Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Hempura
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.05.2010 12:02

Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hempura » To 27.05.2010 14:11

Hei,

Olen aloitteleva kätköilijä, jolla ei vielä ole gepsua. Haluaisinkin nyt kysellä ihan perustavaa laatua olevia kysymyksiä teiltä, jotka tiedätte enemmän laitteista.

Olen nyt katsellut lähinnä malleja Garmin eTrex Vista HCx ja Legend HCx. Lukemani perusteella kyseiset gepsin soveltuvat varsin hyvin myös aloittelijalle. Ongelma on kuitenkin siinä, että, mitä luulette, tuleeko tällaisen gepsin rajat vastaan, kun kehityn kätköilyssä? Olen katsellut myös mallia Colorado 300, joka riittäisi ominaisuuksiltaan/käyttömukavuudeltaan varmasti pidemmäksikin aikaa. En haluaisi päätyä puolen vuoden päästä tilanteeseen, jossa totean tehneeni mokan, kun en ostanutkaan ns. astetta parempaa gepsua :roll:

Ainahan voi ostaa parhaan/kalleimman mahdollisen, mutta jonkun järjen hivenen haluan kuitenkin ostopäätöksessäni olevan. Hintaeroahan kyseisillä malleilla on ~100€, siis Vista HCx ja Colorado 300. Pitkällä aikavälillä ajatellen, onko tämä 100€ lisähinta mielestänne sen arvoinen?

trepuska
Viestit: 9
Liittynyt: Su 18.04.2010 17:26

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja trepuska » To 27.05.2010 14:42

Itselläni on eTrex HCx Legend, ja varsin tyytyväinen ole ollut tähän saakka.
HCx on halpa, ja sopii mielestäni aloittelijalle että harrastajalle.
Mutta tietenkin halvemmallakin saa hyviä gepsejä, jotka sopivat hyvin kätköilyyn.
Lisäasennukset gepseissä ovat vain muodollisuus, joilla ainakaan minä en tee mitään.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 27.05.2010 15:56

Halpis gepsit vistat ja coloradot eivät ole nekään ilmaisia, ylimääräinen 100 euroa ja uusi oregon 550/450 antaa paremmat valmiudet. Lähinnä noiden karttojen sun muiden suhteen. 550:sen kameran ideaa en ole oivaltanut ostin 300 eurolla orgon 450:n. Ei mikään huippu, mutta parasta mitä garmin käsigepseissä nyt tarjoaa, toimiessaan ihan hyvä.
Vaihdoin eTrexistä, joka vaati pitkän aikaa käynnistyäkseen ja löytääkseen satelliitit.
Oregon taas vaatii pitkän aikaa käynnistyäkseen jos sinne on jotain ladattuna. Etrex ei seonnut ikinä Oregon taas sekoilee enemmän kuin huono PC, buutin jälkeen on rasittava odotus poistuiko häiriö. Pattereita en ole vielä kesken kaiken joutunut irrottelemaan.

Halpisgepsit on ainakin muuten huutonetissä hinnoissaan. Omansa saa varmasti pois.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 27.05.2010 16:00

Itse kyllä tykkään ”koloraadossa” siitä, että siihen saa kätkökuvaukset. Vista on myös ihan hyvä valinta. Suosittelen Vistaa ennemmin kuin Legendiä, koska siinä on sisäinen kompassi. Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta Vista ja ”Raato” ovat molemmat hyviä, ja molempia olen käyttänyt. (Vista vain lainassa)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Hempura
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.05.2010 12:02

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hempura » To 27.05.2010 17:13

Kiitos vastauksista!

Muuten ehkä olen kallistumassa Vista HCx:n puoleen (perusominaisuudet ok, hinta ok, yleensäkin käyttötarkoitukseen ok), mutta tähän malliin ei ilmeisesti tosiaan saa .gpx -tietoja mitenkään. Tällöinhän vaihtoehdoksi jää ainoastaan koordinaattien käsisyöttö laitteeseen, eikö näin? Näin yhtäkkiä kuvittelisin, ettei se nyt niin vaivalloista ole, mutta pelkään mieleni muuttuvan, jos/kun aion harrastaa kätköilyä paljon.

