Geocache Navigator vs Geocache Live

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 26.08.2009 13:27

Molemmat toimisessaan vallan erinomaisia gps-kännykkä sovelluksia. Olen käyttänyt paljon tuota Geocache Navigatoria, mutta viime aikoina kallistunut enemmän Liven puoleen. Toki kun liven karttapalvelin oli alhaalla kai viikonkin, niin se risoi. Minulla on molemmat sovellukset pyörineet samassa kännyssä samaan aikaan rinnakkain, ja tietysti on ongelmiakin ollut.
Joku on kertonut, että Live aiheuttaisi verkkokuormaa huomattavasti Navigatoria enemmän, tällä on merkitystä lähinnä ulkomailla, jossa jokainen bitti maksaa, mutta myös olen huomannut, että välillä liveen ilmaantuu kätkön tiedot suunilleen vartin päästä, kun kätkö on jo logattu. Mutta eipä taida tuo navigatorgaan ulkomailla ihan ilmainen olla.

Mielellänni jatkaisin kokeiluja, mutta nyt tuo navigator muuttuu maksulliseksi. Näin vanhana käyttäjänä saisin sen puoleen hintaan eli 15 € + verot. Kannattaisiko? Mikä on liven tilanne varmaan toimiessaan sekin alkaa maksaa.

Yritän kyllä itsekin selvittää, mutta jos joku viisas tietää, että onko tuo Geocache Navigatorin lisenssi käyttäjä kohtainen vai vaaditaanko uusi lisenssi joakaiseen luuriin niin kiinnostaisi. Varmaan sen otan, mutta jos lisenssi on luuri kohtainen niin pitäisi miettiä mihin luuriin sen tuuppaan.
Onko kenelläkään tietoa Liven tulevasta maksullisuudesta?
Niin jos tuota Navigatoria haluaa, niin kannattaa tosiaan ladata se "vanha"-ilmaisversio saman tien ja päivittää se puoleen hintaan, uusi maksanee 30 euroa.

lagnar
Viestit: 9
Liittynyt: La 04.07.2009 13:18

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja lagnar » Ke 26.08.2009 15:45

Trimblen omalla Geocache Navigator Nokia sivulla sanotaan näin:

"The purchase is a one-time fee good for the life of the handset. Regardless of whether you choose to upgrade your Geocache Navigator application in the future when upgrades become available, the version now offered for €15 will continue to operate."

Tästä voi sitten vetää omat johtopäätökset. Ton perusteella voisi luulla että maksu on kertaluonteinen mutta jos vaihtaa puhelinta niin joutuu ostaa ohjelman uudestaan. Kun päivittää nokian puhelimen symbian ohjelmiston niin asennetut ohjelmat täytyy asentaa yleensä uudestaan. Sitä en tiedä, että säilyykö kerran maksettu lisenssi puhelimen tiedoissa vai häviääkö se puhelimen järjestelmäpäivityksen yhteydessä.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja tanjuli » To 27.08.2009 0:00

No niin, minä olen tullut vanhaksi. Vanha koira ei opi enää uusia temppuja. Tai sitten kaikki kapasiteetti on muussa käytössä.

Ajattelin tulla lukemaan näiden softien vertailuja. Aloitin kätköilyni puhelimella, aioin muka perehtyä GPS:iin ja ostaa sitten minulle sopivan. No enpäs ole jaksanut perehtyä. Kohta olen 500 löytänyt luurilla (ja hajottanut vain kaksi..), joten jatkan varmaan sillä. Nyt on vain kamalan vaikea tehdä päätös kummalla softalla sitä jatkaisi. Olen tottunut käyttämään Navigatoria, Liven kanssa emme ole sopineet yhteen. En ole jaksanut opetella. Navigatoristakin löysin varmaan toissapäivänä 'uuden' ominaisuuden. Toisaalta se Navin vain yksi kätkö kartalla yhtaikaa -nyppii, kun en minä kuitenkaan niitä reittejä etukäteen suunnittele. Yleensä etsin purkkeja sieltä missä muutenkin satun olemaan. Oliskos jossain joku vertailu tehty? Helpointa olisi ehkä ostaa lisenssi Navigatoriin, mutta ihan varmaan Live on 100x parempi jos teen niin :). Kyllä elämä vain on vaikeata :lol:
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 27.08.2009 1:52

tanjuli kirjoitti: Ajattelin tulla lukemaan näiden softien vertailuja.
Täältä pesee :D

Vaimo herätti äsken klo 1.30 auttamaan 6viikkoa vanhan vauvan niistämisessä, enkä saa unta joten tulee vähän tajunnanvirtana. Korjatkaa/täydentäkää tarvittaessa.

