Puhelimen kanssa kätkölle

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
FinMaky
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 27.02.2009 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja FinMaky » To 22.03.2012 9:14

jviirret kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:NeonGeo:a tulee itse käytettyä HTC kännykällä kätköillessä. Siitä löytyy asetuksista valinta joka jättää GPS:n päälle vaikka näyttö on pimeänä.
Locuksesta löytyy kans tuo toiminto. Muutenkin taidan siirtyä käyttämään sitä, kun siihen saa nuo eniron maastokartat. Aluksi vaikutti paljon sekavemmalta kuin c:geo kun siinä on niin paljon muutakin kuin geokätköily toimintoja. Kun on hetken ropeloinut niin alkaa toiminnot tulla selväksi. Harmi kun noissa eniron kartoissa ei kännykällä näy sysvyyskäyrät merialueella vaikka tietokoneella näkyvät :( Ilmeisesti se aineisto ei ole vapautunut?
Neongeo tukee myös maastokarttoja ohje: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =60#p40906
Kuva

nanunnuka
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 19.03.2012 9:20

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja nanunnuka » To 22.03.2012 23:17

XCoverit oli loppu.. Kiitos Duudsoneiden.. :?

Mutta ehkä sittenkin kallistun HTC Desireehen.. sainpahan ainakin lisäaikaa miettiä..
Huutakaa HEP, jos olen ihan väärää valintaa tekemässä.. :wink:

t-ph
Viestit: 18
Liittynyt: Su 27.11.2011 14:17

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja t-ph » Ke 11.04.2012 15:09

Locuksessa toimii live map kätköhaku. Erittäin hyvä Topo kartan kanssa

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ke 11.04.2012 22:29

sunnuntai kätköilijä voi täältä todeta, että nyt on aika monta kätköilypäivää (sunnuntaita ;)) takana pelkän HTC:n desiren kanssa. toimii mun tarpeisiin ihan riittävän hyvin. en tosin sen kanssa lähtisi millekään useita päiviä metsässä kätköillen reissulle, mutta jos on sen verran urbaania, että virtaa saa välillä lisää niin toimii.

softina kokeiltu c:geo ja nyt viimeisimpänä Neongeo ja kun tuohon jälkimmäiseen tottuu niin ehkä jopa parempi kuin ensimmäinen.

joskus haaveilen oikeasta gepsistä kun sellainen joskus kätköilyä aloittaessa oli, mutta on vanha sport trak tullut tiensä päähän, eikä oikeen enää jaksa kätköillä :D
- pipsa -

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja rixu » To 12.04.2012 10:04

Nyt on muutamia randompurkkeja tullut haettua tuolla uudella XCoverilla parin viikon ajalta ja on kyllä omaan makuun pelittänyt hyvin. Ei ole edes BT GPS:ää ollut matkassa ja hyvin on nollaan vienyt ilmankin. Softana Neongeo josta itse tykkäsin enemmän kuin c:geosta (joka toki oli myös ihan kohtuukiva). En vaihtaisi takaisin Nokiaan ja näihin verrattuna avuttomaan CacheMehen tai Liveen joka toki toimi kivasti mutta on auttamatta vanhentunut :P

Gylan
Viestit: 7
Liittynyt: To 03.05.2012 23:15

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja Gylan » To 03.05.2012 23:45

Minulla on pelkästään tuo Samsung Galaxy Xcover käytössä ja olen tämän 200 purkkia sillä tai ilman tai kaverin kanssa garminin varassa noutanut. Hyvin pelittää garminiinkin nähden tuo Samppa ja ole tyytyväinen kaikin puolin.

Mitä tulee tuohon sovellusviidakkoon: Minulla on geocachingin oma softa, locus pro ja c:geo ja höystönä vielä GPS-status "tutka".
Pari juttua: Saanko Locukseen tuon karttapaikan julkaisemat maanmittauslaitoksen kartat?
Miten Locukseen saa ilmakuvia?
Kannattaako käyttää pelkkää Locusta kätköilyyn? Usein autoilevana ajo-ohjeitakin olisi kiva saada, mutta selviää siitä ilmankin pienellä suunnittelulla.

Puhelimen gepsi on kyllä jekuttanut pisteiden kanssa - tarkkoja naatteja on vaikea saada, eikä ole garminitkaan usein auttaneet. Locus on eka softa, joka näyttää satelliitiyhteyksistä jotain tietoa. Aika paljonhan noita yhteyksiä näyttää olevan tarjolla...