Huuto.netissä nyt ei juuri näkynyt maastogepsejä yhden uuden kuitittoman Dakota 10:n lisäksi. Cyberphoto näyttää myyvän tätä Vistaa hintaan 215€ + 2Gb microSD 9€. Äh, aina niin vaikeaa yrittää tehdä jonkin sortin optimiratkaisu, kun ei tiedä asiasta mitään :D

joulu
Viestit: 29
Liittynyt: La 31.10.2009 22:36

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja joulu » To 27.05.2010 17:18

Hempura kirjoitti: Muuten ehkä olen kallistumassa Vista HCx:n puoleen (perusominaisuudet ok, hinta ok, yleensäkin käyttötarkoitukseen ok), mutta tähän malliin ei ilmeisesti tosiaan saa .gpx -tietoja mitenkään. Tällöinhän vaihtoehdoksi jää ainoastaan koordinaattien käsisyöttö laitteeseen, eikö näin? Näin yhtäkkiä kuvittelisin, ettei se nyt niin vaivalloista ole, mutta pelkään mieleni muuttuvan, jos/kun aion harrastaa kätköilyä paljon.
Nyt tulee ihan mutua eli paremmin tietävät kertokaa totuus. Vaikee uskoa ettei saisi GPX sisään millään keinolla, koska Etrex-h syö GPX kunhan ensinnä hankkii tai tekee tiedonsiirtokaapelin. Tämän operaation jälkeen sitten saa siirrettyä tiedot GPSiin.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 27.05.2010 17:23

joulu kirjoitti:
Hempura kirjoitti: Muuten ehkä olen kallistumassa Vista HCx:n puoleen (perusominaisuudet ok, hinta ok, yleensäkin käyttötarkoitukseen ok), mutta tähän malliin ei ilmeisesti tosiaan saa .gpx -tietoja mitenkään. Tällöinhän vaihtoehdoksi jää ainoastaan koordinaattien käsisyöttö laitteeseen, eikö näin? Näin yhtäkkiä kuvittelisin, ettei se nyt niin vaivalloista ole, mutta pelkään mieleni muuttuvan, jos/kun aion harrastaa kätköilyä paljon.
Nyt tulee ihan mutua eli paremmin tietävät kertokaa totuus. Vaikee uskoa ettei saisi GPX sisään millään keinolla, koska Etrex-h syö GPX kunhan ensinnä hankkii tai tekee tiedonsiirtokaapelin. Tämän operaation jälkeen sitten saa siirrettyä tiedot GPSiin.
Suoraan ei taida gpxiä syödä, mutta ainakin send to gps toiminto siirtää kätköt (+.fi:ssä haluamiasi lisätietoja liian vähän. Merkkimäärä rajattu pieneksi.). Ei siis tarvi käsin näpytellä. Ja se on kyllä niin vaivalloista....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 27.05.2010 17:26

joulu kirjoitti:
Hempura kirjoitti: Muuten ehkä olen kallistumassa Vista HCx:n puoleen (perusominaisuudet ok, hinta ok, yleensäkin käyttötarkoitukseen ok), mutta tähän malliin ei ilmeisesti tosiaan saa .gpx -tietoja mitenkään. Tällöinhän vaihtoehdoksi jää ainoastaan koordinaattien käsisyöttö laitteeseen, eikö näin? Näin yhtäkkiä kuvittelisin, ettei se nyt niin vaivalloista ole, mutta pelkään mieleni muuttuvan, jos/kun aion harrastaa kätköilyä paljon.
Nyt tulee ihan mutua eli paremmin tietävät kertokaa totuus. Vaikee uskoa ettei saisi GPX sisään millään keinolla, koska Etrex-h syö GPX kunhan ensinnä hankkii tai tekee tiedonsiirtokaapelin. Tämän operaation jälkeen sitten saa siirrettyä tiedot GPSiin.
Koordinaatteja ei tarvitse toki käsin naputella, ne saa siirrettyä datakaapelin kautta (en tiedä, onko tuossa mallissa lisävaruste). Kätköjen kuvauksia ei eTrex-sarjan laitteisiin saa, mutta jos olet Geocaching.comin premium member, voit GSAK-ohjelmalla tai tämän Geocache.fi-sivuston avulla lähettää kätköreittipisteet niin, että reittipisteiden kuvaukset/kommentit gepsissä sisältävät kätkön olennaisimmat tiedot, kuten vaikeus- ja maastotason sekä vinkin.

