garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja McPolo » Su 16.08.2009 10:03

Huomenia,

Tässä oon jo pidempään pohtinu, mikä ois paras kartta fillarilla kulkemiseen ja reitittämiseen.

Jonki verran oon kulkenutkin, ja ainakin PK-seudulla OSM-kartta on aika lyömätön.

Testasin kevyesti reititystä 6,09 km päässä olevalle purkille.

Suomipro 8,26
City navigator 8,00
Vapaa-ajan kartta ei reitittänyt
Osm 6,85

Vehje Oregaano, asetukset tiellä/matka, jalankulkijana, vältä isoja teitä. Ja basemap oli messissä koko ajan.

Lopputulos: osm selkeästi paras, jos vain dataa löytyy. Mutta muuten sitten city navigator. Ja suomi pronolla ei tee näissä touhuissa mittää, eihä siitä ees nää missä polut ja väylät menee.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja McPolo » Su 16.08.2009 10:40

Lisätäänpä nyt vielä, että pk-seudulla, ja nimenomaan kevyen liikenteen reititystä. Ei siis utsjoella tahi umpimetsässä liikkumisesta ollut kyse.

JiiHoo
Viestit: 18
Liittynyt: To 21.08.2008 21:41

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ma 17.08.2009 19:23

Uskaltaakohan tuon osm:n asentaa samalle kortille suomipron kanssa?

Kun suomiprosta on vain yksi alue, olisi kätevää kun kortia vaihtamatta saisi käyttöön osm.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja McPolo » Ma 17.08.2009 23:48

Jos ei oo raato tai pizzamauste gepsinä, niin sitten taitaa olla vähän huonompi sauma saada se osmikin matkaan. Noi kaksi edellä mainittua kun osaa lukea eri karttatiedostoista kamaa, mikä on aika kiva fiitsö. Ja on niissä sisäistäki muistia sen verran, että sinnekin sopii jotai karttoja.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 18.08.2009 14:15

Uusimmalla softalla kuoriainenkin osaa käyttää useampaa eri karttatiedostoa (Colorado siis).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
heskaz
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 09.06.2009 22:47

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja heskaz » Ti 18.08.2009 19:57

Olen kokeillut sekä openmtbmapin että polkupyöräilynetin versioita OSM:ista. Aika erilaisia nuo ovat ulkonäöllisesti, mutta en tiedä kumpi on parempi.
Jotakin kummallisuuksia molemmissa. Jälkimmäisessä meri ei näy sinisenä. Ensimmäisessä näkyy, mutta niin näkyy myös saaret... :-0
Aika hyvin nuo reitittävät pyöräteitä pitkin ainakin silloin jos lähtö- ja loppupiste ovat molemmat pyörätiellä.
Esimerkiksi oma (7 km) työmatkani reitittyy täysin oikein (tai ainakin täsmälleen samoin kuin olen itse kulkenut :)
Tuo kartta näyttää olevan isommissa kaupungeissa hyvinkin kattava, ja kokoaika paranee.

JiiHoo
Viestit: 18
Liittynyt: To 21.08.2008 21:41

Re: garmin karttojen kyky reitittää kevyttä liikennettä

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ti 18.08.2009 21:38

Ei mennyt oregonissa samalle muistikortille suomipron kanssa, mutta meni heitämällä laitteen omaan muistiin.

Tosi positiivinen yllätys osm:pin laatu ainakin täälä Tampereen seudulla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”