Maastokartallinen GPS

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
minnis
Viestit: 37
Liittynyt: Su 16.03.2008 19:04

Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja minnis » Ma 25.05.2009 20:18

Heips
Olen ostamassa uutta GPS:ä ja nyt kyselisin vähän kokeneemmilta mikä olisi hyvä valinta. Eli GPS:iin pitäisi saada ladattua maastokartta käyttöön. Hieman olen tutkaillut Garminin tarjontaa ja lähinnä Oregon sarjaa. MItä eroa on Oregon 200 ja Oregon 300. Kaikki tieto otetaan vastaan.
t.minnis

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ma 25.05.2009 21:00

Tässä linkki jonkinmoiseen vertailuun:
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=26876
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 25.05.2009 21:55

minnis kirjoitti:Heips
Olen ostamassa uutta GPS:ä ja nyt kyselisin vähän kokeneemmilta mikä olisi hyvä valinta. Eli GPS:iin pitäisi saada ladattua maastokartta käyttöön. Hieman olen tutkaillut Garminin tarjontaa ja lähinnä Oregon sarjaa. MItä eroa on Oregon 200 ja Oregon 300. Kaikki tieto otetaan vastaan.
t.minnis
Minusta tärkein ero on muistin koko ja elektroninen kompassi. Jos ostat Oregoniin kartan muistikortilla, pitää kätköt käytännössä tallentaa laitteen omaan muistiin ja tuo halvemman muisti ei riitä kovin pitkälle. Kompassi on myös ihan kiva väline kätköillessä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ti 26.05.2009 8:04

Kompassi on myös ihan kiva väline kätköillessä
Oregon 300 löytyy itseltäni, mutta mitenkä luotettavana tuota elektronista kompassia
pidätte?
Vaikka sen olen aika ajoin kalibroinutkin, niin toisessa harrasteessani metsästyskoirien
jäljestämiskokeessa (MEJÄ) jälkien suunnistamisessa olen käyttänyt gepsiä tavan kompassin tukena lähinnä
varmistamaan kartalta, että ollaan vedetty jälkeä oikeaan suuntaan ja matkan pituutta laskeskelen
reittipisteiden avulla (en jälkilogista!).

Välillä olen vertaillut kompassin näyttöä magneettikompassiin ja todennut, että saattaa näyttää oikeinkin, mutta pääsääntöisest
antaa random-lukemia vaikka kävelyvauhtia mennään reippaastikin. Autokäytössä antaa jostain syystä mielestäni selvästi
tarkempia lukemia. Onko niin, että hidas kävelyvauhti ei vaan ole riittävä elektronisen kompassin tarvitsemiin paikkatiedon
muutoksiin.

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ti 26.05.2009 8:40

Beaver_family kirjoitti:
Kompassi on myös ihan kiva väline kätköillessä
Onko niin, että hidas kävelyvauhti ei vaan ole riittävä elektronisen kompassin tarvitsemiin paikkatiedon
muutoksiin.
Olen ymmärtänyt, että elektronisen kompassin idea on, että se näyttää oikeaa (ilman)suuntaan myös paikallaan oltaessa.
Video meliora proboque deteriora sequor.

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ti 26.05.2009 8:46

Olen ymmärtänyt, että elektronisen kompassin idea on, että se näyttää oikeaa (ilman)suuntaan myös paikallaan oltaessa.
Jos näin on, niin eipä tuo Garmin Oregon sitä ainakaan tunnu tekevän. Saattaa itsepäisesti kyllä näyttää
tietyllä suoraan mentavällä reitillä samaa lukemaa, mikä kuitenkaan ei ole lähelläkään oikeata.
Eli minun kokemukseni tuosta on, etten luottaisi siihen pätkääkään...
Viimeksi muokannut Beaver_family, Ti 26.05.2009 9:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ti 26.05.2009 8:56

Beaver_family kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että elektronisen kompassin idea on, että se näyttää oikeaa (ilman)suuntaan myös paikallaan oltaessa.
Jos näin on, niin eipä tuo Garmin sitä ainakaan tunnu tekevän.
Minulla on Colorado 300, jonka kompassin toimintaan olen ihan tyytyväinen. Joutuuhan sen kalibroimaan aina akkujen vaihdon jälkeen ja välillä muulloinkin. Kätköä lähestyessä voi rauhassa pysähtyä ja antaa gepsin laskea sijaintiaan ja kompassi näyttää, mihin suuntaan voi jatkaa.
Video meliora proboque deteriora sequor.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 26.05.2009 11:46

Beaver_family kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että elektronisen kompassin idea on, että se näyttää oikeaa (ilman)suuntaan myös paikallaan oltaessa.
Jos näin on, niin eipä tuo Garmin Oregon sitä ainakaan tunnu tekevän. Saattaa itsepäisesti kyllä näyttää
tietyllä suoraan mentavällä reitillä samaa lukemaa, mikä kuitenkaan ei ole lähelläkään oikeata.
Eli minun kokemukseni tuosta on, etten luottaisi siihen pätkääkään...
Kyllä minulla on näyttänyt ainakin suunnilleen oikeaan suuntaan. Onkohan asetuksissasi kaikki kohdallaan? Sen olen huomannut, että jokaisen akkujen vaihdon jälkeen pitää kompassi uudelleen kalibroida, kuten ohjekin sanoo. Muuten näyttää ihan mihin sattuu.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ti 26.05.2009 11:50

