oregon 300

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Wiljami
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.12.2009 21:58

oregon 300

Viesti Kirjoittaja Wiljami » La 23.01.2010 23:46

kertokaapa kokeneemmat käytätteko oregonissanne (300)....suunta vai suuntima.....ja perustelut miksi....samoin,,,sähköinen kompassi vai tavallinen...ja miksi...?

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

oregon 300: elektr. kompassi ja suuntima/suunta -erot

Viesti Kirjoittaja McPolo » Su 24.01.2010 23:43

Nyt ei irtoo, mitä eroo oli suuntimalla ja suunnalla, näyttiköhän toinen sen aidon suunnan mihin kuljetaan (esim. 0 astetta = suoraan pohjoseen) ja toinen näyttää sitte nuolella suunnan kohteeseen.

Mitään tavallista kompassia oregonissa ei olekaan, on vain gps-tietojen mukaan toimiva (eli liikkuessa se osaa kyllä kertoa, missäpäin kohde on) , ja se sähköinen. Sähköinen toimii vähän miten toimii, riippuen kai kuun asennosta ja kalibroinnin tarkkuudesta. En oo käyttäny juurikaan itse. Mutta hyvä tietää, että se on olemassa, jos joskus tulee tarvetta. Enpä toisaalta keksi edes, missä siitä olisi.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: oregon 300

Viesti Kirjoittaja yrko » Ma 25.01.2010 8:37

Voisiko tuota havainnollistaa niin, että suunnan kiintopiste on pohjoisnapa ja suuntiman (bearing) itse kohde. Aikanaan, kun gepsi maksoi maltaita ja patterit maksoi maltaita, eikä akuista tietookaan, gepsistä katsottiin vain välillä suuntima-aste ja laitettiin se kompassiin ja gepsi sammuksiin. Tämä siis ennen kätköilyaikaa, kun muuten vaan rymyttiin metsissä.
Sähköinen kompassi lisää virrankulutusta (luettua, ei kokemusta), enkä tiedä, mitä lisäarvoa sillä saadaan normikäytössä.

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: oregon 300

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Ma 25.01.2010 12:38

Oregonissa tuo sähköinen kompassi omaa kaksi moodia "automaatti" ja "pois". Automaatti käsittääkseni tarkoittaa että se käynnistyy kun liikenopeus laskee alle tietyn arvon ja sammuu taas kun liikutaan nopeammin. Mikä tuo nopeusraja on, se on arvoitus ainakin minulle (etrexissä sen voi itse säätää ja voi myös valita että kompassi on aina päällä nopeudesta huolimatta).

Kompassin voi siis huoletta varmaankin pitää päällä pelkäämättä akkujen tyhjenevän turhan äkkiä. Itse ainakin pidän sitä päällä kätköilyprofiilissa. On siitä hyötyä siinä vaiheessa kun olet kätkön lähellä mutta et ole varma tuliko jo käveltyä ohi vai ei. Kunhan muistaa vaan kalibroida aina akkujen vaihdon jälkeen ja välillä muutenkin (se on aika ronkeli kaikelle metalliselle mitä taskuissa kantaa) niin kyllä sillä karkean suuntiman lähikohteeseen saa.

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: oregon 300

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ma 25.01.2010 14:01

Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”