Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
jporiseva
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 25.03.2009 21:45

Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja jporiseva » Ke 25.03.2009 22:41

Pahoittelut, jos kysyn miljoonannen kerran samoja asioita kuin muutkin aloittelijat, toivottavasti jaksatte vastailla. :)

Ensinnäkin olen pihi mitä tulee elektronisiin laitteisiin ja uutta puhelinta hankkiessani ajattelin jos se samaan syssyyn sopisi kätköily vermeeksi myös. Sen verran olen lueskellut tätä foorumia, että ilmeisesti tämä puhelin olisi yhteensopiva esim. TrackOnFlyn kanssa: Sony Ericsson Z770i (~150€). Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Tällä foorumilla on mainittu tämä Ericssonin malli: Sony Ericsson C702 (~244€), mutta en oikein ymmärtänyt mitä siinä olisi sellaista mitä tuossa halvemmassa mallissa ei olisi, tarkoitan tässä kätköily-ominaisuuksia. Ja tuo halvempi puhelin sopisi paremmin puhelintarpeisiini.

Mutta jos olen kätköily-noviisi niin yhtälailla olen pihalla GPS-kuvioista. :) Eli, jos saan tuon ericssonin pelaamaan TrackOnFlyn tai jonkun muun softan kanssa, niin mitkä ovat käyttökulut? Maksaako GPS-palvelun käyttö jotain ja minkä hintaisia nuo ohjelmistot ovat?

TrackOnFly kuulosti kotimaisuusaspektin puolesta kiinnostavalta, mutta en oikein ymmärtänyt että miten sen saa hankittua itselleen ja asennettua puhelimeensa.

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ke 25.03.2009 23:27

jporiseva kirjoitti: Eli, jos saan tuon ericssonin pelaamaan TrackOnFlyn tai jonkun muun softan kanssa, niin mitkä ovat käyttökulut? Maksaako GPS-palvelun käyttö jotain ja minkä hintaisia nuo ohjelmistot ovat? TrackOnFly kuulosti kotimaisuusaspektin puolesta kiinnostavalta, mutta en oikein ymmärtänyt että miten sen saa hankittua itselleen ja asennettua puhelimeensa.
Tällä huiman pitkällä :wink: kokemuksellani vastaan: Trackonfly eli nykyinen Geocaching Live on nyt betavaiheessa maksuton. Valmiin tuotteen hinta ei ole vielä tiedossa. Ladattua sen saa näppärästi tuosta etusivun kuvan kautta. Lisäksi tarvitaan käyttövoimaksi operaattorilta datapaketti, ja ellet nyt ihan vain satunnaisesti aio harrastaa, niin ilman muuta kannattaa ottaa sellainen, jossa on kiinteä kuukausimaksu. Itselläni on riittänyt hyvin DNA:n pienin paketti, joka maksaa kuukaudessa aavistuksen alle kympin. Trackonfly/Liveen olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. Se sopii mainiosti ainakin tällaiselle citykätköilijälle, joka lähtee usein purkeille ennalta suunnittelematta. Kaikki tarvittava (paitsi fikkari) kulkee mukana kännykässä. Ja ohjelmahan sen kun vain paranee vanhetessaan. :D

Edit: Ai niin: siellä ohjelman sivuilla kerrotaan myös, mitkä mallit ovat sen kanssa yhteensopivia.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 26.03.2009 16:08

Minulla on ollut C702 nyt yli puoli vuotta käytössä ja sillä jopa kätköjä noin 150 löytänyt :) Aluksi käytin Trimblen Geocache Navigatoria, sitten siirryin TOF:iin, ja tuota Liveä olen sen verran käyttänyt että se toimii. Gepsin tarkkuus ei ole paras mahdollinen, ainakin kun vertaa nyt käytössä olevaan Coloradoon. Colon hommasin kun karkasi tältä pihiltä aloittelijalta mopo käsistä harrastuksen kanssa :wink: Hyvää tuossa puhelimessa on roiskeveden kesto (tuossa toisessa aloittajan ehdottamassa sitä ei tainnut olla)?, sateessakin se testattu sekä a-gps jonka avulla sateliitit löytyvät alle puolessa minuutissa. Huonoa satunnainen bugeilu, a-gps ei osaa hakea aina paikkaa jolloin sateliittihaku kestää minuutteja sekä näytön huono luettavuus auringonpaisteessa. Kuorista lähtee maali lohkeilemaan tosi herkästi sekä näyttö naarmuuntuu. Näyttöön ostin itse invisible shieldin mikä poisti sen ongelman. En tiedä, onko uudemmissa korjattu tuo maalin irtoilu. Niin ja akku kestää gps päällä vain 4-5 tuntia. Tuon Liven/TOF:in kanssa kannattaa olla mobiililaajakaista, dataliikennettä tulee sen verran reilusti.

jporiseva
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 25.03.2009 21:45

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja jporiseva » To 26.03.2009 17:32

Kiitoksia kommenteista.

