Läheisyyspiste hälytykset

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 11.03.2009 11:46

Onko kenellään tietoa seuraavasta. Hankimassani Garmin Nuvi 550 on "Läheisyyshälytykset" tiekameroille. Pystyykö geokätköjä lisäämään "Läheisyyspisteeksi" ja jos niin miten. Olen peukaloinut ja tumpeloinut tuota värkkiä vaan en ole onnistunut. Olisi kätevää jos laite rääkäisisi kun meinaa ajaa löytämättömän kätkön ohitse.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 11.03.2009 12:30

Joku voisi kehitellä vaikkapa kännykkään sovelluksen, joka pitäisi yhteyttä palvelinkoneeseen ilmoittaen sijaintinsa. Palvelinkone tsekkaisi, onko lähistöllä kännykän käyttäjän (käyttäjätunnuksella) löytämättömiä kätköjä.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ke 11.03.2009 12:38

ilkant kirjoitti:Joku voisi kehitellä vaikkapa kännykkään sovelluksen, joka pitäisi yhteyttä palvelinkoneeseen ilmoittaen sijaintinsa. Palvelinkone tsekkaisi, onko lähistöllä kännykän käyttäjän (käyttäjätunnuksella) löytämättömiä kätköjä.
Tuohan Olisi Fiksua! Vai mitä?

(Trackonflyllä onnistuu mm. tismalleen tuo. Tämän viikon perjantaina alkaa Liven Saksan Alpha -testi ja näinä päivinä nykyiset Suomalaiset Trackonfly-käyttäjät (joita on jo Betatestissä ollut mukana muutama sata) siirtyvät myös Live:en. Tuossa yhteydessä on hyvä tilaisuus hypätä ohjelmiston käyttäjäksi. Kirjoitamme myös parin seuraavan päivän aikana ohjelmistolle jopa käyttäjälle suunnatut ohjeet ja kuvauksen, josta selviää miten se kätköilijän elämää helpottaa - tähän asti se on selvinnyt lähinnä vain kuulopuheina tai itse kokeilemalla - mikä ei sekään ole hullumpi idea ;D
Viimeksi muokannut teameimi, Ke 11.03.2009 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 11.03.2009 12:51

Tuosta laitteesta ei ole kokemuksia mutta olettaisin, että pystyy, TomTomin softa PDA:ssa on vuosikaudet palvellut samaa tarkoitusta.
<naputtelee kiivaasti kompuutterin hallintalaitteita>
Tietoa on netissä läjäpäin, pikaisella haulla löytyi tällainen ohje (kts. kohta kolme), täältä kannattanee myös etsiä
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Itiq » Ke 11.03.2009 14:36

Vilosparta kirjoitti:Onko kenellään tietoa seuraavasta. Hankimassani Garmin Nuvi 550 on "Läheisyyshälytykset" tiekameroille. Pystyykö geokätköjä lisäämään "Läheisyyspisteeksi" ja jos niin miten. Olen peukaloinut ja tumpeloinut tuota värkkiä vaan en ole onnistunut. Olisi kätevää jos laite rääkäisisi kun meinaa ajaa löytämättömän kätkön ohitse.
Joo pystyy. Jos sinulla on GSAK-käytössä, niin sille on olemassa makro (http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html), jolla pystyy siirtämään kätkökuvaukset nuvin ymmärtämäksi GPX-tiedostoksi ja laittamaan siihen geokätköhälytyksen haluamalleen etäisyydelle. Tiedosto siirretään sitten POI-loaderilla laitteeseen. Onnistuu tuo toki ilman GSAK:kiakin siirtämällä Garminin sivulta saatavalla POI-loaderilla Excel-tiedostossa olevat koordinaatir ja kätkötiedot (niin ainakin siirtelen itse tiedot kameroista navigaattorilla). Mutta lisäarvona tuolla GSAK:in makrolla pääsee käsiksi paperittomaan kätköilyyn kun voi lukea ne kätkökuvaukset siitä nuvin ruudulta.
Ei se ole koira, se on susi.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 11.03.2009 16:36

