Android purkkisovellus

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Tussary
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.09.2011 8:15

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Tussary » Pe 16.03.2012 10:21

Itse olen käyttänyt "näppäinlukkona" system settings valikosta save battery kohdan ruksin pois. Eli jättää GPS:n aktiiviseksi vaikka ruutu on pimeänä. Ja kun ruudun aukaisee, ollaan vieläkin kartalla.

Kätevämpää toki olisi tuo mainitsemasi näyttölukko, joka löytyy monesta muusta GPS ohjelmasta esim Sports Tracker.
Muita suurempia epäkohtia en ole omassa käytössä havainnut. Ehkä pari pykälää lisää zoomia topo kartalla olisi paikallaan.

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Pe 16.03.2012 15:51

martsa kirjoitti:
tuomasnu kirjoitti: Joten seuranta ja pikaviestit toivoisi sitten seuraavaankin, vaikkapa Android-sovellukseen, jonka otan käyttöön. Tosin eiköhän ensimmäinen tonni saatane tuolla E75:llä ja Livellä täyteen. Eihän tämä mitään välineurheilua ole... :lol:
Neongeo Map Prototype for Web :shock:
Ja nyt muksut näkee missä isä luuraa pakasterasioiden perässä, tämä auttaa elämääni paljon. Kiitos.
Ja tuo Map Wizard on myös aikas hieno synsteemi.
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 16.03.2012 16:15

SalmonSnake kirjoitti:Ja nyt muksut näkee missä isä luuraa pakasterasioiden perässä, tämä auttaa elämääni paljon. Kiitos.
Ja tuo Map Wizard on myös aikas hieno synsteemi.
Tuo ominaisuushan on Android puhelimissa jo vakiona. Toiminnon nimi on Latitude eikä vaadi minkään ohjelman käyttämistä erikseen. Tavallaanhan se vain antaa luvan kertoa nuo muutenkin talteen kerättävät tiedot muille ihmisille :roll: .

Parasta siinä on se, että nuo tiedot löytyvät jälkeenpäinkin. Katson Latituden historiasta välillä kuinka kauan olin missäkin ja milloin, jos olen unohtanut merkitä aikoinaan ylös.

Kätköilyyn tietysti on soveliaampi systeemi, jossa näkyy vain harrastusta parhaillaan suorittavia henkilöitä.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja rixu » Pe 16.03.2012 18:04

arisoft kirjoitti: Tuo ominaisuushan on Android puhelimissa jo vakiona. Toiminnon nimi on Latitude eikä vaadi minkään ohjelman käyttämistä erikseen. Tavallaanhan se vain antaa luvan kertoa nuo muutenkin talteen kerättävät tiedot muille ihmisille :roll: .

Parasta siinä on se, että nuo tiedot löytyvät jälkeenpäinkin. Katson Latituden historiasta välillä kuinka kauan olin missäkin ja milloin, jos olen unohtanut merkitä aikoinaan ylös.

Kätköilyyn tietysti on soveliaampi systeemi, jossa näkyy vain harrastusta parhaillaan suorittavia henkilöitä.
Latitudessa myös näkyy sitten kaikki mysteeriloppupisteet näppärästi? :)

Avatar
finblue
Viestit: 11
Liittynyt: La 04.08.2012 15:28

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja finblue » Su 05.08.2012 21:24

small oaks kirjoitti:Tämä mistä ei saa puhua , on aika hyvä, ellei jopa paras.
Miksi siitä ei saa puhua?

pitkulainen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 10.02.2012 8:47

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja pitkulainen » Ma 06.08.2012 18:18

Ilman tuota c.geoa en olis ehkä etes alkanut kätköileen täysillä, mutta kun se oli sillon vuosi sitten niin kätevä ja kaikki oli livenä. Nykysin tuo livepuoli on ehkä sen nihkein ominaisuus. Nykyään käytän logusta karttana ja se osaa suoraan linkittää c:geohon josta voi lukasta tuoreet logit. Jotkuhanne käyttää neongeota ja onhan se ihan jees, mutta se ei riitä kun on locus.
Maptweak 1.22 lisäosalla saa maastokartat locukseen http://onairda.store.aptoide.com/app/ma ... ap%20Tweak. Näillä mennään vaikka neongeotakin tulee välillä kokeiltua.

