Tahtoo löytää kätkön...

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
H-slope
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 12.08.2009 11:19

Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja H-slope » Ke 12.08.2009 14:50

Eli täällä uusi kätköilyn aloittelija kaipaa neuvoja.

Koitin autonavigaattori-tomtomilla: latasin koordinaatit ja lähestyin innoissani kohdetta, ja pian laite ilmoittikin että olen perillä. Sinänsä kiva, mutta vaikka kävelin 200 m eteenpäin, olin edelleen perillä..

Osaako/kiinnostaako jotakuta neuvoa miten pääsisin alkuun?
Ajattelin ostaa jonkun karvalakkimalli-gps:n, jolla pääsisin kätkölle asti tomtomin jälkeen.
Eilen kaveri yhdessä kaupassa vaan tohkeissaan kertoi miten "tästä saa taustavalaistusta säädettyä, ja kartasta näkee missä on lahdenväylä", taisi siinä olla jotakin pelejäkin...ja minä kun kysyin halpaa gps:ää mihin laittaa koordinaatit ja päästä varmasti perille.

Puhelimessani (Nokia E75) on gps, mutta en ole sitä käyttänyt, kun ei ole liittymässä rajatonta datapakettia ja olen aika huono noiden ohjelmistojen lataamisen ja englannin kielen kanssa. Jotenkin ajattelin, että pitäisin puhelimen erillään.

Mitäs mieltä kokeneemmat olette? Mitkä ovat varteenotettavimmat vaihtoehdot?

Avatar
Poju
Viestit: 12
Liittynyt: Su 28.06.2009 13:09

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Poju » Ke 12.08.2009 15:05

Minä ainakin löysin ensimmäiset kätköni niin, että otin kuvan karttapaikan kartasta (kuvakaappauksella tai kameralla) ja kirjoitin vihjeen paperille. Tosin työlästä se oli ja täytyy vähän osata lukea karttaa, mutta ensimmäiset kätköt voi hyvin etsiä niin.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 12.08.2009 15:15

Tompallakin löytyy kun rassaa näyttöön sen sivun jossa koordinaatit näkyvät.
Sitten vaan kuljetaan kätkökuvaus toisessa kourassa ja vertaillaan koska numerot täsmäävät.
Kömpelöä, mutta näin olen nähnyt tehtävän.
Suosittelisin gepsin ostoa, osa porukasta tosin käyttää vain kännykkää, tässä keskustelua kännykätköilystä.
Kätköt voi ladata puhelimeen kotona ja käyttää maastossa offline-tilaa, niin datayhteydestäkään ei tarvitse maksaa.
Tervetuloa mukaan :)
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 12.08.2009 15:24

Tai sitten käytät nokian kännyn suunnistustoimintoa (Jos siinä on. Joistain kännyköistä löytyy kohdasta: GPS ja GPS tiedot.) Tai nokian omaan karttasovellusta jos siinä on. Ja voihan ohjelmilta kieltää nettiyhteyden käytön ja näpytellä koordinaatit ja ladata halutessaan kartan valmiiksi. Ei toimi kaikilla sovelluksilla varmastikkaan.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Ke 12.08.2009 16:10

Poju kirjoitti:Minä ainakin löysin ensimmäiset kätköni niin, että otin kuvan karttapaikan kartasta (kuvakaappauksella tai kameralla)
Kartan avulla minäkin aloitin, mutta helpompaa on klikata tulosta kuvaketta karttapaikan karttasivulla :)