Avatar
Enppu&Iloma
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 14.07.2009 13:16

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Enppu&Iloma » To 27.05.2010 17:39

Stone'5 kirjoitti: Koordinaatteja ei tarvitse toki käsin naputella, ne saa siirrettyä datakaapelin kautta (en tiedä, onko tuossa mallissa lisävaruste). Kätköjen kuvauksia ei eTrex-sarjan laitteisiin saa, mutta jos olet Geocaching.comin premium member, voit GSAK-ohjelmalla tai tämän Geocache.fi-sivuston avulla lähettää kätköreittipisteet niin, että reittipisteiden kuvaukset/kommentit gepsissä sisältävät kätkön olennaisimmat tiedot, kuten vaikeus- ja maastotason sekä vinkin.
eTrex H:ssa ainakin datakaapeli on lisävaruste ja se maksaa yhdessä usb-sovittimen kanssa (ellei tietsikasta löyty com-porttia) lähes yhtä paljon kuin itse gepsikin. Kuinkas muuten GSAKin taitajat eTrexiin saisi gpx-paketin siirrettyä siten, että kätköjen nimet näkyisivät 6 kirjaimisina nimilyhenteinä, eikä kätkötunnuksina?
Kuulimme että herra on ruvennu kätköjä tekeen ja kattosimme vähän missä ne olis (Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla)

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 27.05.2010 17:47

Enppu&Iloma kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti: Koordinaatteja ei tarvitse toki käsin naputella, ne saa siirrettyä datakaapelin kautta (en tiedä, onko tuossa mallissa lisävaruste). Kätköjen kuvauksia ei eTrex-sarjan laitteisiin saa, mutta jos olet Geocaching.comin premium member, voit GSAK-ohjelmalla tai tämän Geocache.fi-sivuston avulla lähettää kätköreittipisteet niin, että reittipisteiden kuvaukset/kommentit gepsissä sisältävät kätkön olennaisimmat tiedot, kuten vaikeus- ja maastotason sekä vinkin.
eTrex H:ssa ainakin datakaapeli on lisävaruste ja se maksaa yhdessä usb-sovittimen kanssa (ellei tietsikasta löyty com-porttia) lähes yhtä paljon kuin itse gepsikin. Kuinkas muuten GSAKin taitajat eTrexiin saisi gpx-paketin siirrettyä siten, että kätköjen nimet näkyisivät 6 kirjaimisina nimilyhenteinä, eikä kätkötunnuksina?
Itse ainakin olen siirtänyt Vistaan (Jossa muuten on mini-usb liitäntä. Kaapelit ovat todella halpoja ja niitä tulee joka laitteen mukana niin, että niitä on kaikki nurkat täynnä) gc.fi:n siirrä gps:ään toiminnolla. Siirtää nimen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Hempura
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.05.2010 12:02

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hempura » To 27.05.2010 17:50

Vista eTrex HCx - mallin kuvauksessa lukee, että sis.USB, mutta tarkoitatteko vielä jotain erillistä datakaapelia, jolla tiedot täytyy siirtää?

edit: Ahaa, ylläoleva viesti taisi vastata tähän jo.

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja nicitus » To 27.05.2010 20:12

Minulla on sekä Legend että Colorado 300. Molemmat ovat oivat apuvälineet kätköilyyn ja olisin varmasti pärjännyt tuolla Legendilläkin enemmän kuin sen ensimmäiset 400 kätköä, jotka sillä tuli haettua. Tiedonsiirto onnistuu melko helposti kumpaankin ja kumpaankin pystyy loggaamaan kätköt löydetyksi.
Itse hankin Coloradon, koska mielelläni kätköilen välillä exTempore ja Coloradossa mukana kulkevat myös kätkökuvaukset.
Molempiin saa kartan, gc.fi avulla Legendiin saa myös vihjeet & T/D-arvot, Coloradossa näkyvät kätkökuvausten lisäksi 5 viimeistä lokia, kätköjä Coloradoon saa tuplamäärän Legendiin verrattuna, joskin kumpaankin saa vaikka kaikki Suomen kätköt poina; niitä vaan ei pysty loggaamaan löydetyksi...
Siinä jotain eroavaisuuksia mitä minulle näistä tulee mieleen.

