Garmin etrex vista hcx

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Klausbuster
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 14.05.2008 21:46

Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja Klausbuster » Su 30.08.2009 9:32

Onko tietoa, miten ko laitteeseen saa nopeimmin/kätevimmin syötettyä kätköjen reittipisteitä. Olen huomannut, että garminin ohjelmilla voi kätevästi muokata kätkökohtaisia merkintöjä, johon voi itse naputella esim. vinkit jne. Tulee vaan mieleen, että mahtaako olla mahdollista jostakin listauksesta tehdä useiden kätköjen siirtoa esim kopioi/liitä-systeemillä. Helpottaisi huomattavasti, jos voisi siirtää gepsiin kerralla useiden kätköjen reittipisteet, kuin naputella niitä pitkin iltaa yksi kerrallaan. Geocaching-sivustolta siirrettäessä tulee jotakin merkintöjä, muttei terrain/difficulty, eikä vinkkejä. Orgon on tietenkin ratkaisu näihin ongelmiin, mutta jos joku tietää edes em. asioihin mahd. vinkkiä, niin otan mielelläni vastaan. Etrexin reittipisteikkunan merkintöboksi ei anna ilmeisesti tehdä kovin monen merkin merkintöä ?!?! Tällöin pitää siis tarkkaan harkita, mitä siihen lopulta kirjoittaa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 30.08.2009 10:44

klaussi2 kirjoitti:Onko tietoa, miten ko laitteeseen saa nopeimmin/kätevimmin syötettyä kätköjen reittipisteitä. Olen huomannut, että garminin ohjelmilla voi kätevästi muokata kätkökohtaisia merkintöjä, johon voi itse naputella esim. vinkit jne. Tulee vaan mieleen, että mahtaako olla mahdollista jostakin listauksesta tehdä useiden kätköjen siirtoa esim kopioi/liitä-systeemillä. Helpottaisi huomattavasti, jos voisi siirtää gepsiin kerralla useiden kätköjen reittipisteet, kuin naputella niitä pitkin iltaa yksi kerrallaan. Geocaching-sivustolta siirrettäessä tulee jotakin merkintöjä, muttei terrain/difficulty, eikä vinkkejä. Orgon on tietenkin ratkaisu näihin ongelmiin, mutta jos joku tietää edes em. asioihin mahd. vinkkiä, niin otan mielelläni vastaan. Etrexin reittipisteikkunan merkintöboksi ei anna ilmeisesti tehdä kovin monen merkin merkintöä ?!?! Tällöin pitää siis tarkkaan harkita, mitä siihen lopulta kirjoittaa.
Profiilisi mukaan et ole premijumiherhiläinen. Premiumin ostamalla gc.fi:stä saisi lähetettyä hakutulokset gepsiin kerralla, ja reittipisteiden nimiin saisi kätkön nimen lisäksi vaikka terrainin, difficulty-arvon ja/tai vinkin. Itse en ole kokeillut, mutta näin kerrotaan..

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ma 31.08.2009 22:07

Etrexiin ei valitettavasti vinkkejä, T/D arvoja tai muita kuvauksia saa mahtumaan. Itselläni on Legend HCx jonne gpx:n siirtämällä menee koordinaatit / kätkön nimi. Useampia koordinaatteja kerralla saa myös rekistöröitymällä garmin.com sivuille, ainakin tradit sieltä muistaakseni saa. Kätkökuvaukset olen pitänyt kännykässä. Toimii ainakin itsellä hyvin kun hirveän montaa kätköä kerralla ei tule koskaan haettua.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 31.08.2009 22:55

Steamhead kirjoitti:Etrexiin ei valitettavasti vinkkejä, T/D arvoja tai muita kuvauksia saa mahtumaan. Itselläni on Legend HCx jonne gpx:n siirtämällä menee koordinaatit / kätkön nimi.
Niinhän se olikin, vallan unohdin. Eli ainakin perus-etrexissä on kuuden merkin rajoitus waypointin nimessä, ja näin ollen siihen ei paljon infoa mahdukaan. Uusista gc-koodeistakin pitää karsia gc-alku pois.

Avatar
heskaz
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 09.06.2009 22:47

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja heskaz » Ma 31.08.2009 23:13

HCX hyväksyy nimeen 14 merkkiä ja kuvaukseen 30 merkkiä.
Tuohon saa jo maasto- ja vaikeusluokituksen ja lyhyehkön vihjeen.