Yksi kysymys vielä noista puhelimien eroista. Mitä tarkoittaa se, että tuossa Z770i mallissa ei ole a-gps ominaisuutta, mutta C702 mallissa on? Tuossa Z770i mallissa on ainoastaan Google Maps sovellus. Yritän vastata itse: onko erona se, että a-gps mahdollistaa sen, että näen itseni kartalla, mutta jos sitä ei ole, niin näen ainoastaan kartan, johon on merkitty kätköt?

Ja se tuli mieleen, että jos käyttäisin vain Google Maps ominaisuutta, niin saako siinä ladattua nuo kätköt offline tilaan, vai onko aina oltava nettiyhteys koko ajan päällä?

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 26.03.2009 17:44

Tuohon google mapsiin ei saa ladattu kätköjä. Sitä varten tarvitsee olla esim tuo Geocaching Live. Tuossa c702 on siis gps paikannin sisäänrakennettuna eli näet itsesi kartalla ja matkan kätkölle. Jos sitä ei ole, kuten tuossa toisessa vaihtoehdossa, niin et näe itseäsi kartalla. Tosin tuo google maps osaa etsiä sijainnin myös puhelinverkon kautta, mutta tarkkuus on todella huono, jopa usea kilometri heittoa. Lisäksi google maps hakee kartat datayhteyden kautta, kuten livekin, eli dataa liikkuu. Mutta tuo kiinteä yhteys on alle 10€ kuussa, ei paha.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 26.03.2009 17:46

jporiseva kirjoitti:Kiitoksia kommenteista.

Yksi kysymys vielä noista puhelimien eroista. Mitä tarkoittaa se, että tuossa Z770i mallissa ei ole a-gps ominaisuutta, mutta C702 mallissa on? Tuossa Z770i mallissa on ainoastaan Google Maps sovellus. Yritän vastata itse: onko erona se, että a-gps mahdollistaa sen, että näen itseni kartalla, mutta jos sitä ei ole, niin näen ainoastaan kartan, johon on merkitty kätköt?

Ja se tuli mieleen, että jos käyttäisin vain Google Maps ominaisuutta, niin saako siinä ladattua nuo kätköt offline tilaan, vai onko aina oltava nettiyhteys koko ajan päällä?
Z770i:ssä ei näköjään ole lainkaan GPS:ää, eli sillä voi kätköillä vain, jos ostaa erikseen bluetooth-gps-palikan. A-GPS:n ja GPS:n erosta on keskusteltu tällä foorumilla ennenkin, mutta käytännössä niiden ero on se, että A-GPS:ää käyttävät laitteet hakevat A-GPS-palvelimelta tietoa satelliittien sijainnista ja karkean paikkatiedon, joiden perusteella itse GPS-signaalin saaminen nopeutuu. Käsinavigaattoreissa käytetään pelkkää GPS:ää, useimmissa puhelimissa nykyään A-GPS:ää. Tuo Z770i:n Google Maps -sovellus on sovellus, jonka saa muutenkin ladattua ilmaiseksi. Et pysty silläkään paikantamaan itseäsi kuin satojen metrien tarkkuudella, jos sinulla ei ole GPS-palikkaa (tai sisäistä GPS-sirua).
Eli siis A-GPS on GPS:stä tavallaan jatkojalostettu versio, joka käyttää samoja satelliitteja kuin pelkkä GPSkin. Kätköjen etsintä onnistuu kummalla tahansa.

jporiseva
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 25.03.2009 21:45

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja jporiseva » To 26.03.2009 18:41

Kiitoksia, nyt tiedän jo paljon enemmän kuin pari päivää sitten. :)

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Pihi aloittelija kaipaa opastusta

Viesti Kirjoittaja Sasus » Pe 27.03.2009 11:08

mut jos puhelinta ei tarvi vaihtaa ni gps-laite itsesäänkään ei maksa kovin paljon ja ne ovat tarkempia kuin puhelimet eikä kosteus haittaa niitä... hinnat lähtee 100e ylöspäin...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”