Joo en tiedä, kalibroin viimeksi kyllä kun akut vaihdoin. Voihan se olla, että olisi pitänyt kalibroida uudelleen kun
virheen huomasin ja olisi ollut eri tulos. Täytyypä ottaa uudelleen matkaan seuraavalla kerralla kun suunnistan
jälkiä reilun viikon päästä ja verrata tuloksia.

hylie
Viestit: 14
Liittynyt: Su 16.03.2008 19:45

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja hylie » Ti 26.05.2009 12:33

minnis kirjoitti:Heips
Olen ostamassa uutta GPS:ä ja nyt kyselisin vähän kokeneemmilta mikä olisi hyvä valinta. Eli GPS:iin pitäisi saada ladattua maastokartta käyttöön. Hieman olen tutkaillut Garminin tarjontaa ja lähinnä Oregon sarjaa. MItä eroa on Oregon 200 ja Oregon 300. Kaikki tieto otetaan vastaan.
t.minnis
Peesaan tässä sen verran, että jos Garminista puhutaan niin mikä on nykyään se The maastokartta? Vapaa-ajan kartta tietysti on, mutta onko sen aineisto jo kamalan vanhaa? Toisaalta on näitä Suomi Pro (tai mitäneoli) -karttoja, mutta niiden hinta tuntuu kovalta varsinkin, kun etrex legend hcx irtosi tarjouksesta sadalla kuudellakympillä. Edelleen toisaalta, pitääkö maastokartan olla niin "uusi"? Perustiet varmaan ovat ne samat aika pitkään eikä niitä siirtolohkareitakaan sieltä metsästä ihan joka päivä pois työnnetä...

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ti 26.05.2009 13:10

Itselläni on vapaa-ajan kartta koko Suomesta ja ainakin minulle se on ollut täysin riittävä. Huomasin
viime viikonloppuna jäljestyskoetta varten jälkiä tehdessä gepsin kartan tietojen olevan jopa tarkempia
kuin käytössä ollut suunnistuskartta siltä alueelta, ojat ja polut löytyivät kaikki....

Toisaalta hintaero vapaa-ajan kartan ja Suomi Pron välillä ei ole kuin muutaman kympin koko Suomen
kartoista. (6x99 € v.s 629 €). Siinä mielessä valinta olisi toisaalta aika helppoa. Yksittäisiä alueita valittaessa
ero onkin sitten huomattava (99 v.s. 220)!!!

hylie
Viestit: 14
Liittynyt: Su 16.03.2008 19:45

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja hylie » Ti 26.05.2009 13:17

Mitenkäs tuo vesipuoli noissa vapaa-ajan kartoissa? Eli onko järvien rannat ja saaret piirretty tarkasti vai tiekarttojen tyyliin vähän sinne päin? Onko vesialueiden kareista, reimareista ja tuommoisista mitään merkintää? Ei niistä merikartoiksi varmaan ole, mutta esim. järvellä meloessa voisi olla ihan hyvä kartta.

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ti 26.05.2009 13:37

Jos vesistökartoille on tarvetta, niin ilman muuta sitten Suomi Pro, siinähän on Merenkulkulaitoksen meri- ja
järvikartat syvyystietoineen ja merimerkkeineen. Tuo vapaa-ajan kartta on 2004 vuodelta peruskartta-aineistoon
perustuva gepsiä varten karsittu versio eli vesistöjenkin osalta vastaa peruskartta-aineistoa.

hylie
Viestit: 14
Liittynyt: Su 16.03.2008 19:45

Re: Maastokartallinen GPS

Viesti Kirjoittaja hylie » Ke 27.05.2009 9:59

Kiitoksia vaan majavaperheelle kommenteista.

Mutta kuinka ollakaan minun vesikulkuneuvollani (kajakki) ei kauheasti välitetä syvyyskäyristä, kunhan vettä on persiin alla >20cm, eikä merimerkeistä, vaan tuo peruskarttataso olisi mitä mainioin, joten siinä suhteessa wapaa-ajan kartta sopisi kuin nenä poskelle.

Olen innostunut leikkimään openstreetmapillakin, joka ajaa asian muuten ihan hyvin, paitsi että maaseudulla ei ole teitä, mutta kun se saakutin vesi ei ole sinistä!!!1 :-) Rantaviiva kuitenkin näkyy sen verran, että löysin moottoripaatilla pisteestä X pisteeseen Y olkoonkin että reitti oli pari kertaa ajettu ennenkin ja tukena oli paperinen merikartta (vai järvikartta?), joka tosin lehteä kääntäessä meinasi lähteä tuulen mukaan, mutta nyt mennään jo offtopicille eikä tämä oikeastaan liity tähän.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”