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » Ti 07.08.2012 12:55

pitkulainen kirjoitti:Maptweak 1.22 lisäosalla saa maastokartat locukseen http://onairda.store.aptoide.com/app/ma ... ap%20Tweak.
Ja sitten kun tuohon Map Tweakiin lisää vielä Fonectan Topo kartan ja vaikka Maanmittauslaitoksen kartat, niin eipä muuta Suomessa tarvitakkaan.
Lisää asiasta seuraavasssa keskustelussa => http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... &start=180

Ja saahan Locukseenkin ladattua suoraan kätköt erittäin kätevästi seuraavalla ohjelmalla => https://play.google.com/store/apps/deta ... ocus&hl=fi

Itse en käytä enään muuta kuin pelkkää Locusta kätköilyyn, paitsi kätkön lähestymiseen GPS status & toolbox ohjelmaa jolla lähestyminen onnistuu lähes poikkeuksetta erittäin hyvin => https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=fi

Olen monesti miettinyt oikean Garminin hommaamista, mutta kun puhelimella ja noilla ohjelmilla on jo haettu 600 kätköä ilman ongelmia.
Ollaan kätköilty sateella, auringon paahteella, kivikossa, kiipeilty kallioilla ja puissa, ryömitty viemäreissä ja jne. ilman että puhelin olis kärsinyt sen suuremmin, niin miksi laittaisin rahaa kiinni 400-1000€ gepsiin ja karttoihin? -Ehkä sitten joku päivä joskus, kun HTC Desire kajahtaa....jos kajahtaa :D
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

Öpe
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 09.05.2012 22:19

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Öpe » To 09.08.2012 14:35

piossa kirjoitti:
Stealthhawk kirjoitti: Kätkölle pääsee siis puhelimella ihan siinä missä käsiGPS laitteellakin.
Jos maastokartan avulla suunnistaminen on mielestäsi lelumaista ja pelkästään autoilua varten, niin miksi et jättäisi omaa käsiGPS laitettasi ensi kerralla kotiin?
Juu pääsee, pääsee. Ei muuta kuin tervemenoa kalliin älypuhelin kanssa maastoon ja vesisateeseen... Kosketusnäytölliset puhelimet kun taitaa olla enemmän tarkoitettu vähän siistimpiin olosuhteisiin tyyliin silkkihanskat käsissä ja kiilotetut nappaskengät jaloissa. Mut löytyyhän noita jemmoja tuollasistakin paikoista :wink: :wink: :wink: Kyl mää tuon käsikapulan turvin ainakin seuraavan lenkin aion heittää :wink:
Kalliin ja iki-ihanan älyluurin voi tietysti laittaa lajissa jo muutenkin niin suosittuun minigrip pussiin, näyttö toimii hyvin pussin läpi eikä tartte pelätä vesisadetta. Toki iskuilta ei suojaa minigrip pussikaan kovin hyvin mutta kukapa sitä nyt tahalleen heittelemään.. ;) Itse olen hyvin usein joutunut tai "joutunut" turvautumaan älyluuriini kun oma gepsi (GPSmap 60c) ei tarjoa samoja tietoja purkeista kuin esim. groundspeakin oma appi, jota olen pääsääntöisesti käyttänyt.

Nyt olen (jopa) yhden reissun vertailumielellä mennyt Neongeo (demolla) ja vähän kokeilin C:geoakin, mutta jälkimmäisestä en oikein tykännyt.. En osaa sanoa miksi, ehkä siksi etten osannut (tai ei pysty) kunnollisia maastokarttoja saamaan ruudulle. Neongeo on kyllä monipuolinen (jopa monipuolisempi kuin groundspeakin oma geocaching.com app, johon ei mitenkään saa maastokarttoja ja googlekartat ovat vain niin jostain.) eli voipi olla että siirryn neongeo leiriin.

