Mikä GPS-laite ostaa?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
pulis
Viestit: 20
Liittynyt: La 09.07.2011 2:32

Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja pulis » La 24.03.2012 18:29

// kas kun täältä ei löytänyt stickynä tätä topicia.

Haluaisin kuulla kokeumuksia nykyisin myynnissä olevista Gps-laitteista, ennenkuin ostan itselleni uuden.
Netissä on myynnissä esimerkiksi Garminin laitteita, johin kartat maksaa satoja euroja.
Toisaalta kännykässäni toimiva openstreetmap on aivan riittävä.

Älypuhelimessa tulee usein akun kesto vastaan ennemmin tai myöhemmin,
siksi kunnon gps-laite voisi olla mukana varalla, tai vaikka ykköslaitteena.

- Ismo

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » La 24.03.2012 19:03

Garminin laitteisiin saa Open Street Mapin vaivatta. Nuo kalliit kartat ovat topografisia karttoja, joita taas voi tarvittaessa käyttää kännykässä datayhteyden hinnalla.

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja juhaeino » La 24.03.2012 19:58

Itselläni oli Garmin oregon 550t : ssä kartta jo valmiina. Oli kyllä aika kallis laite, mutta on ollut hyvä. Suosittelen lämpimästi.

pulis
Viestit: 20
Liittynyt: La 09.07.2011 2:32

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja pulis » La 24.03.2012 20:21

vastaako oregon 550t, 450t:tä sillä erolla että siinä on kamera?

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » La 24.03.2012 21:34

Itse olen rouhinut nyt kaksi vuotta Garmin Colorado 300:lla ja olen tyytyväinen. Nykyisin ei taida uutena saada, mutta käytettyinä pyörii foorumeilla. Coloradon ostin lonkalta, koska en halunnut kosketusnäytöllistä laitetta. Rock-wheel toki jakanee mielipiteitä. Näyttö on riittävän suuri luettavaksi autoa ajaessakin, mutta autonavigointi on itsessään melko kankea. Maastopelinä kyllä ihan oivallinen.

Oregon-sarjalaiset lienee toinen vaihtoehto, mitä saa uutenakin.

62s:n ostin siskolle joululahjaksi ja nopealla näpräämisellä vaikutti ihan oivalliselta peliltä. Kolmiulotteinen kompassi isoa plussaa coloradoon verrattuna.

EtreX-sarjaan en ole henk. koht. koskenut muuten, kuin pintapuolisesti.


Muihin merkkeihin en ole itse koskenut lainkaan, jos ei Tomtomin autokoneita lasketa.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja juhaeino » Su 25.03.2012 10:57

Itse en ole kokeillut tuota 450t :tä koskaan, joten en osaa sanoa onko muuta eroa kun että 550t ssä on kamera. Sen unohdin mainita että tuo t kirjain numeron perässä tarkoittaa että gepsissä on kartta valmiina. Eihän se mikään huippu maastokartta ole mutta hyvin sen kanssa on pärjännyt.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 25.03.2012 11:10

550:sen ja 450:sen erona on se kamera.

t-mallin kartta on yleiskartta, esim. Eurooppa ja väittäisin osm:n hakkaavan.

Kannattaa katsoa, saako jostain 'kytkynä' topo-palasen mukana...

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » Ma 26.03.2012 12:42

pulis kirjoitti:vastaako oregon 550t, 450t:tä sillä erolla että siinä on kamera?
Ennen kun ostin omani (450t), niin kysyin asiaa suoraan "Kiven alta" ja vastaus oli, että kyllä. Oma mielipiteeni on, että tuo kylkiäisenä tuleva kamera on vähän turhake, ainakin jos haluaa ottaa kunnon kuvia ja siksi päädyin 450t:hen. Kuvia varten minulla on kamera.

Olen ollut härveliin tyytyväinen. Toiminta-aika on sen mitä on luvattukin ja vastaanottimen tarkkuus sekä herkkyys on niin hyvä kuin käsikepsiltä voi kohtuudella odottaa. Kosketusnäytöstä ollaan montaa mieltä, mutta pienen alkuepäluuloisuuden jälkeen olen itse ollut siihen tyytyväinen. Koska laite on suht' arvokas, niin kosketusnäytön suojaksi kannattaa uhrata vajaa pari kymppiä extraa hankkimalla siihen naarmuilta suojaava kalvo.

