Jäätyvä Garmin GPSMap 62:n näyttö

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
rockstePS
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 15.01.2008 8:43

Jäätyvä Garmin GPSMap 62:n näyttö

Viesti Kirjoittaja rockstePS » Ma 13.05.2013 11:54

Onkohan teistä kenelläkään tietoa siitä mikä mahtaa olla syynä, kun GPSMap 62s:n näyttö "jäätyy" tiettyjen kohteiden läheisyydessä?

Esimerkiksi vaikkapa alueen lat 60° 57.550' lon 26° 41.950' tietämillä näyttö on jämähtänyt sangen usein paikalleen. La 4.5.2012, mm. muutaman kilometrin säteellä pisteestä lat 60° 40.500' lon 25° 59.600' liki joka kerta, kun auto pysäytettiin ja siirryttiin jalkamiehiksi näyttö "jäätyi". Liikuttaessa jalkaisin tuosta etäämmälle jälki kyllä piirtyi näytölle, mutta muutoin näyttö pysyi siinä tilassa mihin se oli jäänyt, kun auton liike oli pysähtynyt.

Ja jossain muualla ei moisia ongelmia ole lainkaan.

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Jäätyvä Garmin GPSMap 62:n näyttö

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Ma 13.05.2013 12:47

Itse olen huomannut autonavigaattorissa saman tempun heinolan reuman kohdilla,kun välillä autoa saan lainaksi ja sielläpäin tulee käytyä niin reuman kohdilla ei laite löydä sijaintija millään! mutta +- 1 km suuntaan tai toiseen niin jo vain löytää sinainnin.
Voisiko olla että esim jokin voimakas radiolähtin häiritsee noita laitteita tietyillä alueilla? Eihän esim kännykätkään toimi (yllättävää kyllä!) jokapaikassa. Vaikka matkapuhelimia ja satelliittipaikantimia on ollut jo hyvän aikaa käytössä..
Ja muuten, tiesittekö että maata kiertävällä radalla on jo 17.000 satelliittia :shock:

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Jäätyvä Garmin GPSMap 62:n näyttö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 13.05.2013 12:57

Itse olen tulkinnut kuvion niin että GPS-laite pyrkii ohjelmallisesti korjaamaan signaalipuutteita. tämä tapahtuu nopeuden ja suunnan keskiarvoistamisella sekä tietenkin oletetun suunnan näyttämisellä vaikka signaali katoaisikin. GPS-tekniikka on jännää :) Mutta siis miten tuo jäätyminen ilmenee? No, ajat autolla 10min.-30 min. n. 60-100 km/h. pysähdyt kätkölle, kävelet metsään n. 2-5 km/h. On aika selvää että GPS:n keskiarvoistaminen ei pysy perässä vaan "liikkeesi" menee keskiarvoistamisesta johtuvaan "virhemarginaaliin", ja sijainti ei päivity vaan jämähtää. GPS:n asetuksista lienee mahdollisuus muuttaa näitä arvoja, ehkä. Silloin tilanne voisi parantua.

Tätä keskiarvoistamista tapahtuu myös silloin kun kävelet tunneliin jossa GPS-signaali katkeaa. Silloin laite tulkitsee viimeisimmän suuntasi ja nopeuden, jonka mukaan sijaintisi arvioidaan. Sen näkee helposti kun tunnelissa pysähtyy ja nuoli vaan ajtkaa matkaa...

Mutta siis tuo ylläoleva on omaa pohdintaa ja teoriaa, olen varmaankin väärässä... mutta parempaakaan en ole keksinyt. Huono signaali + keskiarvoistaminen saa aikaan väärään suuntaan tapahtuvaa piirtoa, jämähtelyä yms yms...

Arnyk

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”