Geocaching.com appilla olen hakenut yleensä vain kompassimoodilla purkkeja, johtuen siitä ettei em. app anna karttoja ladata muistiin. Autolla joskus vieraammalla paikalla olen toki netistä karttoja ladannut mutta heti kun on autosta poistuttu niin kompassi käyttöön. Groundspeakin appin kompassista tykkään kun sen saa autolla ajaessa näyttämään kulkusuunnan mukaan eikä todellisen magneettikentän mukaan (ainakin meidän autossa kun pohjoisnapa sattuu olemaan siinä ohjauspyörän keskellä), mutta heti kun autosta ulostaudun vaihdan ehdottomasti tosi magneettikentän päälle. Tämä samainen pohjoisnapa ongelma toistuu myös puhelimen mukana tulleella HTC locations navigointi apsilla, eli ei ole vain groundspeakin apin ongelmana ja ihmekös tuo kun miettii mitä sen ratin takana on piilossa (paljolti sähköMAGNEETTISTA säteilyä aiheuttavaa sähköjärjestelmää sekä metallia yms..) Geocaching.com apilla voi myös tehdä etukäteen offline listoja (ja esimerkiksi MEGA Finland 2012. valmistautuessani latasin luuriin offline listaukseen kaikki purkit 18km säteellä, eli yhteensä lähemmäs 1500 purkkia). tämä onnistuu samantyylisellä haku lomakkeella kuin internetistäkin löytyy, eli saa valittua paikkakunnan, halutut kätkötyypit, kätkö koon, vaikeusasteet, sen otetaanko omat löydöt hakuun mukaan, jätetäänkö jonkun muun kätköilijänimimerkin löydöt pois (meillä kätevää, koskapa molemmilla on omat tunnukset [hanikala + Öpe]). Tämän lisäksi voi kätköjä hakea nimen ja GC koodin perusteella.

Alkunäytössä on heti toimintoina Haku (paikkakunta, GCkoodi, matkaaja), ja nappuloina lähimpien kätköjen haku, tarkempi haku (kuvattuna edellisessä kappaleessa), tallennetut offline listat, hallussasiolevat matkaajat, pocket queries, tallennetut lokit ja viimeisenä ns. matkamuistot (souvenirs)

Neongeon ainoa isohko miinus on (ehkä) sen monimutkainen rakenne, jonka perus-oppimiseen ei toisaalta kuitenkaan mene kauaa aikaa ja esim. karttojen etukäteen lataamisen oppii hetkessä. Neongeossa on myös offline listaukset mahdollisia mutta kunnollisen hakulomakkeen (kts. groundspeakin lomakkeen kuvaus) puute pakottaa minut selaamaan kartalla haluamaani aluetta.

Ugh olen "puhunut".

Longhorn_
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 24.01.2012 1:14

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Longhorn_ » To 09.08.2012 15:18

piossa kirjoitti: Juu pääsee, pääsee. Ei muuta kuin tervemenoa kalliin älypuhelin kanssa maastoon ja vesisateeseen... Kosketusnäytölliset puhelimet kun taitaa olla enemmän tarkoitettu vähän siistimpiin olosuhteisiin tyyliin silkkihanskat käsissä ja kiilotetut nappaskengät jaloissa.
Itse oon rämpiny HTC Desire HD:n kanssa ympäri metsiä, talvellakin lähes joka päivä. Ainoa suojus, joka on jatkuvasti puhelimessa extrana, on näytön suojakalvo. Ja totta puhuen, en usko, että sekään on mitenkään välttämätön. Taskussa kulkee myös Öpen mainitsema minigrip -pussi, jonka läpi puhelin myös näppärästi toimii, mikäli alkaa ihan kaatamalla satamaan. En sitä ihan pienessä tihkusateessa jaksa edes puhelimen ympärille laittaa. Luuri on saanut niskaansa jonkin verran vettä, lunta, mutaa, sammalta ja hiekkaa, kerran löin jopa ajatuksissani auton turvavyön metalliklipsillä puhelimen näyttöön (niin kovaa, että olin ihan varma, että näyttö halkesi), mutta en saanut aikaiseksi kuin tuskin havaittavan painauman suojakalvoon... Tietysti kyseessä on elektroniikkalaite, eli ei sitä nyt ihan järveen kehtaa upottaa, mutta eipä ehkä tulis ensimmäisenä mieleen sitä käsigepsiäkään missään uittaa :)