Hempura
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.05.2010 12:02

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hempura » Su 30.05.2010 15:36

nicitus kirjoitti:Minulla on sekä Legend että Colorado 300. Molemmat ovat oivat apuvälineet kätköilyyn ja olisin varmasti pärjännyt tuolla Legendilläkin enemmän kuin sen ensimmäiset 400 kätköä, jotka sillä tuli haettua. Tiedonsiirto onnistuu melko helposti kumpaankin ja kumpaankin pystyy loggaamaan kätköt löydetyksi.
Itse hankin Coloradon, koska mielelläni kätköilen välillä exTempore ja Coloradossa mukana kulkevat myös kätkökuvaukset.
Molempiin saa kartan, gc.fi avulla Legendiin saa myös vihjeet & T/D-arvot, Coloradossa näkyvät kätkökuvausten lisäksi 5 viimeistä lokia, kätköjä Coloradoon saa tuplamäärän Legendiin verrattuna, joskin kumpaankin saa vaikka kaikki Suomen kätköt poina; niitä vaan ei pysty loggaamaan löydetyksi...
Siinä jotain eroavaisuuksia mitä minulle näistä tulee mieleen.
Alkaa nyt tuntua siltä, että hankin joko Colorado 300:n tai Oregon 450:n, koska pidemmällä aikavälillä tullee olemaan sen verran käyttäjäystävällisempää näiden kätkökuvausten ym. seikkojen kanssa. Premium-jäsenyys lienee myös miltei pakollista, ja eihän se hirvittävän tyyristä ole. Kiitoksia mielipiteistä vielä!

Hanban79
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.04.2010 19:30

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hanban79 » Su 30.05.2010 21:25

Kannattaa ehdottomasti hankia sellainen gepsi, johon gpx:t käyvät. Pidemmän päälle se tuo käyttömukavuutta. Coloradossa on hieman hankala tämä rullaohjainsysteemi. Vaihdoin Coloradon Oregon 550:een juuri tämän hankalan käytettävyyden takia. Ilmeisesti Oregon 450:ssä on kosketusnäyttö, joka ainakin 550:ssä on aivan huippu käyttää verrattuna Colodadon rullaohjaimeen. Hintaeroja en tosin ole katsellut, mutta mikäli Oregon on muutamia kymppejä kalliimpi, niin kosketusäyttöön kannattaa se summa satsata. Onnea valintaan.

Hempura
Viestit: 6
Liittynyt: To 27.05.2010 12:02

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Hempura » Su 30.05.2010 21:48

Hanban79 kirjoitti:Kannattaa ehdottomasti hankia sellainen gepsi, johon gpx:t käyvät. Pidemmän päälle se tuo käyttömukavuutta. Coloradossa on hieman hankala tämä rullaohjainsysteemi. Vaihdoin Coloradon Oregon 550:een juuri tämän hankalan käytettävyyden takia. Ilmeisesti Oregon 450:ssä on kosketusnäyttö, joka ainakin 550:ssä on aivan huippu käyttää verrattuna Colodadon rullaohjaimeen. Hintaeroja en tosin ole katsellut, mutta mikäli Oregon on muutamia kymppejä kalliimpi, niin kosketusäyttöön kannattaa se summa satsata. Onnea valintaan.
Päädyin tilaamaan Oregon 450:n. Kertasijoituksena hieman puistatti, mutta toivottavasti kapine kelpaa pidemmäksi aikaa. Nyt sitten joutuu vielä tärisemään viikon pari, ennen kuin saa näppinsä siihen kiinni! On kosketusnäyttö ja hintaero Coloradoon ei ollut mitenkään merkitsevä. Eiköhän se kätköily tästä lähde käyntiin :o

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 31.05.2010 23:09

GPS on vain osa kokonaisuutta eli laadukkaat akut ( vähintään 2 paria) ovat hankitalistan kärjessä, sekä tietenkin ne kartat jotta voit käyttää sitä GPS laitettasi! Suojakalvo näytöön on mielestäni myös eräs tärkeä asia hoitaa kuntoon ennen kuin näytössä ensimmäistäkään naarmua!

