti:
ilu81 kirjoitti:Mutta onko tällä hetkellä markkinoilla ihan akulla toimivia gps-laitteita ja missä hintaluokassa ne pyörivät? Nää eTrex 20 ja myös 30 taitavat molemmat olla AA-paristoilla toimivia. Onhan toki olemassa ladattavia pattereita, mutta niistä ei minulle ole kertynyt kovin hyviä kokemuksia.
Monen mielestä tuo on pikemminkin retki-gps-laitteiden suuri vahvuus verrattuna kännyköihin.
No juurikin näin. Taajama-alueilla varapattereita eli paristoja saa tarvittaessa ostettua melkein mistä tahansa ja maastossakin sähkön hyytyessä on suhteettoman nopsaa ja edukasta heittää georepusta uutta pötköä pesään. Toisin kuin ladattavien spesiaaliakkujen kanssa. Ne maksaa yleensä aika paljon, ja niitä ei saa hätätapauksissa juuri mistään. Riippuu tietysti miten paljon ja missä kätköilee, mutta itselle tuo AA-akku/paristo-systeemi sopii parhaiten. Etrex 30 kestää kätköillä yhteen pötköön taustavalosta riippuen ehkä noin 15-20 tuntia ja mukana on yleensä kahdet tai kolmet varapatterit(AA-akut) gepsiin ja ainakin yhdet taskulamppuun. Sekä myös se varakynä :)
Viimeksi muokannut Pretty.Killswitch, Su 26.05.2013 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » La 25.05.2013 14:28

Itsellä noista ladattavista AA-NiMH -akuista pelkkiä hyviä kokemuksia. Maksavat itsensä nopeasti takaisin, eikä ole vuoteen tarvinnut pattereita ostella. Pari paria varalla mukana gepsiin ja lamppuun. Muistaa vain ladata välillä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja aku506 » La 25.05.2013 14:51

jazzaplot kirjoitti:Itsellä noista ladattavista AA-NiMH -akuista pelkkiä hyviä kokemuksia. Maksavat itsensä nopeasti takaisin, eikä ole vuoteen tarvinnut pattereita ostella. Pari paria varalla mukana gepsiin ja lamppuun. Muistaa vain ladata välillä.
Todellakin. Varsinkin Sanyon Eneloopit ovat hyviä. Iso osa akuista on kyllä virtamäärältään isompia, mutta purkautuvat melko nopeasti itsekseen. Eneloopit häviävät virrassa selkeästi, mutta voittavat säilyvyydessä.

AA-akkujen etuja:
1) Ovat korvattavissa tarvittaessa pattereilla hätätilanteessa. (saa joka kioskilta)
2) Jos on muitakin niitä käyttäviä laitteita, vara-akkujen määrää voi vähentää. (Kamera, lamppu ja gepsi syövät kaikki samoja)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ilu81
Viestit: 11
Liittynyt: To 23.05.2013 16:06

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja ilu81 » La 25.05.2013 21:31

No joo, pitää antaa ladattaville uusi mahdollisuus. Mulla siis on ladattavia AA-paristoja ja myös niihin laturi, mutta jotenkin en ole saanut niitä toimimaan monissakaan laitteissa kovinkaan kauaa. Ehkä ne ovat vaan purkaneet latauksensa laatikossa ollessaan. No, päätynen siis Garminiin, siinä vaikuttaisi olevan myös patterin kesto pidempi kuin nykyisessä Magellanissani.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 25.05.2013 22:09

Kun hankkii oikeanlaiset ladattavat akut kuten nämä: http://www.akkula.fi/GP-Recyko-AA-4-kpl

Niin ne ei purkaannu niin helposti kuin normaalit akut. Itselläni on käytössä tuollaiset akut.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja barlow39 » La 25.05.2013 23:04

Vingeri kirjoitti:Kun hankkii oikeanlaiset ladattavat akut kuten nämä: http://www.akkula.fi/GP-Recyko-AA-4-kpl

Niin ne ei purkaannu niin helposti kuin normaalit akut. Itselläni on käytössä tuollaiset akut.
Vaikka en yleensä halua mitään varsinaisesti mainostaa, niin itellä käytössä ollut tuoltakin sivustolta löytyvät Sanyo XX 2550 mAh akut (mustat). Vähän kalliimmat, mutta nyt tuli huomattua, että toimii. Garminin gepsin olin viime kesänä laittanut laatikkoon ja kun en voinut kätköjä hakea melkein vuoteen, niin nyt otin gepsin esille. Käynnistin ja kas, 4-pykäläinen akkumittari näytti vielä kolmea pykälää. Kesti hyvin vielä purkkien hakuakin. Samoja akkuja 4kpl Fenixin otsalampussa ja järkkärikameran salamassa. Tuossa salamalaitteessa virranantokykyä pitää olla, kun salama toimii myös sarjakuvauksessa. En edes muista koska viimeksi latasin akut! Vanhan mallisia NiMH akkuja en edes viitsinyt käyttää, kun hävis itsestään vielä virta... Noissa siis on kapasiteettia melkein kuin niissä "purkaantuvissa", mutta näistä varaus ei sitten häviä millään. Ainoa huomautus omistani: myyjä väitti niiden olevan käyttövalmiit, mutta saamani akut olivat tyhjät. Sähköpostilla kysyin asiaa ja olivat vielä uutta erääkin eli ei ollut iästä kiinni. No latasin ja toimi...

