GPS/Autonavigaattori

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja rp55 » To 01.10.2009 22:01

Noyboy kirjoitti:Et tarvi isompaa kuin tuon 200. Mulla kaikki suomen kätköt nätisti nipussa ja etäisyys hälytykset kanssa.
Pari temppua siihen täytyy tehdä, mutta täältä http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html löytyy vinkkejä.

p.s. Gpx:t sitten sinne GPX-kansioon.
Kokeilenpa noita vinkkejä viikonloppuna. Eikös ne kätköt ole muistikortilla siinä Nuvissa ? Näytti kone vain yhden aseman: m.kortin vai pitääkö se poistaa ja sitten liittää tietsikkaan ?
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja rp55 » To 01.10.2009 22:03

Täältä se apu aina löytyy nopiasti kuin apteekin hyllyltä. Kiitosta vaan !
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Pe 02.10.2009 12:11

rp55 kirjoitti:Näytti kone vain yhden aseman: m.kortin vai pitääkö se poistaa ja sitten liittää tietsikkaan ?
Kokeile my computerin/oman tietokoneen kautta mitä koneesi löytää. Minulla kone löytää molemmat (eli kortin ja laitteen) massamuistina.
Garmin kansiosta pitäisi sitten löytyä myös kansio GPX.
-Noyboy-
serial cacher

timie
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 30.09.2009 21:06

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja timie » La 03.10.2009 9:09

Mulla on Tom Tom One autonavigaattori. Olen juuri aloitellut geokätkentää. Ongelmana on tien vieressä olevat kätköt. Ko. navi näyttää tien koordinaatteja ja siirtyy tieltä pois vasta n. 50 m päässä tiestä. Eli toinen lukema muuttuu koko ajan, mutta toinen lukema pysyy pitkälti samassa tien lukemassa ja sitten pompsahtaa n. 50 m päässä toiseksi luvuksi. Saan siis selville linjan, jossa kätkö on mutta en sen tarkkaa paikkaa. On hiukka hankalaa löytää kätköjä ko. tavalla. Maastossa ongelmaa ei ole, koska siellä ei ole "häiritseviä" teitä. Onko hyviä ideoita ko. ongelman poistamiseen vai onko siihen tyydyttävä ko. navilla ????
Muutoinkin navin koordinaatti lukemat hiukan muuttuvat koko ajan (Olen etsinyt kätkön lähettyvillä tarkkaa lukemaa missä olen painikkeen kautta, joka näyttää koordinaatteja). Lienee tyypillistä naveille vai näyttävätkö hyvät navit koko ajan samaa lukemaa paikalla ollessaan ?

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja rp55 » La 03.10.2009 11:58

Noyboy kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Näytti kone vain yhden aseman: m.kortin vai pitääkö se poistaa ja sitten liittää tietsikkaan ?
Kokeile my computerin/oman tietokoneen kautta mitä koneesi löytää. Minulla kone löytää molemmat (eli kortin ja laitteen) massamuistina.
Garmin kansiosta pitäisi sitten löytyä myös kansio GPX.
Kyllä näkyy molemmat, navi ja kortti. Tallennetaanko *.gpx vai *.csv tiedostotyyppinä. Mistä kuvake laatikoille ?
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Noyboy » La 03.10.2009 20:52

Laita GPX:nä.
-Noyboy-
serial cacher

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja VesaK » Ma 05.10.2009 9:37

timie kirjoitti:Mulla on Tom Tom One autonavigaattori. Olen juuri aloitellut geokätkentää. Ongelmana on tien vieressä olevat kätköt. Ko. navi näyttää tien koordinaatteja ja siirtyy tieltä pois vasta n. 50 m päässä tiestä.
Asetuksista on todennäköisesti valittu että liikut henkilöautolla. Silloin Tomppa pyrkii lukittumaan teihin joita pitkin henkilöautoilla saa ajaa. Vastaavasti jos valitsisit ajavasi rekalla se huomioisi painorajoitetut sillat ja matalat tunnelit. Ambulanssimoodissa voisi varmaan oikaista pyöräteitä pitkin (en ole kokeillut mutta ainakin nuo asetukset olen TomTomin valikossa nähnyt). Koitapa kertoa sille että liikut kävellen, tai jos ei onnistu, jollain mahdollisimman pienellä (polkupyörä, mopo jne).