Kapulan mukana tuleva kartta on hieman "hempula". Kaupungeissa siitä näkee kadut ok, mutta kun mennään maastoon, niin näyttämä on pelkkää vihreää ja kartan hyöty on pyöreä 0. Erikseen myytävät topo-kartat ovat hyviä, mutta todella kalliita. Jos haluat koko Suomen topon lisävarusteeksi niin saat upottaa noin 600€ lisää muutenkin arvokkaaseen laitteeseen. No-jaa, kaikki on suhteellista, varsinkin mitä tulee jonkun harrastuksen kustannuksiin :wink: .

Garminin suuri etu on, kuten nimim. Tilhet kirjoitti, että siihen saa vaivatta ladattua ilmaisen Open Street Map:in. Syrjäseuduilla tosin ei siitäkään ole paljon apua, mutta sillä pärjää jo melko pitkälle. Olen huomannut, että joissain paikoissa OSM on esim polkujen ja pyöräteiden suhteen parempi kuin Maanmittauslaitoksen "Kansalaisen karttapaikan" maastokartta.

ilkkä
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 31.08.2009 16:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja ilkkä » Ma 26.03.2012 15:12

Itsellä on kolmisen vuotta vanha garminin oregon 300 kätköilylaitteena ja suurin rajoitus mielestäni on nettiyhteyden puute. Pitäisi olla kaikki kätköt ladattuna reitin varrelta ajantasisilla tiedoilla etukäteen ja kun muistiin mahtuu "vaan" se jokunen tuhat purkkeja niin auton kanssa ja pidemmillä pyöräreissuilla ainakin ilman reitin ja kohteen tarkahkoa etukäteen suunnittelua päätyy äkkiä alueen ulkopuolelle. Näin ainakin hyvin kätkötiheällä pääkaupunkiseudulla kun garminiin on ladattuna kätköt keskipistevalinnalla kotoa. Vähemmän tiheässä pohjois-suomessa kehä kolmosen ulkopuolella ei varmaan ongelmaksi muodostu eikä sitä nettiäkään aina ole tarjolla :)
Älypuhelimella pääsee ainakin oman käsityksen mukaan samoihin tarkkuuksiin ja jos useampaa sataa euroa pitäisi johonkin gepsiin sijoittaa nyt niin itse ainakin valitsisin sellaisen mallin, jossa on mukana puhelinta ja muuta ominaisuutta, että voi vaikka autonavinakin tai musiikin kuunteluun jne. käyttää. Huomiona siis, että Oregonissa ei ole onnettoman yhtä taajuutta toistavan summerin lisäksi ääniopastukselle mitään optiota ja sitä myöten on hyödytön autossa ellei etupenkillä istu kartanlukijaa. Reitittävien karttojen hankkiminen gepsiin on myös oma lukunsa. (Reitittääkö muuten OSM? :P)
Akkukesto tosiaan on älypuhelinpuolella ongelma, mutta vanhemmissa nokioissa ainakin akun vaihtaminen oli näppärä toimenpide eikä akutkaan kovin suurissa hinnoissa pyöriny. Puhelin on aina mukana jos tulee halu kätköillä paikassa X sitä etukäteen arvaamatta, mutta toisaalta taas vesisateen yllättäessä oregoni kädessä voi vaikka uida kätkölle kun puhelinta pitää saada turvaan johonkin.

Eiköhän se oikea laite tarpeista ja tottumuksista ole kiinni, mutta älypuhelimen ostamalla saa selvästi monipuolisemman laitteen samalla hinnalla.

tuomto
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 29.12.2010 21:24

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja tuomto » Ma 26.03.2012 19:48

Itse kätköilen nokia 5230 ja geocaching liven välityksellä. Ei mitään ongelmia. On nettiyhteys ja tarvittavat kartat(googlemaps, osm ja topo). Gps on melko tarkka ja ainakin minulla vienyt tarkalleen purkille.

En ole vielä löytänyt yhtään syytä sijoittaa kalliisiin gps- laitteisiin.

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ma 26.03.2012 20:43

Itsekin aloitin Noksun 5230-puhelimella ja Livellä, mutta tuskastuin nopeasti huonoon akunkestoon ja hankin Garmin Etrex Legend HCx -laitteen, johon olen ollut todella tyytyväinen. Muistikortille mahtuu reilusti kätködataa. Haittapuoli on, että gpx-tiedostot eivät kelpaa, vaan kätködata on konvertoitava toiseen muotoon, joskin tämä operaatio sujuu sopivia työkaluja käyttämällä melko automaattisesti.

tuomto
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 29.12.2010 21:24

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja tuomto » Ma 26.03.2012 20:56

janskupansku kirjoitti:Itsekin aloitin Noksun 5230-puhelimella ja Livellä, mutta tuskastuin nopeasti huonoon akunkestoon ja hankin Garmin Etrex Legend HCx -laitteen, johon olen ollut todella tyytyväinen.
Akun kesto on kieltämättä se yksi pieni miinus, mutta itselle on siunaantunut muutama vara-akku ja täten tätäkään ongelmaa ei juuri ole. Pakkanen tosin syö ikävästi akkua, mutta niin taitaa syödä laitteella kuin laitteella.

