Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
purotaimen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 02.10.2009 12:53

Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja purotaimen » La 03.10.2009 17:00

Kuten kaikki ymmärrätte, ensimmäisen gepsin hommaaminen on yhtä vaikeata kuin vauvan hoitaminen. Eli ei kovin vakavaa, mutta antakaa ko. laitteista kokemuksia/näkökantoja. (Vauvan hoito sujuu myös maastossa.)

Kosketusnäytön toimivuus?
Rullan mukavuus?
Näytön kirkkaudet ko. laitteissa?
2,6 tuumaa versus 3 tuumaa versus käyttömukavuus?
Akkujen kesto 16 h versus 20 h?
Laitteiden tarkkuus?
Koko?
Ja kaikkea muuta, jotka ihan oikeasti vaikuttavat käytön mukavuuteen ja tarkkuuteen. Kartaksi olen valinnut Suomi pro:n.

santerin
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 11.02.2009 15:11

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja santerin » La 03.10.2009 19:10

Ostin oregon 200 kaksi viikkoa sitten, ja kakkki nämä kävivät mielessä.. Oregon 300 pudotin pois koska eroa ei ollut muuta kuin sähkökompassi ja enemmän muistia, jota saa muistikortilla. Kosketus näyttö toimii ihan hyvin kun vai ensin pari päivää oppii käyttämään ja tajuaa joitain pikku asioita. Näytön kirkkautta saa säädettyä hyvinkin kirkkaaksi! Pattereiden kesto on todella pitkä ainakin verrattuna entiseen triton 200 -seen. Kaitpa se tarkka on.. :lol: Ja kokokaan ei ole liian iso. jospa tästä jotain apua on.. Suosittelen! :mrgreen:

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 04.10.2009 12:25

Kyllä minäkin Oregonia suosittelisin. Makuasia sitten mikä "numero" :D
There's always a cache somewhere

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja kaskas » Su 04.10.2009 14:16

Käytössä oregon 200, ja olen tykännyt. Olen käyttänyt myös äitimuorin coloradoa. Tykkään molemmista. Oregon 200:n taitaa saada halvimmalla, ja se valikoitui minulle juuri siksi (tarjouksessa). Oregoniin saa lisämuistia tosiaan sillä muistikortilla, kannattaa ostaa tarpeeksi iso, suomi pro vaatii jo itsessään lähes 2gb. Oregon ja colorado toimivat ihan samalla periaatteella, jos osaat käyttää toista niin sitten osaat sitä toistakin. Molemmat erittäin varmoja, luotettavia ja hyviä. Eivät ihan niin tarkkoja kuin joku karvalakki eTrex H, mutta sen muutaman metrin heiton hyväksyn, kun kätköilykäytettävyys on muuten niin sairaan hyvä. LÄhinnä sinun pitää päättää, kumpi on mieluisampi, se rokkipyörä vai kosketusnäyttö. Kosketusnäyttö unohtuu itseltäni usein lukita ja taskusta esiin ottaessa gepsiin on ilmestynyt tusina reittipisteitä Haminasta Timbuktuun. Muuten kosketusnäyttö on mukava ja helppo käyttää, mutta eipä rokkipyöräkään vaivalloinen ole... Oregonissa on minusta kestäneet patterit inasen kauemmin kuin coloradossa, ja näytön saa säädettyä tosi kirkkaaksi tai vähemmän, jos haluaa säästää pattereita. Se on varsin kiva ominaisuus.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 04.10.2009 14:29

kaskas kirjoitti:LÄhinnä sinun pitää päättää, kumpi on mieluisampi, se rokkipyörä vai kosketusnäyttö.
Tämä onkin se suurin ero Coloradon ja Oregonin (ja Dakotan) välillä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Itse käytän Coloradoa ja olen tyytyväinen siihen. Kosketusnäytön kanssa saattaa tarvita ehkä hiukan enemmän osumatarkkuutta, mutta kirjoitus on kuitenkin nopeampaa kuin Coloradon rokkipyörällä. Toisaalta, ei niiden koordinaattien näpyttelemiseen Coloradollakaan kauaa mene... Coloradossa on ns. tikkuantenni, ja se saattaa olla tarkempi ja/tai herkempi ja tämä voi näkyä esim. tiheässä metsässä. Kätköilen usein erään Oregonistin kanssa, ja ainakaan normaalimaastossa gepsien välillä ei juuri tarkkuuseroa huomaa.
kaskas kirjoitti:Oregonissa on minusta kestäneet patterit inasen kauemmin kuin coloradossa, ja näytön saa säädettyä tosi kirkkaaksi tai vähemmän, jos haluaa säästää pattereita. Se on varsin kiva ominaisuus.
Kyllä Coloradossakin saa näytön kirkkautta säädettyä. Joidenkin mielestä Oregonin näytön taustavalon saa kirkkaammalle kuin Coloradon, mutta itselläni ei ole koskaan edes tullut tarvetta käyttää Coloradon valoa täysillä. Normaalissa päivänvalossa Coloradon näytöstä saa loistavasti selvää myös ilman mitään taustavaloja. Hämärällä vain parin pykälän taustavalaistus on ainakin minulle riittävä.