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ke 12.08.2009 19:25

Serkun perhe on hakenut jo kolmattakymmentä sen www.karttapaikka.fi:n avulla. Sinne vain syöttää naatit eli hae koordinaateilla (muista valita naateikssi EurefFin maantieteelliset =WGS84), sitten tulostaa sopivan näkymän. Itse aloitin ihan gc.comin kätkökuvauksien mukana tulevalla kartalla. Sieltä kun printtaa kuvauksen, tulee aika kohtalainen kartta mukaan, jolla helpompia (kaupunki)kätköjä löytää. Heti kun mennään pikkasen mettään, niin se ei enää auta. Siinä vaiheessa ostin itse halvimman gepsin, garmin eTrex H:n, josta maksoin uutena satasen verran. Käytetylläkin pääsee takuulla alkuun. eTrex H on ihan näpsäkkä peli, hyvä kompassi ja antaa tarkat naatit. Koordinaattien syöttäminen on hiukan hidasta käsipelillä ja kätkökuvaukset pitää periaatteessa aina tulostaa mukaan. Yhdessä tomtomin kanssa kuitenkin takuulla riittävä, ellei ala kaivata hienostuneempaa peliä. Itse olen hakenut tämänhetkisistä 378 löydöstä noin puolet tuolla eTrexillä, muuten olen lainaillut äitimuorin coloradoa. Kännyillä kätköilee moni, siitä ei ole kokemusta.
Kätköonnea ja -iloa! Tervetuloa hauskan ja koukuttavan harrastuksen pariin
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 12.08.2009 19:31

Kyllä se sun kännykän gps toimii myös ilman datayhteyttä. Ota vain a-gps pois päältä asetuksista. Sitten teet kätkön koordinaateista merkkipisteen ja käytät suunnista toimintoa. Ainakin 20 ensimmäistä hain sillä tavalla.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 12.08.2009 20:08

Jam mapsilla saa tarrkemman sijainnin. Vaatii vain kärsivällisyyttä hieman enemmän kuin "oikea" gepsi. Ja suunnistuksessahan on sellainen että suunta näyttää mettään jos ei liiku tai jos pitää kapulaa muuten kuion kulkusuuntaan nähden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja VesaK » Ke 12.08.2009 23:59

kaskas kirjoitti:Serkun perhe on hakenut jo kolmattakymmentä sen http://www.karttapaikka.fi:n avulla. Sinne vain syöttää naatit eli hae koordinaateilla (muista valita naateikssi EurefFin maantieteelliset =WGS84), sitten tulostaa sopivan näkymän.
Hiukan helpommalla pääsee, kun klikkaa kätkön sivulta linkkiä "Karttapaikka.fi topographic map", ei tarvitse naputella koordinaatteja. Sitten vaan zoomaat sopivaan kokoon ja printtaat.

ilari-x
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 26.11.2007 23:31
Paikkakunta: Pietarsaari/Jakobstad

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja ilari-x » To 13.08.2009 1:42

H-slope kirjoitti:Eli täällä uusi kätköilyn aloittelija kaipaa neuvoja.

Koitin autonavigaattori-tomtomilla: latasin koordinaatit ja lähestyin innoissani kohdetta, ja pian laite ilmoittikin että olen perillä. Sinänsä kiva, mutta vaikka kävelin 200 m eteenpäin, olin edelleen perillä..

Osaako/kiinnostaako jotakuta neuvoa miten pääsisin alkuun?
Itse kokeilin myös alussa autonavigaattorin käyttöä kätköilyssä. Ja se ei toiminut, koska oma autonavigaattorini lopetti navigoinnin heti kun sen mukaan olin perillä. Autonavigaattoreiden ohjelmistot ovat suunnitellut/tarkoitettu löytämään osoite tai muu paikka joka näkyy selvästi kun olet tarpeeksi lähellä.
H-slope kirjoitti: Ajattelin ostaa jonkun karvalakkimalli-gps:n, jolla pääsisin kätkölle asti tomtomin jälkeen.
Eilen kaveri yhdessä kaupassa vaan tohkeissaan kertoi miten "tästä saa taustavalaistusta säädettyä, ja kartasta näkee missä on lahdenväylä", taisi siinä olla jotakin pelejäkin...ja minä kun kysyin halpaa gps:ää mihin laittaa koordinaatit ja päästä varmasti perille.

Puhelimessani (Nokia E75) on gps, mutta en ole sitä käyttänyt, kun ei ole liittymässä rajatonta datapakettia ja olen aika huono noiden ohjelmistojen lataamisen ja englannin kielen kanssa. Jotenkin ajattelin, että pitäisin puhelimen erillään.

Mitäs mieltä kokeneemmat olette? Mitkä ovat varteenotettavimmat vaihtoehdot?
Jos tarkoituksena on vain kokeilla, niin mielestäni ei kannattaisi ihan heti ostaa uutta GPS:ää (=karvalakkimalli). Jos innostut todella tästä harrastuksesta, ruokahalu kasvaa syödessä ja kohta haluat ostaa vielä kalliimman.

