GPS:n vertailu

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
opi_heesu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 18.08.2009 17:55

GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja opi_heesu » Ke 19.08.2009 12:32

En löytänyt aiheesta keskustelua. Löysin vain sellaisia jossa oli muutaman navigaattorin vertailua. Ohjatkaa tämä viesti oikeaan paikkaan jos kuitenkin aihe löytyy.

Siispä..
Kertokaahan kaikki kätköilijät, mitä GPS-laittetta käytätte sekä plussat ja miinukset.

Olisi varmasti GPS-laitteen hankkimista suunnittelevalle iso apu kun on konkreettisia arvioita oikeassa tilanteessa.

Kiitos.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja McPolo » Ke 19.08.2009 13:25

Mä heitän heti takaisin pallon.

Ensin pitäisi tietää, mitä sillä vehkeellä haluaa tehdä, ja mihin tarkoitukseen se on tulossa.

Kätköilyyn ehdottomasti jokin näistä uusista garmineista: oregon, colorado tai dakota. Minkä mallin näistä valitsee, on sitten budjetista ja ominaisuuksista kiinni, mistä haluaa maksaa.

Itsellä oregon 300, ja tykkään. Melko intuitiivinen kosketusnäyttö, ja melkein aina se jopa toimii miten haluan. Ja toistaiseksi on ohjelmistoja tullut joiden kautta tullut muutamia hyvin käytännöllisiä uusia ominaisuuksia. Ei mitään valittamista oikeastaan.

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ke 19.08.2009 13:34

Hei, itsekin aikoinaan etsin keskustelua GPS-laitteista kun oli oston aika. Tällä sivustolla on joissakin
ketjuissa paljonkin asiasta kirjoitettu, oikeastaan aika monessa tämän gps-apua palstan kirjoituksessa.
Muualta netistä suomen kielellä onkin aika vaikea löytää aiheesta mitään kokemuksia, jotka olisivat
kohtuullisen ajan tasalla laitteiston suhteen.

Itsellä Garmin Oregon 300 ja Vapaa-ajan kartasto siihen. Riittää kätköilyyn ja muuhunkin maastossa
liikkumiseen, mihin sen alun perin itse asiassa hankinkin. Itselleni yllätys on ollut Oregonin ohjelmistopäivitysten
keskeneräisyys ja bugisuus. Jokin asia on liikahtanut eteen päin ja tullut uusia ominaisuuksia ja GPS-tarkkuus on
lisääntynyt, mutta aina kaikissa versioissa on ollut jokin bugi eikä nuo betaversiot ole kovin luotettavia. Käytän
itse versiota 3.13, mutta nyt näemmä on tullut jo 3.15:kin. http://www.gpsfix.net/

Kaikkiaan laitteeseen näistä lastentaudeista huolimatta olen tyytyväinen. Näytön kirkkaudessa olisi toki toivomisen
varaa, samoin akkukestossa. Tuntuu, että ladattavilla NiMh- akuilla ei kestä virtaska kuin jonkin 4-5 tuntia korkeintaan
vaikka virransäästötoiminto olisi päällä. Tosin voihan olla ettei laturi noita ihan täyteen latinkiin saakaan....

fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja fifixi » Ke 19.08.2009 13:36

Garmin eTrex Legend HCx

Hommasin pari viikkoa sitten. Ensin mietin halvempaa eTrex H perusmallia, mutta siinä ei tule mukana kaapelia ja se taitaa kaiken lisäksi olla sarjaporttiin kytkettävä. Legendissä tuli mukana USB-kaapeli. Satojen kätköjen koordinaattien helppo siirto laitteeseen oli yksi ehto etsiessäni sopivaa laitetta. Legendillä onnistuu, mutta tietysti vaatii premium jäsenyyden.

Legendissä on myös kartat. Parikymmentä kätköä olen hakenut ja Legendin karttaa ei ole tullut kertaakaan vilkaistua. Peruskartallahan ei oikein edes mitään tee joten jos karttoja haluaa niin pitää olla valmis maksamaan lisää (ja aikas paljon kaiken lisäksi).