Dakota on sitten taas hieman pelkistetympi versio Oregonista. Siinä ei taida olla esimerkiksi tukea Wherigo-peleille (myös eräs gc.comin kätkötyyppi). Perusjutut hoitunevat kuitenkin silläkin.

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja thejoni » Su 04.10.2009 15:33

Itselläni on Dakota 20 käytössä, Wherigo ei liikuta itseään millään, ja pattereiden kulutukseen en ole kiinittänyt huomiota kun on ladattavat.
Prerium tunnus, saa kuvaukset gepsiin kokonaisuudessaan..
Niin ja se et karttana on kotiseudulta Vapaa-Ajan kartta ja reissussa OMS kartta.

purotaimen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 02.10.2009 12:53

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja purotaimen » Su 04.10.2009 19:33

[quote="thejoni"]Itselläni on Dakota 20 käytössä, Wherigo ei liikuta itseään millään

Thejoni:
Mikä on wherigo?
Miten olet kokenut näppäily-sormeilu-näkemisen 2,6 tuumaisessa?
Entä näytön kirkkaus?

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja thejoni » Su 04.10.2009 19:52

Wherigo on se kätkö tyyppi jossa on jokin esittely ympäri kaupunkia tai peli joka pitää jollain tavalla saada ratkottua, wherigoa hyväksikäyttäen. Geowiki.fi kertonee paremmin...

Näytö on ihan ok, mielesmäni, huippukirkaaksi sitä ei saakkaan, yöllä saa olla kirkkaamalla, päivällä pärjää vähemmällä.

Kosketus näyttö ei ihan toimi kuten iPod touchissa. Kätkentään riittää kumminskin, eli toimii hyvin, naatteja en näpyttele kun olen prerium saa kaiki kätköt suoraan mitä tarvii. 2000 kätköa kuvauksineen tais olla maximi, ei ole sitä tullut kokeiltua käytännössä, ja siittä sen verran jos menee jonnekkin reissun niin aivansama mikä on kortilla karttannimi kumhan .img siinä on, ne kansioon garmin, ja kätköt kannattaa ladata .gpxänä, gepsin muistissa on kansio GPX, toi taitanee olla puruskauraa.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Su 04.10.2009 22:22

purotaimen kirjoitti:

Kosketusnäytön toimivuus?
Rullan mukavuus?
Näytön kirkkaudet ko. laitteissa?
2,6 tuumaa versus 3 tuumaa versus käyttömukavuus?
Akkujen kesto 16 h versus 20 h?
Laitteiden tarkkuus?
Koko?
Ja kaikkea muuta, jotka ihan oikeasti vaikuttavat käytön mukavuuteen ja tarkkuuteen. Kartaksi olen valinnut Suomi pro:n.
-Latteena colorado
-Kosketusnäytöistä ei kokemuksia.
-Rulla toimii yhdellä kädellä vaikka olisi ohuet tumput kädessä
-Näytön kirkkaus kirkkaalla auringon paisteella ei ole mielestäni parasta a-luokkaa, Kuitenkin käyttökelpoinen.
-Isompi näyttö mukavampi mutta jostain pitää tinkiä ellei laitekokoa isonna.
-Akkujen kesto taustavalolla riittänyt minulle (n. 5 h vanhat akut). Vara-akut taskussa ja riippuuhan se akkujen tehostakin.
-Tarkka on ja pitäähän sitä jäädä jotain tekemistä itsellekin. Riippuu myös olosuhteista ja sateliiteista (1-jotain metriä).
-Karttana mulla vapaa-ajan kartat.
-Mukava laite käyttää ja kätköt saa ladattua sepustuksineen, lokeineen ja vihjeineen.

Se purkin löytäminen jää kuitenkin itselle tehtäväksi. :?