TGN:

+ intuitiivinen ja looginen valikko
+ selkeämmät värit
+ kartalla näkyy ihan kaikki pikkutiet ja kinttupolut
+ kaikki loggaukset luettavissa
+ datapihi (tästä iloa lähinnä ulkomailla)
+ englannin kielinen
- englannin kielinen
- tien kokoeroja vaikea erottaa (kaikki motaria pienemät tiet näyttävät samalta)
- kartalla näkyy vain yksi kätkö kerrallaan (mielestäni isoin miinus)
- attribuutteja ei näy
- tämänhetkinen hinta

GL:

+ tämänhentkinen hinta :D
+ suomen kielinen
+ ohjelman kehitykseen pystyy vaikuttamaan helposti kirjoittamalla sähköpostia esim haksu10:lle tai Martsalle
+ kartta toimii kuin unelma, pyörätiet ja ulkoilutiet näkyvät sinisellä ja punaisella katkoviivalla
+ paljon paremmin customoitavissa kuin TGN (mm. fontin koko, näytetäänkö kartalla kätköt / kätköilijät jne, haetaanko kätköjä automaattisesti)
+ kartalla näkyy enemmän dataa samalla kerralla (useampi kätkö, muut kätköilijät)
+ chattiominaisuus (yks hauskimpia juttuja!)
+ kuvien lähettämisominaisuus (niitä on kätevämpi myös liittää loggaukseen, koska valmiiksi skaalattu pienemmäksi; lopputulos gc.comin palvelimella jopa parempi kuin gc.comin pienemmäksi skaalaama kuva)
+ kätevämpi kartta / kursori / kompassinäytön vaihto kuin TGN:ssa
+ attribuutit näkyvillä kätkökuvauksessa
- monimutkainen, eikä niin looginen valikko (mm. Asetukset ja Mukauta on turhaan erillään, enkä koskaan muista kummasta löytyy mikäkin säädettävä asia)
- käyttää enemmän dataa (tästä haittaa lähinnä ulkomailla tai jos ei ole rajatonta datasopimusta operaattorin kanssa)
- vain 5 viimeistä loggausta näkyvillä - nekin on hidas saada näkyviin koska pitää scrollata kätkökuvauksen loppuun
- kaikki pikkutiet eivät näy kartalla

Mulla on tällä hetkellä puhelimessa molemmat softat, mutta kun TGN kohta lakkaa toimimasta en jää kaipaamaan kuin niitä pikkuteitä, jotka näkyvät TGN:n kartassa paremmin.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja Giliad » To 27.08.2009 9:10

Aika hyvin Haaskalintu listasi noi. Lisäisin vielä GCN:ään miinukseksi, että se rivittää kätkökuvaukset välillä aika oudosti. Sen sijaan Liven kanssa on joskus jotain merkistöongelmia (esim. useimmissa kätkökuvauksissa näkyy miinusmerkit (-) kysymysmerkkeinä (?)). Vähän hankalaa välillä laskumultien kanssa.

Mulle Liven isoin miinus on ollut tuo vain viisi lokia nähtävillä ja se miten niitä joutuu skrollaamaan. Hyvä yhdistelmä on ollut Live+GCN, mutta nytpä taidan itse ainakin jättää tuon GCN:n pois. Ihan jo siksikin, että jos jommasta kummasta maksaisin, se olisi ehdottomasti Live.

jzhannul
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.08.2008 15:18

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja jzhannul » To 27.08.2009 14:04

Tuossahan noita eroja oli.

Ohessa vielä pari.