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ti 06.10.2009 10:31

Kysynpä vielä tyhmiä…fiksumpi varmaan olisi jo tajunnut lukemalla viestiketjua …

Mutta jos ostan Garminin halvimman autonavigaattorin, 100 € tai allekin taitaa sellaisen saada ( oisko nuvi 205 ) , niin siihen tosiaan saa ladattua kätköt GPX –tiedostona sisälle ?

Muuten kätköilen eTrexillä, mutta olen huomannut että sillä + vapaa-ajankartalla ei autolla kätkön lähestyminen tuntemattomassa paikassa olekaan kovin helppoa…eikä laitteen pitäminen kädessä taida olla ihan turvallistakaan; joten on alkanut autonavigaattorin hankinta ihan tosissaan kiinnostamaan. ( + se että muutenkin eksyn aina oudoissa paikoissa )

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ti 06.10.2009 11:08

Kyllä saa. http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html. Tiedostot GPXnä, GSAKilla ja POIloaderilla kaikki purkit kuvauksineen, vihjeineen, viime lokeineen POI-tiedostoksi myös pirkkamalleihin. Itsellä Nüvi 200.

Niin ja Premium jäsenyys vaadittaneen myös.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ti 06.10.2009 12:15

Ohjeethan siellä on rautalangasta väännetty. Itselläni vaan loppui homma kesken kun oli liian vanha GSAK eikä heidän sivu "vastannut".
Tuli ristiriitaa ohjelman ja makrojen välillä. Jatkanpa myöhemmin asennusta. Hyvä että halpismallillakin pärjää.
no nytpä tuonne GSAK sivulle pääseekin, illalla hommiin ?
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

porakone
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 06.05.2008 1:29

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja porakone » Ti 06.10.2009 20:07

Ite oon aika kuumissani tosta Photonavista jota Verkkokauppa myi Ahvenanmaalta alle viidelläkympillä postikuluineen. Siihen saa asennettua OziCE:n johon voi haxortaa retkikarttaan/karttapaikkaan tottuneelle tutun näköset kartat netistä ja laitteessa olevan navin lisäksi siihen voi tuunata TomTomin. Ja kuten tiedetään, sekä Oziin että TomTomiin saa hyvin helposti vietyä pocket queryn tulokset ja sitten eikun TomTom navigoimaan parkkipaikalle ja siitä metsään Ozin kanssa. Tosta yhistelmästä ei puutu enää kuin mahollisuus lukea kätkökuvaukset ym jotka pocketqueryjen mukana tulee.

Niin, ja saa siihen tietysti mitä tahansa muutakin Win CE softaa asennettua.

On mulla kyllä TomTom GO730 ja Garmin Coloradokin, mutta hommasin ton Photonavin ihan vaan askartelumielessä ja kyllä se ihan kelpo budjettiratkaisuyhdistelmä on sekä autoon että metsään. Photonavin kun laittaa vielä sopivan kokoiseen minigrip pussiin niin ei oo kosteudellekaan ihan niin herkkä, rahahenkilöille löytyy sitten tyylikäämpiäkin ratkaisuja suojaamiseen.

Harmi vaan että suoratoimitukset Ahvenanmaalta on ainakin tällä erää loppu (ton tuotteen osalta) ja jälellä oleva kotimaantilausvaihtoehto onkin sitten jo 90e+kulut.

