Favorit pisteet

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
pelot
Viestit: 1
Liittynyt: To 15.09.2011 12:45

Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja pelot » To 15.09.2011 13:01

Saisiko noista Favorit pisteistä tehtyä hakua?
Eli kiinnostaisi hakea reissussa niitä kätköjä jotka ovat saaneet Favorit pisteitä-> voisi olettaa, että ne olisivat keskimääräistä parempia/oivaltavampia. Voisi jättää ne liikennemerkki filmipurkit sitten vaikka paikallisille. En ainakaan heti tälläsitä hakuehtoa .fi sivuilta löytänyt.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 15.09.2011 13:08

Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 15.09.2011 13:27

Marjis kirjoitti:Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Kyllä se tuntuu toimivan aika hyvin. Vaikka varmaan tuota kuvaamaasi ilmiötä esiintyykin niin kyllä sieltä ne jyvät erottuvat.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja Seq » To 15.09.2011 13:44

Marjis kirjoitti:Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Toisaalta gcvote:ssa, mikä on toki täysin ulkopuolinen, ilmiö on vielä voimakkaampi ja usein vastakkainen.

Saatetaan antaa arvio, vaikka purkkia ei ole edes löydetty... Esim http://coord.info/GC2PMA5

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » To 15.09.2011 17:45

Marjis kirjoitti:Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Minkäs sille voi jos kaverit vaan tekee niin hyviä purkkeja. :)

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja legsa^ » To 15.09.2011 19:40

Marjis kirjoitti:Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Minulle ihan vieras tapa. Vai olenko vain Forever Alone harrastukseni kanssa :D

Itse annan pisteitä itselleni "merkittäviksi" jääneille purkeille ja "velmupurkeille". Eli siis kätkö jonka löytäminen on jostakin syystä työvoitto taikkas jos kätkö on erityise hienosti toteutettu ja sen etsimisestä/ratkaisemisesta/osallistumisesta/.../,,, on minulle erityisen suurta iloa.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » To 15.09.2011 20:30

Meillä kyllä ainakin on ollut tapana antaa pisteitä cacheille jotka ovat piristäneet mieltä kekseliäisyydellään tai hienolla sijainnillaan. :)

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » To 15.09.2011 20:45

Toimiiko tuo systeemi oikeasti järkevästi? Itse olen ollut huomaavinani trendin, että pisteitä annetaan kaverien purkeille.
Itselläni on kätköilykavereita monella eri nimimerkillä enkä ole antanut heille yhtään favoo (en väitä että he tekisivät huonoja kätköjä :P . En vain ole käynyt parhaimmilla). Itse olen antanut pojoja hienoille camoille tai muuten hyvin toteutetuille kätköille (esim mysteeri).

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja artomak » To 15.09.2011 21:14

manny&lupe kirjoitti:Meillä kyllä ainakin on ollut tapana antaa pisteitä cacheille jotka ovat piristäneet mieltä kekseliäisyydellään tai hienolla sijainnillaan. :)
Juuri näin!

Ja on kiva joskus huomata että sellainen favo-piste tulee omalle purkille (sentään joskus) :D
aina jotain hukassa

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ti 18.10.2011 21:36

Itselläni on käytännössä gc.fi-sivulle yksi ainoa toivomus. Ja se olisi, että karttahakuun ja -listaukseen saisi näkyviin nämä suosikkipisteet. Se menisi karttahaussa niin kepoisasti siihen lokimäärän jälkeen (hakasulkeiden sisään) ja listauksessa tb:t-sarakkeen oikealle puolelle omaksi sarakkeekseen.

Esteettinen puoli kunnossa, vaan miten toteuttaa teknisesti? :lol: Tämä on vain pikku vikisijän toive, ja pikku vikisijä kipittää äkkiä luolaansa vikisemään pikkuisen.
Jeejee!

janzui
Viestit: 21
Liittynyt: Su 01.05.2011 22:39

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja janzui » Ti 18.10.2011 22:20

Jos nyt ihan oikein olen lukenut, niin jossai haksun teksteissä olikin jo tästä joskus juttua. Eli data mikä tulee geocaching.com----->geocache.fi ei sisällä itsessään favorites pointteja. Jos nämä tiedot kuitenkin haluttaisiin saada, se vaatisi serveriltä fyysisen käynnin comin puolella, pitäisi siis avata koko sivu ja silloin serveri huomaisi favorites pisteet. Kuten kaikki ovat huomanneet, ei geocache.fi servereillä ole liikaa vapaata kaistaa, joten ilmeisesti tämä tällä kokoonpanolla mahdoton toteuttaa.