- TGN:ssä on mielestäni edelleen helpompi suunnistaa viimeiset 15 metriä. 0-piste piste löytyy helpommin, niin hyvin kuin se nyt kännykän gepsillä on mahdollista.
Pitäisiköhän GL:n laskea sijaintia useammin kun ollaan kätkön lähellä ja keskiarvottaa näitä tuloksia. Jotenkin tuota loppulähestymistä tulisi vielä kehittää.

- GL:n OpenStreetmap on ainakin PK-seudulla erinomainen. Pienemmissä kaupungeissa taas kartat ovat monesti erittäin puutteellisia.
- GL:n Openstreetmap jumittelee joskus. Zoomausta tai uuden kartan latautumista voi joutua odottelemaan minuutin-pari.

- Kaikessa muussa GL sitten onkin monipuolisempi ja parempi. Etenkin tuo usean kätkön näkyminen kerralla on loistavaa reittisuunnittelun kannalta, samoin omien merkintöjen tekeminen mysteereihin, jolloin mystit siirtyvät omalle paikalleen. Myös Off-line kätköilyu on hieno ominaisuus lataamalla kartat ja kätköt koneeseen etukäteen.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Pe 28.08.2009 10:47

jzhannul kirjoitti: - TGN:ssä on mielestäni edelleen helpompi suunnistaa viimeiset 15 metriä. 0-piste piste löytyy helpommin, niin hyvin kuin se nyt kännykän gepsillä on mahdollista.
Pitäisiköhän GL:n laskea sijaintia useammin kun ollaan kätkön lähellä ja keskiarvottaa näitä tuloksia. Jotenkin tuota loppulähestymistä tulisi vielä kehittää.
En ole juurikaan TGN:ää käyttänyt, mutta tuntuu että Live on tosiaan hieman rauhaton tuossa viimeisillä metreillä. Aiemmin käytin AFtrack-softaa, ja sillä mielestäni löysi paremmin kätkölle ihan nuolen ja etäisyyden perusteella. Nyt Liven kanssa katson oikeastaan pelkkää karttaa maastonmerkkeihin verraten, enkä välitä etäisyysnäytöstä, kun useimmiten se poukkoilee hermostuneesti sinnetänne. Tutkanäytöltä voi yrittää arvioida etäisyyttä sen perusteella, että missä oma sijainti näyttäisi keskimäärin huitelevan kätköön nähden.

Joskus kokeilin Locify-nimistä softaa. Se oli oikeastaan käyttökelvoton, koska etäisyydestä tai suunnasta ei tullut mitään tolkkua.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja tanjuli » La 26.09.2009 21:38

Navigator toimikin viikon pidempään kuin ilmoitettu oli, käytin sitä viimeiseen saakka. Sitten piti tehdä se Suuri Päätös :P Päädyin nyt sitten Liven käyttäjäksi, lähinnä reittisuunnittelun takia. Hermoni olen jo menettänyt. Olen joutunut monta kertaa asentamaan Liven uudestaan, kun se on päättänyt näyttää vain muut kätköilijät. Ei kätkön kätköä tai sitten vain edelliset 5 hakemaani. Torstaina minun piti esitellä kätköilyä jästiystävälle, mutta eihän siitä mitään tullut, kun kartalle ilmestyi vain kanssakätköilijöitä eikä lataaminen tuottanut mitään tulosta. En minä tajua mitä olen tehnyt väärin, kai minä joskus opin..
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocache Navigator vs Geocache Live

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 27.09.2009 0:04

tanjuli kirjoitti:Navigator toimikin viikon pidempään kuin ilmoitettu oli, käytin sitä viimeiseen saakka. Sitten piti tehdä se Suuri Päätös :P Päädyin nyt sitten Liven käyttäjäksi, lähinnä reittisuunnittelun takia. Hermoni olen jo menettänyt. Olen joutunut monta kertaa asentamaan Liven uudestaan, kun se on päättänyt näyttää vain muut kätköilijät. Ei kätkön kätköä tai sitten vain edelliset 5 hakemaani. Torstaina minun piti esitellä kätköilyä jästiystävälle, mutta eihän siitä mitään tullut, kun kartalle ilmestyi vain kanssakätköilijöitä eikä lataaminen tuottanut mitään tulosta. En minä tajua mitä olen tehnyt väärin, kai minä joskus opin..
Pahoittelen kokemiasi ongelmia Liven suhteen. Vaikka Live onkin betavaiheessa (eli ei ole valmis tuote) niin pyrkimyksenä on tarjota valmista tuotetta yhä paremmin vastaava kokonaisuus ja kehitystyötä tehdään jatkuvasti.