Tällainen miksi ja miten - viesti. Toivottavasti joku tietää jotain :) :mrgreen:

Ps. Niin ja miten ylipäätään voisi saada hyvän kartan käyttöön tuohon puhelimeen?

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja stebu » Pe 04.05.2012 0:42

Minusta Locus on paras Androidi-sovellus karttojen suhteen; kartoitus on nimenomaan kehittäjän suosikki.
Ainakin Bing:ltä saa ilmakuvia Locukseen. Lisäksi Locukseen voi ladata esim OSM:n vektorikaratan, jota voi käyttää off-line tilassa (ulkomaillla tai Sipoon korvessa).
Kun Locus on verkkoyhteyden päässä, siltä voi pyytä reitityksen pisteestä A pisteeseen B, yleensä se reitittää melko hyvin ajettavan reitin. Toiminnon nimi on "navaigation", "guiding" vain osoittaa linnun reitin loppupisteelle.
Locus ymmärtää groundspeak'n (ja luultavasti gc.fi'n) gpx-tiedostoja. Lisäksi siinä on geocaching-addon, jolla saa (verkkoyhteyden kautta) ladattua lähimmät kätköt.
Ainoa ongelma on käyttöliittymä, joka ei ole ihan intuitiivinen, mutta pienen opettelun jälkeen homma sujuu kuin tanssi (as in "I have two left feet" :)
-stebu

acmer
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 04.05.2012 8:42

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja acmer » Pe 04.05.2012 23:07

Itsellänikin käytössä pääasiassa Locus Pro. Maksoi hurjat 3e AndroidPITin tarjouksessa ja maksaakin sai PayPalilla. Toisena kätkösoftana on kaikille varmasti tuttu C:Geo.

Locuksessa hyvää on kartat, joita on riittävästi (mm. Nokia OVI ja Eniro) ja nörtteilyllä saisi varmasti muutaman lisää. Offline-tilaan on mahdollisuus, joskaan sitä ei ole vielä Suomen tantereella tarvinnut. Reittihaku on toiminut niinä muutamina harvoina kertoina loistavasti. Lähimpien kätköjen haku oli hieno ominaisuus, kunnes kätköilyn livekartta alkoi toimimaan myös Locuksessa. Kartalla näkyvien kätköjen filtteröintikin onnistuu suhteellisen kätevästi ja monipuolisesti. Online-loggauskin onnistuu mukavasti paikan päällä ja säästyy field noteilta. Puhtia softassa olisi vielä vaikka mihin, mutta toistaiseksi en ole mitään superhienoja kikosteluita tarvinnut. Käyttöliittymä on yksinkertainen jos aina tarvitsee vain niitä muutamaa ominaisuutta. Nappipalkkeja saa karsittua erilaisilla customoinneilla helposti. GPS:n tarkkuus on usein 3-6m, joten ei ole siinäkään valittamista.

Huonoa Locuksessa on ohjelman lievä raskaus huonommilla puhelimilla. Mikään ei oikeastaan onnistu yhtä nappia painamalla, mutta kai siihen jotain pikanappeja saa esim sivupalkkiin. Alussa varmasti hämmästyttää ja hirvittää tavaran paljous ja ajoittain sekavat valikot, mutta kaikkeen tottuu.

Helppoa ja yksinkertaista softaa kaipaaville suosittelen C:Geoa, joka on vallan riittävä ihan peruskätköilyyn. Kun kaipaa niitä "ois ihan kiva jos tässä ois..." -juttuja, niin todennäköisesti ne jollain tavalla löytyy Locuksesta.

nanunnuka
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 19.03.2012 9:20

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja nanunnuka » Ke 04.07.2012 11:37

Htc Desireellä ollaan nyt muksujen kanssa kätköilty ja hyvin ollaan
kätköt löydetty! Hirrrveeen kivaa kesälomapuuhaa... :)

Hyvää kesää kaikille!

BeachHill
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Pe 13.07.2012 15:56

Live ilmeisesti lakkas toimimasta, niin uuden puhelimen osto on edessä. Suositelkaa HALPAA puhelinta, joka sopii kätköilyyn. MaastoGPS:ää en vielä osta koska liikun satunnaisesti paikasta toiseen ja reaaliaikaiset kätkötiedot ovat tarpeelliset. Tähän saakka kätköt on löytynyt Nokian ikivanhalla 5230 puhelimella.