Itiq kirjoitti:Joo pystyy. Jos sinulla on GSAK-käytössä, niin sille on olemassa makro (http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html), jolla pystyy siirtämään kätkökuvaukset nuvin ymmärtämäksi GPX-tiedostoksi ja laittamaan siihen geokätköhälytyksen haluamalleen etäisyydelle. Tiedosto siirretään sitten POI-loaderilla laitteeseen. Onnistuu tuo toki ilman GSAK:kiakin siirtämällä Garminin sivulta saatavalla POI-loaderilla Excel-tiedostossa olevat koordinaatir ja kätkötiedot (niin ainakin siirtelen itse tiedot kameroista navigaattorilla). Mutta lisäarvona tuolla GSAK:in makrolla pääsee käsiksi paperittomaan kätköilyyn kun voi lukea ne kätkökuvaukset siitä nuvin ruudulta.
Kiitos paljon ja näin pitkälle olen jo päässyt aiemmin omin voiminkin, tuo paperiton kätköily on Nuvilla todella helppoa ja tuo 550 näyttää riittävän lähes yksinkin kätköilyyn, mutta, mutta, missähän majailee tuo läheisyyshälytys. Vaikka tuo POI-faili on oikeassa kansiossa tiekameroiden kanssa niin Läheisyyspiseiden valikossa Vaihda, näkyy ainoastaan nuo kamerat? kysyy nimim. Missä mokasin
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Itiq » Ke 11.03.2009 17:31

Vilosparta kirjoitti:Kiitos paljon ja näin pitkälle olen jo päässyt aiemmin omin voiminkin, tuo paperiton kätköily on Nuvilla todella helppoa ja tuo 550 näyttää riittävän lähes yksinkin kätköilyyn, mutta, mutta, missähän majailee tuo läheisyyshälytys. Vaikka tuo POI-faili on oikeassa kansiossa tiekameroiden kanssa niin Läheisyyspiseiden valikossa Vaihda, näkyy ainoastaan nuo kamerat? kysyy nimim. Missä mokasin.
Valitettavasti minulla on tuo vaatimattomampi nuvi 200, josta ymmärtääkseni puuttuu Läheisyyspisteiden valikko, joten sen toimintaa en voi kommentoida. Mutta kyllä minulla nuvi hälyttää sekä kameroiden että geokätköjen läheisyydessä. Mikä versio tuosta makrosta sinulla on käytössä? Aikaisempi makron versiohan ei laittanut etäisyyshälytystietoa tiedostoon valmiiksi vaan ne säädettiin vasta POI-loaderilla. Silloin GPS-tiedostoa ei voinut siirtää Poiloaderin Express-vaihtoehdolla vaan piti käyttää tuota Manual-vaihtoehtoa ja säätää etäisyydet vasta siellä. Oletko kokeillut ajaa geokätkön läheisyyteen ja katsonut mitä navigaattori ilmoittaa?
Ei se ole koira, se on susi.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 11.03.2009 17:50

Itiq kirjoitti:Oletko kokeillut ajaa geokätkön läheisyyteen ja katsonut mitä navigaattori ilmoittaa?
Juu, huomasin, että tuon makron ajamisen yhteydessä lisätään tuo etäisyyshälytys metreissä. En ole päässyt vielä ajon aikana kokeilemaan rääkäiseekö kätkön läheisyydessä. se tulee kokeiltavaksi. Tuota makroa en ollut osannut hakea vaan latasin aiemmin suoraan POIt kansioon. Kiitoksia paljon avusta.
Tämä on sellainen Foorumi, josta tuntuu saavan avun vaivaan kuin vaivaan.
tuohon 200:een on 550:n etu, että on vedenpitävä sanoo nimim. "Kerran PDA:nsa jokeen pudottanut :twisted: ".
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ke 11.03.2009 20:28

Itsellä tuo nuvi 200. aikani kikkailin samoijen ongelmien kanssa. Itse ratkaisin sen näin: geocache.fistä (!)materiaalia osiosta: kaikki kätköt CSV-muodossa E-ensin. POIeditillä muunsin varmuudeksi Garminille sopiviksi (myöskin .CSV). Ja garminin poiloaderilla manuaaliasetuksilla sisään. Manuaalilla kun laittaa poita, niin asentaessa laite kysyy, miten/milloin hälytetään. Ja avot. Kaikki pelaa hienosti.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 11.03.2009 21:00

Kahtotaan, kokeillaan ja kerrotaan.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Läheisyyspiste hälytykset

Viesti Kirjoittaja nicitus » Ke 11.03.2009 21:20

Yksi vaihtoehto löytyy myös täältä http://pilotsnipes.googlepages.com/index.html
Itse olen saanut ainakin Nüvin kiljahtelemaan kun kätkö tulee 200 m päähän.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”