Viestisi inspiroimana päädyin kirjoittamaan yleisluontoista asiaa Liven tämänhetkisestä tilanteesta kaikille käyttäjille.

Selostuksessa puhutaan käsitteestä "alue" joka tarkoittaa Liven järjestelmän muodostamaa käyttäjän sijantia keskipisteenä käyttävää vaihtuvasäteistä ympyrää, jonka perusteella lasketaan tarve kätköluettelon ja -tietojen päivitystarpeeseen Jenkkilästä paikallisten välimuistitettujen tietojen käyttämisen sijaan.
  • Mikäli ei ole geocaching.comin premium -käyttäjä voi Livessä olla vain 5 kätköä kerrallaan ja ne täytyy poistaa ennen kuin lataa uudet 5 kätköä.
  • Muut käyttäjät päivittyvät Liveen automaattisesti ja premium -käyttäjälle suositeltavaa on asettaa päälle kätköjen automaattinen lataus, jolloin myös kätköjä valuu huomaamatta luuriin lisää ja lisää liikkuessaan (tähän saa liittää normaalit disclaimerit vaatii datayhteyden, tekee dataliikennettä, huomioi operaattorisi laskutus jne.)
  • Liittyessään geocaching.com premium -käyttäjäksi on suositeltavaa kirjautua Liven www-sivuille sisään omilla tunnuksillaan sen jälkeen kun premium on geocaching.comiin aktivoinut (aktivoitumisen näkee geocaching.comin omalta profiilisivulta). Tällöin premium -tieto päivittyy Liven käyttöön välittömästi. Tämänhetkisistä dataliikenneviiveistä Suomen ja jenkkilän välillä johtuen tätä tarkastusta ei voida suorittaa ohjelmaa käytettäessä.
  • Kätköjen manuaalinen lataaminen ohjelmaan voi kestää jonkin aikaa (jopa kymmeniä sekunteja) johtuen em. dataliikenneviiveistä. Aika riippuu monista seikoista kuten onko ko. alueelle olemassa jo riittävän ajantasainen kätkölista, onko kätkölistan kätköjen tarkemmat tiedot riittävän ajantasaiset, onko käyttäjän löydetyt kätköt -tieto ko. alueelta riittävän ajantasainen jne jne jne. Mutta rauhallinen odottelu auttaa, kätköt tulevat heti kun palvelin saa tiedot kerättyä.
  • Alueen uusien kätköjen päivittymisessä mukaan Liveen on viivettä koska dataliikenneviiveistä johtuen ei jatkuvaa kätkötietojen kyselyä ole mahdollista tehdä Jenkkilästä vaan täytyy käyttää kätkövälimuistia (cachecache :D. Pyrkimyksenä on Suomen kätköjen osalta kuitenkin geocache.fi:hin pohjautuvan datan avulla päästä nopeampaan tai jopa reaaliaikaiseen uusien kätköjen mukaantuloon lähiaikoina.
  • Dataliikenneviiveitä koskeva hitaus ja sen aiheuttamat ongelmat ovat myös geocaching.comin tiedossa ja tähän on tulossa parannusta mutta aikataulusta ei ole vielä tietoa; homma tehdään kunnolla sitten järkevästi eikä virittelemällä lisää purukumia joka hieman taas parantaisi tilannetta.
Lopuksi kiitokset kaikille Liveä käyttäville ja kommentteja, ideoita, bugitietoja ja risuja sekä ruusuja antaneille! Kehitystyö jatkuu tavoitteena yhä parempi sovellus geokätköilijöille!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”