Sivu 1/1
Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ti 09.06.2026 22:03
Kirjoittaja Bow more
Tämä tarkastajien uusi, heille lisätöitä hankkiva malli on tietenkin meille kätköilijöille hieno asia. Kiitos siitä.
Olen pyrkinyt kertomaan tietynlaisista selkeistä tapauksista arkistointipyynnön kanssa melko aktiivisesti. Enkä pihtaile huoltopyyntöjäkään.
Näissä tilastoissa olen yllättävän korkealla

Mutta ainakin minä kätköntekijänäkin haluaisin, että huoltopyyntöjä tehtäisiin aktiivisemmin kuin nykyään tapahtuu.
Itse arvostaisin jo tietoa, että loki on pian täynnä, vaikka ei tämä ole kätköilläni tavallista.
Huoltopyyntö ei loukkaa ketään! Eikä tarvitse välittää jos joku on jo tehnyt sellaisen vaan uutta perään.
Onko tuo niin vaikeaa vaikka loggausmetodista riippuen joutuisi tekemään uuden nettiloggauksen (yksi päämajan hieno uudistus sekin ettei kerralla voi aina hoitaa loggausta ja huoltopyyntöä).
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Su 14.06.2026 20:32
Kirjoittaja Defe
Hyvä uudistus minun mielestäni, sillä näitä pitkään hylättyjä kätköjä tosiaan on kartalla jokunen ja monet eivät niistä arkistointipyyntöjä kehtaa laittaa. Vielä enemmän ihmettelen, että miksi niitä denareita ei kirjata? Itse kätkönomistajana toivoisin, että ne laitetaan. Viime vuonna tuli ilmi, että yksi kätköni oli ollut kadoksissa yli kolme kuukautta ja tänä aikana sitä oli käyty etsimässäkin ja vasta toisen kerran jälkeen laitettiin se denari. Kurjaa niille jotka siellä ovat käyneet turhaan, kun purkki olisi voitu saada aikaisemminkin paikalleen, tämä nyt hieman sivusi alkuperäistä aihetta, mutta kannustan silti niiden denarien kirjaamisessa, koska se antaa muillekkin infoa kätkön tilanteesta.
Arkistoinnin nopeuttaminen olisi yksi asia mitä itse olen toivonut pitkään. Jos kätkö on ollut huoltamattomana tai kadoksissa pitkään ilman omistajan huomiota, niin yleensä tästä on seurannut kaksi kuukautta kestävä odotus, että paikka vapautuu. Ensin tarkastajan toimesta hyllytys, sitten nootti ja lopulta arkistointi. Mielestäni selkeästi kadonnut kätkö olisi hyvä saada mahdollisimman pian arkistoon, mutta tässä taitaa olla sammakolta saadut ohjeet vastassa.
Tämä uudistus vaan mietityttää näiden vanhuskätköjen (lue ennen 2010 julkaistut) suhteen, että alkavatko nekin kadota kartalta, kun osien omistajat ovat lopettaneet harrastuksen. Onneksi näitä on yhteisö huoltanut, mutta ennemmin adoptio kun arkisto.
Kiitos tarkastajat työstänne!
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Su 14.06.2026 20:59
Kirjoittaja Vingeri
Itse pohdin sitä että jos kätkö joka on vanha tai muuten erikoinen on saanut huoltopyynnön mutta sen omistaja ei ole enää aktiivinen niin huomioiko tarkastajat sen jos muut kätköilijät ylläpitävät kätköä? Eli jos tällaiseen tulee huoltomerkintä, voiko se aiheuttaa arkistoinnin vaikka huolto on toiminut vapaaehtoispohjalla hyvin jo vuosien ajan? Koska adoptointihan ei onnistu jos omistaja ei hyväksy sitä.
Re: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Su 14.06.2026 21:37
Kirjoittaja Kalvoapina
ollihamina kirjoitti: ↑Su 14.06.2026 19:23
Mitä tapahtuu kätkölle, jonka omistaja on luovuttanut jo ajat sitten eikä ole enää tavoitettavissa vaikka adoptointia varten, mutta hyvät ihmiset ovat omaehtoisesti huoltaneet kätköä? Itsekin vein erään hävinneen tilalle uuden purkin, koska vaan harmitti jättää noin hieno paikka ilman kätköä. Ja lokipapereita ovat varmaan monet meistä lisäneet kätköihin. Huoltoatributtia vaan ei sillä tavalla pysty poistamaan.
Taas sorkin muurahaispesään, mutta oman purkin vieminen kadonneen tilalle ei ole sallittua, säännötkin sen kieltävät. Ja jos kätköllä ei ole aktiivista omistajaa ja huoltajaa, kätkö kuuluu arkistoon. Se on toki harmi, että adoptioon ei vanhoja kätköjä pysty siirtämään, jos hylätyn kätkön kätköttäjä on passivoitunut ja lopettanut harrastuksen.