"Dragonfly Vet" suositteli tuon Nokian kännykän käyttöä. Mielestäni kannattaisi yrittää ensin sillä.

ilari-x
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 26.11.2007 23:31
Paikkakunta: Pietarsaari/Jakobstad

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja ilari-x » To 13.08.2009 2:05

Dragonfly Vet kirjoitti:Kyllä se sun kännykän gps toimii myös ilman datayhteyttä. Ota vain a-gps pois päältä asetuksista. Sitten teet kätkön koordinaateista merkkipisteen ja käytät suunnista toimintoa. Ainakin 20 ensimmäistä hain sillä tavalla.
Suosittelisin yrittämään ensin tuolla Nokian kännykällä. Ja jos joku tuon kännykän käyttäjä voisi antaa yksityiskohtaisemmat ohjeet, mitenkä koordinaatit syötetään siihen jne.
---------------------
Kännykkä ei välttämättä tarvitse datayhteyttä GPS käytössä. A-GPS:n tarkoituksena nopeuttaa satelliittien löytämistä hakemalla summittainen sijainti ja satelliittien ratatietoja matkapuhelinverkon välityksellä, eikä se ole 100% välttämätön saman tiedon saa satelliiteista.

Jotkut kännyköille tarkoitetut navigointisovellukset lataavat myös karttatietoa datayhteyden kautta.
---------------------
Pointtini on siinä, että älä osta nyt karvalakkimallia. Jos innostut tästä harratuksesta, niin olet kohta ostamassa uutta ja kalliimpaa laitetta.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 13.08.2009 8:06

Karvalakki-GPS vertailua:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2141

Kun sinulla kuitenkin on tuo kännykkä-GPSr, niin monen muun tavoin suosittelisin edes kokeilemaan sitä kätköilykäytössä.

- Sanoit että sinulla ei ole datapakettia. Geocache Navigator kuluttaa todella vähän dataa, sen voit todeta itse vaikka nollaamalla datalaskurit ennen käyttöä ja tarkistamalla käytön jälkeen paljonko meni dataa. Itse kätköilin yhden päivän tallinnassa TGN:lla ja dataa meni muutama sata kiloa!

- Sanoit ettet pidä englanninkielestä ja hankalista ohjelmistojen latauksista. Minä sanoisin, että karvalakki-GPS:n käyttö on monimutkaisempaa kuin TGN:n lataaminen. Noissa karvalakkimalleissa joutuu usein syöttämään naatit käsin, ja se on aikaavievää ja virhealtista puuhaa. TGN:n käytössä ei naateista tartte edes välittää, vaan softa vie perille kertoen etäisyyden ja suunnan.

Eli mene kännykän selaimella osoitteeseen http://m.getgn.com ja klikkaa sieltä "download". Sivu saattaa herjata että puhelimesi mallia ei ole testattu toimivaksi, mutta älä välitä siitä. Jos lataaminen onnistuu niin softa yleensä toimii.

Edit: TGN ei olekaan enää tuossa osoitteessa, vaan Nokian OVI-palvelussa. En tiedä maksaako se myös jotain siellä.

Toinen vaihtoehto on kokeilla ilmaiseksi Geocaching Live-ohjelmaa, joka löytyy kun menet kännykän selaimella osoitteeseen

http://live.geocaching.com/dl

Live on suomalaisten kehittämä ja suomenkielinen.
Viimeksi muokannut Haaskalintu, To 13.08.2009 8:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja fifixi » To 13.08.2009 8:09

Ohjetta tuon E75:n käyttämiseen kätköilyssä ilman erillisiä ohjelmia:

A-GPS:n saa kytkettyä pois päältä: Ohj.paneeli -> Asetukset -> Yleiset asetukset -> Paikannus -> Paikannusmenetelmät ja sieltä 'Avustettu GPS' kytketään pois päältä.
Koordinaattien muoto kannattaa vaihtaa samaksi kuin kätköilysivuilla eli Ohj.paneeli -> Asetukset -> Yleiset asetukset -> Paikannus -> Merkintätavat ja koordinaatin muodoksi valitaan 'AAA° MM,MMMM'.