BeachHill
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Pe 13.07.2012 16:40

tiltsu kirjoitti:Live ilmeisesti lakkas toimimasta, niin uuden puhelimen osto on edessä. Suositelkaa HALPAA puhelinta, joka sopii kätköilyyn. MaastoGPS:ää en vielä osta koska liikun satunnaisesti paikasta toiseen ja reaaliaikaiset kätkötiedot ovat tarpeelliset. Tähän saakka kätköt on löytynyt Nokian ikivanhalla 5230 puhelimella.
Lisätään hieman vaatimuksia: Eniron TOPO- ja KATU-kartan näkyminen on pakollista. :D Kokemusta ei ole Androidista ollenkaan, mutta käy nekin. Samsungilla ja Huaweillä on ainakin halpiksia. Tuleeko niillä muutakin kuin harmaita hiuksia?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 13.07.2012 16:46

tiltsu kirjoitti:Samsungilla ja Huaweillä on ainakin halpiksia. Tuleeko niillä muutakin kuin harmaita hiuksia?
Ite aloitin kätköilyn huawei u8180:lla(uutena 89e) ja kyllä sillä kätköt löyty, gps oli jopa parempi kuin nyt omistamassani 3x kalliimmassa HTC:ssä.

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Pe 13.07.2012 17:01

tiltsu kirjoitti:
tiltsu kirjoitti:Live ilmeisesti lakkas toimimasta, niin uuden puhelimen osto on edessä. Suositelkaa HALPAA puhelinta, joka sopii kätköilyyn. MaastoGPS:ää en vielä osta koska liikun satunnaisesti paikasta toiseen ja reaaliaikaiset kätkötiedot ovat tarpeelliset. Tähän saakka kätköt on löytynyt Nokian ikivanhalla 5230 puhelimella.
Lisätään hieman vaatimuksia: Eniron TOPO- ja KATU-kartan näkyminen on pakollista. :D Kokemusta ei ole Androidista ollenkaan, mutta käy nekin. Samsungilla ja Huaweillä on ainakin halpiksia. Tuleeko niillä muutakin kuin harmaita hiuksia?
Huawein u8800 mulla käytössä, kepsinä surkea, hyvällä säkällä pääsee 20 meetrin säteelle.
Mutta Neongeo puhelimessa ohjelmana loistava, eniron topo-kartta, loggaukset, field notet, pq:t, töydelliset kuvaukset jne.
Tyttärellä HTC Explorer jonka kepsi on hyvä.
Olin aiemmin täysin Nokian fanaatikko, nyt en koskaan luovu Androidista.
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

BeachHill
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Pe 13.07.2012 17:24

SalmonSnake kirjoitti:
Huawein u8800 mulla käytössä, kepsinä surkea, hyvällä säkällä pääsee 20 meetrin säteelle.
Mutta Neongeo puhelimessa ohjelmana loistava, eniron topo-kartta, loggaukset, field notet, pq:t, töydelliset kuvaukset jne.
Tyttärellä HTC Explorer jonka kepsi on hyvä.
Olin aiemmin täysin Nokian fanaatikko, nyt en koskaan luovu Androidista.
Tämä vaikuttaa selvältä valinnalta. Kiitosta vain! Kätköily pääsee taas jatkumaan. :D

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 13.07.2012 17:59

SalmonSnake kirjoitti:Huawein u8800 mulla käytössä, kepsinä surkea, hyvällä säkällä pääsee 20 meetrin säteelle.
Mutta Neongeo puhelimessa ohjelmana loistava, eniron topo-kartta, loggaukset, field notet, pq:t, töydelliset kuvaukset jne.
Tyttärellä HTC Explorer jonka kepsi on hyvä.
Olin aiemmin täysin Nokian fanaatikko, nyt en koskaan luovu Androidista.
Näyttää siis että merkistä ei voi gps:n paremmuutta päätellä, vaan uudemmat kännykkägepsit on vanhoja parempia, ainakin siis noiden huawein ja htc:n kohdalla. Explorer on mun chacha uudempi ja vaikka on halvemman hintaluokan puhelin on kokemuksesi mukaan gps parempi. Sama Huaweissa, u8180 on keksintönä uudempi kuin u8800 ja näinollen sen gps on parempi, vaikka u8800 on kalliimpi.

T!N!T
Viestit: 129
Liittynyt: Ma 01.06.2009 12:44

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja T!N!T » Pe 13.07.2012 20:43

Jos/kun kännykällä kätköilee niin Android ja siinä Neongeo on aivan ehdoton yhdistelmä. iPhonet ja Windows-luurit voi unohtaa softien takia.
Android-luureissa GPS-toteutusten laatu ja konfiguraatiot vaihtelee pahasti. Esimerkiksi Samsung Galaxy S II:n käyttö kätköilyssä on roottaamatta aivan tuskaa johtuen static navigationin väärästä konffauksesta valmistajan toimesta (ks muut threadit aiheesta).