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Su 14.06.2026 23:19
Kirjoittaja Kiikarimies
Vanhan kätkön arvostuksen todistettavat mittarit ovat vain sen korkea ikä, suuri logimäärä ja ennen kaikkea suuri favojen määrä. Jos joku haluaa jatkaa kätköaiheen olemassa oloa, uutta huoltopyyntöä vain ja kun tarkastaja on arkistoinut kätkön, uusi versio kartalle. Siten noudatetaan sääntöjä ja kaikki voittavat.
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ma 15.06.2026 17:02
Kirjoittaja arisoft
Defe kirjoitti: ↑Su 14.06.2026 20:32
Mielestäni selkeästi kadonnut kätkö olisi hyvä saada mahdollisimman pian arkistoon, mutta tässä taitaa olla sammakolta saadut ohjeet vastassa.
Tämä uudistus vaan mietityttää näiden vanhuskätköjen (lue ennen 2010 julkaistut) suhteen, että alkavatko nekin kadota kartalta, kun osien omistajat ovat lopettaneet harrastuksen. Onneksi näitä on yhteisö huoltanut, mutta ennemmin adoptio kun arkisto.
Täytyy kyllä nyt osata päättää kumpaa ehdottaa, arkistoon vai säästöön. Molempia ei voi saada.
Mikäs kiire sillä arkistoinnilla sitten on, että se pitäisi heti toteuttaa? Yleensä arkistoidun kätkön tilalle ei ilmesty uutta kätköä ainakaan heti jos koskaan.
Omasta mielestäni nykyinen käytäntö on ollut ihan toimiva.
Re: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ma 15.06.2026 23:54
Kirjoittaja ReviewerNadine
Kalvoapina kirjoitti: ↑Su 14.06.2026 21:37
Taas sorkin muurahaispesään, mutta oman purkin vieminen kadonneen tilalle ei ole sallittua, säännötkin sen kieltävät. Ja jos kätköllä ei ole aktiivista omistajaa ja huoltajaa, kätkö kuuluu arkistoon. Se on toki harmi, että adoptioon ei vanhoja kätköjä pysty siirtämään, jos hylätyn kätkön kätköttäjä on passivoitunut ja lopettanut harrastuksen.
Joo, näinhän se on, että kätköpurkin uusiminen ei ole luvallista ilman kätkön omistajan lupaa, on tämä sitten aktiivinen tai ei ole. Jos joku muu kuin kätkön omistaja (tai hänen kanssaan erikseen etukäteen sovittu) vie uuden kätköpurkin paikalle, kyseessä on ns. throwdown, joka ei ole sallittu - kuten Kalvoapina yllä toteaakin.
Ohjesäännöt
https://www.geocaching.com/help/index.p ... 8&pgid=427 sanovat näin:
7.11. Respond to "throwdowns"
Throwdowns are strongly discouraged
A “throwdown” is a container placed by a geocacher who cannot find the original cache. Some geocachers place throwdowns so that they can log a find on a cache that they suspect is missing. Geocaches should never be replaced without the permission of the cache owner. This can lead to multiple containers, geocacher confusion, and disputes about whether someone is entitled to log a find or not.
How to handle throwdowns
Cache owners are responsible for maintenance. When you are aware of throwdowns, check if your cache is still there and remove the throwdown cache. Consider disabling the cache until you can remove the throwdown or replace the original cache. If you do not disable the cache, you may want to honor Found it logs for the throwdown. However, the geocacher who placed the throwdown does not have a strong claim to log the cache as found.
ReviewerNadine
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ma 15.06.2026 23:59
Kirjoittaja ReviewerNadine
arisoft kirjoitti: ↑Ma 15.06.2026 17:02
Defe kirjoitti: ↑Su 14.06.2026 20:32
Mielestäni selkeästi kadonnut kätkö olisi hyvä saada mahdollisimman pian arkistoon, mutta tässä taitaa olla sammakolta saadut ohjeet vastassa.
Tämä uudistus vaan mietityttää näiden vanhuskätköjen (lue ennen 2010 julkaistut) suhteen, että alkavatko nekin kadota kartalta, kun osien omistajat ovat lopettaneet harrastuksen. Onneksi näitä on yhteisö huoltanut, mutta ennemmin adoptio kun arkisto.
Täytyy kyllä nyt osata päättää kumpaa ehdottaa, arkistoon vai säästöön. Molempia ei voi saada.
Mikäs kiire sillä arkistoinnilla sitten on, että se pitäisi heti toteuttaa? Yleensä arkistoidun kätkön tilalle ei ilmesty uutta kätköä ainakaan heti jos koskaan.