Kätköjen koordinaatit syötetään maamerkkeinä. Maamerkit ohjelma löytyy Sovellukset -> GPS -> Maamerkit. Mene Valinnat -> Uusi maamerkki -> Kirjoittamalla. Anna vähintään nimi, leveysaste ja pituusaste. Huom: kännykässä desimaalit on neljällä digitillä kun kätköilyssä käytetään vain kolmea. Viimeinen numero siis jätetään syöttämättä tai annetaan nolla (AAA° MM,MMM0).

Varsinainen suunnistaminen tapahtuu Sovellukset -> GPS -> GPS-tiedot. Ohjelmasta valitaan Suunnistus ja Valinnat napin takaa Aseta määränpää -> Maamerkki ja valitaan haluttu kätkö(=maamerkki). Pakkohan ei tietysti ole maamerkkejä käyttää sillä samaisesta ohjelmasta löytyy myös Aseta määränpää -> Koordinaatit josta saa suoraan syötettyä yksittäisen kätkön koordinaatit.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » To 13.08.2009 8:43

H-slope kirjoitti:Koitin autonavigaattori-tomtomilla: latasin koordinaatit ja lähestyin innoissani kohdetta, ja pian laite ilmoittikin että olen perillä. Sinänsä kiva, mutta vaikka kävelin 200 m eteenpäin, olin edelleen perillä..
Aloitin itse aikoinani samalla tavalla, ja korjaus löytyi: juokse! Autonavigaattoreissa on sellainen asetus, että vauhtia täytyy olla riittävästi, jotta ohjelmisto tulkitsisi auton olevan liikkeessä. Hieno ominaiusus, mutta haitaa kätköilyä. Eli juokse kohti nollapistettä, ja kun olet suunnilleen kohdilla, juokse parikymmentä metriä sivuun ja uusi lähetyminen. Näin se löytyy. Valitettava ominaisuus on se, että jos kätkö on kovin löähellä tietä, niin TomTom hakee väkisin siihen tiehen. Uudemmissa taitaa olla jokin "jalankulkumoodi", jossa näin ei tehdä.

Mutta kyllähän oikea gepsi tai gps-puhelin auttaa asiaa huomattavasti.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

susihukka
Viestit: 105
Liittynyt: La 01.03.2008 15:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja susihukka » To 13.08.2009 9:01

Jari-Matti kirjoitti:
H-slope kirjoitti:Koitin autonavigaattori-tomtomilla: latasin koordinaatit ja lähestyin innoissani kohdetta, ja pian laite ilmoittikin että olen perillä. Sinänsä kiva, mutta vaikka kävelin 200 m eteenpäin, olin edelleen perillä..
Aloitin itse aikoinani samalla tavalla, ja korjaus löytyi: juokse! Autonavigaattoreissa on sellainen asetus, että vauhtia täytyy olla riittävästi, jotta ohjelmisto tulkitsisi auton olevan liikkeessä. Hieno ominaiusus, mutta haitaa kätköilyä. Eli juokse kohti nollapistettä, ja kun olet suunnilleen kohdilla, juokse parikymmentä metriä sivuun ja uusi lähetyminen. Näin se löytyy. Valitettava ominaisuus on se, että jos kätkö on kovin löähellä tietä, niin TomTom hakee väkisin siihen tiehen. Uudemmissa taitaa olla jokin "jalankulkumoodi", jossa näin ei tehdä.

Mutta kyllähän oikea gepsi tai gps-puhelin auttaa asiaa huomattavasti.
Meillä on kaksi kipaletta garmin-nuvi autonavigaattoreita, joita edelleen hätätilanteessa olemme käyttäneet kätköilyyn. Noista ainakin pystyy vaihtamaan asetuksen tiellä/ pois tieltä, näin nuvi opastaa koko ajan suoraan kohti kohdetta näyttäen metrimäärää nolla-pisteeseen saakka. Ja hyvin toimii oli teitä tai ei...ja kuntoilun kannalta ei ole pakko ottaa, toimii myös normaalissa kävelyvauhdissa.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja KariM1 » To 13.08.2009 9:34

Olen pari kätköä hakenut Tomtomilla, mutta en ole syöttänyt koordinaatteja käsipelillä, vaan silloin premiumittomana siirsin ne tuolta ov2:na Tomppaan.