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja nick70 » Su 04.10.2009 22:53

karppa63 kirjoitti: -Latteena colorado
-Rulla toimii yhdellä kädellä vaikka olisi ohuet tumput kädessä
Koloraato minullakin käytössä. Rulla toimi jopa paksut talvihanskat kädessä. Testattu viime talvena -20 asteen pakkasessa tuulen puhaltaessa järven selältä. Ukko meinasi kohmettua, mutta gepsi toimi.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja salonse » Ma 05.10.2009 14:04

Minulla ollut keväästä lähtien "ykkös"gepsinä Oregon 300. Seuraavassa joitakin kokemuksiani laitteesta.

Gepsiä käytän kätköilyn lisäksi patikka- ja pyöräreissuilla mm. reitin tallentamiseen. Minusta konin kosketusnäyttö on tosi kätevä ja kaikki toiminnot saa tehtyä helposti ja nopeasti, jopa hanskat kädessä (vuorittomat nahkaiset käsineet) ja voihan sitä näyttöä tökittää vaikkapa kynän päällä tai puutikulla. Kynnen kulmalla näpytellen "klikkaus" toimii millin tarkkuudella, esim. reittipisteen valinta. Elokuussa Kiilopäällä tuli konia käytettyä useita tunteja päivässä vesisateessa ja laite toimi hyvin. Kun laittoi näytön lukituksen päälle, niin sai pyyhkäistyä näytöstä vesipisarat pois ilman että tapahtui mitään ei-toivottua. Paristot (AA-alkali) kestävät reippaasti neljä 3-5 tunnin yhtäjaksoista gepsin päälläoloa. Battery Save on minulla pois käytöstä, näyttö ei mene tällöin koskaan täysin pimeäksi, taustavalon aika 30 sekuntia. Auringon paistaessa taustavaloa ei tarvitse lainkaan. Näytön kirkkautta voi helposti säätää tarpeen mukaan. Kun laite ilmoittaa, että virtaa ei ole riittävästi taustavaloon, laite on silti vielä muilta osin toimintakelpoinen useita tunteja, eli käyttö ei katkea kuin kanan lento yht'äkkisesti. Varaparistoja en ole kertaakaan tarvinnut maastossa ottaa käyttöön.

Mitä tulee Colorado 300 ja Oregon 300 välisiin eroihin, niin kyllähän se "käyttöliittymä" eli Coloradon Rock‘n Roller-rullapyörä sekä Soft Key-painikkeet ja Oregonin Touchscreen tekee niistä kovin erilaiset käyttää vaikka laitteissa onkin lähes samat käyttöominaisuudet. Myös Coloradon "splitatut" näytöt tuovat erilaisuutta käyttöön. Valittaessa näiden kahden laitteen välillä, suosittelen kummankin laitteen "käpälöinti"-testiä, niin sitten voi arvioida kumpi tuntuu mukavammalta käyttää omissa käsissä. Tässä ei kaverin mielipide paljonkaan auta.

Myöskään GPS-vastaanottimet eivät ole samoja Colorado 300:ssa ja Oregon 300:ssa. Tarkkuus ilmoitetaan spekseissä samaksi ja kaiketi molemmilla pääsee tuohon kolmen metrin tarkkuuteen, mutta esim. satelliittikanavien lukumäärä on Coloradossa 12, Oregonissa yli 12 (omassa laitteessani näkyy olevan 14). Kanavien lukumäärällä ei käytännössä kuitenkaan ole paljon merkitystä, koska tuo 12 riittää yleensä yhtäaikaa "näkyvillä" olevaan satelliittimäärään.

Oregon 200 ja Oregon 300 välillä on kyllä muutakin eroa kuin hinta, muistin määrä ja kompassi. Kannattaa katsoa Garminin spekseistä. Sieltä selviää myös Dakotan ominaisuudet.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

purotaimen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 02.10.2009 12:53

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja purotaimen » Ma 05.10.2009 15:10

Hei vielä kaikille eksyksissä oleville!
Olen yrittänyt olla tietyllä tapaa myös gramman viilaajaa tai minimin ihailija. Näppituntumalla Oregon 300 viehättää, mutta toisaalta Dakota 20 on pienempi. Aina kuitenkaan pienuus ei ole käytössä mukava asia. Miten koette tämän gepseissä?