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 01.06.2010 0:17

Miten kosketusnäyttö pysyy puhtaana tai kuinka sen saa puhtaaksi? Suojakalvo+kosketusnäyttö? Entä käytettävyys talvella/kylmällä ja vaikka hanskat kädessä? Vertailu siis vaikka rullaohjaimeen. En nyt ole vaihtamassa Raatoa pois, mutta olisi kiva tietää...

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 01.06.2010 1:52

barlow39 kirjoitti:Miten kosketusnäyttö pysyy puhtaana tai kuinka sen saa puhtaaksi? Suojakalvo+kosketusnäyttö? Entä käytettävyys talvella/kylmällä ja vaikka hanskat kädessä? Vertailu siis vaikka rullaohjaimeen. En nyt ole vaihtamassa Raatoa pois, mutta olisi kiva tietää...
Raatokäyttäjänä ihan samat kysymykset tulee mieleen. Samoin kuin 60C-sarjasta tuohon rollaattoriin siirtyessä. Alussa oli ihan perseestä, nyt vain vähän. Kai tähän tottuu kun plussapuolella on GPX:t kätkökuvauksineen ym. Kokeilkaa joskus esim G12-kapulaa. Jos saisi G12-skinin raatoon ainiin eihän siinä ole nappeja :-(

Pitäisi päästä kokeilemaan tuota kosketusta itsekin. Liittymä on muuten raadon rollaattorin kanssa about sama. Talvella voi tulla ongelmia koirannahkarukkasten läpi painellessa. Tai sitten ei.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja McPolo » Ti 01.06.2010 9:46

Itellä oregaano.

hanskoilla, oli ne paksut tai ohuet, pärjää peruskäytössä kyllä hyvin. Siis niiden käyttöliittymänappien painelemiseen. Yleensä jossain kohtaa hanskaa/sormenpäätä on sellanen "reuna" tai muu ulokkeen tapainen, jolla saa painettua. Ainoat ongelmat on silloin, jos kartalta pitäs saada tökättyä jotain kohtaa tarkasti, se nyt on joskus hakemista paljainki sormin.

Aina voi pitää taskussa kynää tai muuta tökkimisvälinettäkin, jos oikeen tarkkaa tökkimistä pitää harrastaa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mielipiteitä uuden GPS:n suhteen

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 01.06.2010 10:41

AFTM#4 kirjoitti:.... sekä tietenkin ne kartat jotta voit käyttää sitä GPS laitettasi!...
Olen eri mieltä. 400 ensimmäistä kätköä etsimme vaimon kanssa Magellan 320 veneily-gepsillä jossa ei tietoakaan kartoista ja joka oli samalla myös todella epätarkka. Muutaman kerran pöljänpolkua taivaltaneena ja väärästä paikasta etsineenä maasto- ja geosilmä kehittyi kovasti. Eli aivan hyvin pärjää ilman karttoja aluksi. Mutta kukin tavallaan.

Itselläni tällä hetkellä on käytössä E90 :ssa Live, jossa on ajantasaiset tiedot kätköistä, sekä huomattavasti tarkempi Oregon 200 kosketusnäytöllä. Varsinkin kahdestaan vaimon kanssa kätköillessä nuo täydentävät toisiaan kuin palapelin palat. Kännyllä navigoidaan lähinnä automatkat, mutta jalkauduttuamme gepsin virkaa saa toimittaa Oregaano, jonka sään- ja akunkestävyys ovat aivan omaa luokkaansa. Toki sitä Oregaanon karttaa tulee nykyisin vilkuiltua, mutta totta puhuakseni enemmän seikkailullisuutta oli silloin vuonna 2006-2007, jolloin tiesi ainoastaan etäisyyden ja suunnan kätkölle. Niin sitä ihminen muuttuu mukavuudenhaluisemmaksi vanhetessaan... :roll:
Onko muuten nimesi jo täällä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”