Miten kauan muuten tuossa garminissa akku kestää?

Liven etu on myös se, että ei tarvitse ladata mitään gpx:iä ja missä tahansa voi ladata lähimmät kätköt ja suunnata purkille. Se ei taida kalleillakaan gps-laitteilla onnistua. :D

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 26.03.2012 21:19

Itse suosittelsin ihan noin 150 euron Android 2.3 kännykkää .Androidiin saa hyviä live karttaseuranta geokätköily ohjelmia. Esimerkiksi suosittu c:Geo. Ainut huonopuoli on akun kesto, mutta sen voi korjata noin 35 eurolla: http://www.mobilefun.co.uk/pama-plug-n- ... p27922.htm

Ja tällä voi ladata kännykän noin 2-3 kertaa täyteen... Itselläni on nimittäin kyseinen akku...

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ma 26.03.2012 21:23

tuomto kirjoitti:Miten kauan muuten tuossa garminissa akku kestää?
Tehdas taitaa lupailla peräti pariakymmentä tuntia, mutta käytännössä toimii keskimäärin reilut kymmenen tuntia kahdella 2100 mAh:n NiMH akkukennolla. Pidän kyllä aina mukana paria vara-akkua gepsiä tai taskulamppua varten. Vedenpitävyys on myöskin huima plussa, sadepäivän kätköilyyn laitan kännykänkin minigrippiin.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 26.03.2012 21:24

Olen sanonut jo aiemmin, mutta sanon taas: GPS kannattaa ehdottomasti ostaa, jos on kömpelö tai huoleton. Minä olen. Yksikään puhelin ei kestä sitä. Olen kätköillyt vajaat neljä vuotta, viisi luuria on tuhoutunut käytössä. Garmiina on kestänyt melkein kaksi vuotta :lol: :lol:
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

tuomto
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 29.12.2010 21:24

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja tuomto » Ma 26.03.2012 22:30

Tuo vedenpitävyys on varmaan gepsin plussia, mutta itse arvostan tuota nettiyhteyttä ja kätköjen latausta suoraan puhelimeen paikassa kuin paikassa niin paljon, että on vaikea tuonkaan syyn takia puhelimesta luopua.

Tuo kestävyys on sitten asia erikseen, mutta nokialainen menee ihan mukavasti gepsinä, kunhan sitä ei sitten enää tarvitse käyttää puhelimena. Siihen se ei nimittäin kykene. :lol:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 26.03.2012 22:47

Tokihan ne gpx:t voi siirtää puhelimesta gps:iin...

Itsellä on molemmat. Sekä Oregaano 450, että Galaxy S II...

Se on hiukan, kuin lenkkarit ja vaelluskengät. Tehty hiukan eri tarkoitukseen.

Garmin kestää paremmin ulkoilua, kuin kännykkä, mutta kyllä sekin hajoaa, kun huono tuuri käy.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ti 27.03.2012 7:32

Mulla on halvin mahdollinen Garmini ollut 2 vuotta ja nyt puoli vuotta sellainen älypuhelin ja siinä neongeo ja c:geo. Enpä ole vielä yhtään kätköä etsinyt puhelimella. Taidan olla jotenkin vanhoillinen tai alkukantainen kun kerran pystyn etukäteen päättämään milloin ja millä alueella kätköilen. Mutta jos tulee extempore kätköily mieleen niin varmasti on puhelimesta akkuloppu. Enpä ole kyllä kertaakaan soittanutkaan sillä puhelimella.

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja pehku » Ti 27.03.2012 9:29

Seq kirjoitti:Tokihan ne gpx:t voi siirtää puhelimesta gps:iin...
Samsungin tuotteita en tunne, joten kysyn, että onko käytössä itse tehty adapteri vai jotain tämäntyyppistä:
http://www.dealextreme.com/p/micro-usb- ... pair-50774 ?

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ti 27.03.2012 10:57

Garminiin saa muuten uutta virtaa lähimmältä R-kioskilta tai sivasta tai ja ja ja ja......

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”