Vaelluksilla on mukana digikameroita, perhokalstusvälineitä, leiritarvikkeita, jne. Eli taskuun sopiva laite on oikea laite. Ominaisuuksiltaan Dakota 20 ja Oregon on ilomeisesti minun tarpeisiini aikalailla samanlaiset. Jos vielä jaksatte komentoida näkemyksiäni niin ehkäpä alan olla kartalla omista valinnoistani. Suomi Pro -kartta on käytössäni koka tapauksessa.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ma 05.10.2009 15:37

purotaimen kirjoitti:
Eli taskuun sopiva laite on oikea laite.
Oregonia en ole hyppysissäni pitänyt mutta se ilman ulkoista antennia on näppärämpi taskussa
pidettävä.
Colorado ehkä kylmällä säällä miellyttävämpi käyttää.
Käy jossain hypistelemässä ja mieti onko ronskimpi raato hyvä vai "konttoristin "vempele parempi?
Raatoa käyttäneenä voisin kokeilla kaanoa mutta vain mielenkiinnosta.
Raato on ihan hyvä, varmaan kaanokin. :shock:

Nicoless
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 17.11.2009 16:09

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja Nicoless » Pe 27.11.2009 12:14

Moikka. (Tää on se ihan eka viesti) :) Itse kans aikani puntaroin Coloradon ja Oregonin välillä, mutta lopuksi päädyin Coloradoon. Ihan vaan sen rattaan takia. Hyvin on toiminut, ei valittamista. Karttana Suomi Pro. Tosin eihän tää ole mulla vielä edes kovin kauan ollut käytössä.
Tässäkin kävi sillai perinteisesti. Olin jo ostanut laitteen, kun vasta huomasin tämän jutun aiheen. Onneksi ei ollut muillakaan huonoja kokemuksia coloratosta.

Nilkki
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 24.03.2009 12:09

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja Nilkki » Pe 27.11.2009 22:28

Itse hain gepsiä vaihtaessani pienempää kokoa (kulkisi helpommin mukana, voisi pitää kaulassakin ilman valjaita) kun 76Csx:stä luovuin. Eli vaihtoehtona pidin Coloradon ja Oregonien sijasta Etrex Legend HCx:ää ja Dakota 20:stä. Ensimmäinen on käyttöliittymältään 76:n kaltainen joten Dakota toi enemmän uutta käyttöliittymältään sekä gpx informaation esittämisen suhteen.

76:n 'insinöörimäisemmän' käyttöliittymän jälkeen Dakotan käyttäminen tuntui ensin oudolta, mutta ei ollenkaan huonolta. Kosketusnäyttö toimii erinomaisesti, eikä suuremmasta näytön resoluutiosta ei olisi todellakaan mitään hyötyä jos joku sitä pohtii, sillä zoomin käyttö on helppoa ja luontevaa.

Käytän samoja nimh akkuja kuin aiemminkin, kestävät reilusti yli tarpeeni (eli pitkän päivän) vaikka olisi taustavalo jäänyt täydelle teholle. Hinta / laatu -suhde oli ehdottomasti kohdallaan. Tätä kalliimman gepsin hankkimista en katsonut tarkoituksenmukaiseksi, jos myöhemmin tulee tarvetta niin hankin silloin ja koska kehitys kehittyy, on tarjonta silloin jotain aivan muuta kuin tänä päivänä.

Rehellinen kun haluan olla, niin lupaan laittaa tänne vastaan tulevat negaatiot, eiköhän niitäkin vielä löydy.

Ugh, olen puhunut.

Avatar
jkanee
Viestit: 3
Liittynyt: Su 29.11.2009 15:10

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja jkanee » Ma 30.11.2009 20:58

mulla myös nyt gps:sän hankinta edessä ja coloradon ja oregonin vaiheilla. mutta taitaa se kaatua oregonin 300 puolelle. onko helppo lataa oregoniin kätkökuvauksia, onko niille rajaa eli kuinka monta saa olla ladattuna gepsiin ja kai wherigoa voi pelata ja tehdä?

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ma 30.11.2009 21:31

Sekä oregoniin että koloraatoon on helppo latailla kätköjä. Vaatii vaan Garmin Communicator pluginin latauksen selaimeen. Sitten jos vielä innostut hankkimaan premium-jäsenyyden, helpotuu kätköjen latailu entisestään. Kätköjä oregoni muistaakseni sulattaa 2000 kpl. Whereigo pelittää vehkeessä, uusien tekemiseen tarvitset tietokoneelle oman ohjelman.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 30.11.2009 22:01

