Colorado 300, kartan suunta?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 06.08.2009 0:50

Olen yrittänyt kaikenlaisia yhdistelmiä eri asetusten kanssa, mutta ilmeisesti tässä gepsissä kartan asentovaihtoehdot ovat ainoastaan "pohjoinen ylös" tai "villisti ympäriinsä pyörivä". Itse haluaisin sellaisen kiinteän asennon, jossa tavoitteelinen kulkusuuntani lähtöpisteestä kohteelle olisi alhaalta ylös ja sijaintini ja kulkusuuntani osoittava kolmio voisi taas vapaasti liikkua ja pyöriä. Tällöin kartta liikkuisi vain sivu ja pystysuunnissa, mutta ei pyörisi ympäriinsä.

Jotenkin oletin, että "track up" olisi tämmöinen vaihtoehto, mutta ei. Vai enkö vaan osaa? Go to line "Bearing" tai "Course" eivät myöskään tunnu mitenkään erilaisilta.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 06.08.2009 8:14

BlauKreuz kirjoitti:Olen yrittänyt kaikenlaisia yhdistelmiä eri asetusten kanssa, mutta ilmeisesti tässä gepsissä kartan asentovaihtoehdot ovat ainoastaan "pohjoinen ylös" tai "villisti ympäriinsä pyörivä". Itse haluaisin sellaisen kiinteän asennon, jossa tavoitteelinen kulkusuuntani lähtöpisteestä kohteelle olisi alhaalta ylös ja sijaintini ja kulkusuuntani osoittava kolmio voisi taas vapaasti liikkua ja pyöriä. Tällöin kartta liikkuisi vain sivu ja pystysuunnissa, mutta ei pyörisi ympäriinsä.

Jotenkin oletin, että "track up" olisi tämmöinen vaihtoehto, mutta ei. Vai enkö vaan osaa? Go to line "Bearing" tai "Course" eivät myöskään tunnu mitenkään erilaisilta.
Kyllä se on tuo track up ihan oikea vaihtoehto. Ongelma vain on siinä että toimiakseen se vaatii sen että olet liikkeessä. Jos olet paikallaan niin gepsin mukaan paikkasi hyppelee siinä ympäristössä muutaman metrin säteellä joten gepsi luulee että myös suuntasi muuttuu koko ajan ja siitä tuo "villisti ympäriinsä pyörivä" näyttö.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » To 06.08.2009 8:32

Itsellä ainakin toimii ihan kiltisti ja turhia pyörimättä näillä asetuksilla:
-Asetukset -kartta suuntaus/reitti ylös
-Asetukset -kulkusuunta/Pohjoisen viite tosi
-Asetukset -kulkusuunta/Kompassi ei käytössä.

Kun kompassia sitten tarvitsee oikeasti, sen saa näppärästi takaisin päälle.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 06.08.2009 11:30

Kiitti vastauksista :)

Eli siis liikkeessä pitää olla ja toimii "turhia pyörimättä" (mutta kuitenkin pyörii?). Itse usein pysähdyn katsomaan ja suunnitelemaan kartasta reittiä sen sijaan, että vaan menisin suunnan perässä. Tai kuljen välillä jonkin aikaa täysin eri suuntan kuin pitäisi. Tällöin kartan kuulukin ilmeisesti alkaa pyörähdellä? Ainakin minulla nuo NoyBoyn mainitsemat asetukset antavat kartan edelleen pyöriä ja pyrkivät siis kääntämään kartan asennon kulkusuuntani mukaan. Autollahan tämöinen on ihan loogista, mutta jalankulkijana metsässä tuntuu henk. koht. epämiellyttävältä.

Ihan täysin pyörimätöntä tilaa ei taida siis olla? Tarkoitan tällä samanlaista kuin "pohjoinen ylös", mutta vaan lukittuna lähtöpiste-määränpää akseli alhaalta ylös.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » To 06.08.2009 11:45

Kartan saa myös oikeasti lukkoon, niin että kolmiosi pyörii ja kartta on paikallaan. Ainakin noilla minun asetuksilla toimi hyvin. Eli kun olet asettanut kohteesi, ja matka alkaa, niin rockipyörällä siirrät kursoriasi vähän. Tällöin liikut kartalla vain, joka siis pysyy paikallaan. Toiminto toimii niin kauan kun painat "valmis". Ehkä.
Edit: toimii siis vain reittipisteillä tai kartalta valitulla pisteellä. Ei silloin kun kätkö on kohteena.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 06.08.2009 15:36

Ah, hyvä vinkki :) Kiitoksia!

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Colorado 300, kartan suunta?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 07.08.2009 8:58

Noyboy kirjoitti:...
Edit: toimii siis vain reittipisteillä tai kartalta valitulla pisteellä. Ei silloin kun kätkö on kohteena.
Toimii kyllä myös kätköilymoodissa kun siellä menee karttatilaan. Kokeilin eilen, näppärä ominaisuus.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”