Avatar
KaSu76
Viestit: 24
Liittynyt: To 09.07.2009 23:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja KaSu76 » Ke 11.11.2009 21:13

Kertokees mulle yksinkertaiselle kanssa :oops: , että miksi kun yritän ladata tuolta geokätköily sivustolta noita kätköjä nuvi500 niin sinne tulee vaan pisteet ja kätkön "numero" (vai mikä hitsi se on se GC1FV3A -sarja?). Kun ne ei näy edes siellä unfoud osiossa sitten. Eli niitä ei voi valita ollenkaan. Mulla on kuitenkin tuossa että lataa GPX ja entä noi add.waypointit olen kokeillu ilman ja niiden kanssa... Tuolta garminin sivuilta saa ihan hyvin ladattua, mutta olen huomannut sellaisen ongelman, että jos yrittää vahingossa ladata kahteen kertaan niin navi sekoaa kun yrittää sen kätkön avata.

Syksyisin terveisin, Katja
~tyhmä on se joka kysyy, mutta se joka ei kysy pysyy tyhmänä~

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 11.11.2009 21:27

KatJari kirjoitti:Kertokees mulle yksinkertaiselle kanssa :oops: , että miksi kun yritän ottaa tuolta geokätköily sivustolta noita kätköjä nuvi500 niin sinne tulee vaan pisteet ja kätkön "numero" (vai mikä hitsi se on se GC1FV3A -sarja?). Kun ne ei näy edes siellä unfoud osiossa sitten. Eli niitä ei voi valita ollenkaan. Mulla on kuitenkin tuossa että lataa GPX ja entä noi add.waypointit olen kokeillu ilman ja niiden kanssa... Tuolta garminin sivuilta saa ihan hyvin ladattua, mutta olen huomannut sellaisen ongelman, että jos yrittää vahingossa ladata kahteen kertaan niin navi sekoaa kun yrittää sen kätkön avata.

Syksyisin terveisin, Katja
Hyvä kysymys,olen ihmetellyt samoja asioita. Geocaching.fi- sivulta ladattaessa tiedot menevät vain gepsin suosikit kansioon ei geokätköt- kansioon. Garminin omalta sivulta löytyy vain Tradit, ei muita ja ne saa ladattua ainoastaan gepsin omalle muistille, ei ollenkaan muistikortille. Geocaching.com-sivulta ladattaessa tiedot menevät Geokätköt kansioon,mutta en ole onnistunut lataamaan niitä muuten kuin yksittäin.Hidasta hommaa.
Entä miten suosikit-kansiosta saa tiedot poistettua tietokoneella? Yksittäin poistaminen on tuskallisen hidasta.
Näihin gepsien käyttöön kaipaisin koulutusta

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja small oaks » To 12.11.2009 8:54

Mulla on kyllä kätköt mennyt ihan paikoilleen geocache.fi:stä tohon nuvi 500n. Kartta ja listaus sivun hakuehtojen jälkeen klikkaa LATAA eli ei käytettä siis Lähetä Garminiin.
Silloin ladataan tehty gpx file jonnekin levyn nurkkaan. Tuon tallennuksen voi suoraan tietenkin tehdä nuvin gpx kansioon, mutta itse olen pitkiä kätkönimiä välttääkseni kierrättänyt tiedoston nopsaan GSAK ohjelmaan jossa tässä keskustellussa aiemmin mainituilla säädöillä saa gpx tiedoston kätkön nimet typistettyä niin ettei tilttailuja ole sattunut.