Gepsin tarkkuus on mielestäni ollut todella hyvä. Parhaimmillaan jotain +/-2m kun DGPS on päällä. Samaan tosin taitaa päästä halvemmalla eTrex H mallilla joten tämä ei ainakaan saa olla ostosyynä kalliimmalle laitteelle että olisi tarkempi. Kaikkia ominaisuuksia en ole ehtinyt vielä edes kokeilla, mutta näppäinlukkoa en ole löytänyt. Tuolla kun kävelee jästien keskellä kätköjä etsiessä niin on parempi pitää gepsi taskussa. Tulee satunnaisia näppäinten painalluksia kun gepsi on taskussa ja näppäimet auki. Omien pisteiden(esim. multikätköissä) syöttäminen gepsiin kentällä ei ole herkkua, mutta onnistuu kyllä kohtalaisen kivuttomasti. Mysteerien ym. pisteet saa kyllä PC:ltä piuhalla.

Hinta oli 189€ Verkkokauppa.com:issa

opi_heesu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 18.08.2009 17:55

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja opi_heesu » To 20.08.2009 15:16

Aikeena oli etsiä kätköjä. :)

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja maaria11 » To 20.08.2009 15:55

Itselläni on magellan Triton 400. En suosittele. Tarkkuus ei ole kauhean hyvä, varsinkin metsäkätköillä Nokian kännykkänikin on usein tarkempi kuin tuo Magellan. Lisäksi kätköjen lataus koneelta Vantage Point ohjelman avulla ei läheskään aina onnistu, saattaa koko gepsi mennä jumiin. Eikä Vantage point toimi Vista-koneessa kunnolla. Näppäimet ovat niin jäykät, että varmasti eivät painu vahingossa taskussa :) Tosin mitään muutakaan gepsiä en ole kokeillut, joten vertailemaan en pysty.

rec77
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.09.2008 7:30

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja rec77 » Pe 21.08.2009 8:31

Jos budjetti on joustava niin suosittelen ostamaan Garminin Coloradon tai Oregonin (ovat olleet markkinoilla jo pitkään, eli luotettavuus suht. ok). Ominaisuuksia piisaa pienen kylän tarpeisiin ja koko ajan tulee jotain lisää, kun kehittävät ohjelmistoja. Noiden kahden ominaisuudet ovat aikalailla vastaavat, mutta "käyttöliittymä" on erilainen, eli oregon toimii kosketusnäytöllä ja colorado napeilla/pyöritettävällä ihmesysteemillä ;) Itse valitsin aikoinaan Oregon 400:n ja ainakaan vielä en ole katunut.

Avatar
weellu
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 28.12.2007 14:46

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja weellu » Pe 21.08.2009 9:45

Jos pitää Oregonin ja Coloradon väliltä valita, niin suosittelisin Oregonia. Itsellä ei ole siitä kokemusta, mutta Coloradosta on. Coloradon rulla on melko tuskainen väline syöttää multin reittipistettä, tms laitteeseen. Lisäksi field noteja ei todellakaan jaksa pyöritellä rullalla. Tiedä sitten jaksaako niitä näpytellä muutenkaan. Lisää vertailuja laiteiden välillä löytyy netistä, esim. täältä ja täältä

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Pe 21.08.2009 9:57

Vahvasti Coloradon puolella olen minä. Rock'n roller -pyörä on taas mielestäni ihan nerokas. Ei kukaan fieldnoteihin mitään romaaneja laittele? Nämä alkaa olemaan niitä kuuluisia makuasioita. =) Jos Oregonia tai Raatoa miettii, kannattaa ehkä poiketa puodissa kokeilemassa molempia.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 21.08.2009 9:59

weellu kirjoitti:Jos pitää Oregonin ja Coloradon väliltä valita, niin suosittelisin Oregonia. Itsellä ei ole siitä kokemusta, mutta Coloradosta on. Coloradon rulla on melko tuskainen väline syöttää multin reittipistettä, tms laitteeseen. Lisäksi field noteja ei todellakaan jaksa pyöritellä rullalla. Tiedä sitten jaksaako niitä näpytellä muutenkaan. Lisää vertailuja laiteiden välillä löytyy netistä, esim. täältä ja täältä

Minulla on Colorado ja se toimii AINA niinkun haluan, tosin kun se oregon joka yhdessä viestissä toimi yleensä käyttäjän haluamalla tavalla. Coloradon rulla on ihan kätevä kun sitä oppii käyttämään. Coloradon käyttö sujuu kaikissa tilanteissa yhdellä kädellä. Itse kirjoitan fieldnoteen ainoastaan kellonajan ja mahd. reissaajan jätöt. Loggaukset kirjoitan kännykällä jos tarvis vaatii.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 21.08.2009 12:46

Tonny0909 kirjoitti:Minulla on Colorado ja se toimii AINA niinkun haluan, tosin kun se oregon joka yhdessä viestissä toimi yleensä käyttäjän haluamalla tavalla.
Eipä ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa Oregon 400t ei olisi AINA toiminut kuten haluan (kosketusnäytön osalta).