Omasta mielestäni nykyinen käytäntö on ollut ihan toimiva.
Joo ja toisaalta, kyllä kätkön omistajille pitää jättää riittävästi aikaa reagoida. Ei sitä tosiaan niin hoppu ole valmiissa maailmassa.
ReviewerNadine
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ti 16.06.2026 1:20
Kirjoittaja Bow more
Aloitusviestini kertoo jo näkemyksiäni mutta ei kaikkea.
Keskustelun otsikko on laaja-alainen. En kommentoi tässä nuorison viilipurkkeja, jotka eivät sitten kiinnosta jatkaa harrastusta enempää.
Miten ja kuinka nopeati niihin pitäisi suhtautua?
Defe
Vain vanhat kätköt ovat ongelma, kun ne kiinnostavat monia haasteiden takia tai muuten.
Haasteetko ovat kaiken pahan alku ja juuri?
Äskettäin tapasin sveitsiläisen pariskunnan käydessäni Pohjois-Karjalan vanhimmalla.
Mahdollisesti loggaukseni herätti keskustelua kätkön ylläpidosta paikallisesti.
Vingeri ja myöhemmin ReviewerNadine:
Purkkia ei siis saa uusia mutta lokin saa vai? Tulos on että monilla suosituilla pysähdyspaikoilla lokin täydennykseksi lisätään lompakosta löytyviä kuitteja tms. Vanhaa sellumössöä ja silppua päällä näkee, vaikka olisi vanhakin kätkö, sekö on ok?.
Kiikarimies:
Vanha kätkö on vanha eikä uutta jasmer-haasteeseen tms. korvaa uusi samalla paikalla.
Saattoi jäädä sanomatta jotain mutta edelleen kuulutan kätköillä kävijöiden velvollisuutta raportoida huoltotarpeesta!
Re: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ti 16.06.2026 1:25
Kirjoittaja Bow more
En huomannut että aiheesta on eri ketju. Postasin Off-topic puolelle viimeisen kannanottoni tähän ellei joku kysy. Alles buenos.
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ti 16.06.2026 9:09
Kirjoittaja porinkarhu
Itse olen toivonut jotain adoptointi prosessia näihin vanhempiin kätköihin, joka mahdollistaisi niiden adoptoinnin, vaikka omistaja ei olisi aktiivinen ja häneen ei saataisi yhteyttä mitään kautta. Vähän samaan tyyliin, kuin miten nuo hylättyjen kätköjen arkoistointi nykyään etenee. Kun kätkö todettaisiin hylätyksi, voisi sen adoptoida joku kokenut käyttäjä, jonka tilastot osoittaa, että kätköistä pidetään huolta. Mikäli ei halukkaita ottajia olisi, niin sitten arkistoon.
Nämä vanhat kätköt on kuitenkin osa tämän harrastuksen historiaa ja senkin pohjalta minusta arvokkaita säilytettäväksi, mikäli kätkön paikka on sellainen, että siellä voi vielä kätkö olla. Toinen juttu on nämä kaiken maailman haasteet ja tilastot, vanhoja purkkeja ei enää lisää tule, vaan vähenevät koko ajan.
Re: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Ke 17.06.2026 10:58
Kirjoittaja jussis1979
Muutamia kätköjä on tullut vastaan jossa ei ole muuta vikaa kuin, että loki aivan täynnä tai kastunut. Tai sitten mielestäni kätköä ei ole palautettu oikeaan paikkaan vaan jätetty aivan näkyville. Jotkut huoltaa kyllä kätköjä aktiiviesti, mutta sitten on niitä joita ei tunnu ko. huolto kiinostavan lainkaan tai ovat varmaan lopettaneet koko kätköilyn.
Re: Keskustelu: Omistajan huomiota tarvitsevat kätköt
Lähetetty: Pe 19.06.2026 22:22
Kirjoittaja IhmisAnkka
Suuri osa kätköistä on minulla eri paikkakunnalla kuin nykyisin asun ja huolto on vaikeutunut, eivätkä kelpaa adoptioon, vaikka olen tarjonnut.
Aika usein logeista on saanut lukea, että purkki on kyllä vaeltanut johonkin ihmeelliseen paikkaan. Melkein pitäisi kiinnittää riimulla paikoilleen, etteivät vaeltelisi. Kolmas on ollut se, että jakari ilmestyy ja valitus, että logi on täynnä ja sitten kun tulee paikan päälle, niin logi ei olekaan täynnä.
Toisaalta on sitten ne, joista ei valiteta. Paikan päällä käydessä huomaa, että purkki on ihan tyystin kadonnut tai sitten logi on täyttynyt ajat sitten ja purkki työnnetty täyteen paperimyttyä.
= ei voi luottaa mihinkään jakareihin.