Suosikit kansiosta ei saa deletoitua muuta kuin yksittäin. Se on kyllä ihan surkee toiminto. Ainoo minkä keksin oli tehdä joku hard reset laitteelle joka tosiaan poistaa kyllä sitten ihan kaikki omat asetukset ja myös loppujen lopuksi suosikitkin. Tämän jälkeen tarvitsee vaan laittaa omat asetukset kuntoon. Toivotaan että näitä korjauksia laitteen ohjelmistoon alkaa pikkuhiljaa tulla.
Still one more to find!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 12.11.2009 15:22

porari kirjoitti:Geocaching.com-sivulta ladattaessa tiedot menevät Geokätköt kansioon,mutta en ole onnistunut lataamaan niitä muuten kuin yksittäin.Hidasta hommaa.
Tee pocket query. Sillä saa 1-500 kätköä yhteen GPX-tiedostoon, eikä jokaista tarvitse klikkailla erikseen.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja porari » Su 15.11.2009 11:37

small oaks kirjoitti:Mulla on kyllä kätköt mennyt ihan paikoilleen geocache.fi:stä tohon nuvi 500n. Kartta ja listaus sivun hakuehtojen jälkeen klikkaa LATAA eli ei käytettä siis Lähetä Garminiin.
Silloin ladataan tehty gpx file jonnekin levyn nurkkaan. Tuon tallennuksen voi suoraan tietenkin tehdä nuvin gpx kansioon, mutta itse olen pitkiä kätkönimiä välttääkseni kierrättänyt tiedoston nopsaan GSAK ohjelmaan jossa tässä keskustellussa aiemmin mainituilla säädöillä saa gpx tiedoston kätkön nimet typistettyä niin ettei tilttailuja ole sattunut.

Suosikit kansiosta ei saa deletoitua muuta kuin yksittäin. Se on kyllä ihan surkee toiminto. Ainoo minkä keksin oli tehdä joku hard reset laitteelle joka tosiaan poistaa kyllä sitten ihan kaikki omat asetukset ja myös loppujen lopuksi suosikitkin. Tämän jälkeen tarvitsee vaan laittaa omat asetukset kuntoon. Toivotaan että näitä korjauksia laitteen ohjelmistoon alkaa pikkuhiljaa tulla.
Kiitos vinkistä! GSAK:illa onnistuin lataamaan kätköt Nuvi 500:een sekä muokkaamaan nimet lyhyemmiksi. Samalla ohjelmalla tietojen lähettäminen gepsiin onnistui myös niin, että ohjautuivat Geokätköt- kansioon. POILoaderilla lataukset menivät Extrat-kansioon, joten se näytäisi olevan tarpeeton ohjelma.
Omista asetuksista sai poistettua suosikikansion sisällön myös valikoidusti.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 23.12.2009 22:37

Nuvi 500/550 sarjaan näytti muutama päivä sitten tulleen päivitys (3.50), joka on korjannut tuon pitkien kätkönimien ongelman. Päivitin webupdaterilla ja ihan ok näytti toimiavan nuvi tämän jälkeen toimivan kun gc.comista yhtä tuollaista pitkää testasin. Tuolla ameriikaksi hiukan lisätietoa.. http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4249
Still one more to find!

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja rauski » Ke 23.12.2009 23:27

Kiitos tiedosta!
Saattaa vähentää harmaita hiuksia tuon "tilttaus" -asian suhteen...En ole alkanut veitsellä (GSAK) veistämään niitä muutamia harvoja pitkiä lyhyemmiksi.
OT: Pikkuhiljaa opin myös ko. laitteeseen Wherigon lataamisen, ja sain seikkailtua esim. Avaruuslinnun kiinni.
Ei ihan "piip" laite autonaviksi. :D ,kunhan oppii käyttämään. :mrgreen:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ma 04.01.2010 15:09

Noyboy kirjoitti:Kyllä saa. http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html. Tiedostot GPXnä, GSAKilla ja POIloaderilla kaikki purkit kuvauksineen, vihjeineen, viime lokeineen POI-tiedostoksi myös pirkkamalleihin. Itsellä Nüvi 200.