Avatar
KeljuPee
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 27.08.2007 10:21
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja KeljuPee » Ma 21.09.2009 13:28

Tähän ketjuun liittyvää kysymystä olen itsekin pohtinut. Voiko Etrex Legend Hcx tai Etrex Vista Hcx gepseihin saada siirrettyä piuhalla kätkötietoja niin, että näkyviin tulisi nimen ja koordinaattien lisäksi myös D/T - tiedot, koko, vihje ja mahdollisesti jopa kuvausta sekä viimeisiä loggauksia, kuten esim. Coloradoon saa? Onko rajoittavana tekijänä itse laite vai joku softa vai onko kyse premium-jäsenyyden ominaisuuksista? Tähän en löydä vastauksia ainakaan Kiven alta.
Vanhaan legend C:hen saan kyllä kertanapsauksella siirrettyä vaikka 500 kätköä, mutta tietoina on vain nimi ja koordinaatit. Usein olisi apua noista muistakin tiedoista. Siirtovälineenä on piuha sarjaportilla, mutta siihen olen jo hankkinut USB-adapterin ja sillä homma toimii hienosti Easy-GPS -ohjelmaa käyttäen.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 21.09.2009 15:27

Premiumina saa .fi:stä siirrettyä. Kuvausta ja lokeja ei tietääkseni saa mutta seuraavat tiedot:

Koodi: Valitse kaikki

%name 	 Kätkön nimi 	 %nameXX 	 Nimen alusta XX-merkkiä (esim. name12) 
 %by 	 Piilottaja 	 %byXX 	 Piilottajan nimen alusta XX merkkiä 
 %code 	 WP-koodi 	 %con 	 Koko 
 %drop2 	 WP-koodi ilman GC-alkua 	 %con1 	 Koko yksimerkkisenä, esim. S=small 
 %dist 	 Etäisyys kotoasi 	 %ter 	 Maasto, esim. 2 tai 2.5 
 %hint 	 Vihje selväkielisenä 	 %ter2 	 Maasto kaksimerkkisenä, esim. 20 tai 25 
 %chint 	 Vihje koodattuna 	 %ter3 	 Maasto 1-merkkisenä (GSAK-muoto) 
 %lat 	 Latitude 	 %dif 	 Vaikeus, esim. 2 tai 2.5 
 %lon 	 Longitude 	 %dif2 	 Vaikeus 2-merkkisenä, esim 20 tai 25 
 %wnt 	 Talviattribuutti   Arvot 	 %dif3 	 Vaikeus 1-merkkisenä (GSAK-muoto) 
 %wnt2 	 Talvi OK -attribuutti  Arvot 	 %typ 	 Tyyppi 
  	  	 %typ1 	 Tyyppi yksimerkkisenä, esim. T=traditional
Anteeksi ruma asettelu mutta kopsasin suoraan.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja thejoni » Ma 21.09.2009 21:03

Mulla on käytössä Dakota 20 ja saan kaikki tiedot tungettua gepsiin, tosta vista hcx:stä en tiedä.. :?:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 21.09.2009 21:07

thejoni kirjoitti:Mulla on käytössä Dakota 20 ja saan kaikki tiedot tungettua gepsiin, tosta vista hcx:stä en tiedä.. :?:
No saa kaikenmailman koloraatoihin ja oregaanoihinkin ne kokonaan.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
KeljuPee
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 27.08.2007 10:21
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja KeljuPee » Ma 21.09.2009 22:46

Kiitti aku506:lle nopeasta ja perusteellisesta vastauksesta. Ammattiataito on kyllä koetuksella tuon koodauksen kanssa, mutta haastettahan olla pitää. Täytyypä harkita tota premiumia vielä uudelleen, toistaiseksi se on saanut olla muiden herkkua.

skoljone
Viestit: 2
Liittynyt: La 20.12.2008 22:49

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja skoljone » Ti 22.09.2009 23:49

Itselläni on Garmin ETrex Vista Hcx. Käytän GSAK:ta eli Geocaching Swiss Army Knifea (http://gsak.net) kätköjen hallintaan. Sillä voi myös määritellä todella tarkkaan mitä tietoja menee mihinkin kenttään. Minä laitan nimi-kenttään kätkön nimen 6:lla merkillä sekä GC-koodin ja kuvaukseen tulee vaikeusaste, terrain, container ja niin paljon vinkistä kuin vain saa (harvoin mahtuu kokonaan tuon 30:n merkin rajoitteen takia).

GSAK:lla heitän nuo kätköt myös TomTomiin eli siinä on aina kaikki Suomen kätköt ja omat löydetyt. Siitä vain ajelee ja ihmettelee mitä seuraavaksi hakisi.

GSAK:n virittelyyn löytyy lisätietoja osoitteesta http://gadgetti.blogspot.com/search/label/GPS

Avatar
KeljuPee
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 27.08.2007 10:21
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Garmin etrex vista hcx

Viesti Kirjoittaja KeljuPee » Ke 23.09.2009 11:43

Kiitos lisäkommentista! Nythän se näyttää siltä, että tässä voi säästää toista sataa euroa (kun ei välttämättä tarvi ostaa coloraatoa) ja silti pääsee vähän tarkemman tiedon haltijaksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”