Ohjeeksi voisi antaa sen että valitkaa muiden käyttöominaisuuksien mukaan sopiva Android-puhelin ja täydentäkää mahdollisesti huonosti toimiva GPS erillisellä BT-gepsipulikalla. Ja tietty kannattaa ottaa vaihtoehtojen listalle kosteutta ja iskuja hyvin kestävät mallit kuten Samsung Galaxy X-Cover ja Motorola Defy+.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » La 14.07.2012 10:11

T!N!T kirjoitti:Ohjeeksi voisi antaa sen että valitkaa muiden käyttöominaisuuksien mukaan sopiva Android-puhelin ja täydentäkää mahdollisesti huonosti toimiva GPS erillisellä BT-gepsipulikalla. Ja tietty kannattaa ottaa vaihtoehtojen listalle kosteutta ja iskuja hyvin kestävät mallit kuten Samsung Galaxy X-Cover ja Motorola Defy+.
Jos ei ole tai halua hankkia bluetooth-gps-vastaanotinta, XCoveria en suosittele. Itse tuollaisen hankin juuri tuon sään ja kolhujen sietokyvyn takia. Niitä varmaan kestäääkin mutta GPS on täysin hyödytön. Harmi sinänsä kun muuten tuo sopisi mainiosti ulkoilmaharrastukseen.
Verrattuna esimerkiksi iPhonen, ZTE bladen tai Samsung Galaxy 3:sen GPS:iin ei tuolla tee mitään. Onneksi bluetoothmokkula löytyi ennestään.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » La 14.07.2012 10:44

Aimo Haipakka kirjoitti:Jos ei ole tai halua hankkia bluetooth-gps-vastaanotinta, XCoveria en suosittele. Itse tuollaisen hankin juuri tuon sään ja kolhujen sietokyvyn takia. Niitä varmaan kestäääkin mutta GPS on täysin hyödytön. Harmi sinänsä kun muuten tuo sopisi mainiosti ulkoilmaharrastukseen.
Verrattuna esimerkiksi iPhonen, ZTE bladen tai Samsung Galaxy 3:sen GPS:iin ei tuolla tee mitään. Onneksi bluetoothmokkula löytyi ennestään.
Kaskas! Voiko näissä XCovereissakin olla jotain eroja? :shock: Ostin itse ko. vehkeen, kun Geocaching live rupesi tökkimään pahasti pari kuukautta sitten. XCover + Neongeo on vienyt purkille ihan mainiosti. Olen ollut ihan tyytyväinen, ei pahaa sanaa.

BeachHill
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja BeachHill » La 14.07.2012 12:04

Suurnesu kirjoitti:
Aimo Haipakka kirjoitti:Jos ei ole tai halua hankkia bluetooth-gps-vastaanotinta, XCoveria en suosittele. Itse tuollaisen hankin juuri tuon sään ja kolhujen sietokyvyn takia. Niitä varmaan kestäääkin mutta GPS on täysin hyödytön. Harmi sinänsä kun muuten tuo sopisi mainiosti ulkoilmaharrastukseen.
Verrattuna esimerkiksi iPhonen, ZTE bladen tai Samsung Galaxy 3:sen GPS:iin ei tuolla tee mitään. Onneksi bluetoothmokkula löytyi ennestään.
Kaskas! Voiko näissä XCovereissakin olla jotain eroja? :shock: Ostin itse ko. vehkeen, kun Geocaching live rupesi tökkimään pahasti pari kuukautta sitten. XCover + Neongeo on vienyt purkille ihan mainiosti. Olen ollut ihan tyytyväinen, ei pahaa sanaa.
Minuakin alkas kiinnostamaan tuo xcover kun aamulla kävin kauppakierroksella. Tuota aiemmin mainittua Huaweita ei ollut kellään varastossa... Mitenkäs tuo hyödytön GPS ilmenee?

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Puhelimen kanssa kätkölle

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » La 14.07.2012 12:19

Hankittiin meille juuri Xcoverit, mutta ei ole vielä käytetty kätköilyssä. Neongeo ja C:geo on asennettu puhelimiin.
Xcover oli loppunut kaikista lähialueen liikkeistä ja saatiin viimeiset tilaamalla ne etukäteen yhteen Giganttiin, jossa oli vielä varastossa puhelimia.
Garmin Oregon 550t on kuitenkin käytössä. Langattomasti siihen ei kai kuitenkaan voi ladata kätköjä Xcoverista... Mahtaakohan onnistua millään piuhalla?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”