nick70 kirjoitti:Sekä oregoniin että koloraatoon on helppo latailla kätköjä. Vaatii vaan Garmin Communicator pluginin latauksen selaimeen.
Mihin tahansa Garminin käsigepsiin voi ladata kätköjä selaimen lisäosan kautta, mutta silloin kätkökuvaukset eivät mielestäni siirry. Colorado ja Oregon näkyvät tietokoneessa massamuistilaitteina eli ikään kuin muistitikkuina, ja kätköt sisältävä gpx-tiedosto vain kopioidaan laitteen muistiin. Gpx-tiedostojen saamiseksi pitää olla geocaching.comin premiumjäsen. (yleisesti:) Jos ei ole premiumi eikä aio hankkia ko. jäsenyyttä, ei kannata Coloradoa tai Oregonia ostaa, nimittäin silloin ei pääse hyödyntämään laitteiden kätköilyominaisuuksia ja halvempikin malli varmaan riittää.

Avatar
KaSu76
Viestit: 24
Liittynyt: To 09.07.2009 23:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja KaSu76 » Ma 30.11.2009 22:04

Onko tuossa Oregonissa samoja ongelmia latauksen kanssa kuin nüvi500, että jos kätkön nimet on liian pitkiä niin kone lagaa? Tämän ongelman takia minä en voi ladata kätköjä tuolta Geocache.fi sivustolta suoraan vaan teen sen my.garmin sivujen kautta.

Terveisin, Katja
~tyhmä on se joka kysyy, mutta se joka ei kysy pysyy tyhmänä~

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Dakota 20, Colorado vai Oregon 200 tai 300

Viesti Kirjoittaja miisa » Ma 30.11.2009 22:42

Tuosta kätköjen latauksesta gepsiin... Minulla on Colorado 300 ja vuorotteluvapaalla kun olen niin lokakuussa tein kuukauden reissun Eurooppaan. Kätköjä latasin muistikorttiin aloittaen Espanjan pohjoisrannikolta ja siitä sitten laajemmin niille alueille, joilla oli tarkoitus pyöriä suunnilleen. Tarkkaa suunnitelmaa mitä tietä kuljemme ja mitä kätköjä haemme emme tehneet ennen reissua. No, raato mokoma ei näyttänyt kuin reilu sata ensimmäiseksi sisään imuroitua kätköä, vaikka kätköjä oli laitteeseen ladattu monta sataa. Arrrggh! No, onneksi Euroopan maissa on samanlainen kirjastojärjestelmä kuin Suomessa. Siellä sitten istuimme lukuisia kertoja eri kaupunkien kirjastoissa käsin kirjoittamassa naatteja paperille. Eli mitä hyötyä on vaikka gepsiin voisi ladata 2000 kätköä, kun ei laite kykene näyttämään kuin vajaa 200 ensimmäiseksi sisään ladattua? Toki kun laitteesta poistaa kätköjä alkupäästä tulee aina myöhemmin ladattuja järjestyksessä näkyviin, mutta tämä ei ole aivan yksinkertaista ulkomailla julkisilla koneilla (isossa osassa on keskusyksikkö lukon takana kaapissa, joten edes tikkua, jossa muistikortti on sisällä ei voi liittää). Itse olen siis siinä käsityksessä, että Colorado 300 on tarkoitettu käytettäväksi vain ja ainoastaan tietokoneen kanssa yhdessä. Kätköthän saa poistettua Coloradosta vain liittämällä laite (tai muistikortti) tietokoneeseen. Reittipisteet sen sijaan toimivat järkevästi, eli näkyvillä on aina lähimmät, eivät ensimmäiseksi sisään ladatut ja ne saa yksitellen poistettua ilman tietokoneliitäntää. Kun kävimme tässä viikon reissulla Pohjois-Portugalissa osasin varautua paremmin: valmis suunniteltu ajelureitti, 3 muistikorttia, joissa jokaisessa osm kartta alueesta ja reilu 100 kätköä. Muistikortteja vaihtamalla riitti kätköjä haettavaksi koko reissulle. Toinen ongelma Colorado 300 gepsissä on se, ettei suuntanuoli kävellessä näytä kätkölle vaan mihin sattuu. Vain seuraamalla metri numeroita tietää onko lähestymässä kätköä vai menossa väärään suuntaan. Autolla ajettaessa suuntanuoli toimii paremmin. Voi toki olla etten osaa vieläkään käyttää gepsiäni ja että laite on epäkunnossa, koska suuntanuoli ei toimi kävellessä, mutta tällaisia kokemuisia Coloradosta minulla on. Näillä kokemuksilla sanoisin, että kesken kehittelyn markkinoille pukattu laite, joka ei ole kovinkaan käyttäjäystävällinen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”