Asetin KP-valikosta Suomen geocachet näkyviin. Sitten avasin karttanäkymän (selaa karttaa tjsp.), jossa kartta pysyy paikallaan, oma sijainti näkyy kolmiona, ja kätköt omina symboleinaan. Sitten vaan kulkee niin, että oma sijainti tulee kätkön päälle. Kun vain lähettyvillä ei ole tietä, johon tomppa lukittuisi, niin tuollakin tapaa pääsee auttavasti muutaman metrin säteelle kätköstä.

Mutta suosittelisin ennemmin kokeilemaan sitä kännykkää, sille saa kuitenkin kätköilykäyttöön paremmin sopivia ohjelmia. Ohjelmaksi joko kotimainen geocaching live, tai trimble geocache navigator. Datakäyttö pysyy hyvin vähäisenä, jos ei lataile karttoja verkon yli. Aiheeseen olikin jo linkkejä.

Slinna
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 24.06.2009 1:17
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Slinna » To 13.08.2009 14:09

Trimblen geocache navigator on muuttunut maksulliseksi, nokian puhelimiin 30€.
Aloittelijalle, joka haluaa vain testata kätköilyä tuo hinta on kyllä mielestäni liian kova.
Kuva

H-slope
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 12.08.2009 11:19

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja H-slope » To 13.08.2009 14:10

Kiitos kovasti kaikille vinkeistä, tosin tuo Jari-Mattin juokseminen...jotenkin ei tunnu omalta :wink:

Jätän siis hankinnat siihen asti kun nykyisillä vempeleillä tuntuu pärjäävän.
Täytynee koittaa ehtiä jollekin kätkölle pikapuolin.

Ehkäpä törmäillään!

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 13.08.2009 14:33

Slinna kirjoitti:Trimblen geocache navigator on muuttunut maksulliseksi, nokian puhelimiin 30€.
Aloittelijalle, joka haluaa vain testata kätköilyä tuo hinta on kyllä mielestäni liian kova.
Luulisi vanhoja ilmaisia versioitakin netistä löytyvän. Ymmärtääkseni niiden käyttö on myöskin laillista, ilmaiseksihan ne on aikanaan jaettukin. Voin kyllä olla väärässäkin, viisaammat korjatkoon.

Mutta ilmaiseksihan saa Liven.

Juhaz
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.03.2007 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tahtoo löytää kätkön...

Viesti Kirjoittaja Juhaz » To 13.08.2009 18:04

Jari-Matti kirjoitti:
H-slope kirjoitti:Koitin autonavigaattori-tomtomilla: latasin koordinaatit ja lähestyin innoissani kohdetta, ja pian laite ilmoittikin että olen perillä. Sinänsä kiva, mutta vaikka kävelin 200 m eteenpäin, olin edelleen perillä..
Aloitin itse aikoinani samalla tavalla, ja korjaus löytyi: juokse! Autonavigaattoreissa on sellainen asetus, että vauhtia täytyy olla riittävästi, jotta ohjelmisto tulkitsisi auton olevan liikkeessä. Hieno ominaiusus, mutta haitaa kätköilyä. Eli juokse kohti nollapistettä, ja kun olet suunnilleen kohdilla, juokse parikymmentä metriä sivuun ja uusi lähetyminen. Näin se löytyy. Valitettava ominaisuus on se, että jos kätkö on kovin löähellä tietä, niin TomTom hakee väkisin siihen tiehen. Uudemmissa taitaa olla jokin "jalankulkumoodi", jossa näin ei tehdä.
(Ainakin) vanhempiin tomtomeihin on saatavilla ulkopuolinen sovellus jolla pystyy kytkemään tuon kovaa vauhtia vaativan static navigation toiminnon pois päältä, ja myös suunnistamaan kohteisiin jotka eivät ole tiellä ilman että tarvitsee koordinaattiruudusta kytätä koska on perillä. Näyttääpä tuossa olevan nykyään jonkinlainen mahdollisuus omien karttojen käyttöönkin.

Tuo toiminto on näemmä uusimmista versioista poistettu, joten jos haluaa yrittää sillä saada tompan maastokelpoisemmaksi ilman juoksumarssia kätkölle niin kannattaa ladata versio 1.7b.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”