Jos nyt siis oikein muistan enkä omia satuile :lol:

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja theorava » To 20.10.2011 22:06

Pakko ottaa kantaa tähän säikeeseen, koska tämä on minua vaivannut jo oikeastaan siitä asti kun tämä favorite järjestelmä tuli käyttöön, nimittäin:
Favorite pisteet spoilaavat lähes järestäin kaikki nokkelalla toteutuksella olevat kätköt. Kun suunnittelee jollekkin kätkölle menoa ja huomaa sen saaneen pisteitä niin paikan päällä osaa odottaa jotain spesiaalimpaa toteutusta, aiheuttaen sen että menee vain "tarkastamaan paikan päälle mitä jännää tällä kertaa on keksitty." Tällöin se varsinainen löytämisen ilo jää kokematta. Nimimerkillä muistan ne ajat kun etsi ja etsi kätköä ja luovuttamisen partaalla se kätkö avautuikin kun tekijä oli keksinyt purkille kerrassaan nokkelan piilon. Oi sitä ilon määrää.
En tiedä pääseekö muut kiinni pointtiini, mutta mielummin melkein etsin kätköt ilman noita infoja. Sen tiedon favoriiteistä voisin suoda jos ihmiset antaisivat pisteitä paikan hienouden/kiinnostavuuden/mielekkyyden mukaan, oli purkki itsessään sitten minkälaisessa piilossa hyvänsä. Kätköilyn alkuperäinen tarkoitus kun muistaakseni oli hienojen/kiinnostavien paikkojen esittely muille.... Toki arvostan ja tykkään kätköistä, jotka ovat nokkelia ja niissä on nähty vaivaa vaikka ne eivät niin kummoisissa paikoissa olekkaan. Mutta jos jo kätkölle mentäessä osaa odottaa favorite pisteiden perusteella jotain "erikoista" jää siinä se hienoin juju kokematta. Myönnän silti että monesti favorite pisteet houkuttelevat hieman käymään juuri niillä kätköillä, mutta siitä huolimatta monesti se löytö on helppo koska osaa etsiä jotain erikoista. Onneksi myös hienoilla paikoilla sijaitseville "tavallisille" kätköille on jaeltu pisteitä niin saavat nekin "arvostusta" osakseen.

Ampukaa ajatukseni alas ja kommentoikaa jos olette eri mieltä....
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

Hanges
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 29.10.2008 18:09
Paikkakunta: Kuopio

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja Hanges » Pe 21.10.2011 6:46

Kyllä kätköt tulee haettua oli niillä pisteitä tai ei.
Mutta tuo mitä theorava sanoo "Kätköilyn alkuperäinen tarkoitus kun muistaakseni oli hienojen/kiinnostavien paikkojen esittely muille..." on täysin totta. Näin juuri. Joskus luin lokkauksen eräältä kätköltämme jossa mainittiin että purkki löytyi liian helposti, liian helposta ja ilmeisestä paikasta. No niin pitikin. Ei ollut tarkoitus esitellä pakasterasiaa, vaan se paikka, joka on historiallisesti hyvin mielenkiintoinen. Silloin hieman ihmettelin , mutta ymmärrän kyllä että toiset ovat enemmän kiinostuneet haasteellisesta etsinnästä ja toiset mielenkiintoista paikoista.
Jokatapauksessa. Pisteitä on kiva saada omille purkeille.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 21.10.2011 8:05

theorava kirjoitti:Favorite pisteet spoilaavat lähes järestäin kaikki nokkelalla toteutuksella olevat kätköt. ... Kätköilyn alkuperäinen tarkoitus kun muistaakseni oli hienojen/kiinnostavien paikkojen esittely muille....
Favorite pisteitä annetaan myös hienon paikan perusteella. Eniten favorite-pisteitä ja parhaiten GCVotessa pärjännyt kätköni on hyvin helppo löytää (ihan tarkoituksella) mutta kun paikka on niin hyvä.
Toki jos paikka on mitäänsanomaton mutta toteutus on erinomainen niin sitten favoriteistakin voi tehdä päätelmiä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 21.10.2011 9:52

Kätköllä voi olla monta F-pistettä mutta sitten kun sitä lähtee etsimään niin voi jäädä lopuksi pohdiskelemaan, että mikähän tässä nyt sitten oli se erityisen hieno piirre, joka niitä pisteitä kerää. Silloin saattaa tosiaan olla kyse tuosta ennakkokäsityksestä, joka "nostaa rimaa".