Oregonin hyvä puoli on myöskin se, ettei siinä ole ulkonevaa antennia (ei kaiva taskuja rikki). Tarkkuuskin on uusilla softaversioilla hyvä.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja McPolo » Pe 21.08.2009 12:52

Niiiin, jos sanoinkin että yleensä aina, niin se sisälsi myös softabugeista johtuneet häröilyt. Eli esim. joskus vehje on tiltannut, kun on laittanut uuden gpx-tiedoston sisäänsä, ja joutuu ottamaan patterit pois että vehje tokenee.

Itsekin toki suosittelen oregonia, mutta uskoisin, että molemmat ovat vallan hyviä pelejä. Raadon näppärä puoli on saada kuvaus, kartta ja kompassi samaan aikaan näkyviin, taas oregaanossa on joitain juttuja joita raadossa ei ole (en nyt just muista, mitä, mutta ilmeisesti ainakin jälkien hallinta itse kapulassa on parempi oregaanossa).

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 21.08.2009 13:52

finnranger kirjoitti:Oregonin hyvä puoli on myöskin se, ettei siinä ole ulkonevaa antennia (ei kaiva taskuja rikki).
Coloradon hyvä puoli on se, että siinä on ulkoneva antenni :D Sillä nimittäin voi olla vaikutusta tarkkuuteen. Eikä moinen mötikkä kyllä kaivele taskuja rikki. Oregonista ei minulla kyllä ole käyttökokemusta, mutta kaiken järjen mukaan akku-/patterikesto ei voi olla kosketusnäppäimistön takia Raadon tasolla. Coloradon käyttäminen lisäksi onnistuu vaikka kinttaat kädessä paukkupakkasilla. Loppujen lopuksi taitaa noitten kahden vertaileminen mennä makuasioista kiistelemiseksi.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 21.08.2009 14:28

Tonny0909 kirjoitti:Itse kirjoitan fieldnoteen ainoastaan kellonajan ja mahd. reissaajan jätöt.
Kellonajan kirjoitat turhaan, koska se tallentuu automaattisesti. Ajan näkee avaamalla fieldnotetiedoston tekstieditorissa .

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 21.08.2009 14:35

reply kirjoitti:Coloradon hyvä puoli on se, että siinä on ulkoneva antenni :D Sillä nimittäin voi olla vaikutusta tarkkuuteen.
Näin ajattelin itsekin kunnes Oregoniin julkaistiin uusi GPS-softaversio ja tarkkuus parani merkittävästi.
reply kirjoitti:Eikä moinen mötikkä kyllä kaivele taskuja rikki.
Ensimmäisessä kännyssäni oli samantapainen antenni ja kyllä se vaan kaivoi taskut rikki. Toki känny oli paljon enemmän taskussa.
reply kirjoitti:Oregonista ei minulla kyllä ole käyttökokemusta, mutta kaiken järjen mukaan akku-/patterikesto ei voi olla kosketusnäppäimistön takia Raadon tasolla.
Akkukesto parani myöskin huomattavasti uudella softaversiolla. Onko kosketusnäyttö jotenkin enemmän sähkösyöppö? Kuvittelisi ettei se sen enempää kuluta silloin kun sitä ei painele ja enimmäkseenhän sitä vaan katsotaan.
reply kirjoitti:Loppujen lopuksi taitaa noitten kahden vertaileminen mennä makuasioista kiistelemiseksi.
Amen, näin se on. Hyviä pelejä varmaan molemmat ja hyviä lienee muissakin malleissa ja merkeissä.

Kun uuden ostoa harkitsee kannattaa tutustua Groundspeakin siihen osioon missä käyttäjät arvioivat omia kepsejään. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös testata eri malleja käytännössä. Eiköhän monilta paikkakunnilta löydy joku joka mielellään esittelee omaa malliaan. Kyllä minäkin YHDEN kerran lähes kenen kanssa vaan lähden purkkeilemaan :)

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GPS:n vertailu

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 21.08.2009 14:44

Stone'5 kirjoitti:
Tonny0909 kirjoitti:Itse kirjoitan fieldnoteen ainoastaan kellonajan ja mahd. reissaajan jätöt.
Kellonajan kirjoitat turhaan, koska se tallentuu automaattisesti. Ajan näkee avaamalla fieldnotetiedoston tekstieditorissa .
Ja jostain minulle käsittämättömästä syystä kone käyttää GMT- aikaa :roll:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”