makans
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 26.06.2012 7:17
Paikkakunta: Helsinki, FI

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja makans » Ti 23.07.2013 17:09

Tänään hajosi perintö Garmin etrex ja huomenna suunnistan kauppaan uutta ostamaan. Joku karvalakkimalli on mielessä, hienoudet ei mummulle avaudu. Garmin eTrex 20 maastoGPS olisi Verkkokaupassa ja Garmin GPSMAP 62 Sörnäisissä. Saako näihin imaistua Suomen ilmaiskartan? Neuvokaa, mitä kaupassa pitää vaatia. Minulla on Ni-MH battery charger ja 4 patteria, joita olen käyttänyt. Mitä vähemmän hienoutta, sen parempi.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 23.07.2013 17:55

makans kirjoitti:Tänään hajosi perintö Garmin etrex ja huomenna suunnistan kauppaan uutta ostamaan. Joku karvalakkimalli on mielessä, hienoudet ei mummulle avaudu. Garmin eTrex 20 maastoGPS olisi Verkkokaupassa ja Garmin GPSMAP 62 Sörnäisissä. Saako näihin imaistua Suomen ilmaiskartan? Neuvokaa, mitä kaupassa pitää vaatia. Minulla on Ni-MH battery charger ja 4 patteria, joita olen käyttänyt. Mitä vähemmän hienoutta, sen parempi.
Molempiin saa MML ilmaiset maastokartat: kartat.hylly.org osoitteesta. Kannattaa kiinnittää huomiota sisäiseen muistikorttipaikkaan sillä muiustikortille voi lisätä karttoja jos laitteen sisäinen muisti pääsee loppumaan ajallaan.

Suosittelen muuten tätä gps laitetta: http://www.gigantti.fi/product/puhelime ... ota-20-gps

Itselläni kyseinen malli on toiminut hyvin ja luotettavasti.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja juheja » Ti 23.07.2013 18:08

Kosketusnäyttöfanina komppaan Dakota 20:stä halpana vaihtoehtona, siihen saa muistikortinkin, johon puolestaan mahtuu tuo maanmittauslaitoksen kartta.

Juuri äsken laitoin harrastuksesta kiinnostuneelle jästikaverille suosituksen samanlaisesta laitteesta ja linkit:

http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... ategory=15
http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... dakota-20/
http://www.markantalo.fi/product/puheli ... ota-20-gps

Edit: Jos kosketusnäyttö ei tunnu omalta, niin etrex20 varmaan on hyvä vaihtoehto. Siinä on Glonass-satelliittien tuki, joten tarkkuus on parempi.

makans
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 26.06.2012 7:17
Paikkakunta: Helsinki, FI

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja makans » Ti 23.07.2013 19:32

Kiitos Vingeri ja juheja, kun autoitte mummua näin nopeasti. Olen onnellinen ja huomenna menen ostamaan Garmin Dakotan karttoineen ja toivottavasti opin käyttämään sitä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 23.07.2013 20:03

makans kirjoitti:Kiitos Vingeri ja juheja, kun autoitte mummua näin nopeasti. Olen onnellinen ja huomenna menen ostamaan Garmin Dakotan karttoineen ja toivottavasti opin käyttämään sitä.
Ole hyvä ja halutessasi voimme neuvoa että miten sitä käytetään. ( mm miten noiden MML karttojen lisäys onnistuu). Sen käyttöliittymä on mielestäni aika yksinkertainen).

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja yrko » Ti 23.07.2013 20:04

makans kirjoitti:Kiitos Vingeri ja juheja, kun autoitte mummua näin nopeasti. Olen onnellinen ja huomenna menen ostamaan Garmin Dakotan karttoineen ja toivottavasti opin käyttämään sitä.
Tästä lausahduksesta jäi sellainen varmistelun halu. Dakota 20:een ei mahdu ilmainen MML kartta, vaan se tarvii lisäksi sen MicroSD-kortin. Kun sanot ostavasi Dakotan karttoineen, noista kauppiaslinkeistä vain Kiven Alla taitaa tarjota kartan asennuksen palveluna.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta kepsiä vanhan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 23.07.2013 20:13

yrko kirjoitti:
makans kirjoitti:Kiitos Vingeri ja juheja, kun autoitte mummua näin nopeasti. Olen onnellinen ja huomenna menen ostamaan Garmin Dakotan karttoineen ja toivottavasti opin käyttämään sitä.
Tästä lausahduksesta jäi sellainen varmistelun halu. Dakota 20:een ei mahdu ilmainen MML kartta, vaan se tarvii lisäksi sen MicroSD-kortin. Kun sanot ostavasi Dakotan karttoineen, noista kauppiaslinkeistä vain Kiven Alla taitaa tarjota kartan asennuksen palveluna.
Totta. Tosin tuon MML kartan laitto micro sd kortille ei ole kovinkaan vaikea homma eli sen voi tehdä myös itse ja näin säästää 25 euroa. Neuvoa annamme toki tähän.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”