Itse taas en kykene ymmärtämään, miten joku jaksaa päivitellä jotain gpx -tiedostoja netistä gepsikapulaan, jotenkin ajatus piuhasta ja tiedostojen siirtelystä ja taas yhdestä lisälaturista tuntuu kauhean antiikkiselta ja vaivalloiselta... :roll:

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 09.08.2012 16:08

Longhorn_ kirjoitti:Itse taas en kykene ymmärtämään, miten joku jaksaa päivitellä jotain gpx -tiedostoja netistä gepsikapulaan, jotenkin ajatus piuhasta ja tiedostojen siirtelystä ja taas yhdestä lisälaturista tuntuu kauhean antiikkiselta ja vaivalloiselta... :roll:
Möngein vuoden Applen lasipuhelimella. Siinä on anturit ja mikropommit, jotka hajottavat sen jo _ennen_ kuin se osuu kallioon tai säätiedotuksissa on maininta sadepisarasta. Gepsiappit tuntuivat kuluttavan akkua aika lailla, ja alkoi ärsyttää kun paikannus hukkui aina kun ei ollut kartta päällä. Soneran netti näyttää usein korvissa nollaa. Garmini tuntuu huolettomammalta. Varaparistot laukussa, voin heittää mättäälle, voin käyttää sateessa, voin lyödä sillä karhua, signaali pysyy ja lisäksi siinä rumassa mötikässä on tosi super cool survivalismimeininki. :D Kuvittelin sen olevan puhelinta tarkempi, mutta eipä se juuri ole, ja tiedostojen siirtäminen kaapelilla on tosiaan muinaishistoriaa. Jostain syystä se on silti nyt pääpaikannin, vaikka omena kulkeekin aina mukana.

Longhorn_
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 24.01.2012 1:14

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Longhorn_ » To 09.08.2012 20:39

Itsellä on saunalahden netti, joka on toistaiseksi toiminut melko pitkälti ongelmitta joka paikassa :) Tosin, pohjoisessahan ei ole hirveästi tullut käytyä, mutta ainakaan nää etelän pöpeliköt helsinki - karkkila - lappeenranta -välillä ei oo tuottanu ongelmia. Ja oonpa mä tuon luurinkin heittäny (märälle) mättäälle, eikä tuo signaali muutenkaan oo suurempia ongelmia tuottanut. Karhuihin en oo vielä törmännyt, mutta usein vähänkään metsässä liikuttaessa mulla roikkuu puukkokin laukun sivussa, jos siitä nyt mitään apua on... :) Akkukesto onkin sitten toinen juttu. Kun luuri on autolaturissa kiinni autolla siirtymisen ajat, niin en ole ongelmiin vielä joutunut. Totta tietysti tuo, että varapatterit gepsiin laukussa keventävät mieltä varmasti. Ja se survivalistimeininki, mmm... I see your point here :D Ite käyn kätköillä paljon yöaikaan, joka itsessään on jo aika hauskaa. Myös nuo kiipeilyvaljaiden kanssa tehdyt viritykset on välillä mulle aika extremeä. Tässä vähän aikaa sitten tuli melko pimeässä yössä laskeuduttua T2,5 kätköltä köyden varassa pari kalliota, kun en jaksanut kierrellä terrainilukuun sopivaa reittiä. Ei se puhelin siinä enää paljon vaikuttanu :D

Ja ettei nyt ihan offtopiccia ole, niin siis c:geolla meen käytännössä koko ajan. Vähän sen käyttömukavuus on kärsinyt, kun tuli se gc.comin karttamuutos, mutta jotenkin en oo jaksanu totutella mihinkään muuhunkaan ohjelmaan. Löydöt/denarit -suhde on kuitenkin ihan jees (melko varmasti yli 1 :lol: ), joten eiköhän se ihan jees softa ole vieläkin...