Niin ja Premium jäsenyys vaadittaneen myös.
Suuret kiitokset vastauksesta Noyboy ! ( Näin melkoisella viiveellä ... ) Homma toimii hienosti, parin sekunnin päästä pakkauksen avaamisesta oli kätköt kuvauksineen nuvi 205:n sisällä - kun olin ne jo valmiiksi laittanut muistikortille edellisenä iltana. Ja vapaa-ajankarttakin toimii siinä, joten enempää en kyllä osaa enää kaivata.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS/Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 04.01.2010 22:00

Ei kestä. Täältä forumilta löytyy aikas usein lääke. Tekaisin nuo ohjeet suomeksikin tuonne toiseen topiciin. Laitan nämä nyt tännekin, jos joku tarvii ja ei löydä tuolta toisaalta. Tämä on siis yksi vaihtoehto toimia. On niitä muitakin, mutta Garminin alkaenmalleihin tämä lienee ainoa keino.

-Luo geocache.fi (premium) puolella omahaku johon laitat haluamasi purkit. http://www.geocache.fi/premium/
-Valitse GPX-muoto.
-Tee beta-haku, jolloin saat löytöpäivämäärän kätkön tietoihin jos haluat GSAKilla poistaa jo löytämäsi kätköt. Saattaa kestä hiukan tai enemmänkin..
-Avaa GSAK, minulla versio 7.6.1.27, mutta toiminee uudemmillakin.
-Tee uusi Database haluamallesi nimelle.
-Hae GSAKiin macro nimeltä garmin-nuvi-exportgpx.gsk http://geocaching.totaltechworld.com/downloads.html
-Avaa lataamasi tiedosto jonka sait geocache.fi sivulta tähän juuri luomaasi databaseen. Tiedosto on suuri, joten hetki menee kun kone käsittelee.
-Jos sinulla ei ole poiloaderia asennettuna, sen saa täältä: http://www8.garmin.com/products/poiloader/
-Jos haluat muokata listausta tai poistaa joitain kätköjä, niin tee se nyt. Jo löytämiesi kätköjenpoisto: Aja GSAK macro Del_Found_OR_Archived.gsk http://gsak.net/board/index.php?s=232be ... entry16523
-Aja macro garmin-nuvi-exportgpx.gsk
-Valitse Nüvi-mallisi sekä kansio johon GSAK tekee POI-filen. Oletus taisi olla X:gsak/garminpoi.
-Aseta hälytysetäisyys tai jätä tyhjäksi.
-Valitse vihjeen paikka, loppuun tai ennen lokeja.
-Paina Start. Riippuen hauistasi, tiedosto saattaa olla suuri joten kärsivällisyyttä.
-Nüvi usb-piuhalla kiinni koneeseen.
-POIloaderin pitäisi nyt käynnistyä valmiiksi.
-Valitse hakemisto, jossa tiedostot ovat.
-Valitse etäisyys-ja nopeusyksiköt.
-Valitse manuaalinen, jolloin voit määrätä hälytykset. Valitse seuraava.
-Valitse vaikutusalueen varoituspisteet joko, nopeus tai tässä tapauksessa etäisyys.
-POiloader siirtää paketin nüviisi. Ja taas kestää kotvasen.
-Kun siirto on suoritettu, klikkaa Valmis.

-Käynnistä Nüvi
-Kätköt löytyy Minne?->Ekstrat->Käyttäjän POI:t->Tiedostonimi. Tiedostonimeksi tulee kansion nimi jossa GSAKin tekemä POI-tiedosto lymyilee. Sen saa mieleiseksi muuttamalla kansion nimen ennen POIloaderilla siirtämistä. Muista vaan muuttaa POIloaderissa polku oikeaksi.
-Listauksessa näkyy Nimi/Tyyppi/Koordinaatit sekä tietysti etäisyys kohteeseen.
-Klikkaa haluamaasi kätköä, niin näet lisätietoja. Valitsemalla "Lisää" näet koko kuvauksen, vihjeen ja lokit.
-Klikkaa "Aja" jos mielesi tekee purkkia. :mrgreen:

Näillä pitäisi onnistua. Ja saa korjata paremmaksi, jos löytyy virheitä tai epäselvyyksiä.
-Noyboy-
serial cacher

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”