Koskaan en ole näin paljon joutunut mielipiteitäni selittelemään, mutta väännetään nyt vielä rautalangasta kun luvan sain
Tuosta kätköilijöiden arvottamisesta, että aika paljon on esim. kätköjen teko -keskusteluissa tullut ilmi, että monet arvottaa kätköilijät suoraan löytömäärän mukaan, joten en kyllä ainut ole jolla joku arvoasteikko on. Monesti on kuullut mielipidettä, että ensimmäistä kätköään tehdessä pitäisi olla N määrä löytöjä plakkarissa. Omasta mielestäni taas on eri kriteerit sille, onko valmis tekemään kätköä (mm. harrastukseen sitoutuminen), mutta ei tämäkään ole vakavaa. Kyllä ne omilla kriteereillään huonot purkit on aika helppo välttää jos haluaa ja luokattomat onneksi aika nopeasti laitetaan arkistoon. No nyt meni taas sivuraiteille...
Catra84 kirjoitti:En ymmärtänyt itsekään, mistä tempaisit tuon henkilökohtaisuudet omaan viestiisi mukaan (sinähän sen esiin toit), joten oletin, että viittasit tuohon kommenttiin arkistoiduista purkeistasi.
Jos viittaat tähän
sgt_pepper kirjoitti:Trollailu, niinkuin henkilökohtaisuuksiin menevät loukkauksetkin, antaa ihmisestä aika huonon kuvan ja keskustelu menee todella rasittavaksi
niin tuolla en viitannut tähän keskusteluun kuin trollailun osalta. Henkilökohtaisuuksilla viittasin siihen, miten tällaisissa foorumikeskusteluissa joskus käy ja se on yhtä typerää (tai no paljon pahempaakin) kuin trollailu.
Catra84 kirjoitti: Itsehän siihen lähdit, jos arvostelet muita niillä kriteereillä, että
"Olen kai nyt aivan hirveä ihminen kun korotan itseni purkkejaan huoltamattoman tai sääntöjä rikkovan/venyttävän kätköilijän yläpuolelle
"
niin olet varmasti valmis hyväksymään myös toisten vilkuilut omien tilastojesi suuntaan. Turha on nokkiinsa ottaa, jos omia kriteerejäsi peilataan sinuun itseesi.
Niin, en arvosta kätköilijöitä, jotka hylkäävät purkkinsa. Suorastaan halveksun kaikkea välinpitämätöntä toimintaa. Tässä asiassa kyllä koen arvostelun olevan ihan aiheellista ja sellaiseen toimintaan tuleekin puuttua. Kyllä minä kritiikkiä otan vastaan, en näe, että tuosta tekstistäni mitenkään voisi päätellä, että olisin ottanut nokkiini, selvitin vaan asiat, mistä minua kritisoitiin, niin kuin itsekin teit tuossa myöhemmin samasta aiheesta (jos tuota arkistointihommaa tarkoitit)
Catra84 kirjoitti:"Kaikki hokee aina, että annetaan kaikkien kukkien kukkia. Minusta on aika tympeää tulla katkaisemaan keskustelu aina tuolla samalla argumentilla. Niinkuin mistään ei saisi keskustella, koska jokaisen pitää antaa harrastaa tyylillään ja mihinkään ei saa puuttua."
Tässähän tuo tuli sanottua, ettei saa tulla muilla mielipiteillä puuttumaan keskusteluihin..
Mielipide kai tuo kukkivat kukkasetkin on?
ja vielä alkuperäiseen aiheeseen:
"Säännöt on juuri siitä syystä, ettei kaikki kätköilisi miten sattuu."
Onko jossain säännöissä sanottu, että mysteerit pitää ratkoa yksin ja nimen saa kirjoittaa vain, jos saa purkin ihan itse ja yksin käsiinsä? Kamalan epäsosiaalinen harrastus..
En sanonut, ettei saa olla sellaista mielipidettä, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Sanoin vain, että sitä käytetään usein argumenttina sille, ettei jostain säännöstä tai etiketistä pitäisi keskustella, koska kaikkien pitää antaa tehdä mielensä mukaan. Siltä se joskus ainakin kuulostaa, että keskustelu yritetään hiljentää tuolla argumentilla.
Säännöt on siksi, ettei elettäisi ihan pellossa. Suurimmassa osassa muistakin (urheilu)harrastuksista on säännöt ja hyvä niin. Säännöistä pitää myös pystyä keskustella ja myös niistä sääntöjen
ulkopuolisista asioista, niinkuin tämän ketjun aihe. En ole missään vaiheessa vaatinut, että tästä aiheesta pitäisi olla virallista sääntöä, enkä vaadi muita noudattaamaan omia tapojani. En usko, että ketjun aloittaja tai kukaan muukaan keskustelija on sitä mieltä, vaikka eriäviä mielipiteitä aiheesta on tullut ilmi. En tiedä miksi luulet minun haluavan kaikkien toimivan samalla tavalla kuin itse toimin.
Minua ei siis edelleenkään kiinnosta loggaako joku kätkön toisen siivellä tms., tärkeämpiäkin huolenaiheita on, kerroin vain oman toimintatapani aiheeseen. Toivottavasti tämä on jo tällä selvä.