Avatar
finblue
Viestit: 11
Liittynyt: La 04.08.2012 15:28

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja finblue » To 09.08.2012 20:42

Mä käytän offical softaa ja toimii aivan loistavasti. https://play.google.com/store/apps/deta ... geocaching

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » Pe 10.08.2012 11:39

Tällänen Duracellin USB-kannettava akkulaturi olis puhelin kätköilijöille kova sana. Itse ajattelin hommata tuon, joten voi pysyä mettässä vähän kauemmin kuin normaalisti :D
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 10.08.2012 12:22

Stealthhawk kirjoitti:Tällänen Duracellin USB-kannettava akkulaturi olis puhelin kätköilijöille kova sana. Itse ajattelin hommata tuon, joten voi pysyä mettässä vähän kauemmin kuin normaalisti :D
Kyseinen akku on turhan pieni, jos esimerkiksi kännykän akku on yli 2000 mAh. Itse suosittelen tälläistä: http://www.mobilefun.co.uk/momax-ipower ... p33032.htm

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » Pe 10.08.2012 15:01

Vingeri kirjoitti:Kyseinen akku on turhan pieni, jos esimerkiksi kännykän akku on yli 2000 mAh.
No HTC Desiressä ainakin on 1400mA akku, joten toimii varmasti ihan hyvin :D
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

Longhorn_
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 24.01.2012 1:14

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Longhorn_ » Pe 10.08.2012 20:31

Itsellä on sellanen ebaysta ostettu vastaava akulla varustettu härveli, jossa on myös aurinkokenno. Toimivuutta en ole tullut testanneeksi (paitsi kotioloissa), mutta arvelin, jotta hätävaranahan sekin hetkeksi auttaa. Ja jos siihen vaivautuisi modaamaan vähän lisää akkukennoja, niin mAh -lukemankin saisi aika härskeihin arvoihin.. :)

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » Pe 10.08.2012 21:57

Longhorn_ kirjoitti:Ja jos siihen vaivautuisi modaamaan vähän lisää akkukennoja, niin mAh -lukemankin saisi aika härskeihin arvoihin.. :)
Tässä rupeaa olemaan jo mAh riittävästi moneen kätköön :D
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 10.08.2012 22:01

Tarpeeksi iso auton/vapaa-ajan akku vaan reppuun ja siihen autolaturi kiinni, saa niin paljon kapasiteettiä kuin vain jaksaa kantaa tai perässä raahata.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 11.08.2012 22:49

SIltä varalta että joku ei olisi vielä huomannut, niin nyt Neongeossa ja muutenkin Androidin sovelluksissa saa Suomessa toimimaan Googlen navigointisovelluksen. Aiemminhan se vain sanoi ettei toiminto ole käytettävissä. Tökkäsin sitä eilen vahingossa ja ihmettelin kun se alkoi höpöttämään ajo-ohjeita :lol: :lol: :lol: . Olipa tuosta sen jälkeen joku pikku uutinenkin. Parin reitin koeajon jälkeen se vaikutti ihan toimivalta.

Snuggles23
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.01.2010 19:42
Paikkakunta: Kangasala

Re: Android purkkisovellus

Viesti Kirjoittaja Snuggles23 » Su 12.08.2012 17:01

Jeps, googlen navigointi vapautui tässä pari päivää sitten. Hienoa, että pitkä odotus sekä adressit yms tuotti tulosta. (tai sitten se olisi tapahtunut noista huolimatta... ajattelen niin, että johtuu pyynnöistä) :P

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”