Mitenkähän homma toimisi, jos pisteitä voisi antaa joka toiselle löydölle? :?: :?: :?:

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 21.10.2011 11:42

theorava kirjoitti:Favorite pisteet spoilaavat lähes järestäin kaikki nokkelalla toteutuksella olevat kätköt.
En kyllä ymmärrä tätä väitettä ollenkaan. Jos kätkökuvausta yhtään lukee ennen purkille menoa, niin kyllä siitä yleensä huomaa, jos kätkö ei ole tavallinen tupperi kiven alla. Siis ainakin tradissa jos difficulty on kaksi ja puoli tai enemmän, niin siitä voi päätellä, että piilotustapa on joku vähän erikoisempi.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja mandello » Pe 21.10.2011 12:04

Ajattelin itse suht samoin kuin theorava: jos ne pisteet tietää, niin ne luovat ennakko-odotuksia kätkön suhteen. Mutta kyllä loggauksetkin spoilaavat ihan samalla tavoin - sieltä kun muutaman "loistava toteutus" ja "hieno" kommentin lukee, niin tietää odottaa erikoisempaa toteutusta, ja kertoohan se D-arvokin sitä hiukan.

En juurikaan noteeraa favorit-pisteitä etukäteen kätköreissuja suunnitellessa, ehkä vierailla paikkakunnilla tulee herkemmin suunniteltua että tuon voisi hakea, koska siitä näköjään pidetty. Sittenkin ne kätköt tahtovat valikoituvat haettavaksi enemmän sijaintinsa perusteella.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Pe 21.10.2011 20:07

Minä en ikinä huomaa (enkä kyllä liiemmin edes välitä) katsoa noita pistejuttuja, en edes omista kätköistä. Enkä ole antanut yhtään pistettä kenellekään. Minun mielestä ihan turha juttu.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Favorit pisteet

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 21.10.2011 20:07

mandello kirjoitti:En juurikaan noteeraa favorit-pisteitä etukäteen kätköreissuja suunnitellessa, ehkä vierailla paikkakunnilla tulee herkemmin suunniteltua että tuon voisi hakea, koska siitä näköjään pidetty. Sittenkin ne kätköt tahtovat valikoituvat haettavaksi enemmän sijaintinsa perusteella.
Itse en noita favoriteja katsele etukäteen, kun jollekin paikkakunnalle suuntaan reittiäni, enkä välttämättä paljon muutakaan, kun kännykän voimin kätköilen. Harvoin suunnittelen reittini etukäteen, ainakaan mitenkään tarkasti ja usein löydän itseni jostain ihan muualta kuin mitä alunperin suunnitelin [:)]. Purkkia etsiessäni sen sijaan useinkin vilkaisen logeja ja niiden perusteella osaan etsiä välillä vähän ovelampaa. Tosin toisten ovela voi olla toisille peruskauraa, että miten senkään nyt ottaa.

Itse tulee annettua favoriteja upeiden paikkojen mukaan ja myös hienoille toteutuksille taikka vinkeille mysteereille. Tosin vaikka olisikin hieno paikka, mutta on mikro kivipellossa, niin saatttaa olla ettei sitä favoritea tule, vaikka paikka itsessään sen ansaitsisi, kun päälimmäisenä on pientä ketutuksen tunnetta. Ei oikein jaksa arvostaa noita "yksi tuhansien joukossa" tyyppisiä... Just tuli annettua pari favoritea parille upealle paikalle, joissa purkit ovatkin ihan peruspurkkeja. Mutta noissa korpipaikoissa odottaakin sitä elämystä siitä luonnosta, ei näppärästä purkin virittelystä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”